Het Amerikaanse General Motors ligt op zijn thuismarkt in toenemende mate onder vuur. Het zou sinds 2004 stelselmatig tekortkomingen genegeerd hebben, waardoor veel onnodige doden zijn gevallen, zo luidt de kritiek.
Recall
Vorige maand initieerde GM een recall van 1,6 miljoen modellen van het type Chevrolet, en het inmiddels ter ziele gegane Pontiac en Saturn, allemaal op de eigen markt.
Er is echter reden om aan te nemen dat GM al (zeer) lang op de hoogte was van de tekortkomingen, daarom komt er nu een onderzoek naar het late tijdstip van de recall:
‘The complaints go back 10 years — drivers reporting that their GM vehicles simply switched off while on the road — turning off power brakes, power steering, and even the airbags’
Een mogelijke oorzaak is dat de contactsleutels te zwaar waren, waardoor het contactslot tijdens het rijden in de uitstand schoot (achtergrond HIER en hier). GM spreekt van ‘as many as 13 deaths and 31 crashes’, de National Highway and Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond, noemt aantallen van 303 doden. GM doet dit op zijn beurt af als ‘pure speculatie’.. De media noemen het niet tijdig reageren van GM een “business decision”, hetgeen de kwestie direct Fight Club-vibe geeft, los van de vraag of het klopt of niet.
Het gewichtsargument is in ieder geval opmerkelijk te noemen, aangezien velen nog een hele berg andere sleutels met een ring aan hun contactsleutels bevestigd hebben, en niet alleen GM rijden.
Korting en gratis leenvoertuigen
GM biedt eigenaren van teruggeroepen voertuigen ondertussen $500 cash als zij hun auto willen inruilen voor een ander model (“the cash offer is good toward any 2013-2015 model year Chevrolet, Buick, GMC or Cadillac“), en ‘adviseert’ zijn dealers klanten ondertussen van een gratis leenauto te voorzien.
Onderzoeken NHTSA en Amerikaans Congres
De NHTSA heeft gisteren aangegeven een ‘aggressive investigation’ te starten naar de timing van de terugroepactie van GM, maar gaat zelf ook niet vrijuit. Het Amerikaanse congres start een onderzoek, waarbij ook de NHTSA meegenomen wordt, wegens te laks reageren op de problemen bij GM. Ook de veiligheidswaakhond was op de hoogte, zo luidt de mening van sommigen.
Al met al dreigt de kwestie een behoorlijk hoofdpijndossier te worden voor het ‘nieuwe GM’ (van na het faillissement) en zijn huidige CEO Mary Barra. Er zullen aardig wat lijken uit de kast geruimd moeten worden en de tijd moet uitwijzen wat de eerste vrouwelijke CEO van het concern precies als erfenis van haar voorgangers op haar bord krijgt.
Foto: gecrashte Chevrolet Cobalt, credit: The Cooper Firm
Update 17-03 – nu ook in Europa een recall: 2.300 Opel GT’s
Update 29-03 – GM maakt bekend nog eens 1 miljoen auto’s met een mogelijk gevaarlijk contactslot terug te roepen. Het totaal komt daarmee op 2,6 miljoen auto’s wereldwijd.
stationcar zegt
Ik snap dr geen fluit van, zijn er nou 303 mensen verongelukt omdat hun sleutel uit het contactslot stuiterde?? Is dat echt het enige?? Wat een kulverhaal?!?!
Echt, Amerikanen, het wordt elke keer gekker…
Hubert zegt
@stationcar:
Auto verliest toch vitale functies als de contactsleutels er uit vallen.
motoragent zegt
@Hubert: Inderdaad, ik heb in ieder geval liever niet dat mijn auto in het stuurslot springt tijdens het rijden.
tupperware zegt
@motoragent:
Dan zit er weinig anders op dan een Saab of een Smart te kopen, daar kan de contactsleutel nooit uit het slot vallen.
Mocht er onverhoopt een bijdehand die sleutel eruit trekken kan je alleen niet meer schakelen.
stationcar zegt
@motoragent:
Je gelooft toch zeker niet dat je sleutels zomaar uit het contactslot vallen?? Dat slaat toch nergens op!
mcpeek zegt
@stationcar: ze zijn er ook niet uitgevallen, de sleutel kan bij de modellen in kwestie gemakkelijk van de ‘ignition’ stand in de accessoire stand komen, hierdoor valt o.a. de motor uit, de rembekrachtiging weg en werken de airbags niet. Het pr
mcpeek zegt
@stationcar: wat ook verwarrend is, is dat je de sleutel helemaal terug moet draaien naar off om de auto opnieuw te starten.
