Tegenwoordig is ABS geen optie meer en is nagenoeg iedere personenauto ermee uitgerust. De technologie die ervoor zorgt dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren, werd in 1929 voor het eerst toegepast op vliegtuigen. Daarna duurde het even voordat de technologie overwaaide naar onze auto’s. Pas in 1978 werd de eerste personenauto ermee uitgerust.
Het eerste elektronische ABS systeem dat in personenauto’s werd toegepast kreeg de naam ABS 2 en was ontwikkeld door Mercedes-Benz en Bosch. De Mercedes S-klasse had de primeur. Het systeem bestond uit sensoren op ieder wiel, aangesloten op een elektronische regelunit, die de snelheid van ieder wiel in de gaten houden. Op het moment dat het systeem merkt dat één of meerdere wielen aanmerkelijk langzamer roteert dan de andere wielen, wordt de rem kort losgelaten en opnieuw ingezet. Inmiddels is de techniek wel wat verder verfijnd maar het principe van “pompend” remmen blijft hetzelfde, met als doel het vergroten van de stabiliteit en het verkorten van de remweg.
slk zegt
Mercedes.Wie anders.
de jos zegt
ABS verkort helemaal niet de remweg! Integendeel zelfs! Het zorgt er wel voor dat je kan blijven sturen tijdens een noodrem.
rudi zegt
Op nat/glad wegdek kan het de remweg wel verkorten. De wielen blokkeren namelijk niet meer.
Dennis zegt
@de jos:
ABS zorgt inderdaad niet per definitie voor een kortere remweg: bestuurders die zonder ABS op een vlakke ondergrond zodanig gecontroleerd kunnen remmen, zodat de wielen net niet blokkeren, zullen een kortere remweg bereiken. Zodra de wielen onder deze omstandigheden volledig blokkeren is het ABS systeem weer in het voordeel: een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band.
Tommy zegt
euhm ABS verkort wel degelijk de remweg ;)
rollende wrijving > glijdende wrijving :)
RenJie zegt
@de jos
jup, zeker waar. Fw max(maximale remkracht0 , met ABS is dat ong. 90% van de maximale remkracht.
RenJie zegt
@Tommy
nee, dat hoeft niet per se. Dat ligt aan de ondergrond; is de ondergrond vlak, dan heb je zonder ABS een kortere remweg.. Fw max.. maar dat komt voornamelijk door de wrijving. Bij een bv. niet vlakke cq gladde ondergrond, zal je een veel kortere remweg nodig hebben dan met ABS aan.
RenJie zegt
@mezelf
oeps, Dennis was me voor :)
RenJie zegt
Nja ik snap het zelf ook niet echt 100%, Tommy heeft enigszins wel gelijk. Maar ABS is gewoon hoofdzakelijk bedoeld om je auto niet in een slip te raken, niet voor het verkorten van de remweg. Dus praten over de remweg heeft niet echt veel zin,,,
Bender zegt
Mercedes is zeker niet de eerste ABS op personenauto’s toepaste. Misschien hadden ze het eerste systeem wat nog het meeste lijkt op wat we tegenwoordig hebben. Wiki:
Chrysler and Bendix introduced a crude, limited production ABS system on the 1971 Imperial. Called “Sure Brake”, it was available for several years and had a satisfactory performance and reliability record. Ford also introduced anti lock brakes on the Lincoln Continental Mark III and the Ford LTD station wagon, called “Sure Trak”. The German firms Bosch and Mercedes-Benz had been co-developing anti-lock braking technology since the 1930s and introduced the first completely electronic 4-wheel multi-channel ABS system in trucks and the Mercedes-Benz S-Class in 1978. ABS Systems based on this more modern Mercedes design were later introduced on other cars and motorcycles, including Ford who was first to make ABS standard equipment across the range in 1985 on the Scorpio.
