![Nieuwe urban trend](https://static.autoblog.nl/images/wp2008/Humvee%20bulletproof%20tire.jpg)
En deze band is niet alleen kogelafstotend, maar ook bomb-proof! De Universiteit van Wisconsin-Madison is verantwoordelijk voor het ontwerp en heeft de 37-incher speciaal gemaakt voor het Amerikaanse leger. Het Amerikaanse leger wil namelijk een alternatief voor de huidige run-flat banden die onder de Humvee liggen.
Resilient Technologies en het Wisconsin-Madison’s Polymer Engineering Center hebben samen een “non-pneumatische band” (geen lucht nodig) gemaakt die oa is voorbereid op extra gewicht (ivm extra bescherming) en een IED aanval (Improvised Explosive Device) en daarbij nog steeds kan dienen als vluchtauto. Er is een snelheid van 50 mph mogelijk (80 km/u).
Volgens General Manager Mike Veih van Resilient ziet men constant dat er troepen gewond raken door een IED vanwege de banden die lek worden geschoten: “There’s all sorts of armor on the vehicle, but if you’re running in the theater and get your tire shot out, what have you got? You’ve got a bunch of armor in the middle of a field.” (bron: cnet.com, via motorpasion.com)
Men verwacht de banden in 2011 te kunnen leveren.
2011? Was er dan al niet wereld vrede?
@Guan
daar dacht ik ook al aan… 2011: geen oorlog meer.
Kogelafstotend? Dat lijkt me sterk…
Heb dit al eens eerder gezien van een Europese bandenfabrikant, iemand?
Die wil ik ook onder m’n auto hebben!!
michelin: http://nl.youtube.com/watch?v=ECUhBoDnrKI
Had Michelin deze niet al een paar jaartjes???
http://glamgirlcars.com/wp-content/uploads/2007/09/michelin-new-tires1.jpg
Het is nu uitgevonden en komt in 2011 wat gaan ze de komende 3 jaar dan nog doen :S.
Tegen die tijd vliegen alle auto’s toch :)
@Cirtofiel:
Misschien niet echt kogelafstotend, maar vlam er 50 kogels door en het zal nog rijden. Honinggraat zal wel beschadigd zijn, maar het zal nog steeds sterk genoeg zijn om de auto te dragen.
Waarschijnlijk nog meer banden testen in Irak en Afghanistan.
@ Esprit; Ik snap het idee, ik snap alleen autobloggers woordkeuze niet. ;)
@Citrofiel: mierenneuker ;)
@ Citrofiel
Ook nog een Mierenblog?
Ooooow, dus nu gaan de Amerikanen ook nog claimen dat ze het wiel hebben uitgevonden…
Kon toch zweren dat het de Europeanen was…
Humbee met honingraat pattas.
Het ontwerp is al door velen uit de kast gehaald, maar het commercieel struikelblok is het lawaai. Tussen de ontploffingen maakt dat eigenlijk weinig uit.
Deze heb ik al jaren onder mijn lego autootjes hoor.
Maar IRL is het natuurlijk wel moddervet!
Zie ik daar een eerste toepassing van michelin’s “tweel”?
@ Rick dos
Ik zou iets zeggen, maar… :P Moraal van het verhaal zou zijn: damn’ right!
Die band is geniaal! Maar de honingraat zal vlugger slijten en doorgeven dan dat het profiel zelf slijt.
Dacht dat de Amerikaanse engineers bij Michelin Americas Research and Development Corporation het hadden uitgevonden?
@ Rick dos: leuk verhaal, alleen waar zie jij dat de Amerikanen “claimen dat ze het/dit wiel hebben uitgevonden”? Of is dat gewoon een loze beschuldiging waar mensen als de vlaeminck dan weer opgewonden van kunnen raken?
Toch lijken deze mij best vet, in het zwart, onder mn Hummer!
(nu nog ff sparen…)
@ C6.R
Chill! Het is avond, geen tijd voor een lolletje? Jezus, Amerikanen hebben lange tenen! :D Sorry! Sorry! Btw het is geen loze beschuldiging, maar daar vertel ik verder niets over.
Ja de michelin heeft hier toch al een eind geleden mee geweest niets nieuw.
maar zou het probleem dat het ei vormig word door het gewicht als hij stilstaat al opgelost zijn? denket niet!
@C6.R
Uit de bijgevegde linkjes van de bedrijven….
“Rarely does one come across a business where the phrase “reinventing the wheel” is not just a metaphor, it’s an operating principle.
