Er zijn mensen die denken dat je de fotokastjes van Koos te snel af kunt zijn, als je maar hard genoeg rijdt. Dat moet met radarapparatuur wel lukken, maar CSC, het bedrijf dat o.a. de trajectcontrole-apparatuur voor de Nederlandse snelwegen levert, laat weten dat je dat bij hun systeem wel uit je hoofd kunt zetten.
De lieve schatten fabriceren de iROSE-computer (wat een mooie naam), de kentekenkruimeldief die iedereen vastlegt die de trajectcontrole passeert. Het ding wordt geactiveerd door inductielussen in het wegdek, en die zijn wat minder vergevingsgezind dan een radar bij hoge snelheden. Dat had mijn cavia ook nog kunnen bedenken, maar wel leuk dat ze even getest hebben hoe snel je er dan voorbij moet rijden om vrijuit te gaan.
En dat blijkt gewoon niet te kunnen. Met een Porsche Carrera GT gingen de knulletjes even tegen hun principes in en reden ze zo hard mogelijk langs de iROSE op een Duitse testbaan. De GT ging niet harder dan 330 km/h en werd ook met die snelheid nog gepakt. Het is dus officieel: voor deze Big Brother-praktijken moeten we ècht bang zijn. Maar geen nood – de nieuwe Wi-Fi-generatie trajectcontroles werkt gewoon weer met radarsystemen, en die geven het zoals bekend op bij 270 km/h. (via ad)
Met dank aan HuJuH voor de tip!
IlCuoreSportivo zegt
Nu nog zorgen dat ik de 270 haal hé,
klein probleem met de 1.9 jtd :)
Het hardste (bergaf) is slechts 212, jammer dat alle 8C’s zijn uitverkocht. Dat lijkt voor de alfist de enige oplossing.
HuJuH zegt
En nu wachten op de eerste grappenmaker die met 329 wordt geflitst. Wat zou daar de boete van worden!?
Bedankt voor de vermelding ;-)
Racer X zegt
Wachten op de M1 dus! :P
victor zegt
@IlCuoreSportivo, mischien lukt het met een brera?, beetje tunen..
Appii zegt
met mijn peugeot 205 ga ik het proberennn :D
Franc zegt
Net zoals de OV chipkaart, moet een Inductielus toch te storen/hacken zijn? En WiFi is al helemaal een open deur……
Waar zijn de techno-jongens, die hier een kastje voor kunnen solderen?!
Emerald Green Jag zegt
Hmmm, twee jaar geleden heeft CSC met een Ferrari Enzo ook als eens aangetoond dat voor het systeem 327 km/u al detecteerbaar is.
audi-fan zegt
ff mn auto tunen
BMWM3GTR zegt
dan maar een veyron nemen :P
donzobar zegt
misschien kun je de meet-appartuur opblazen door er met een grote electrisch bekrachtigde spoel vlak over heen te gaan. (omgebouwde e-motor in aanhanger) Iemand die even de tech details kan uitwerken ?
ace_dave zegt
zo’n spoel werkt leuk maar niet genoeg. Probleem is dat elk stukje metaal van je auto een magnetisch veld opwekt dat die lus merkt. Een goede oplossing zou zijn een vergelijkbare lus onder je auto van voorbumper tot achterbumper inbouwen. Een supergevoelige elektromagnetische sensor en een juiste controller zou dan het opgewekte veld weer (enigszins) kunnen uitdempen. Key issue is dat het veld niet volledig wordt uitgedempt, maar dat het signaal wordt verzwakt. Als het genoeg verzwakt is tot onder de drempelwaarde van het systeem, springt ie niet meer aan. MAAR: het grote nadeel is dat de controller die de werking van jou systeem bepaald onnauwkeuriger wordt naarmate je sneller over dat ding rijdt… En je moet hem uitzetten voor stoplichten anders kun je wachten tot je een ons weegt voor je ooit groen krijgt… ;)
donvliet zegt
Wifi moet toch vrij makkelijk te storen zijn met radiosignalen…
Chris zegt
Of sparen voor een veyron natuurlijk :) Of haalt dit apparaat de 400 ook nog wel bij :P
Shadow_Breaker zegt
FF den techno jongen hier uithangen.
