• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

3D animatie van een motorblok

Auteur: autoblogger, gepost 24 oktober 2006 om 20:01 – 41 Reacties

Animatie...

Een motorblok, wat is dat nou precies? Gelukkig is er Youtube en met behulp van een 3D animatie wordt er in het bijgaande filmpje even haarfijn uitgelegd hoe je een viercilinder in elkaar moet zetten. En ook hoe het uiteindelijk allemaal werkt…

Zeer netjes gedaan! Iemand met teveel vrije tijd wellicht?

Met dank aan Frank voor de tip! Meer info over de motor op deutz.de.

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: nachtmerrie van elke student

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

3d, Techniek, Video

Vorig bericht: « Waarom je een automaat nodig hebt!
Volgend bericht: Fiat Grande Punto Turbo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Franqie zegt

    24 oktober 2006 om 20:24

    Jeej, mn eerste tip :) Ik vind het wel een interessante animatie, ik vind het toch altijd maar vaag hoe zoiets nou eigenlijk werkt, dit maakt het wel een stuk duidelijker.

    Login om te reageren
  2. Benny zegt

    24 oktober 2006 om 20:29

    Volgende keer de werking van een V8 big blok autoblogger ;) met turbo intercooler enz.

    Login om te reageren
  3. stiggie zegt

    24 oktober 2006 om 20:29

    difranqie dit heb je zeker ven flabber of niet best wel geil

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    24 oktober 2006 om 20:30

    Het is zeker een interessant filmpje……maar uh wat heeft dit met auto´s te maken?!

    Login om te reageren
  5. Franqie zegt

    24 oktober 2006 om 20:30

    @stiggie: Jep, had ik ook gezegd toen k m tipte. En ik vind dat ‘geil’ eigenlijk vrij dom klinken…

    Login om te reageren
  6. stiggie zegt

    24 oktober 2006 om 20:35

    nou en

    Login om te reageren
  7. autoblogger zegt

    24 oktober 2006 om 20:40

    Hij stond ook op autoblog.com: http://www.autoblog.com/2006/10/23/video-the-internal-combustion-engine-in-all-its-3d-glory/

    Login om te reageren
  8. Don_Mario zegt

    24 oktober 2006 om 20:52

    Petje af voor die gene die het heeft gemaakt.
    Wat ik heel goed vind dat je kan zien hoe de zuiger werkt van binnen. Inlaatslag. Compressieslag. Arbeidsslag. Uitlaatslag. En hoe de injectors de benzinne spuiten.

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    24 oktober 2006 om 21:17

    Oke wie doet er mee? Ik zet op in dat dit een Opel Kadett/Astra GSI 16v 2,0l motor is. Als ik zo naar de kleppendeksel kijk, het heeft 16 kleppen en natuurlijk de oliepijlstok…….. Ik zit alleen te twijfelen over de cover van de spruitstuk. Volgens mij zat dit niet in de Kadett GSI 16v maar in de Astra GSI 16v…..iemand?!

    Login om te reageren
  10. dana zegt

    24 oktober 2006 om 21:27

    http://www.bugatti-cars.de/bugatti/flash/index.html?langString=en

    Ook een mooi filmpje over techniek!

    Login om te reageren
  11. dana zegt

    24 oktober 2006 om 21:29

    Sorry, was er al bang voor….. Link werkt niet correct…..
    Maar wie zoekt naar “Legends from 1001 HP” word zeker beloond!

    Login om te reageren
  12. bjorn zegt

    24 oktober 2006 om 21:55

    dit filmpje deed me ergens aan denken; bugatti heb er ook een op hun site staan, waarin het blok uit de Veyron doorgelicht wordt…

    http://www.bugatti-cars.com/bugatti/index.html
    click op;
    English> Models> Veyron 16.4> Engineering> Engine> Legends from 1001 HP

    Login om te reageren
  13. ]M[ zegt

    24 oktober 2006 om 22:05

    Ik zet in op ’n mondeo motor… ‘k weet niet wat voor een, maar ’t filmpje komt me erg bekend voor. Ik heb ooit een duits autoblad gekocht en er zat een reclame cd-rom van de toen nieuwe mondeo bij (toen hadden ze nog geld bij ford) waar o.a. een paar van dit soort filmpjes op stonden. Ik zal als ik volgende week thuis kom (fijne vakantie iedereen :P…) maar ’s kijken of ’t filmpje van die cd komt.

