We hebben een recordaantal barnfinds op één dag.
Het is een term die we te pas en te onpas tegenkomen: barnfind. Het principe is vrij eenvoudig. Een persoon koopt een (liefst bijzondere) auto. Deze word dan altijd keurig in een garage geparkeerd.
Barnfind
Op een gegeven gebeurt er iets: de eigenaar komt vroegtijdig te overlijden, men gaat een paar jaar naar het buitenland of men koopt een tweede huis en vergeet de auto mee te nemen. Veelal komen barnfinds voor bij mensen die iets beter in de slappe was zaten. Barnfinds zijn een typisch aristocratisch fenomeen.
Drie loodsen
Dat is ook het geval bij de video van Ammo NYC op YouTube. Het gaat namelijk niet om twee of drie auto’s die in een opslag stonden. Nee, het gaat om drie loodsen vol met auto’s. De maker van Ammo NYC is Larry Kosilla, die runt een bedrijf dat oude auto’s opknapt en verkoopt. Of hij interesse had om gedeelte van de enorme collectie weer op te kalefateren, zodat de auto’s verkocht kunnen worden.
300 barnfinds. 300.
Gelukkig mocht hij dat doen. Er was één voorwaarde: hij mag niet bekend maken wáár de loodsen zich bevinden. Geen enkel probleem. De 300 barnfinds zijn allemaal in een lichtelijk verwaarloosde staat. Veel exemplaren hebben nauwelijks kilometers gelopen en zitten onder het stof. Na 30 jaar binnen gestaan te hebben zullen er links en rechts wel wat poreuze rubbers en brandstofleidingen vervangen moeten worden.
Ford Pinto
Niet alleen het aantal is leuk, maar ook de diversiteit. Een garage vol Porsches en Ferrari’s is leuk, maar in het filmpje is de mix veel leuker. Klassieke muscle cars, witte Lamborghini’s (waaronder een LM002!), diverse dikke BMW’s, speciaal getunede auto’s, blauwe Ferrari’s en jawel, een raszuivere Ford Pinto! Hoe cool is dat?
Koffie
Dus pak een goede kop koffie en geniet van het filmpje. Voor ondergetekende dibs op de Plymouth Super Bird, de blauwe 930 Slantnose en de rode Acura NSX. Gelukkig zijn er dan nog 297 andere barnfinds over.
Met dank aan iedereen voor de tip!
thomassnelweg zegt
Mijn oog valt meteen op de rode ns-x.
kennone zegt
@thomassnelweg: mijne ook!
awesome zegt
@kennone: te laat boys. @willeme heeft er al dibs op.
siemi zegt
Ik had het filmpje gezien. Een heel indrukwekkende verzameling. Alleen wel jammer hoe het er bij staat. Het verzamelen lijkt vooral om het hebben zijn gegaan.
Henk_he zegt
Bezit van de zaak is het einde van ’t vermaak
p993 zegt
@siemi: ja, dat heet verzamelen, toch?
grasvreter zegt
Ik heb ook nog een aparte gevonden, in Nederland! Wat iemand hier van plan was, geen idee, maar er zit zelfs een Mitsubishi Diamante bij, opvolger van de Sigma, nooit in Nederland geleverd.
Mitsubishi’s sigma galant en lancer carisma voor onderdelen
N.o.t.k.
http://link.marktplaats.nl/m1533293395?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
erikabarth zegt
@grasvreter gratis wil nog niemand ze, boring!
stuko zegt
Plymouth Superbeeeee ???
carfreakjim zegt
@stuko: Je bedoelt de superbird? Superbee is een dodge. ?
stuko zegt
@carfreakjim: haha, klopt! Super Birdddddd ????
Maarten123 zegt
Zo slecht is het volgens mij nog niet. Het feit dat er lucht in de banden zit bijvoorbeeld is hiervoor een aanwijzing. Ik had op Youtube het opknapfilmpje gezien. Het is stoffig, maar wel professioneel. Misschien een paar jaar verzaakt.
ddimi zegt
Pure porno dit
bmwpowerm5 zegt
Mooi klusje voor stipt
basman147 zegt
Voor mij graag de 288 Gto, en ik geloof dat ik nog ergens een Sonnet3 op de achtergrond zag staan, doe die er ook maar bij!
carfreakjim zegt
Ik denk dat bij dit soort barn finds, een hoop mensen vergeten dat al deze auto’s op een punt in hun leven geen drol waard waren. Een goed voorbeeld is de superbird, in de jaren 70/80 kon je die dingen bijna niet weg geven. Een knappe superbird koste nog geen $1000. Die countach koste 25 jaar geleden ook nog geen $50.000. Evengoed heeft hij dan wel een fortuin aan auto’s uit gegeven, maar toch aanzienlijk minder als dat het nu waard is.
okdoei zegt
@carfreakjim: en dus wat is je punt precies? Het gaat er simpelweg om dat ze nu veel waard zijn, wat boeit het dan wanneer deze beste man ze aangeschaft heeft voor welke prijs…
Of wil je een schouderklopje?
tiimoo zegt
@okdoei: Zijn punt is dat het makkelijker is een auto van €1000 ergens in een loods te vergeten dan een auto van €100.000. Dat dit nu unieke en waardevolle wagens zijn betekent niet dat ze dat altijd geweest zijn. Met als gevolg dat we nu nog kunnen genieten van dit soort barnfinds.
carfreakjim zegt
@tiimoo: Dat was inderdaad precies wat ik bedoelde duidelijk te maken.
seicilindri zegt
Nou geen drol waard.. Ik weet nog dat ik begin 80 er jaren al gek was van zo’n ding. Er stond er 1 in een Amerikaans blad te koop voor 30k USD. Waarschijnlijk heb ik het Amerikaanse blad nog wel waar hij in stond .
