En dan hebben we het niet alleen over de zakelijke leaserijder. Elektrisch rijden is voor iedereen een goed idee.
Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe auto dan kan je niet om elektrische auto’s heen. Niet alleen blijken ze een bijzonder goed alternatief voor de traditionele auto die we tot nu toe reden. Maar daarnaast komen er elke maand nieuwe modellen bij op de markt. Er valt dus ook echt iets te kiezen.
We weten het zelf ook, verandering kan soms moeilijk zijn. Maar alles rondom auto’s is aan het veranderen. Want die glanzende showroom waar jouw vorige auto uit rolde, daar staan nu elektrische auto’s op jou te wachten. Te wachten totdat ook jij weet dat elektrisch rijden geschikt voor je is.
Er zijn meerdere redenen waarom een elektrische auto op ieders wensenlijstje zou moeten staan. We noemen er een aantal!
Elektrisch rijden is goed voor je portemonnee
We komen gelijk tot de kern. Nederlandser dan de vraag: “wat kost dat dan?”, kunnen we niet beginnen. Elektrisch rijden heeft een aantal duidelijke voordelen. Zowel bij de aanschaf als bij het gebruik van de auto.
Een elektrische auto heeft geen uitstoot, dit betekent dat er tot en met het jaar 2024 nul euro BPM op elektrische auto’s wordt berekend.
Tot hetzelfde jaar, namelijk 2024 hoeft er geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Zoals bijna iedereen weet die ooit een auto heeft gehad, dat scheelt enkele tientjes tot soms honderden euro’s per maand.
Met een elektrische auto kun je ook de gebruikskosten drastisch verlagen wanneer je thuis met zonnepanelen kunt ’tanken / laden’. De prijs per gereden kilometer daalt daarmee onder die van benzine- of dieselauto’s.
Daarnaast wordt de aanschaf van een elektrische auto ondersteund door middel van de EV subsidie voor particulieren. Die geldt zowel voor nieuwe auto’s als occasions, zowel voor koop als lease.
Elektrisch rijden is relaxt rijden!
Relaxt, comfortabel, op meerdere vlakken zelfs. Bijna alle elektrische auto’s zijn voorzien van een automaat, dat op zich werkt al comfortverhogend. Maar we hebben het ook over het gemak van thuis altijd vertrekken met een volle accu. Het aantal openbare laadpalen is inmiddels zo groot dat jij er vast ook eentje in je straat hebt. Misschien kan je zelfs wel op je eigen oprit laden.
Het is natuurlijk fijn dat je altijd met een ‘volle tank’ van huis gaat als je thuis kan laden, maar daarnaast beschikken de meeste elektrische auto’s tegenwoordig over een echt bruikbare actieradius. En met inmiddels ruim 107.000 openbare laadpunten en meer dan 3400 snelladers in Nederland is er bijna altijd wel een plek in de buurt om je elektrische auto op te laden.
Elektrisch rijden is veilig
Natuurlijk moet iedere auto die de weg op gaat aan strenge veiligheidseisen voldoen. Dat is bij elektrische auto’s niet anders. Ook elektrische auto’s moeten botsproeven doorstaan. Daaruit blijkt dat ze gemiddeld even veilig of zelfs veiliger zijn dan auto’s die op brandstof rijden.
Hetzelfde geldt voor de brandveiligheid van elektrische auto’s. Een elektrische auto heeft geen grotere kans om in brand te vliegen zoals door sommigen gedacht.
Elektrisch rijden is milieuvriendelijker dan je denkt
Natuurlijk is de directe uitstoot bij een elektrische auto laag als je het vergelijkt met de stikstof en fijnstof die uit de uitlaat van een traditionele brandstofauto komt. Windenergie en zonne-energie is sowieso milieuvriendelijker dan brandstof gebruiken. Maar ook energie die nog opgewekt wordt in energiecentrales stoot omgerekend per kilometer minder stikstof en fijnstof uit in de lucht dan vrijkomt bij het verbranden van benzine of diesel in een brandstofauto.
Je hebt vast ook wel eens gehoord dat vooral de remmen en banden tijdens het rijden veel fijnstof opleveren. Dit is bij elektrische auto’s ook zo. Maar door het regenereren van energie bij ‘gas-los’ worden juist de remmen veel minder aangesproken bij elektrische auto’s. De besparing voor het milieu komt dus soms ook uit onverwachte hoek!
Kortom, 4 extra redenen waarom jij met een gerust hart vol op elektrische rijden kunt inzetten.
De overheid wil het liefst dat we meer gebruik gaan maken van fiets en OV, maar als je echt een auto nodig hebt dan graag een emissieloze.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Rijksoverheid. Wil je meer informatie lezen over elektrisch rijden of nog meer mogelijkheden om zelf bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Kijk dan op Lekker op Weg.nl !
Specht zegt
Elektrisch rijden ga ik alleen doen in lease constructie, en dan trap ik het hok zoveel mogelijk af.