An ambitious startup company in Madison is exploring that very challenge with a project to develop tires that can withstand extreme punishment, even those meted out in military combat zones.”
Nou, in dat geval, schande! Of een cheesy marketingverhaaltje…
@ vla: ik ben geen amerikaan en ik heb ook geen lange tenen, maar als je constant bij het minste of geringste wat ook maar een beetje met amerika te maken heeft gaat lopen trappen dan raak je vanzelf wel een paar tenen. Om nog maar te zwijgen over hoe moe ik iig word van je niet aflatende gezanik! Of moet ik doen alsof ik je lolletjes leuk vind en mn mond houden?
@ C6.R
Dat doe ik momenteel, dus kraai jij maar victorie. Wat is er mis met een pittige discussie? En geef een voorbeeld dat ik bij de kleinste detail een enorm verhaal betrek?
@C6.R
Het zou een cheesy marketingverhaal kunnen zijn.
Het enige is alleen dat dat soort dingen een eigen leven gaan leiden. En voordat je het weet wordt voor waar aangenomen. Geschiedvervalsing kun je het noemen.
En geef een voorbeeld dat ik bij de kleinste detail een enorm verhaal betrek?
Eh, volgens mij is dat niet wat ik typte?
Maar since you’re asking: de discussie rondom Obama, daar heb je toch wel enorm veel erbij lopen halen om een niet zo heel overtuigend verhaal te bekrachtigen!
@ Ricko dos: klopt, vandaar dat ik ook mijn vraagtekens stelde bij jouw opmerking, voordat dat z’n eigen verhaal gaat leiden!
Volgas en je krijgt een mooie hypnospiraal als wiel, maar vooruit komen ho maar.
@ C6.R
Die discussie rond Obama was er één die ik al vaker gevoerd had, geen zin in had en niet begonnen was. Ik wou er gewoon vlug van af. Wil je een sterke discussie vinden, zoek dan die discussie rond de Pontiac G8 ofzo op, of die andere discussie met oa Smoke. Dat zijn sterke, heldere discussies, de discussiepartners zijn cool, ze blijven cool, en vrijheid van meningsuiting hangt in de lucht. :) Daar hou ik van, weet je… ;)
Wat betreft de titel van dit bericht, ‘kogelvrij’ dat geldt toch voor (bijna) iedere band? Ik kan me geen fabrikant bedenken die kogels in hun banden stopt.
Maar nu ga ik slapen (kwestie dat je weet waarom ik niet meer antwoord)! Als je de discussies nog gaat lezen: veel leesplezier! En als je ook gaat slapen; veel fun in dromenland! :P
Wat een stel jankerds hier om een paar zinnetjes, doe eens wat leuks op je woensdag avond. *laptop dichtdoet en toch eindelijk maar eens naast vriendin gaat liggen.*
Ik ga nog niet slapen, maar welterusten hoor! En de rest van de autoblogbezoekers ook natuurlijk! ;)
Wauw, een band zonder kogels?!
die michelin band kende ik ook al ja. alleen heeft die hummer niet een beetje veel weerstand?
Prachtig:
You’ve got a bunch of armor in the middle of a field…..
mijn banden zijn ook kogelvrij ..
kwestie van er geen kogels in doen in the first place ..
Een van de grootste voordelen is dat de band nu laterale (bochten), horizontale (acceleratie/remmen) en verticale (hobbels/ophanging) krachten apart kan verwerken. Terwijl bij een traditionele lucht band de zijwand en het contact oppervlakte krachten aan elkaar doorspelen, waardoor je een compromis moet vinden tussen de verschillende eigenschappen. Met een stijve zijwand kan je bijvoorbeeld scherp draaien, maar door de relatieve stijfheid vervormt het contact oppervlakte. Het “tweel” kan echter de krachten apart opvangen, en zo de vervorming van het contactoppervlakte tegengaan. Het tweel kan zo voor een deel als ophanging functioneren.
Mensen die een beetje weten van motorsport en het belang van banden technologie zullen appricieren wat voor revolutie dit zal zijn.
Het maakt wel verschrikkelijk veel lawaai. En dat is waarschijnlijk de voornaamste reden waarom Michelin er zo lang aan blijft werken. Ook, het is een volledig nieuwe technologie die moet concurreren met een product, de luchtband, dat al meer dan honderd jaar bestaat (?). Je kan dus inbeelden dat er nog heel wat engineering moet gebeuren om honderd jaar technologische/infrastructuur evolutie in te halen. Banden zijn een hele industrie op zichzelf.