Het probleem kon gemakkelijk gereproduceerd worden door GM engineers maar er is niks mee gedaan. Zelfs een hobbelige weg was genoeg om de sleutel in de accessoire stand te laten schieten.
Hubert zegt
@mcpeek:
Komt ook veel voor bij Volvo C30 / S40 / V50.
de “sleutel” hangt in het dashbord en na jaren van belasting door een zware sleutelbos kan het voorkomen dat er geen goed electronisch contact meer gemaakt wordt.
Dan werkt de auto ook niet meer (niet meer te starten e.d.)
Heb geen idee wat de gevolgen zijn als het tijdens het rijden voorkomt, maar reken maar op de nodige alarmlichten en foutmeldingen.
stationcar zegt
@Hubert e.a.:
Bedankt voor de verduidelijking mannen!
stamp zegt
@mcpeek: helemaal uitdraaien om weer te kunnen starten? Das toch normaal? De beveiliging om de startmotor niet in te kunnen schakelen tijdens het rijden.
Maar: als bij mijn barrel de motor stilvalt ( koude motor, choke te vroeg eraf of wat dan ook ) dan lukt t mij ook prima om te herstarten zonder te crashen. Maar goed: Ik mis op dat moment ook niet de belangrijke zaken die de gemiddelde amerikaan niet kan missen. Airbags zitten d’r niet in, stuurbekrachtiging: Nope. rembekrachtiging: fehlanzeige. En in de gebakjes die wel bekrachtiging hebben; Geen probleem. Zo lang er vacuum heerst in de bekrachtiger remt de auto prima.
Als de auto echter ‘zomaar’ uitvalt, is dat echt wel schrikken voor de gemiddelde huismoeder. Amerikaans of niet.
Corrado16v zegt
Iets met Toyota recalls.
Hubert zegt
Geweldige actie : 500 euro korting als je met je probleemauto langskomt en een nieuwe auto koopt.
Waar halen ze de moed vandaan?!?!
mout zegt
@Hubert: Nogal ja. En dan: stel dat die 1,6 miljoen klanten dat een goed plan vinden (kan me niet voorstellen – maar ben dan ook geen Amerikaan): Wat gebeurt er met die occasionnetjes?
E34M5Touring zegt
@Hubert: Ik heb mensen met een gezin in de showroom gehad die een onveiligere auto kochten omdat ze daar een I-pad bijkregen. Dat ie minder airbags had en minder NCAP rating werd volledig voorbij geschoten voor een i-pad. Daar hebben ze vast wat aan bij het volgende ongeluk. Je wilt niet weten wat korting losmaakt in sommige.
joost1990_2 zegt
@e34m5touring: Als je bij Ohra verzekerd bent, heb je wel degelijk wat aan een iPad! Nee alle gekheid op een stokje… Ik verlies echt het vertrouwen in de mensheid als ik dit soort verhalen hoor.
potver7 zegt
@Hubert: 500 Dollar, geen Euro… ;)
Maar ’t is inderdaad nogal krenterig, kans is groot dat je meer krijgt voor je auto als je ‘m bij de concurrentie inruilt.
motoragent zegt
@potver7: 500 dollar, dus dat is omgerekend zo’n…eh, 15,30 euro als ik het goed heb? Nee, daar zou ik het ook niet voor doen.
tupperware zegt
@motoragent:
Lees de tekst anders nog even, GM heeft dit sinds 2004 onder de mat geschoffeld, 10 jaar hebben ze dus gedaan alsof hun neus bloedde.
Dat is toch wel even wat anders dan Toyota die zich weigerde af te laten persen door een paar Yanks met $ tekens in de ogen.
Het is later immers bewezen dat “trottlegate” fake was.
Zelfs al zou de auto vol gas houden dan was de remweg 2 meter langer dan bij gas los.
Autovisie heeft dat destijds getest en gepubliceerd.
tupperware zegt
@tupperware:
huh, dit is dus voor @potver bedoeld.
potver7 zegt
Lekker arrogant, om die 303 doden die de NHTSA noemt af te toen als pure speculatie. Zelfs al is het speculatie, dan nog is het publicitair nogal een onhandige opmerking.
Dat van het gewicht van die sleutels zou nog best kunnen kloppen hoor, ook al hangen ook niet-GM rijders van alles aan hun sleutelbos. Als GM de sleutels en/of contactsloten iets slijtagegevoeliger maakt, wat meer speling toelaat, of zelfs het contactslot onder een iets andere hoek monteert (of een combinatie daarvan) dan kan dat best zulke gevolgen hebben.
