Hij ziet er ongelofelijk dik uit, maar dat is verre van de enige reden om voor de nieuwe Land Rover Discovery te vallen.
Het is een échte Land Rover
En dat betekent dat de auto zijn mannetje staat in het terrein. Natuurlijk is vierwielaandrijving standaard, net als Terrain Response, All Terrain Progress Control en het veel geprezen Hill Descent Control voor het gecontroleerd afdalen van moeilijke hellingen. Optioneel is de volledig nieuwe Discovery ook te krijgen met Wade Sensing, dat met sensoren meet hoe diep het water is waardoor je rijdt. Rivieren en beekjes met een diepte tot 90 centimeter zijn geen probleem voor de Discovery. De zescilinders komen daarnaast standaard met de Twin-Speed tussenbak voor hoge en lage gearing, op de SD4 is dit optioneel.
Het is de ideale familieauto
Zeven volwaardige zitplaatsen, waarbij ook de achterste passagiers nog beschikken over ruim 85 centimeter beenruimte. Uniek is de Remote Intelligent Seat Fold-functie, waarbij je met een druk op de knop van het infotainmentsysteem of middels de InControl- app de tweede en derde zitrij kunt in- of uitklappen. Daardoor ontstaat een zeer riante bagageruimte van maximaal 2406 liter. Achter de tweede zitrij kun je maximaal 1137 liter kwijt.
Je komt niets tekort
De Discovery doet offroad nauwelijks onder voor de legendarische Defender, maar qua interieur en uitrusting zijn de twee uitersten van elkaar. Het fraaie interieur is opgetrokken uit hoogwaardige en duurzame materialen en ook technologisch is de Discovery helemaal up to date. Wat te denken van een app waarmee je allerlei functies van de auto kunt aansturen. Ook adaptieve cruisecontrol (inclusief emergency braking), park asist, 9(!) USB-oplaadpunten, surround camera system, een head up display en automatische herkenning van verkeersborden ontbreken niet. Voor de muziekliefhebbers zijn er hoogwaardige audiosystemen van Meridian met 10 of zelfs 14 speakers én subwoofer.
Hij is sneller en zuiniger dan ooit tevoren
Land Rover biedt de Discovery aan met een palet aan moderne motoren, waaronder de Ingenium-viercilinder dieselmotoren met 180 (TD4) en 240 pk (SD4). Daarnaast is er nog de zescilinder Td6 met 258 pk en als klap op de vuurpijl de heerlijke Si6 benzinemotor met supercharger, een blok dat we bijvoorbeeld ook kennen uit de Jaguar F-Type. Met 340 pk kom je zowel op het asfalt als onverhard niets te kort. Dat de nieuwe Discovery dankzij veelvuldig gebruik van aluminium tot wel 480 kilo lichter is dan zijn voorganger, maakt de auto niet alleen vlotter, maar ook een stuk zuiniger.
De all new Land Rover Discovery is verkrijgbaar vanaf € 74.360. Meer info HIER.
Dutchdriftking zegt
Doet nauwelijks onder voor de Defender….. Dit gaat al nat bij de standaard geleverde banden…..
jolig zegt
@dutchdriftking: Mensen die serieus ver van de gebaande wegen gaan, willen toch vaak een specifieke band, dus is het logisch om een wegband te leveren (voor de andere 99% van de tijd) en de klant z’n eigen velg en band voor in het terrein te laten uitzoeken.
