Vermogensverlies is al een tijdje geen issue meer voor auto’s die op LPG rijden. AC Schnitzer wilde dat nog eens bewijzen en stuurde de GP3.10 naar het Italiaanse Nardo.
Nog even opfrissen: de GP3.10 is een BMW 3-serie coupe (E92) waar AC Schnitzer de V10 uit de M5/ M6 lepelde. Dat blok bleef niet helemaal standaard en kreeg wat extra pk’s waarmee het totale vermogen steeg van 507 naar 552 pk. Nog belangrijker is dat de AC Schnitzer het nodig vond om aan te tonen dat ook met schone brandstoffen aansprekende prestaties kunnen worden gehaald. Zodoende is de V10 uitgerust met een LPG installatie. Op de hogesnelheidsbaan van Nardo bleef de GPS uiteindelijk staan op een indrukwekkende 318,1 km/u.
In de gallery zijn nog meer hi-res pics van de GP3.10 te vinden.
Joris HPF zegt
Vind ik maar nx zo lpg, en geef mij de standaard m3 maar :D
Hans zegt
Kijk het kan dus ook met LPG! Nu ferrari en Porsche nog ;) haha
V8 zegt
Sorry, maar ik was op prinsjesdag als cameraman Wouter Bos aan het filmen en die zei dat LPG minder schoon is dan benzine, staat ie dan gewoon keihard te liegen? Leg eens uit, want óf ik heb het verkeerd, óf iemand moet de boel maar eens rechtzetten in Den Haag, vind dat dat gas ook behoorlijk in prijs stijgt namelijk. Zitten inmiddels al op de oude “gulden”-benzineprijs (0.60e/l).
jordey zegt
eerlijk gezegt vindt ik deze omgebouwde m3 veel mooier dan het orgineel. laten we zeggen; deze IS mooi en de gewone niet.
Nu nog een testje met waterstof!
Hidde zegt
lpg is goedkoper en geloof ik zelfs schoner is dan benzine
Arodin zegt
Technisch knap gedaan, maar die wielkastverbreding aan de achterkant … kom op zeg …
thom zegt
hehe eindelijk die lelijke rare voor bumper weg en achterbumper ook zo had ie van mij er standaart uit mogen zien alleen dat gaas is iets minder en voorkant steek ook een beetje ver uit verder superdik
V8 zegt
@Hidde: Dat het goedkoper is weet ik ook wel ja, rijd zelf namelijk 1 op 3, maar in de miljoenennota staat dat het minder goed is voor het milieu dan benzine, das een beetje mijn punt.
besaram zegt
Dat is een mooi record! En hoelang duurt het van 0 naar 100?
Rikus zegt
wat een verschrikkelijke lelijke velgen! vind de body oké.. vooral de achterpartij..
Rick zegt
En ze zijn de eerste die het flikken om de V10 in de M3 te hangen.
RA999 zegt
@V8
Natuurlijk liegt Bos, maar als je het hem nu zou vragen, is ie natuurlijk allang zijn bijgedraaid ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_%28brandstof%29
X5 zegt
Zelf rij ik een X5 met 100liter LPG aan boord. Schoner en aanzienlijk sneller dan Diesel. En een volle tank LPG is een stuk prettiger afrekenen dan een tank euro.
Met 286 pk wil ie ook goed voorruit!
Poekie Lauda zegt
Met 552 peekaa een top van 318 km/u?, BMW claimt voor een gewone M5 een onbegrensde top van 330 km/u. Hier klopt iets niet :P :P
Robin zegt
Tof dat ze groener worden!
W!d zegt
LPG is toch een afvalstof? Dus als het niet in auto’s wordt gebruikt, wordt het gewoon afgefakkeld? Of heb ik het hier mis?
Daarnaast vind ik de auto er niet mooier op worden
w0o0dy zegt
W!d: dat klopt het is een bijproduct van het raffinage proces waarbij benzine wordt geproduceerd. Daarom alleen al is het slim vanuit milieu-oogpunt om er iets zinnigs mee te doen. Een klein probleempje van de lpg systemen is dat ze wel vrij veel gewicht toevoegen aan de auto. Zo weegt mijn leasebak rijklaar 1372kg waar het origineel volgens de database van autoweek op 1230kg zit.