Op youtube staan er “tweel” filmpjes.
Voor het leger is het introduceren van nieuwe technologie gemakkelijker. En ik ben zeker dat Michelin via patenten een graantje meepikt.
Dus vanaf 2011 zien we dit bij iedere sjonnie onder de golf liggen??
En ze gaan er dus kennelijk vanuit dat het hun niet lukt om voor 2011 weg te zijn daar, of minder aangevallen te worden. Lekker optimistisch…..
Wat gebeurt er eigenlijk als je met zo’n ding door de modder rijdt en de gaten raken vol met modder en/of stenen?
@Appelscha: Een vreselijke ontploffing die de wagen al brandend op zijn dak gooit.
Wat ik bedoel is: rijd je dan niet na verloop van tijd met een stel loodzware massief betonnen banden rond?
@ Pieter-Jan: LOL!
@ Appelscha: Haha, dat vroeg ik mij dus ook al af. Bij jeeps blijf de modder zelfs aan de buitenkant v.d. band plakken, tenzij je een beetje op snelheid rijdt. Maar dat zullen ze daar denk ik niet heel vaak doen…
Dit principe is volgens mij 5 jaar geleden al getoond op Discovery Channel..
@ lincoln; Droog… :D
@ Pieter-Jan; Als deze velg verwerkt zou worden in een Hollywoodfilm, idd.
Ik denk dat ze in 2011 vast wel weer een andere brandhaard opzoeken/creëren om die banden uitgebreid te testen.
;)
En ze mogen tegen die tijd dan misschien uit Irak vertrokken zijn….Afghanistan is waarschijnlijk een andere verhaal.
Als eerste reagerende in dit topic, zal ik -na het lezen van alle andere reacties- mijn eigen vraag beantwoorden:
(Volmondig) NEE.
@Guan,
Helaas heb je gelijk.
Wereldvrede zijn er nooit zijn, want er is altijd wel iets om oorlog voor te voeren. Is het niet het geloof, dan wel om olie, grondstoffen (Congo) of (drink)water!
Wereldvrede is dus een utopie, net als vrouwen die begrijpelijk zijn… :D
Als ze nu eens een band van puur rubber maken (nou ja, vanbinnen iets van een honingraatstructuur om de stevigheid te waarborgen…)?
Alles om de overlevingskansen van die jongens daar te vergroten natuurlijk zo snel mogelijk invoeren uiteraard.
Getekend; een veteraan
Om te weten dat dit niet Amerikaans ,en ook geen nieuwe ontdekking is ,daarvoor hoef je geen man of auto technicus te zijn ,dit is diefstal .
Die Amerikanen hebben ook geen enkele fantasie meer .Het idee van een open band met flexibele ribben er in is al enige jaren oud .In April of Mei 2006 is dit soort band zonder lucht op het internet gepresenteerd .
Oorspronkelijk is het idee van Michelin ,en werd vanaf de presentatie het “Tweel” genoemd ,een samenvoeging van Tire en Wheel .De banden zijn al getest onder een aantal Audi’s ,en er zijn filmpjes van zulke banden onder een klein Bobcat gravertje in de bouw op het internet terug te vinden .
Bij Michelin zullen de advocaten blij zijn met de diefstal van dit idee ,hier kunnen ze een aardige claim aan hangen voor plagiaat en/of diefstal .
@Sandra: http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/15/video_autobanden_zonder_lucht
haha, die wil ik wel onder mijn BMW hebben, als BMW rijders toch steeds andere velgen nemen, wil ik deze:):P
@Sandra
Ten eerste, ‘Die Amerikanen’ is een beetje een generalisatie. Het zou hetzelfde zijn als Philips bijvoorbeeld een idee ‘leent’ van een ander bedrijf, en dat de Duitsers dan zouden zeggen “Die nederlanders hebben ook geen enkele fantasie meer.”. Het gaat hier om een klein groepje personen.
Ten tweede weet je voor de rest niets van het verhaal af, dus ook enige licentie overeenkomsten die mogelijk tussen Michelin en deze universiteit bestaan.
Ten derde is dit wiel overduidelijk anders dan de ’tweel’ die door Michelin word gepresenteerd. Dit wiel is namelijk bestand tegen bomben, iets wat de band van Michelin waarschijnlijk niet is. Dus hoewel beide wielen aan de buitenkant misschien vanuit hetzelfde idee komen (ze zijn beide van plastic en rubber) betekend dit verder niets.
Dus voordat je dit soort onzin gaat vertellen, denk eventjes na, en doe je onderzoek.