Jochempie zegt
Nee, die Velar, die heb ik liever.
mercedesclk350 zegt
@jochempie: Absoluut eens, hele strakke bak is dat. Deze is een beetje raar gevormd.
toyotafortuner zegt
Weer zo’n Europese SUV die heel wat softer oogt, vergeleken met zn voorganger….
jolig zegt
@toyotafortuner: Inderdaad, hij ziet er dik uit zoals m’n buurman dat doet.
ruud1954 zegt
@toyotafortuner: Mee eens. De SUV’s worden als maar luxueuzer en minder werkpaard. Dat is fijn voor degenen die een auto willen hebben die door de modder kunnen rijden maar nooit zullen doen maar niet fijn voor degenen die door de modder moeten rijden en dan geconfronteerd worden met een interieur dat hier niet echt tegen bestand is. Want in deze auto met je modderschoenen instappen is toch wel vloeken in de kerk. Maar ja, er zijn er genoeg die desalniettemin deze auto zullen kopen. Ze hebben het geld ervoor en het idee dat ze met deze auto overal kunnen rijden en vol zit met gadgets is de reden dat ze hem kopen. Ik gun het ze hoor, no problem.
Ik rij zelf een Kia Sorento (nieuwe model). Maar ik lees regelmatig dat de eigenaren van de voorgangers die tot 2009 werden gebouwd ontzettend van dit model balen. Geen aanhangergewicht meer van 3500 kg en teveel luxe gadgets is voor hun een afknapper. Ze willen een werkpaard en geen luxe paard.
smoked zegt
Jammer van de Ssangyong dakkapel achterop…
robert110 zegt
@smoked: Die heeft ie geërfd van de eerste Disco
ThomasBol zegt
Ah, eindelijk een advertorial waar ik op klik. Die van de Zoë heb ik overgeslagen.
robert110 zegt
Liever een Disco 1 of 2.
baklava zegt
Ik heb er al een.
mbpeter zegt
Wat een gedrocht!
Alexke zegt
Liever de oude…
v60germany zegt
Ding is totaal uit z’n proportie.
Reed dit weekend achter een witte, maar de details en vormgeving slaan echt nergens op.
De kont is daarnaast zo hoog, dat je de gehele achterbrug en wielophanging visueel op een kladje zou kunnen overnemen. Net of je je oma onder de rok kijkt… iets wat je wel liever laat, zeg maar.
Deze komt met een aantal jaren in het rijtje als de Multipla en consorten, kortom; totaal niet-LandRover!!
Hupke zegt
De vraag is kan die op tegen de Q7 in het dagelijks leven? Dat zal wel zowat de enige concurrent zijn, toch?
Met een prijs vanaf 70k … zit je al bijna aan range rover geld. Als het verschil niet zo groot is, is de keuze toch gemakkelijker.
BaRa zegt
@hupke: er zijn nog merken die zeecontainers bouwen. Volvo, bijvoorbeeld. En als ik tussen Audi of de Zweden moet kiezen, zelfs al zitten er dan Yuans achter: doe mij maar de XC90. Of iets van LaRo, natuurlijk. Maar dan niet noodzakelijk de Disco.
rufctr01 zegt
@hupke: ik denk dat je beter kunt vragen of de Q7 tegen dit merk is opgewassen. DIt is toch de benchmark, zeker op gebied van terreinwagens en luxe terreinwagens.
Toen de RR al bestond was Audi nog niet veel als merk.
redbee5 zegt
ik heb er laatst al één gespot, fiets er regelmatig langs. Nu nog een keer het geduld op brengen om de foto’s van mijn telefoon af te halen.
jolig zegt
@redbee5: We weten al hoe ‘ie er uitziet hoor.
harrie zegt
Die door het water render/photoshop is wel hilarisch slecht.
pier zegt
Op de persplaatjes zag de auto (vooral achterkant) er al gek uit. Vaak valt het in het echt wel mee, maar dit keer niet. Zag er vandaag eentje op de snelweg en de achterkant klopt gewoon niet, smal en hoog. Rare auto.
moveyourmind zegt
Reden nummer 5 om hem te willen hebben…
Hij lijkt op één van de coolste auto’s ooit…
https://img.vehiclepad.com/84bab99119876fffa98024938f0f68e1_hirsch-performance-saab-9-5-wagon-aero-photo-26792-saab-2000-saab-9-5-aero-wagon_1280-960.jpeg
gezondverstand zegt
@moveyourmind: Voor mij reden 5 om hem niet te willen hebben. de vorm is regelrechte na-aperij.