De eindejaarsrun is begonnen. Nieuwkomer is MG.
Nog voor het einde jaar zoveel mogelijk elektrische auto’s op kenteken rammen voor die vier procent bijtelling. Audi doet zijn best door meer e-trons naar ons land te halen en dan is er ook nog een nieuwkomer op de markt in vorm van MG.
De nieuwe MG ZS EV komt op de valrijp naar Nederland. Met de Van Mossel Groep willen ze zoveel mogelijk exemplaren voor 1 januari op kenteken te krijgen. In de BNR Autoshow was Frank Meijer, hoofd verkoop en marketing van MG Motor Europe, te gast om te praten over de topdrukte.
Het ging allemaal heel snel. 1 oktober is MG opnieuw in Nederland gelanceerd. 15 november ging de eerste MG-dealer in Breda open en deze maand komt er een storm aan ZS EV’s op kenteken. Volgend jaar valt de elektrische auto onder 8% bijtelling en komt nu nog in aanmerking voor 4%. De SUV kost 29.990 euro. Voor dat geld heb je een compacte crossover met een actieradius van 263 kilometer. De auto concurreert onder meer met de Hyundai KONA Electric en de Kia e-Niro.
Meijer mikt op 1.500 leveringen voor het einde van het jaar. Nu bestellen is vòòr 1-1-2020 op kenteken geleverd krijgen. Kies je voor een basis configuratie dan MG deze binnen een paar weken leveren, aldus de marketingchef in de radioshow. Ook volgend jaar verwacht Meijer dat het succes zal doorgaan. Volgens de MG-man is de crossover tamelijk uniek in zijn segment in combinatie met de prijs.
stationcar zegt
Ja maar ja, range hé…
Laat maar zitten voor mij :-)
mcshine zegt
@stationcar: Range is het probleem niet als er binnen een kwartiertje 200km bijgeladen kan worden… Je vertrekt iedere dag met een warme auto én een volle accu, das bij een reguliere brandstof auto wel anders.
baklava zegt
他媽的你的電垃圾
raoufff zegt
@baklava: goed punt, ik ben het helemaal met je eensch!!!
hondar zegt
@baklava: baklava die Chinees praat ?
f599 zegt
@baklava: true
audicoupe84 zegt
Groen? Zijn Nederlandse E.V. kopers groen? Nee helemaal niet, Nederlanders kopen deze bakken vanwege de voordeeltjes, betaald door de niet in een EV rijdende Nederlander. Lekker mee happen uit de subsidie ruif, en op verjaardag partijtjes de groene ridder uithangen…. Bij mij heet dit soort auto een “gierigmobiel”
j05b zegt
@audicoupe84: hou toch op met treurige gedoe. Ja je krijgt een financieel voordeel. Aan de andere kant loop je ook te kloten met laden en je range. Is t groener dan een ice? JA, even comfortabel NEE. Subsudie terecht? JA.
BaRa zegt
@audicoupe84: Gezeik, inderdaad. De wereld hangt aan elkaar van subdsidie en voordelen / nadelen. Kijk maar even naar de erfenisregeling die in Nederland gebruikt wordt bij de overerving van bedrijven. Dat terwijl er geen enkele economische of financiële beweegreden voor te vinden is (behalve graaicultuur). Als je wilt zeuren over oneerlijkheid, pak dan dat vast. Dat is een derving van een half miljard aan belastingsgeld per jaar (https://decorrespondent.nl/10747/hoe-een-goedbedoelde-belastingregel-voor-de-bakker-op-de-hoek-een-goudmijn-voor-de-allerrijksten-werd/4835006970574-0d1de615).
deniz96 zegt
@baklava: jing jong hang wang elektrik super good wang wong
SvenskaAeroplanAB zegt
LOL, in 1 maand meer dan Lexus in een heel jaar! Wat een kromme, communistische, staatsgestuurde automarkt hebben we toch…
mashell zegt
@svenskaaeroplanab: ik zie er juist in dat handel helemaal inspeelt op vraag en aanbod, deze maand elektrisch fiscaal interessant? Dan leveren we deze maand elektrisch.
Het jammere is dat de automarkt door het zwalkende overheidsbeleid de laatste jaren in seizoenen gaat, dan zijn kleine zuinige diesels de seizoensgroente, dan plug-in hybrides, dan vol elektrisch. Compleet onvoorspelbaar, gelukkig helpt de vrije handel de klanten aan het juiste product.
dees zegt
@svenskaaeroplanab: Vraag me af hoeveel subsidie er op zit van de overheid in China.
skid zegt
@RubenPriest Vroegrijp of op de valreep?
Dutchdriftking zegt
Kansloze EV subsidie ook…
HyperTeHK zegt
@dutchdriftking: Gaat Shell dan ook even netjes belasting betalen?
Er zit minimaal net zoveel subsidie op de olieindustrie.
En voor iemand begint over grondstoffen. Dat klopt die zijn een probleem, voor de MOTORREN en dus ook voor waterstofauto. Maar volgens mij is dit voorlopig nog geen probleem.
Cobalt zit vooral in brandstof omdat het zwavelvrij moet zijn. Dus EV’s verminderen cobalt winnen. En lithium hebben we zat.
Nou dan hebben wr nog de steenkool opmerkingen. Zelfs op steenkool is een EV schoner.
Maar dat bedraagd minder dan de helft van de energiemix. En we kunnen niet alles tegelijk. Horizon vervuiling zeikers blokkeren de windmolens en zonnepanelen.
