
Nederland doet er alles aan om iedereen aan de stekker te krijgen.
Het bericht dat Nederland, naast Singapore, het best voorbereid is op autonoom rijden door o.a. de grote hoeveelheid laadpalen is net binnen. Volgende bericht: overheid trekt weer 30 miljoen euro uit voor meer laadpalen. Uit onderzoek blijkt dat Nederland de beste infrastructuur heeft met 3 laadstations per 1.000 inwoners. Aangezien de overheid wilt dat er vanaf 2030 alleen elektrische auto’s worden verkocht is dit nog lang niet genoeg. Letterlijk nog hard aan de weg timmeren dus.
30 miljoen euro
Om in 2030 genoeg laadpalen te hebben moeten er in 2021 213 laadpalen per werkdag geplaatst worden en in 2025 550 per werkdag. Om dit allemaal op rolletjes te laten lopen werken gemeente en provincies uit zes regio’s samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Door de samenwerking kunnen regio’s kennis met elkaar delen. Samen aanbesteden zorgt voor minder kosten en samen plannen voor logische plaatsen. Het doel van de samenwerking is een landelijk dekkend betrouwbaar laadnetwerk voor de verwachtte 1,9 miljoen elektrische auto’s. Volgens de overheid hebben deze samen 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er ongeveer 30 keer zoveel laadpalen moeten komen. Om dit te bekostigen legt Het Rijk 15 miljoen euro op tafel en doen de regio’s hetzelfde.
Nederland heeft de meeste laadpalen
Toch blijkt dat Nederland het met het aantal laadpalen niet zo slecht doet. Uit onderzoek van adviesbureau KPMG blijkt dat Nederland met 3 laadpalen per 1.000 inwoners de meeste laadpalen heeft. Dat maakt Nederland samen met Singapore het best voorbereid op de zelfrijdende auto. Vooral op gebied van infrastructuur doet ons land het heel goed. We hebben goed onderhouden wegen, iets waar onze zuiderburen nog wat van kunnen leren. Naast persoonlijke ervaring nu ook in het onderzoek bevestigd. Nederland heeft verder slimme verkeerslichten die de status kunnen verzenden. Toch denkt Stijn de Groen van KPMG dat Nederland niet de primeur gaat hebben.
Nederland heeft een kwalitatief hoogwaardig maar relatief kleine industrie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van autonome voertuigen en benodigde technologie.
Het zal nog een lange tijd duren voordat er in ons land volledig autonome auto’s rondrijden. De laadpalen voor meer elektrische auto’s zijn in ieder geval in aantocht.
Kost een laadpaal maar 18,19 euro?
Nu zijn er 51.000 laadpalen = 17mln inwoners / 1000 x 3
Er moeten er 1,7 mln komen. dus min het aantal dat we nu hebben = 1.649.000 extra laadpalen.
30 mln / 1,649 mln = 18,19
Of klopt er iets niet in mijn berekening??
De overheid gaat natuurlijk niet al die laadpalen betalen. Daar is geld mee te verdienen dus dat kunnen de marktpartijen wel zelf doen. Voor die 30 miljoen kunnen hoogstens wat stempels worden aangeschaft om de vergunningsaanvragen mee goed te kunnen keuren.
In het grotere plaatje vind ik dat niet eens schokkende bedragen. Sterker nog, ik vind dat goedkoop. Vraag je je af waarom de investering niet eerder is gedaan.
“Toch blijkt dat Nederland het met het aantal laadpalen niet zo slecht doet. Uit onderzoek van adviesbureau KPMG blijkt dat Nederland met 3 laadpalen per 1.000 inwoners de meeste laadpalen heeft. Dat maakt Nederland samen met Singapore het best voorbereid op de zelfrijdende auto. ”
Eeuh, in hoeverre draagt een laadpaal bij aan een zelfrijdende auto? Wat is dat nou weer voor onzin. Elektrisch laden en geautomatiseerd rijden heeft geen enkel verband. Misschien omdat Tesla (elektrische auto’s = laden) snel wordt geassocieerd met zelf rijden, vanwege ‘auto pilot’?