Nu lach je daarom maar dat was toen best geld hoor. Daar kocht je ook toen ook een splinternieuwe BMW 323i voor, of een Saab 900 etc.
Het ging mijn budget te boven in elk geval en opteerde voor een Fiat 130 coupe.
carfreakjim zegt
@seicilindri: Hmm, ik heb ook een hoop advertenties uit die tijd gezien dat ze rond de $1000 waren. 30k in begin jaren 80 lijkt mij erg veel voor een superbird, zeker aangezien ze in 1970 nieuw $5000 waren en heel erg lastig te verkopen waren, zo lastig dat dealers ze soms wel 2 jaar in de showroom hadden staan en uiteindelijk met dikke korting weg hebben gedaan. Lijkt mij niet dat in 8 jaar tijd, ook nog eens in een tijd dat benzine relatief duur was, de vraag zo erg is toegenomen. Ik geloof je wel dat die advertentie er was, maar denk niet dat die representatief is voor de waarde van die auto’s toen. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat die van een bekend iemand was.
rolov zegt
@carfreakjim: die gto? En klassiekers zakken altijd in waarde en daarna stijgen ze weer. Bmw goed voorbeeld van. Eigenaar petje petjeeee en liefhebber. Dat is meestal de cyclus bij snelle bmws
carfreakjim zegt
@rolov: Goedkoopst vraagprijs die ik voorbij heb zijn komen voor een 288 gto was €250.000. F40 heb ik ooit een advertentie van gezien voor 134.000 pond. En het dalen en stijgen klopt meestal ook. Je ziet het nu ook bij de jdm wagens, paar jaar geleden vaak nog petjes bakken en nu worden het liefhebber auto’s.
stephane8200 zegt
Ik volg AmmoNYC al een hele tijd. Aardige kerel ook en ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren aan mooie video’s. Het levert nu vooral nog beperkte mogelijkheden op dus ik hoop dat het beter wordt met wat hij kan doen.
gloudertje zegt
@stephane8200: heeft ook erg goede producten. Heb frothe en hydrate van AMMO. Eer dat het in nl was eigenlijk te veel geld kwijt maar werkt erg goed.
Frothe gebruik ik veel voor mijn Oldtimer om zo min mogelijk water te gebruiken. En mijn motorfiets.
fendercd60 zegt
Het is jammer dat de eigenaar niet gefilmd wilt worden, alhoewel snap ik dat ook wel maar ik ben altijd benieuwd wat voor mensen dat zijn. Ik ben ook wel benieuwd in wat voor soort gebouw al doe auto’s zitten. Dat moet echt een groot gebouw zijn.
emping zegt
@fendercd60: ze staan in een schuur.
Gulli zegt
Het is overigens niet zo dat die man de auto’s vergeten was. Hij heeft gewoon niet altijd tijd gehad om er iets mee te doen, het ging hem meer om het verzamelen dan om ermee te rijden/ze te wassen.
Een van de eerdere filmpjes van Ammo NYC over deze schuur gaat over een Bizzarini die ze gaan wassen, zijn er maar 3 van gemaakt en waarschijnlijk is er 1 al verloren, bizar zeldzaam exemplaar dus.
De eigenaar heeft contact met die lui opgenomen om sommige auto’s te wassen voor de verkoop zodat andere mensen er meer van kunnen genieten dan hij nu zelf doet. En het levert ongetwijfeld een leuk pensioen op voor die kerel.
basman147 zegt
In het filmpje hadden ze het er bij een groot aantal auto’s erover dat de eigenaar er dit of dat mee had willen doen. Het is duidelijk dat hij meer ideeen en geld had dan tijd!
Hij had misschien net als Jay Leno een paar man moeten aannemen om zijn plannen uit te voeren en de auto’s te onderhouden.
cossiekiller zegt
30 jaar binnen gestaan is lichtelijk overdreven.
De Diablo is geproduceerd van 91 tot 99.
Dus die alleen zou dan al één van de eerste exemplaren moeten geweest zijn en direct daarna de garage op slot gedaan.
Die Larry is wel een sympathieke kerel. Volg hem al lang op zijn blog over zijn detailen.
Henk_he zegt
Die dame in de film heeft aardig wat autokennis en is zelf ook liefhebber zo te horen. Fijn filmpje!
Overigens niet echt barn finds wmb, aangezien meerdere mensen op de hoogte waren van ’t bestaan van deze collectie. Ik classificeer ’n barn find meer als een vergeten juweel waarvan alleen de eigenaar ’t bestaan kent.
skinny058 zegt
@Henk_he: Ik vind haar ronduit irritant en ze heeft alleen een beetje verstand van het US spul. Bij het Europese spul komt ze niet verder dan ‘Ferrari’, ‘AMG Mercedes’ of ‘race Porsche’…en bij al haar auto’s zijn haar favourite en hebben ‘low mile’…voegt niks toe die vrouw.
deepep zegt
Ammo NYC is geen bedrijf dat oude auto’s opknapt en verkoopt, hij is een “detailer” koning. Geweldig die loodsen vol met leuk spul… staat echt van alles tussen. Ben benieuwd naar het volgende deel van dit filmpje.
stephane8200 zegt
@deepep: hij verkoopt ook zelf detailing materiaal en heeft zijn eigen productlijn.
erikabarth zegt
Zonde, stilstand is achteruitgang.
Meer kan ik er niet van maken.