1971 Chrysler.
Natuurlijk gaat hier een storm van commentaar op komen omdat het een amerikaans merk is dat eerder dan een ‘superieure’ europese fabrikant hier mee bezig was…
J.R.Booij zegt
Het is zo jammer dat de credits van ABS altijd maar naar Mercedes-Benz gaan, terwijl er een andere, aanmerkelijk kleinere, autofabrikant ruim tien jaar eerder al ABS leverde op een auto: de Jensen Interceptor FF.
Dat was weliswaar een mechanisch systeem, bovendien werd het op een bar weinig verkocht model geschroefd, maar hij stond toch echt in alle prijslijstjes en kan dus gewoon een productiemodel worden genoemd.
Hoe spijtig het ook voor onze vrienden in Stuttgart is – er is maar een autofabrikant die ABS als eerste leverde en dat was Jensen.
Job zegt
@RenJie:
ABS is zeker geen systeem wat er voor zorgt dat je NIET in de slip komt. ABS zorgt er primair voor dat je kan blijven sturen tijdens een ondoordachte vol op je rem actie. Secundair is het afremmen op ABS beter dan geblokkeerd remmen. Maar omdat met het huidige ABS de wielen nog steeds van tijd tot tijd stil staan als je een noodstop maakt blijft zelf doseren het beste. Het systeem wat jij bedoelt staat over het algemeen bekend als ESP (bij BMW bv DSC, bij Mercedes ASR, etc.). Het is met een dergelijk systeem nog steeds mogelijk om in de slip te raken.
Voortaan iets beter je huiswerk doen!;)
Chip zegt
ABS is vet, maar je moet wel weten dat het er is. Mijn pa dacht laatst dat hij niet op tijd kon remmen in een file en koos voor de berm. Gevolg: een leuk design op de linker voorbumper. Niet leuk, maar even iets anders:
Motorfietsen zijn gevaarlijk, dit komt door heel veel dingen waaronder het feit dat ze slippen wanneer ze remmen. Maar kan iemand me uitleggen waarom ABS zijn weg nog niet gevonden heeft naar de motorfiets?
Want in feite heb je veel minder massa die je moet stoppen maar toch is de remafstand toch vrij groot tov een auto doordat ze geen ABS hebben.
Fruitcake zegt
@Chip
Sommige motoren kun je met ABS kopen ;)
bozewolf zegt
Als je auto met ABS is uitgerust (welke niet tegenwoordig) moet je zeker NIET zelf pompend remmen. Gewoon vol met de voet erop en laat ABS het maar uitzoeken mocht je een noodstop moeten maken.
En inderdaad, eigenlijk is ABS heel simpel. Het zorgt ervoor dat tijdens het remmen de wielen niet blokkeren, waardoor je dus niet het risico hebt dat je de boel blokkeert en doorschuift, en ook heb je nog stuurmogelijkheden.
De mythe is dat ABS de remweg verkort. Theoretisch is het mogelijk voor een goede chauffeur onder goede omstandigheden om het maximale uit je remmen en je banden te halen d.m.v. techniek en controle. Op ’t circuit kun je zoiets flikken, in het dagelijks leven is een dermate niveau van concentratie niet haalbaar. Vandaar ABS.
Dus ABS zorgt ervoor dat jij (de bestuurder) niet verkeerd remt. Het remt niet sneller.
Realhustler zegt
@Chip
ABS is er al lang voor motoren, echter het moet veel sneller rekenen en voorzichter ingrijpen dan auto abs, ivm met de mindere stabiliteit van een motor. Daarom is ABS voor een motor complexer en duurder, plus het moet op lagere aanschafprijs en lagere verkoop aantallen terugverdiend worden.
@all
ABS verkort in praktijk meestal de remweg. Modern ABS remt beter dan de gemiddelde bestuurder. Autocoureurs kunnen een kortere remweg behalen zonder abs, en abs veroorzaakt haarscheuren in de schijven, daarom is er ook race abs.
Echter, bij lage snelheid op gravel, grint en flink sneeuw werkt abs averechts. Bij blokkeren graaft de auto zich in en staat snel stil. Bij ABS rolt ie verder door.