En ja, natuurlijk is het een business decision geweest. GM weet natuurlijk al jaren dat er ‘iets’ aan de hand is. En de NHTSA ook. Maar we hebben het wel over een bedrijf dat een paar jaar geleden aan het staatsinfuus hing, als die op dat moment 1,6 miljoen auto’s hadden moeten terugroepen dan weet ik niet of ze nog wel hadden bestaan. En zolang er geen grote publieke ophef over de auto’s ontstaat (zoals indertijd bij Toyota wel het geval was), kun je het probleem beter nog even voor je uit schuiven.
hammerman zegt
Dit valt in het niet bij het ‘gaspedaalgate’ en de volgens NHTSA te laat begonnen terugroepactie van Toyota een paar jaar geleden. Gezien de miljoenen boete die Toyota toen kreeg zal hier het bedrag vele malen hoger moeten zijn. Alsnog faillissement GM? Ik ben benieuwd…
motoragent zegt
@hammerman: Verschil is dat Toyota Japans is en GM Amerikaans, en Amerikanen staan er om bekend dat ze graag hun eigen markt beschermen. Ik denk dat ze iets milder zullen zijn deze keer.
potver7 zegt
@motoragent: Een nog veel groter verschil is dat Toyota heel lang heeft beweerd dat er niks aan de hand was. Dat doet GM niet, ze bagatelliseren alleen de gevolgen.
Mpower zegt
Niets nieuws, herinnert iemand nog de Ford Pinto affaire?
baasbas zegt
associatie…
Mpower zegt
@baasbas: Waarschijnlijk wel, maar gelukkig bestaat er zoiets als google ;-)
Voor de echte die hard: Michael J. Sandel: Justice: A Reader, chapter 2 ‘Utilitarianism’ Oxford University
Mpower zegt
@Mpower: verkeerd knopje
celicatwincam zegt
@Mpower nee, is dat voor mijn tijd geweest?
Mpower zegt
@celicatwincam: Waarschijnlijk wel, maar gelukkig bestaat er zoiets als google ;-)
Voor de echte die hard: Michael J. Sandel: Justice: A Reader, chapter 2 ‘Utilitarianism’ Oxford University
celicatwincam zegt
@Mpower ja was te lam, ik denk misschien google jij het en Ctrl C + Ctrl V je het in je reactie… helaas, zal ik toch zelf maar even goochelen
celicatwincam zegt
@Mpower haha, de brandstoftankaffaire (scrabble!). Net zo’n storm in een glas water als dit denk ik inderdaad, gezien de hoeveelheid sleutels die de meeste mensen aan hun autosleutel hebben hangen, zal het gewicht van puur de sleutel van de GM zelf toch niet zoveel verschil maken. Rare jongens, die Romeinen….
Mpower zegt
@celicatwincam: storm in een glas water…vrees dat de essentie je dan een beetje ontgaat.
Het opzienbarende van de Pinto-affaire was dat Ford op de hoogte was van het gebrek en het risico, alsook de zekerheid dat het gevaar zich zou gaan openbaren met dodelijke slachtoffers tot gevolg. Ze besloten echter geen terugroepactie in te stellen omdat een schadevergoeding aan de nabestaanden van de slachtoffers goedkoper was dan het installeren van een nieuwe, betere brandstoftank van 11 dollar per stuk…..Het gaat om een simpele kosten-baten afweging die in dit soort gevallen tot de meest bizarre resultaten leidt…
celicatwincam zegt
@Mpower wat ik vooral opmaakte uit het artikel was dat het totale aantal doden door brand na een aanrijding niet hoger was dan het destijds geldende gemiddelde aantal dodelijke ongevallen met een auto. Aldus Gary T. Schwartz in zijn artikel “The Myth of the Ford Pinto Case”.
heini1960 zegt
Nou ik kan uit ervaring spreken: 2 keer zo’n incident gehad. Gelukkig bij relatief lage snelheid…..Je schrikt je helemaal te pleuris. Eerste keer in 2013 meteen laten checken bij onderhoudsbeurt maar konden niks vinden. Tweede keer 2 weken geleden op rotonde….zijn op trottoir tot stilstand gekomen…… Heb net een mail naar Opel gestuurd. Durf nadat ik vandaag de melding heb gezien op TT de autosnelweg niet meer op met die bak. De auto is dan bijna niet meer te besturen en hij remt erg slecht als het gebeurt. En als dat al die jaren door Opel genegeerd is is het een diepe schande en zal het echt de laatste Opel zijn die ik ooit heb gekocht……
heini1960 zegt
O ja het is een Opel Meriva!