TomRS6 zegt
Rijden een BMW 320 6 cilinder uit 1980 (E21) Uiteraard een LPG installatie. Hij kan 1:7 rijden maar als ik achter het stuur zit denk ik 1:4. Waarom? genieten van de kickdown en de herrie.
Rick zegt
@w0o0dy: of autoweek heeft het verkeerd ;)
Rick dos zegt
“Vermogensverlies is al een tijdje geen issue meer voor auto’s die op LPG rijden.”
Uhmmmm….maar als hier een V10 van de M5 in ligt en de M5 haalt die snelheid met meer gewicht en minder pk en deze auto doet het minder gewicht en meer pk dan is er toch wel ergens vermogensverlies? Of begrijp ik het niet helemaal?
besaram zegt
@ rick dos
Jij bent wel erg helder voor een zaterdag ochtend:P.
Je hebt wel gelijk ik snap het ook niet 318 is niet echt super.
Rick dos zegt
@besaram
Ja, goede nachtrust gehad! ;)
bradley zegt
@rick dos
waarschijnlijk doelt het artikel niet op gewicht/pk, maar dat de motorprestaties niet meer moeten onderdoen met een LPG installatie. dus 0-100 praktisch geen verschil meer.
Rij trouwens ook x5 met LPG, ze rijdt als een zonnetje en stuk goedkoper aan de tank.
dekster zegt
Ik denk dat hier wel een markt voor is de lpg prijs staat (correct me if I’m wrong) rond de 0.6 per liter, tegenover benzine een groot voordeel.
Zou met zo’n auto een voordeel van rond de 12euro per 100kilometer opbrengen, niet mis.
Maar, lpg verbruikt meer dan bezine, dus hoe ver is de actieradius van deze?
w0o0dy zegt
@dekster: mijn leaseauto draait in de praktijk niet meer dan 10km op een liter gas…. ik gok dat deze geen 5 km per liter haalt…..
Rick dos zegt
@bradley
Maar dat is ook waar ik op doel als het niet meer onder hoeft te doen, dan zou je toch nóg betere prestaties verwachten met die aanpssingen?
Emmanuel zegt
Het LPG/benzine milieuverhaal is zoals altijd nogal genuanceerd.
Zo stoot LPG wat minder CO2 uit, maar heb je dan wel meer stikstofoxides, door de hogere verbrandingstemperatuur. Hangt er dan vanaf of je zure regen of de (hoogstwaarschijnlijke) klimaatopwarming het ergst vindt :)
Miguel zegt
Vind dat ze hem toch qua buitenkant wat verkl**t hebben…
MvA zegt
Mooi kleurtje …. Not
rdi zegt
1)eenzelfde wagen waar je met 4 inzit verbruikt bij constante snelheid (zeker >100km/u) minder dan met alleen de chauffeur.
2)het is niet per definitie zo dat meer vermogen gelijk staat met hogere topsnelheid
3)spijtig genoeg werden geen foto’s gemaakt van de LPG-installatie , helaas ook geen gegevens meegedeeld.
Willy zegt
Wat een lekker autoo !!!
en er is zeker sprake van vermogenverlies door LPG ;)
mashell zegt
“eenzelfde wagen waar je met 4 inzit verbruikt bij constante snelheid (zeker >100km/u) minder dan met alleen de chauffeur.”
Hoe moet dat werken? De aerodynamica van de auto blijft grotendeels gelijk, misschien een paar mm lager door het grotere gewicht. Echter dat grotere gewicht moet ook in beweging gehouden worden. Volgens is het pas ver boven de 200 of zelfs 300 dat de luchtweerstand zo groot is dat de toename in gewicht verwaarloosbaar is.
