De instapper uit Zuffenhaussen krijgt wederom een hete variant.
De GTS-lijn van Porsche is, in mijn ogen, het beste van twee werelden. Niet dat schreeuwerige van een hardcore model, maar net iets meer oempf in vergelijking met de instapper en de S-variant. Nu is er van de 718 Cayman en Boxster (nog) geen hardcore variant, maar een GTS gaat er wel komen. Op de Nürburgring test men met dit nieuwe model en het zal niet lang duren voor de onthulling gaat plaatsvinden. Een goed moment om eens vooruit te blikken op deze hete Porker.
Techniek
De 718 S (Cayman en Boxster) is momenteel het topmodel. Deze variant heeft 350 pk uit de geblazen boxer-viercilinder. Beide modellen sprinten in minder dan vijf seconden naar de honderd en de top ligt op 285 km/u. De verwachting is dat de GTS 15 extra paarden gaat krijgen. Daarnaast krijgt de GTS het Porsche Active Suspension Management (PASM) en PASM sportonderstel in combi met het Sport Chrono Package. De sprinttijd zal gelijk komen te liggen met de oude Cayman GT4. Dit betekent een 0-100-tijd in slechts 4,2 seconden.
Uiterlijke verschillen
Natuurlijk moet men wel zien dat je een GTS hebt gekocht. De geteste modellen op de Nordschleife hebben dikkere bumpers en vermoedelijk een ander uitlaatsysteem. Een ‘GTS’ stickertje op de deuren was bij het vorige model voor de leken een makkelijk herkenningspunt. Verwacht dat Porsche dit ook gaat doen bij de 718 GTS.
Prijs
De 718 Cayman S is er vanaf 90.153.00 euro en de 718 Boxster S is er vanaf 92.153.00. De Cayman & Boxster GTS zullen, naar verwachting, meer dan 100.000 euro gaan kosten. Ter vergelijking: de voordeligste 911 Carrera is er vanaf 126.000 euro.
Wanneer?
In november barst de Los Angeles motorshow los. Hier zal Porsche naar alle waarschijnlijkheid de GTS gaan presenteren. Onder de kerstboom kan men een 718 GTS gaan configureren en de leveringen zullen medio 2018 plaatsvinden. (via Autocar)
Fotocredit: @kuifje via Autojunk
basv zegt
Ik dacht ook hier gelezen/gehoord te hebben dat er een 6 cilinder in de 718 GTS zou komen, dat gaat dus niet door?
reactief zegt
@basv: Volgens mij geldt dat alleen voor de GT4 opvolger.
De GTS is bij Porsche meestal een versie op basis van de ‘S’ met de goede opties en een iets ander uiterlijk.
Dus waarschijnlijk zal de GTS ook wel weer de donkerdere lampunits krijgen, en misschien wel centerlock velgen.
Ik vind het bij de 911 en de vorige Cayman/Boxter de mooiste versie. Tevens beter in de restwaarde als een normale ‘S’.
toyotaprius zegt
Dus Porsche maakt gebruik van het SPASM systeem…. Ok…
tarquesh zegt
De goedkoopste is nog mooier dan de duurdere 718.
kniesoor zegt
Meen bij de Deutsche Kollegen gelezen te hebben, dat de Cayman GTS 375 PK gaat krijgen. Misschien dat de Boxster GTS er 365 krijgt.
mout zegt
15 extra op 365. Dat is 4%. Je moet echt een vakman zijn en dagelijks met een 718 rijden bovendien om dat verschil te kunnen voelen. Sterker: Je zal zien dat het verschil tussen twee 718s recht van de lopende band soms groter is. Blijft over dat PASM-gebeuren (die toch al vaak aangevinkt werden), stickers en bragging rights.
Hmmm. Dat moet wel genoeg zijn voor de meeste klanten.