    Login om te reageren
  14. Franqie zegt

    24 oktober 2006 om 22:17

    Dit staat er in de comments bij Youtube:

    lordgalathon (23 hours ago)
    Super nicely detailed, if you look closely the spark plug looks like a Bosch +4 with its four electrodes and based on the placement of the surrounding pumps, water, oil, power steering, belt tensioners, the engine looks suspiciously like a Hyundai Beta 2, 2.0L, 16v inline 4.

    Login om te reageren
  15. heidekonijn zegt

    24 oktober 2006 om 22:17

    Kadett en Mondeo lijken me een distributieriem te hebben.
    Dit heeft dubbel bovenliggende nokkenassen, een distributieketting en is geen Alfa Nord ;-)
    Dus lijkt het me een Nissan motortje te zijn. Hoeveel win ik?

    Login om te reageren
  16. armada zegt

    24 oktober 2006 om 22:18

    Hier het verlossende antwoord: Het is een Ford Duratec motor.
    (Doe HTS autotechniek en dit filmpje laten ze bij ons op school zien).
    Oh ja. Dit fimpje wordt gewoon bij Ford zelf gemaakt voor op autobeurzen enzo.

    Login om te reageren
  17. route66 zegt

    24 oktober 2006 om 22:54

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/4-Stroke-Engine.gif

    kan je het nog even rustig nakijken , de echte basis dan

    Login om te reageren
  18. Jasp. zegt

    24 oktober 2006 om 22:55

    Ford Duratec? Onder het filmpje staat duidelijk dat er meer info is te krijgen op deutz.de en op Youtube.com is het filmpje gewoon onder 3D Deutz engine animation te vinden!

    Login om te reageren
  19. Jan zegt

    24 oktober 2006 om 23:08

    amai dat is wel een mooi filmpje, mocht gerust langer duren

    Ook heel interessant voor als je automechanica geeft/studeert.

    kan je het ergens downloaden?

    Login om te reageren
  20. Franqie zegt

    24 oktober 2006 om 23:12

    @Jasp.: Als je op Youtube kijkt bij de comments, zie je dat het zeker geen Deutz is, een gozer had ze namelijk gemaild. Ik vind het verhaal van armada nu nog het meest logische.

    Login om te reageren
  21. Rick Dos zegt

    24 oktober 2006 om 23:17

    @heidekonijn

    De GSI motor van Opel had het wel bekende DOHC (Dual OverHead Camshaft) systeem. En ze gebruikten toen (ik weet niet hoe het nu is) kettingen ipv riemen.

    Het kan idd. ook een Ford motor zijn die gebruikten ook het DOHC systeem. De Ford Sierra Cosworth gebruikte dit als ik het goed heb….

    Login om te reageren
  22. Nick zegt

    24 oktober 2006 om 23:45

    Hehe, zelfs de klepspietjes! :D

    Login om te reageren
  23. laurens zegt

    25 oktober 2006 om 02:30

    Goed en mooi filmpje, jammer dat deze animatie al bijna zo oud is als de weg naar kralingen.

    Login om te reageren
  24. luc zegt

    25 oktober 2006 om 07:30

    best mooi nu kunnen we tenminste zien hoe het allemaal werkt

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    25 oktober 2006 om 08:53

    Orgineel is een screensaver die veel op mijn vorige werk bij Seat werd gebruikt… volgens mij had de naam iets te maken met Deutz.
    Ik zal wel even zoeken

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    25 oktober 2006 om 09:08

    Bij deze:
    http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2006-17,GGLG:en&q=deutz+screensaver

    Hier ergens moet wel een download tussen staan

    Login om te reageren
  27. supergrover zegt

    25 oktober 2006 om 09:37

    @jasp -> Deutz maakt geen benzine motoren, alleen diesels voor tractoren en stationair gebruik (agregaten ed).

    Volgens mij is het ook een Ford 2.0 Duratec engine. Die belabberbe engineering van Ford herken je van verre :-).

    Hier vind je nog een plaatje in de auto:
    http://www.answers.com/topic/ford-duratec-20-engine-jpg

    Login om te reageren
  28. Bas zegt

    25 oktober 2006 om 11:49

    Het is een ford motor, heb dit filmpje op school al een aantal keer gezien bij motortechniek en daar zeggen ze dat het een ford is

    Login om te reageren
  29. Harrie zegt

    25 oktober 2006 om 14:48

    Waarschijnlijk is deze animatie met solidworks of catia(software die Ferrari gebruikt) gemaakt. In deze 3D-tekenprogramma’s zit een optie om van een 3D-model een leuk fimpje temaken. Dus voor een bedrijf die de kennis heeft om een motor te ontwikkelen is dit betrekkelijk simpel.