Hans zegt
Sommige metingen met moderne lpg installatie wijzen zelfs op vermogenstoename.., zeker met chiptuning is dat best reeel, omdat de klopvastheid van lpg veel hoger is..
in de praktijk zul je nauwelijks verschil merken.. een nadeel is het hogere gewicht (lpg installatie) en natuurlijk de actieradius..
Ik heb zelf een Alfa 156 GTA, inmiddels zo’n 50000km op LPG (LPI van Vialle). Het loopt perfect.. voor die paar keer per jaar dat je echt los gaat op het circuit of duitse autobahn kun je trouwens ook gewoon op benzine rijden…
rdi zegt
komt omdat de frontale oppervlakte verkleint (wielen gaan dieper in de wielkasten, voertuig helt meer naar achteren); de factor gewicht wordt hierdoor meer dan goedgemaakt. daanraast verandert de cw-coefficient continu in functie van de snelheid van het voertuig maar men werkt steeds met constanten, net zoals dat met verbruik gebeurt.
CSL zegt
Mooie prestatie, maar wel raar. Ze hebben bijvoorbeeld de spiegels eraf gehaald om de auto meer aërodynamischer te maken, maar vervolgend zie je dat ze spoilers toe hebben gevoegd om meer downforce te krijgen. Om een hoge topsnelheid te halen heb je die spoilers helemaal niet nodig. Bijvoorbeeld die hoger CSL kofferbak en die belachelijke spoiler op de dak. Die wielkast verbreding ziet er ook niet uit.
@Rick
Gelukkig is deze auto geen M3.
Wel een dikke achterkant(banden)
Solstice zegt
Maar goed dat de auto zo afzichtelijk lelijk is, je zou anders bijna verleid worden om LPG te gaan rijden…
Femme zegt
Ik heb 30.000km geleden een Prins VSI lpg-installatie in mijn Alpina B10 3.2 Touring laten zetten. Tot nu toe werkt dit probleemloos. Vorige maand heb ik het vermogen laten meten door JD. Op RON98-benzine deed hij 274pk en op lpg 262pk. Het motormanagement is geoptimaliseerd voor RON98. Ik was niet ontevreden met het resultaat gezien het feit dat de auto volgens opgave van de fabrikant 260pk levert .
smoke zegt
@ Femme
Als ik zo je oude reacties teruglees kan ik me niet aan het vermoeden onttrekken dat je een BMW-man bent ;)
Heb je in de tijd dat je uit de roulatie was nog alle bmw-posts gelezen?
evo zegt
@Femme; alleen op topsnelheid haperde de B10 toch een klein beetje? Hoe gaat het verder met je andere twee beemers/bimmers?
Redline zegt
Euh…is dit een nieuw record? Een jaartje of tien geleden was er toch een Bugatti EB110 op LPG die 355km/h reed? Weet iemand hier meer van?
Femme zegt
@evo: de top op lpg is inderdaad lager dan op benzine en ging boven 6000 toeren haperen. Dit is mogelijk op te lossen door middel van een andere afstelling. Ik heb er geen tijd aan besteed omdat ik zelden 250km/h rij met die auto en als ik het toch doe gaat hij op benzine.
De Roadster S is een project dat helaas erg lang duurt, maar wordt wel gaaf als hij af is. Eind januari gaat hij naar ESS in Noorwegen voor een compressorkuur. Het vermogen zal uitkomen op ca. 430pk op een leeggewicht van ca. 1250kg.
majinstar zegt
Mondje dicht audi liefhebbers. Nothing beats a bempi
Mo zegt
Ik hoef het niet maar geef mij maar een 745
rikke zegt
best nice uitlaat in het midden. goedkoop in verbruik en toch meer power dan ne m3E90
dries zegt
LPG heeft een hoger octaan gehalte dan benzine, dus zijn sportwagens heel goed te tunen.
ml63amg zegt
my vader rijd op lpg voor 100liter kun je 600km rijden ie rijd lpg 1jaar een kost maar voor volle tank 60euro
Jaap zegt
Zonde om een blok uit een fantastische 6-serie te lepelen en in een suffe 3-serie te drukken…