Als jij 30 in de bebouwde kom al langzaam vindt, moet je bedenken dat het nog veel erger kan.
Een tijdje geleden was heel autominnend Nederland in rep en roer. Het gemeentebestuur van Amsterdam had namelijk besloten de snelheid in de hoofdstad te verlagen tot 30 kilometer per uur. Iets met veiligheid, klimaat en leefbaarheid ofzo.
Iedereen natuurlijk op zijn/haar/hen achterste benen, want hoed halen ze het in hun malle hoofden daar in de Stopera. 30 slaat helemaal nergens op. Ze nemen ons alle hobby’s af. Met 30 word je link en rechts ingehaald door fatbikers en oma’s op scootmobielen.
Maar het kan allemaal nog veel erger.
30 in de bebouwde kom langzaam?
In de Duitse stad Frankfurt am Main namelijk, heeft het stadsbestuur gekozen om de maximumsnelheid te verlagen naar 20 kilometer per uur. Da’s dus nog eens 30 procent lager dan de al belachelijke 30 in Amsterdam.
Daarmee wil het stadsbestuur af van de door hen genoemde ‘zinloze autoritjes. Dus van parkeergarage naar parkeergarage en andere korte, kleine ritjes.
Maar ook het showen van auto’s moet hiermee tot het verleden behoren. Al is dat ‘quatsch’, want showen doen die lui toch al terwijl ze bijna stilstaan. Voor revven heb je geen hoge snelheid nodig.
En oh ja, hier wordt de klimaatkaart ook getrokken. Want 20 rijden is minder slecht voor de ijsbeertjes dan 30. Prima. Als laatste zegt Frankfurt ook dat het om de veiligheid gaat. Met 20 per uur maak je minder schade bij een ongeluk dan met 30. En dat klopt. Toch?
Maar goed. Nu weet je dus waar je niet moet zijn als je naar Duitsland gaat. Hou hem lekker op de Autobahn en scheur door naar je favoriete wintersportgebied in Oostenrijk ofzo.
Veel beter.
Johanneke zegt
Zouden ze aandelen bij de DSG dokter hebben gekocht? Lekker schuren door veel te snel opschakelen, en dan blijven schuren bij die snelheid.
kreukelzone zegt
Een beetje nuance: dit geldt alleen voor de zijstraten. Snelheidslimiet op doorgaande wegen blijft bij het oude. https://www.parool.nl/wereld/30-km-uur-te-langzaam-in-deze-duitse-stad-gaat-de-maximumsnelheid-naar-20-km-uur~bef28843/
herve11f zegt
Weet je dat het bewezen is dat twee voertuigen die niet in beweging zijn NIET kunnen botsen. Dat is dus NOG veiliger.
dawwg zegt
Totdat er een idioot met 80km/u achterop botst en je alsnog een kettingbotsing van 3 of meer auto’s hebt … Weet er helaas alles van, zag ‘m nog op z’n Crackberry kijken in de binnenspiegel zo’n 0.5~1s voordat ie m’n bumper sloopte en m’n auto een paar meter vooruit beukte tegen het bumper van m’n voorligger.
okdoei zegt
Maar dan was je voertuig naderhand dus wel in beweging. Dus.
moveyourmind zegt
20 kilometer per uur, het kan nog erger!
In de plaats waar ik woon is een aantal jaar geleden de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom naar 30 kilometer per uur gegaan en sinds een jaar is de belangrijkste verkeersader die door de kern loopt richting de uitvalswegen naar de regio voor bijna de helft (!!!!!) een 15 kilometerzone geworden.
Dat is wel bijna 100 meter waar je maar 15 kilometer per uur mag. .
vondick zegt
Is er letterlijk ook maar iemand die zich daar aan houdt?
Mini Joe zegt
Vroeger, tot het einde van de 19e eeuw, had je bij de entree naar de stad bordjes staan met hondenwagens stapvoets.
Dat warenonderzoek eens tijden🫠
Mini Joe zegt
Dat waren nog eens tijden
Roskampies zegt
Dus het vermeerderen van pks en veiligheids systemen over de afgelopen decennia leidt dus uiteindelijk tot een daling van de max snelheid op alle wegen. Interessante gewaarwording.
pa045 zegt
@nicolasr: het zal je hobby maar zijn om door Amsterdam rijden. Ik weet wel wat ik liever doe in mijn spaarzame vrije tijd,
nofxke zegt
Door zo traag te rijden wordt de motor helemaal niet warm en geraakt de katalysator niet opgewarmd. Waardoor de uitstoot veel hoger is.
Veel slechter voor de ijsberen dus…
mashell zegt
Hoezo wordt van traag rijden de motor niet warm? Bij langzaam rijden, onder de 90, is het verbruik van een brandstofmotor het hoogst, er gaat weinig energie in de aandrijving en dus heel veel in warmte productie.
Maar wie zo’n klein stukje met de auto gaat dat de motor niet warm wordt die begaat een milieudelict.
Homer55 zegt
Brandstofverbruik onder 90 is versnellen en afremmen. Traag rijden levert geen warmte op. Weinig energie en veel warmte productie bestaat niet.
pomoek zegt
@nicolasr: in België flitsen ze straks iedereen de bijstand in, en in Duitsland mag je niet harder dan een step. Eens met de stelling dat NL allang niet meer het “braafste jongetje van Europa” is?
smokin zegt
Ik kan me niet voorstellen dat het veiliger is wanneer de elektrische (bak)fietsen je links en rechts voorbij vliegen.
3246cm252kw zegt
Wordt wat, ik heb een auto waar ik echt minimaal 30+ mee moet rijden wil ik hem in ze 2 kunnen zetten en mee tuffen op relatief te lage toeren. Ik zie me al rijden heel Amsterdam door in ze eerste versnelling hahaha en die herrie erbij haha wat een top idee! Lol