Er zijn aanzienlijke efficientie verschillen per ABS, door steeds verder gaande ontwikkelingen worden sensoren en rekeneenheden sneller, software beter, zelfs regelkleppen worden beter, en het wordt tegenwoordig per wiel geregeld.
Of ABS beter wordt dan Tazio, Senna of Schumacher ? Waarschijnlijk nooit.
bruistablet zegt
uiteraard heb je met pompen meer succes dan je pootje stijf houden……bewegen.
geelhoed zegt
@JR Booij
Klopt, ik begin me steeds meer te ergeren aan het gebrek aan kennis bij de autobloggers.
lincoln zegt
@geelhoed .. nostalgie is van voor mijn tijd .. hadden ze maar patent moeten aanvragen of niet moeten verkopen .. de patenthouder wint ..
autoblogger zegt
@J.R.Booij: dank voor de toevoeging! Het grote verschil is misschien dat het gaat om mechanische en elektronische versies van ABS? Ik heb voor de duidelijkheid de term “elektronische” even toegevoegd aan het artikel.
@geelhoed: wij claimen niet alleswetend te zijn. Ons uitgangspunt is dat onze bezoekers meer weten dan ons. Juist daarom hebben we een reactiemogelijkheid en kan de informatie uit het artikel worden gecorrigeerd of aangevuld. Uw kennis is dus van harte welkom!
PS: hier een meer uitgebreide (Engelstalige) beschrijving:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
(zelfde bron als van Bender?)
RenJie zegt
@autoblogger
“dan wij” hè ;) :P Als we het toch over toevoeging van kennis hebben.
autoblogger zegt
@Renjie: dat zeg ik!
Ik ben echt een taalturk…
bruistablet zegt
nou,zal ik dan maar intoetsen wat ABS betekent
ANTI BLOKKEER SYSTEEM
Ewout zegt
k heb zostrax nog een noodstopje moeten maken met mn golfje zonder ABS, k gleed net zo mooi door eigenlijk… kwestie van stuur recht houden.. MAAR! k had t liever wel gehad
r2rule zegt
@ blender : Wat op Wikipedia staat hoeft niet persé waar te zijn want het is een rechtenvrije encyclopedie. Artikelen kunnen door elke bezoeker bewerkt worden. Dit is geen garantie wat betreft de juistheid en evenwichtige kwaliteit van de informatie.
IlCuoreSportivo zegt
In een crisissituatie is abs zeer nuttig hoor. Dan trap je namelijk wat harder van het verschieten en zeker op nat wegdek ga je dan snel aan het slippen, zeker op die mooie fluisterasfalt van tegenwoordig die ze hier in België alleen lijken te gebruiken aan kruispunten ed waar je net vaak moet remmen. Neem van mij aan dat ABS al véél ogelukken heeft voorkomen hoor.
Maar ja, dat onze beleidsmakers niet fel slim zijn is niks nieuws he.
geelhoed zegt
autoblogger @geelhoed: wij claimen niet alleswetend te zijn. Ons uitgangspunt is dat onze bezoekers meer weten dan ons. Juist daarom hebben we een reactiemogelijkheid en kan de informatie uit het artikel worden gecorrigeerd of aangevuld. Uw kennis is dus van harte welkom!
Dat bleek niet in jullie motorrijden is 18 keer gevaarlijker. In nederland is het 21 keer, zoals ik daar meldde, en deze week zie ik toch weer de 18 langs komen. (In 2007 was het zelf 30 keer bron)
Gallons zijn er in twee soorten, amerikaanse en Imperial. Een prius vs een 520d en dan met de verkeerde gallons terugrekenen om te laten zien dat de prius zoveel minder zuinig is dan er hier in de boekjes staat vind ik dan erg dom.
autoblogger zegt
@geelhoed: ivm de cijfers over motorrijden, dat ging toch over Europa en niet over Nederland? Dat is in de betreffende discussie toch besproken? (ja, 21 klinkt spectaculairder).