    Login om te reageren
  30. Boss zegt

    25 oktober 2006 om 17:37

    Als je maar de onderdelen hebt is het niet heel moeilijk lijkt me, maar denk zelf niet dat het solidworks is, hoewel ik zelf ook niet weet wat voor extra software je daar nog bij zou kunnen krijgen om dit wel mogelijk zo gedetailleerd te maken.

    Login om te reageren
  31. Alwood zegt

    25 oktober 2006 om 17:56

    iig is het geen recente vw of audi ;-)

    het verbaasd me nog steeds enigszins dat dit de meest efficiente configuratie is wat betreft het draaien van cylinders… de vierinlijn kan ik inkomen maar op de manier hoe deze draaien heb je een gigantisch dood punt.

    waarom (en met alleen de ontsteking als reden neem ik geen genoegen ;-) ) vuren de cylinders niet allemaal op een kwart van de omwenteling? ook de krukas lijkt me zo te maken dat die het houd…
    het lijkt me in ieder geval soepeler lopen en je kan flink omlaag met de contra gewichten… dat geeft dan oa een betere respons?

    Login om te reageren
  32. armada zegt

    25 oktober 2006 om 23:12

    Het is een ford. heb hetzelfde filmpje op mijn PC (heb ze naast elkaar afgespeeld) en ze komen precies overeen, ware het niet dat deze niet volledig is.
    Aan het einde komt er nog een afdekplaat op waar met koeienletters Ford Duratec op staat.

    Login om te reageren
  33. Thomaz zegt

    26 oktober 2006 om 19:39

    very nice gedaan :D

    Login om te reageren
  34. philip zegt

    28 oktober 2006 om 00:40

    Ik had wel eens graag een diesel gezien.
    V12 TDI misschien? En liefst met motorgeluid.

    Login om te reageren
  35. lauran zegt

    6 november 2006 om 19:39

    whoo indrukwekend man
    je weet zo wel goed hoe het werkt ( ook al wist ik het al)
    inderdaad volgende keer met een iets grotere motor v 8 of v10 van een formule 1 wagen.
    de turbo mag ook want daar snap ik nooit iets van

    Login om te reageren
  36. Sjonnie zegt

    19 november 2006 om 21:13

    @ Lauran : kijk eens op http://www.turbochargers.nl en druk gewoon op turbo

    Login om te reageren
  37. jan zegt

    1 december 2006 om 20:06

    Leuke filmpje met alles er op en er aan, alleen mis ik de hoofdlagers die waren niet te zien in het filmpje.

    Login om te reageren
  38. dudepouwer zegt

    13 september 2007 om 22:01

    het filmpje doet het niet

    Login om te reageren
  39. rotorhead zegt

    13 september 2007 om 22:11

    Je hebt gelijk dudepower, probeer het nu nog eens?

    Login om te reageren
  40. Goeny zegt

    8 oktober 2007 om 17:37

    Dit is wel een Deutz motor en @ Supergrover.. Deutz maakt wel degelijk benzine motoren.
    Daarnaast maken ze niet alleen motoren voor traktoren en stationair gebruik maar ook voor bijvoorbeeld hijskranen(bijv. Demag) , heftrucks(bijv. Linde), ReachStackers (Bijv. Kalmar), en zelfs scheepsmotoren.

    Ik heb bij een container terminal gewerkt waar onze Kalmar een 10 cilinder Deutz motor had en onze Demag draadkraan maakte ook gebruik van een Deutz motor. (8 cilinder).
    Helaas maakt Kalmar momenteel geen gebruik meer van Deutz maar hoofdzakelijk Volvo.

    Bedrijf naast ons maakte gebruik van Linde heftrucks met een Deutz motor op gas. (4 cilinders) Dit zegt mij voldoende dat ze wel degelijk benzine motoren maken. (dieselmotor op gas ????)

    Login om te reageren
  41. APR zegt

    15 oktober 2008 om 17:05

    gruwelijke animatie en dat je kan zien hoe alles te werk gaat.. wat vinden jullie van DOHC VTEC eigenlijk???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North