En dan als 2e auto een leuke youngtimer met minimaal 6 cilinders. 👍
Flutterbear zegt
Waarom ga je niet gewoon normaal om met spullen van een ander? Zelfs in een leaseconstructie zit je zelf 3-4 jaar in een afgetrapt hok.
Waarschijnlijk maakt het in de lease niet echt uit omdat een EV relatief weinig onderhoud heeft. Als de banden te snel gaan weten ze je wel te vinden hoor.
hans75 zegt
het feit dat dit een advertorial is.. verraad al dat het onzin is…
als het werkelijk correct zou zijn, was een advertentie onnodig…
florisje zegt
Ja die advertenties van Gilette over die scheer mesjes zijn ook complete onzin, die zijn gemaakt om je onbewust meer te verwonden en worden stiekem gefinancierd door de pleister en gezichtscrème kartels. Evenals de reclames van Miele vaatwassers zijn complete onzin! Kan je veel beter met de hand afwassen of gewoon uit je handen eten zoals onze groot groot groot groot grootvaders dat vroeger deden!
Wat een puike redenatie!
eMbe zegt
Enige reden om elektrisch te gaan rijden is de veranderende wetgeving in de EU…
kniesoor zegt
Ghe ghe ghe, Rijkspropaganda verpakt in een advertorial. Wel de goeie site voor uitgekozen, dat moet gezegd. Maar hou ‘t voorlopig nog even bij ICE aangedreven oto’s. Precies om de reden, die @geelbarrel geeft.
geelbarrel zegt
Ik voel me bijna vereerd dat mn reactie verwijderd is. Automobiele castratie, daar blijf ik bij.
petroldrinker zegt
Er is maar 1 reden, en dat is omdat er een aantal idioten in brussel het ons verplichten, tis een kwestie van tijd tot je niet meer mag tanken, dan moet ik helaas wel naar zo ellendig duracell ding toe….
petroldrinker zegt
Overigens feit dat het een advert is, zegt al genoeg in mijn ogen, als mensen zo graag woude of erin geloofde hoefde ze er geen reclames voor te maken…
rollingstoned zegt
Ik heb wel een e-bike, telt dat ook? :P
jje003 zegt
Stroom is hier duur, benzine 32 cent de liter en geen laadpaal te bekennen in de wijde omgeving. Ik knal nog rustig 25 jaar door hier.
917 Porsche + Audi zegt
jje003; Zal in ieder geval ver buiten de de EU zijn. Maar waar ergens.
alfagtv6 zegt
Allemaal leuk, maar in een beetje configuratie tik je al snel 50-60k aan voor een fantsoenlijke auto. Aangezien de roverheid het bijtellingsvoordeel schrapt nu de “gewone man” aan de beurt is voor een elektrische lease auto is het allemaal zo interessant nog niet. Voor een gemiddelde particulier is het uberhaubt al niet te betalen.
Flutterbear zegt
Wat is er niet fatsoenlijk aan mijn eGolf?
jannemannl2000 zegt
Wel eens gehoort dat 1 tesla 3 chinese kost?…
florisje zegt
Oei oei oei Autoblog, wat hebben jullie veel mensen bang gemaakt met deze advertorial! Ik zie de hooivorken nog net niet de lucht in gaan… Ik snap de obsessie met fossiele brandstoffen echt totaal niet.
tortuga zegt
Zolang 2de hands autos niet verboden worden gaat het nog wel even duren…
werf76 zegt
1) actieradius van minimaal 500km
2) oplaadbaar zo snel als brandstof tanken
3) opladen net zo toegankelijk als voor een brandstof auto
4) financieel net zo makkelijk bereikbaar als een goede 2e hands auto
sportabgasanlage zegt
1) want je rijdt regelmatig ritten van 500km?
2) wantj je rijdt de hele dag?
3) bij je thuis op de oprit, op de parkeerplaats van je werk of bij de supermarkt is niet makkelijk genoeg?
4) Eindelijk een goed argument!
werf76 zegt
1) Nee, geen zin om met zweet in mijn handen te zitten wanneer de actieradius zo laag is. Ook geen zin om om de haverklap aan de stekker te moeten
2) Nee, geen zin om er een planning naast te houden om de auto op te laden. Wil gewoon naar een laad locatie rijden, ff aan de stekker en hups weer vol.
3) Nee, het is niet zo toegankelijk als met brandstof tanken. En dat weet je zelf ook wel. Even je roze bril af doen en de realiteit zien.
4) waren allemaal goede argumenten. Alleen veel hebben een roze bril op en nemen alle ongemakken om zo’n rijdende stekkerdoos maar voor lief.
steephh zegt
@werf76 Persoonlijk vind ik het wel een beetje spijkers op laag water zoeken.
1) Ik weet niet hoe oud de auto is die je nu rijdt, maar elk modern voertuig laat tegenwoordig zien hoeveel kilometer je nog kan afleggen qua tank / charge. Héél Nederland staat vól met (snel)laadpunten, dus mocht je alsnog met je ogen dicht hebben rond gereden dan is het niet zo dat je gelijk afgesleept hoeft te worden. Uiteraard moet je in de basis wel een auto kiezen met voldoende range, dagelijks snelladen is natuurlijk niet erg praktisch.