Het feit dat bezoekers aanvullingen of correcties hebben hoeft niet altijd te betekenen dat we het artikel aanpassen. Het artikel is door een bepaald persoon geschreven (op basis van een bepaalde bron), dat is vaak de basis voor de discussie die volgt.
geelhoed zegt
Ik zie het ja. In het artikel zoals het er nu staat staat nog steeds dat mercedes de eerste was (1978) terwijl het vliegtuig toch ook echt geen electronisch systeem in 1929 had.
Discussie prima, maar streven jullie niet naar correcte aritkelen? Als de verbetering er staat, met bron zelfs, pas het dan aan.
Zo ook de prius 520d, er staat nog steeds dat Toyota 1:28 opgeeft. Nou ben ik niet zo heel goed met cijfers maar in de boekjes staat 4.3 l/100km, hoe maak je daar 1:28 van?
Broddelwerk!
Birger zegt
Volgens mij is ABS iets psycisch, de placebo van autorijdend Nederland.Ik bedoel, het zit helemaal niet op auto’s, maar omdat de bestuurders dat denken blokkeren ze niet meer tijdens een noodstop.
Denk daar maar eens over na en kom er dan maar op terug.
Nick zegt
@Birgir: Ze blokkeren wel, maar het systeem merkt dat en pompt de remvloeistof snel terug zodat de remkracht zich direct aanpast aan de μ-waarde van het wegdek.
En laat de druk weer opkomen totdat dit weer gebeurt.
Dus je wielen blokkeren wel, alleen heel snel achter elkaar.
De interval er tussen is het effectieve remvermogen.
geelhoed zegt
Dat is de ouderwetse versie, Nick. Nieuwere systemen detecteren al lang voordat het wiel komt stil te staan dat de remkracht moet worden teruggenomen. Het wiel blokkeert dus niet meer.
RenesisHP zegt
@Birger.
Bij aanschaf van de mx5 heb ik dezelfde dag nog het ABS getest. Ga 100 rijden op een lege weg(maasvlakte of zo) en trap vol op je rem. Zonder ABS glij je door, met ABS rem je gedoseerd af(duh). De mx5 remt zonder een millimeter slip gewoon af tot stilstand. Met de rx8 hebben we deze test ook gedaan en kwamen we tot een soortgelijk resultaat, alleen heeft deze wel korte slipmomentjes. Nu is mij opgevallen dat je dit veel ziet bij auto’s met ABS. De wielen blokkeren net wel-net niet. Bij de mx5 blokkeren de wielen gewoon helemaal niet.
Dus wil je weten of ABS bullshit is, probeer het zelf op een veilige plek uit. Mijn ervaring heeft geleerd dat het wel degelijk functioneert.
Birger zegt
Nee, het zit er gewoon niet op. Je dénkt van wel en daarom ga je ongemerkt heeeel snel pompen met je rechtervoet.
En wij maar extra betalen voor dat spul terwijl we het gewoon alleaal zelf doen. Nou, ik rem wel helemaal niet meer, mij krijgen ze niet.
Jokke den belg zegt
Je kan inderdaad best je ABS eens veilig uitproberen, zeker als je het niet gewoon bet. Als je gewoon bent van tegen te sturen na vol op de rem te gaan staan in een bocht of zo, of dit instictief doet, dan kan je met ABS wel eens bedrogen uitkomen :-)
RenesisHP zegt
@Birger.
Tuurlijk zit het er niet op. Hoe denk jij dan hoe ik het getest heb? Ik weet het wel hoor, gewoon heel erg lomp dat middelste pedaaltje intrappen. Ik trap het pedaal bijna door de bodem heen, maar dan ben ik gewoon aan het pompen, zonder mijn been te bewegen?
Wie probeer je nu voor de gek te houden? Jij bent dus ook zo’n gedachten lezer?
Misschien rij jij in een auto zonder ABS, of misschien moet je de boel ff laten nakijken. Een niet werkend ABS op een auto is namelijk niet goed.