Nou dan eindigen we bij de waterstodmafkezen. Als er niet genoeg stroom is voor EV’s (die is er wel) dan is er zeker niet genoeg voor waterstofautos die 3x meer stroom verbruiken van opwekking tot wielen. Tankstations (waar je helemaal niet heen hoeft met een EV) kunnen max 45 autos per dag aan.
Dutchdriftking zegt
@HyperTeHK: en jij denkt dat er genoeg kobalt is om ons huidige wagenpark te vervangen voor elektrische auto’s? Lekker blijven dromen. Doe mij maar blauwe diesel.
HyperTeHK zegt
@dutchdriftking: ja want cobalt is straks niet meer nodig voor accu’s. Wel is Tesla daar een stuk verder mee als VAG etc.
Blauwe diesel als agregaat voor een EV zou een idee zijn. In een verbrandingsmotor voor aandrijving alleen maar een voorzetting van die achterhaalde techniek waar we nu echt eens verlost van moeten worden.
lecomte zegt
Ik zag er gisteren 2 in Haarlem rijden. Een rode en een blauwe. De auto ziet er op zich prima uit maar kan er niet warm of koud van worden. Ben benieuwd hoeveel mensen er voor deze MG gaan.
dees zegt
@lecomte: Dat is omdat het design slecht bij elkaar gejat is. Slechte kopie van de Mazda CX neus
ghost zegt
@lecomte: op Luxemburgse kentekens toevallig?
lecomte zegt
@ghost: Nee op NL kenteken
koeberg zegt
263km (hooguit) op 44,5kWh? Jesus wat vreet dat ding stroom!
Het wordt tijd dat we electrische auto’s op een soortgelijke manier gaan belasten als benzineauto’s, op basis van verbruik: weinig belasting op zuinige auto’s zoals de Tesla model 3 en veel op bakken als deze of de Audi e-tron.
kminne zegt
@koeberg: Dit. De verschillen in efficiency zijn inderdaad gigantisch. Tesla loopt echt enorm voor, meer dan veel mensen zich realiseren.
sollie1984 zegt
@kminne: elektrisch rijden is net als bij een ICE, geef je constant volgas bij elke stoplicht dab gaat je accu sneller leeg. Rij je wat wat rustiger dan gaat het bereik iets langer mee.
jack_abarth zegt
@sollie1984:
Maar dan heb je nog steeds onderling verschil in efficiëntie. De 1.6 van Chrysler die in een de eerste generatie BMW MINI lag zuipt bijvoorbeeld net zo veel als de N54 van BMW.
sollie1984 zegt
@jack_abarth: Ja tuurlijk zit er een groot verschil in efficiëntie, een Tesla heeft nou eenmaal een grotere bereik dan een MG. Maar over het algemeen speelt ook eigen rijstijl een grote rol bij het bereik.
dees zegt
Vraag me af hoe het met de bouwkwaliteit zit.
moveyourmind zegt
@dees: De bouwkwaliteit is op het niveau zoals het een MG betaamt:
All parts falling off this car are of the finest Chinese craftmanship
ghost zegt
Zag er van de week 2 rijden nabij Amstelveen op de A9, beiden met een Luxemburgs kenteken. Vind het geen gek ogende wagen, en voor €38 netto bijtelling per maand lach je toch iedereen uit..???
bernoulli zegt
Is ‘ie al door de EURO-NCAP getest? Ging toen met de Landwind ook prima.
mgmgb zegt
@bernoulli:
Niet briljant, ook niet dramatisch https://www.euroncap.com/en/results/mg/zs/29657
sjonniedeluxe zegt
@mgmgb: dat was de niet ev toch? Je kan al sterretje erbij krijgen met was sensoren, dus kan best dat de ev versie hoger scoort
mgmgb zegt
@sjonniedeluxe:
Ja, dat is ook waar. En aan de andere kant is de EV versie natuurlijk wat zwaarder, wat de effecten van de botsproeven eventueel negatief zou kunnen beïnvloeden (het zal toch allemaal wat meer kracht op moeten vangen). Maar het is een aardige indicatie.
flutterby zegt
De auto schijnt nogal bijzondere Chinese trekjes te hebben. Bron: FullyCharged
sjonniedeluxe zegt
En nu nog het antwoord op de titel van het artikel
birdnerd84 zegt
Voor nauwelijks meer heb je straks ook een MX-30. Ook weinig range maar wel schitterend interieur (exterieur is niet zo mijn smaak) en bewezen kwaliteit
willeme zegt
@birdnerd84: De MG kun je nu rijden, op die Mazda moet je minimaal nog een jaar wachten. Je moet niet willen wachten op een kleine crossover. Daar wordt je leven heel treurig van.
sjonniedeluxe zegt
@willeme: ik dacht dat Mazda adverteerde met binnenkort al rijden?!
subzero079 zegt
Prut. Te weinig range. Lage efficiency. Minimale veiligheidscore. Chinese (ahum) kwaliteit.
Je moet wel erg desperate zijn om zo’n gebakkie te kopen/leasen.
Ik wens er Van Mossel veel succes mee, ze zullen vast wel genoeg gierigaards kunnen vinden in dit land.
Jantje_555 zegt
263km…is dus iets van een 130km reële actieradius in de winter
lieverrrelektries zegt
Dit karretje is met behulp van VW ontwikkeld; er zitten ook veel VW onderdelen in. Het interieur maakt kwalitatief een betere indruk dan m’n Tesla S. Minder windgeruis! Een verbruik van 6 km/kWh: dat heeft een Model 3 ook. Begin november proefrit gemaakt, twee weken later ’n MG EV besteld.
spiderman zegt
En toch doet het zeer, dat MG-logo op de neus van een EV uit China…