2) Waarom zou je naar een laadlocatie toe willen rijden? Dat is toch alleen maar extra moeite? Veel logischer is dat je ‘m thuis (op de oprit, in de wijk, op je werk, etc) aan de lader hangt als je m toch geparkeerd hebt staan wanneer je er op dat moment niet mee rijdt, bijv. omdat je aan het werk bent, slaapt, oid. Scheelt je weer een ritje langs het tankstation. Uiteraard moet die mogelijkheid er natuurlijk wel zijn.
3) Afhankelijk van je waar je woont en of je eigen faciliteiten hebt of afhankelijk bent van openbare laadpalen (ergens ver afgelegen in de noordelijke provinciees bijvoorbeeld) is het inderdaad nog niet zo toegankelijk als brandstof tanken. Heeft niets met een roze bril te maken, over het algemeen heeft het ook met je eigen houding te maken ten opzichte van elektrisch rijden, zie je het glas half leeg of half vol.
4) Lol. Afhankelijk van antwoord 3 (de voorzieningen) hoef je juist nooit meer te tanken (snelladen op vakantieritten daargelaten) en bespaar je jezelf weer wat tijd, dan is het toch juist een ongemak om te moeten tanken?
Ik zie het een beetje als de mobiele telefoon: voorheen waren accu’s verwisselbaar, maar niemand had er twee om ze snel om te kunnen wisselen (tanken) voor een volgende. Laden doe je overnight en er is geen énkel probleem, zo lang de voorzieningen (stopcontact) maar hebt.
Kwestie van mindset, maar dat is heel erg moeilijk, mensen zijn echte gewoontedieren.
koeberg zegt
Die foto van die e-golf en die Ioniq, met onderschrift “elektrische auto’s kunnen in korte tijd hun accu weer vrij vol laden”.
Dat klopt voor deze twee auto’s. Ze hebben beide namelijk een heel kleine batterij. Die is zo vol. En ook zo weer leeg.
koeberg zegt
Even een kritische kanttekening bij de eerste drie genoemde redenen. Als elektrisch rijder. De vierde krijg je.
> Elektrisch rijden is goed voor je portemonnee
Als je een nieuwe benzineauto vergelijkt met een nieuwe elektrische auto, dan wel misschien. Maar wie koopt er nou particulier een nieuwe auto?? De meeste mensen kopen een afgetrapte derdehands. Dan kom je bij een elektrische auto bij een eerste generatie Leaf uit. Dat wil je niet.
> Elektrisch rijden is relaxt rijden!
Zeker. En de auto op de eigen oprit opladen is ook heel relaxed. Moet je wel een oprit hebben.
> Elektrisch rijden is veilig
Niet veiliger dan een benzineauto, dus geen argument voor elektrisch rijden.
Homer55 zegt
De koude start van mijn V6 is het al meer dan waard om hem zo lang mogelijk te rijden.
Polderproleet zegt
Wat een negativiteit.
Ik vind luide V8’s ook mooi hoor. Zeker van nog wat verder terug in de tijd en van een ander continent.
Maar ik vind het ook mooi als diezelfde luide V8 er uit gereden worden door de boodschappenwagen van Musk. En dat zonder de relatie met je buren naar de gallemiezen te helpen elke keer als je vroeg weg moet.
Da’s vooruitgang.
Snap die obsessie niet met auto’s die “vroem” doen.
Of hoor je niet meer bij het clubje van autoliefhebbers elektrische auto’s niet verguisd?
Ik vind alles mooi wat hard gaat.
Je mag best voorkeur blijven hebben voor “vroem” auto’s hoor, maar let je wel op dat je niet zo’n oude zuurpruim wordt die lang vervlogen tijden is blijven hangen?
werf76 zegt
Net zo min dat ik de obsessie niet snap dat ineens alle brandstofauto’s not done zijn.
Die rijdende stekkerdozen zijn nog steeds geen goed alternatief voor de massa.
Veels te duur qua aanschaf. Auto volladen is er nog een planning op na houden.
Om het niet over al die laadpaalklevers te hebben.
Met een ICE gewoon impulsief naar een tankstation rijden en weer snel vol voor de volgende tig kilometers. Heerlijk.
techniekmeneer zegt
Nee hoor.
arthur75 zegt
Al die tegenargumenten beginnen wat lachwekkend te worden.
Leaf 40kwh, prima voor woon-werk, zelfs in de slechtste omstandigheden. Gratis laden op de oprit dmv zonnepanelen.
Xtrail voor de vakanties en aanhangerwerk. Veel gezinnen hebben toch al twee auto’s, laat de tweede dan een wat grotere zijn.
Voor de fun een barchetta, want ‘beleving ‘ .
En nee, ik heb niet een topbaan, zo geweldig verdient een vrachtwagenchauffeur niet.