Erg opvallend hoeveel paranormale mensen hier op AB zitten. We hebben hier waarzeggers, gedachtenlezers enz. De leukste zijn nog de goden, de mensen die zich almachtig en alleswetend achten en die bij ongelijk hun fouten hoe dan ook niet toegeven en dan maar persoonlijk proberen aan te vallen.
Ik ben niet heilig en alleswetend. Als ik dus een vergissing maak en iemand wijst mij op de fout, dan geef ik mijn fout toe. Misschien dat ik eerst nog wat testen of research doe om te kijken of het antwoord klopt, maar toegeven doe ik dan dus wel. Het voordeel hiervan is dus ook dat je er nog wat van leert. Autoblog kan heel erg leerzaam en behulpzaam zijn. De vaste bloggers zijn dan ook vaak behulpzaam naar elkaar toe. De vaste bloggers proberen dus van elkaar te leren en zullen hun fouten dan ook toegeven. Zelfs de meest “moeilijk” geachte discusseerders zullen hun fouten na goede argumenten toegeven of zullen het met respect oneens met je zijn.
Mijn oproep aan de medebloggers; Test allemaal je ABS even, want volgens @Birger is ABS een HOAX en volgens mij niet. Dus test het even en plaats de reactie hier.. Ik heb namelijk een vermoeden dat ik niet de enige met werkend ABS ben.
PyroZnype zegt
Ja, ABS gaat zeker een tijd mee. Ik zelf had een paar jaar terug een escort RS turbo, die had dan een mechanische vorm van de ABS erop zitten. Het werkte zeker weten goed :)
dekster zegt
En ik maar denken dat ABS iets met huizen had te maken.
ABS, prachtig systeem, al vind ik wel dat het te vroeg tussenkomt bij ijzel en sneeuw…
Birger zegt
@mx5/rx8owner,
Je wil het niet begrijpen he? Er bestaat niet zoiets als ABS. Dat is hetzelfde als tractiecontrole, dat bestaat ook niet. Dat is ons ingeprent door de auto-industrie. Zij weten dat als je maar hard genoeg gelooft dat er iets is, dat je daar ook naar handelt. Jij dénkt dat je je pedaal door de bodem trapt, maar dat is niet zo. In werkelijkheid pomp je heel erg snel. Maar omdat je brein dat niet wil zien, zie je het ook niet.
Dit doen ze om de winsten op hun auto’s groter te maken zonder iets te hoeven ontwikkelen. Marketing is het toverwoord. Net als Airco. Bestaat ook niet. Je dénkt dat het kouder wordt, maar dat is helemaal niet zo.
En ik kan het weten, want ik lees heel veel over auto’s.
RenesisHP zegt
@Birger.
Vandaar dat de wielen blokkeren als ik de test met ABS uit doe.
Net zoals tractiecontrol en stabiliteitsprogramma ook gewoon werken.
Een rx8 heeft namelijk een uit knopje waarmee ook daadwerkelijk alles uit gaat en dat gebruik ik regelmatig bij het driften. Dus jij beweert nu dat ik dus een leugenaar ben…. Ach, als dat jouw gelukkig maakt… :twisted:
Hoe vaak heb jij dit getest? Ik doe het minimaal 2 keer per maand.
Ik test deze dingen in de praktijk en ik heb zelfs nog een auto zonder hulpjes voor de vergelijking tot mijn beschikking.
Dus ik snap het heel goed, alleen probeer jij mij dus als achterlijke neer te zetten voor de rest op Autoblog.
Helaas, vaste bezoekers weten dat ik een achterlijke blower ben, dat is niks nieuws, dus dat hoef jij niet te verduidelijken.
Strijden voor de strijd is leuk, maar je moet jezelf niet zo dom profileren als je nu probeert te doen. We wisten namelijk al dat we van jou geen zinnigheid kunnen verwachten. ;)
RenesisHP zegt
@Birger.
“En ik kan het weten, want ik lees heel veel over auto’s.”