@padoempats: ik zit me net het zelfde af te vragen. Electrisch rijden heb je laadpalen voor nodig. Autonoom rijden staat daar los van en kan met benzine of diesel ook.
In theorie kan dat maar in de praktijk niet. Autonoom rijden kan pas echt na 2030 en vanaf dat jaar zijn er geen verbrandingsmotoren meer te koop. Ik wil overigens wel expliciet benadrukken dat ik op geen enkele wijze KPMG wil verdedigen.
@padoempats: Toch lullig dat z’n zelfrijdende auto zelf de stekker erin moet doen en een RFID pasje moet aanbieden.
Leuk al die laadpalen, maar liggen er wel genoeg stroomkabels in de grond om al die laadpalen ook aan te sluiten?
Van een insider van Vattenfall hoorde ik dat het voor 2030 onmogelijk is om het onderliggende stroomnetwerk aan te passen voor de extra stroombehoefte die er nodig is voor alle geplande laadpalen.
Maar daar weten ze bij “rattenval” natuurlijk niet zo veel van, die verkopen gewoon stroom. Het zijn de bedrijven als Enexis, Liander en Stedin die er voor moeten zorgen dat de kabels naar de wijken dik genoeg zijn. Daar betaal je als serieus belasting voor onder de noemer “netbeheerkosten”. Helaas zijn dit semi overheidsbedrijven die weliswaar bulken in het geld maar waar de algemene bedrijfscultuur met de woorden “ik heb geen zin” is samen te vatten want ze maken bitter weinig aanstalte om aan het werk te gaan.
@kevindb: Laten we dan ook maar stoppen met huizen bouwen. Stroom is op jongens.
Oké. De overheid veilt brandstoftanklocaties voor 10-tallen miljoenen en hier moet miljoenen bij.
Geen flauw idee wat duurder gast worden of waar de belasting gaat stijgen, maar het gebeurt wel!
@911targa: houderschapsbelasting op EV?
Hebben we straks 1.7 miljoen laadpalen en dan heeft er iemand bedacht dat het ook wel makkelijk is om iets in de grond te monteren waar de auto op gaat staan en deze automatisch opgeladen wordt. Ik hoop toch serieus niet dat we over 15 jaar nog steeds met de kabels zitten te kloten.
Inductieladen geeft verlies en verlies is warmte + kosten. Gezien je hier met natuurwetten zit krijg je dat nooit opgelost, je kan geen elektriciteit overbrengen op inductie zonder verlies te krijgen. Auto’s hebben véél elektriciteit nodig waarbij de beste inductielader voor een auto maximaal 3KW doet waar je u verlies nog moet afnemen waarmee je op de snelheid terecht komt van een gewoon stopcontact. (dan negeer ik nog het feit dat je er dan perfect moet opstaan) Dan moet je ergens rekenen aan 10km per uur laden met 25% meerkost aan laadkosten. Een trage laadpaal doet 11Kw, een normale 22Kw & een snel lader doet minstens 50Kw waarbij een auto voorverwarmen/afkoelen tot 5Kw vermogen kan vragen.
Inductieladen is goed om de batterij een beetje te kietelen maar daar stopt het dan ook. Rijstroken met inductieladen terwijl je rijd, leuke ideeën tot je het begint uit te rekenen hoeveel vermogen je moet overbrengen en hoeveel verlies je gaat hebben. De “snelle” inductie laders voor je telefoon hebben al een ventilator zitten terwijl dat om 0.03Kw gaat.
Psst, je moet niet met alles de eerste willen zijn! Wees maar de eerste met het volledige stroomnetwerk draaiend op kernenergie, dat zet meer zoden aan de dijk…