die WIFI’s kun je nix aan doen het enige wat je zou kunnen doen is het signaal blokeren, als je dit doet dan blijft het package onverzonde en staat het in een soort outbox, wachtend op signaal om verstuurd te worden. je word nog altijd geflitst en het signaal word later verzonden das al. boete komt nog steeds op tijd aan. het enige wat eventueel wel mogelijk is: de firewall op dat ding cracken, en dan alle data die buitengaat via jouw laptop laten redirecten en dan je boete er tss uithale (of allemaal tegenhouden) vergeet niet dat je moet stoppen en stil staan in een radius van – 100m van de flitser.
het andere wat eventueel mogelijk zou zijn is om even te stoppen in een radius van -100m en dan het systeem te doen crachen door een brute force hack te doen. (enorme hoeveelheden data naar die wifi flitser sturen, zodanig dat de software cracht.) en als ze hem rebooten gewoon de dumpfile deleten en weg is je boete.
maar ik zien niemand dit proberen omdat je in die radius moet staan. en omdat dit enige tijd vergt, tege die tijd is je data en foto toch al verstuurd.
natuurlijk de combinatie van de wifi blocker en de bruteforce zou kunnen helpe, maar dan mag je wel van (130) naar 0 gaan in 100 meter :-s en dat op een autostrade zie ik ni echt gebeuren voor een boete te ontwijken.
Dus met andere woorden. Don’t try it, it won’t happen.
en ik heb trouwens gehoord dat die trajectcontrole-apparatuur nogal goed is, als je bv geen nummerplaat hebt stuurt die een foto door naar de politie met locatie en snelheid, dan kan een mobiele eenheid die persoon makkelijk volgen en tegenhouden.
ook personen die denken dat je eronderuitkomt met een holografische plaat voor je nummerplaat hebben pech, dit word tevens herkent en word doorgestuurd naar de politie, (onleesbare nummerplaten ook)
ik zie ze daar nogal wat berichten binnenkrijge :-p
zeker als 1 van die lenzen een beetje vuil is ;-)
dus daar moet je ook niet al te veel schrik voor hebben. gewoon maximum snelheid houden, en geen problemen, wil je sneller dan ga je op circuit ;-)
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
Dit hadden ze moeten testen met een Veyron. Dan was alle hoop ontnomen :(
RDS zegt
even proberen met mijn CLS V12S of hij met 360 ook nog flitst
RDS zegt
kunnen we niet gewoon een plaat aluminium op de lus leggen?
M Freak zegt
En een Veyron? Daar zal het wel mee lukken.
Emmanuel zegt
Ik kan me voorstellen dat het heel wat moeilijker wordt voor de inductielussen als je met een volledig carbon fibre auto rijdt. Okay, dan heb je nog altijd metalen stukken (motor, ophanging, enz)die het magnetisch veld van die inductielussen veranderen, maar combineer dat met een hoge snelheid en je komt er mee weg denk ik :)
thom zegt
Een carrera gt is al aardig van carbon en koolstofcomposiet dus die vlieger gaat denk ik niet op :)
Nick zegt
@Emmanuel: Van een heleboel auto’s, zelfs de Fox 1.4 van je overbuurman, zijn de motorblokken incl. cilinderkop en indien aanwezig carterhuis van niet-ferromagnetische lichtmetalen legeringen.
Uiteraard zijn dan nog de meeste onderdelen van ferromagnetisch materiaal zoals de carrosserie, enz enz…
Met een Lotus Exige (kunststof/aluminium carrosserie en wielophanging, lichtmetalen motorblok) o.i.d. zou het zeker moeten lukken! ;)
Roadronner zegt
ik denk dat een kenteken-draaisysteem eenvoudiger en goedkoper is dan een auto helemaal gaan tunen dat ie 270km+ kan…
W1ck3D zegt
Simpelste oplossing: gewoon een fake kentekenplaat op je auto…
Rob USA zegt
Wat ik wel eens doe, dan rij ik in het midden van 2 banen,heb ik een keer gehoord, ik weet alleen niet of het helpt, wie kan me dat vertellen??
Cosworth Driver zegt
of je gooit je auto op het juiste moment in de slip zodat je van de zijkant geflits word, wel zwaaien dan he!