Zeker nog nooit in een echte auto gereden of zo!?
Birger zegt
Als ik nou zeg dat ik ooit een Mazda MX3 1.8 V6 bezat, geloof je dan weer dat ik best wel wat van auto’s weet?
Birger zegt
Oh ja, MX8/RX5eater, nog even over wat ik je eerder probeerde te zeggen en waar jij antwoord op gaf enzo, met het uit knopje, dat verhaal.
Dát is wat ik bedoel. Op het moment dat jij het knopje uit hebt gezet, gaat jouw brein er vanuit dat de “zogenaamde” ABS niet meer werkt en stop je met ongemerkt pompend remmen. Dat is de kracht van de automotive marketing icm het menselijk brein. Alleen zie ik het als een zwakte (niet van jou alleen hoor, van bijna iedereen) dat we ons zo makkelijk laten beetnemen. Je zou het eens moeten filmen, dan zie je het. Maar wel met een viewty, anders zie je het weer niet. LG heeft het ook door, ben benieuwd wanneer daar de CEO weggaat. Of spoorloos verdwijnt, is ook mogelijk…
RenesisHP zegt
@Birger.
Een auto bezitten betekent niet dat je er wat van af weet, dat bewijs je maar eens te meer.
Jij beweert hier met droge ogen dat ik een leugenaar ben betreffende onze eigen auto en betreffende ABS.
Puur om jou het tegendeel te bewijzen zal ik binnenkort een paar testjes (laten)filmen waarbij ik precies kan laten zien wat hulpelectronica doet en wat er gebeurt als je dit uit zet. :D
RenesisHP zegt
@Birger.
Electronica kun je ook van slag laten gaan. Ik liet laatst met driften de electronica flippen. Ik dacht dat het aan stond en ik begon dus ongewild te driften, terwijl ik dacht dat het aan stond. Niks psychologie dus. Welterusten Birger, wacht het bewijs wat ik ga leveren maar af. ;)
Birger zegt
Maar RX8/MX5pwner, geen gevaarlijke dingen doen. Wil geen slachtoffers op mijn geweten hebben.
ps, heb je een viewty?
RenesisHP zegt
@Birger.
Druk eens op mijn naam en bekijk het filmje “rx8 hp geluidsopname”.
Het kan ff duren voordat het is gedownload. Het is namelijk Hi-res.
Nee, ik heb dus geen viewty.
Opnames met telefoons zijn over het algemeen slecht met geluid en beeld.
Ik geen gevaarlijke dingen doen…. Gevaar kun je beperken, zoek gewoon de ruimte op. ;)
lincoln zegt
@mx5/rx8 .. en jij maar denken dat je hier de enige blower was ..
RenesisHP zegt
@lincoln.
Oehhh, glad ijs. :? :twisted:
Die @Birger is geen blower, die is gewoon stupid. :P
mashell zegt
Hmm, inmiddels is ABS gemeengoed en geaccepteerd. Prima. Zou over 17 ESP ook zo geaccepteerd zijn. Je hoort nu nog best veel geitewollensokken types “ik moet al die electronica niet in mijn auto” en vooral de Autovisie weet nog altijd hele verhandelingen te beschrijven over hoe het ESP uit moet, terwijl dat eigenlijk alleen zinvol is op ijs en het circuit.
Jroentjuh zegt
Of het systeem nu daadwerkelijk wel of niet een inovatie van Mercedes is laat ik in het midden… Maar sta er dan wel even bij stil dat Mercedes wel met andere veiligheids atributen heeft ontworpen zoals ESP, Pre-Safe, Pro-safe, eerste auto met standaart ABS, Standaart airbags en ga zo maar door… Dus Mercedes blijft er dus wel degelijk voor zorgen dat wij (mits je een Mercedes hebt natuurlijk… of je wacht gewoon een jaartje of dertig :lol:) veilig door het hedendaagse verkeer kunnen komen!
Mercedes… Ik dank U hartelijk!