Deelnemen aan de Distinguished Gentleman’s Ride doe je natuurlijk in stijl. En voor het goede doel. We selecteren drie motorfietsen waarmee je goed voor de dag komt.
Distinguished Gentleman’s Ride
Wellicht lees of hoor je voor de eerste keer over Distinguished Gentleman’s Ride (DGR), daarom eerst even wat uitleg. Deze rit is ooit gestart door Mark Hawwa. De inspiratiebron was een foto van Don Draper uit Mad Men, die in zijn mooiste pak op een klassieke motor zat.
Het was voor Mark reden genoeg om een thema-rit op te starten, want dat was volgens hem een goede manier om de vaak negatieve stereotypes van mannen op motoren te ontkrachten, en tegelijkertijd niche-groepen binnen de motorwereld samen te brengen. Dat is aardig gelukt, want na de eerste editie in Sydney is de Distinguished Gentleman’s Ride uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen.
22 mei 2022
Op zondag 22 mei 2022 vindt de volgende DGR-editie plaats. In honderden steden stappen tienduizenden heren strak in pak op de motor. Op hun klassieke en vintage motoren zamelen ze geld in en creëren ze bewustzijn voor de gezondheid van mannen, en in het bijzonder voor onderzoek naar prostaatkanker en programma’s rondom zelfmoordpreventie.
Meedoen? Dat kan natuurlijk. Maar het hebben van een klassieke of vintage motorfiets is wel een pre. Daarom speurden we op Marktplaats naar drie retro motorfietsen.
Suzuki Tour GSX 750 ES cafe racer 1996
Deze Suzuki heeft 1996 als bouwjaar en is volledig omgebouwd naar cafe racer. Hij heeft recent onderhoud gehad, kreeg daarbij een nieuwe koppeling en ook de kleppen zijn gesteld. Inmiddels heeft de machine 58.000 kilometer gereden. Met 86 pk en 217 kilogram snel genoeg voor een fijne toertocht. Ohja, deze Suzuki heeft een tank van Honda, dat is dan weer opvallend. En het prijsje? Ze vragen 2.250 euro.
Triumph Bonneville T140 1977
Je kan ook iets meer investeren en gaan voor deze Triumph Bonneville T140 met 750 cc krachtbron. Hij is helemaal origineel en volgens de aanbieder in perfecte technische staat. Het is al wel een oudje, want bouwjaar 1977. Al 45 jaar oud dus. Leuk detail: er zit een werkplaatshandhoek bij, evenals originele luchtfilters. Hij kost 5.250 euro.
Honda CB750 1981
En toen zagen we ook nog deze fraaie Honda CB750 uit 1981. Helemaal gerestaureerd, van top tot teen. De motorfiets heeft nieuwe banden, bobines, een frisse ketting met nieuwe tandwielen en meer. Denk hierbij aan een nieuwe oliefilter, gereviseerde carburateurs en ga zo maar door. Alles is origineel gelaten. Een prijs hebben we niet, want de aanbieder heeft gekozen voor ‘bieden’. Dus doe een leuk bod en wie weet is ie dan van jou.
nickmercedes zegt
Ik rijd al jaren mee, dir jaar op een Honda cb750 k2 uit 1975. Sponsoren wordt gewaardeerd op mijn pagina: https://www.gentlemansride.com/rider/NickWindmeijer
sabrerator zegt
Het lijkt me wel wat strak in het pak op mijn Daytona 900 te zitten.
Maar ik zie niet in hoe ik dat veilig kan doen, mijn maatpakken hebben geen protectie. En mijn fraaie brogues van Church worden lelijk van het schakelen en een wapperende stropdas achter je aan is ook zo vervelend.
Dus ik pas.
Gulli zegt
Heb je niet nog wat knie- en elleboogbeschermers op zolder liggen uit de tijd van onze BMX-jes en skates?
sabrerator zegt
@Gulli:
Die heb ik weggedaan toen ik met die gekkigheid ben gestopt 😄
rnej zegt
Same here, gaaf initiatief , maar ben een keer met 35 in volledig motorpak op m’n plaat gegaan en dat is genoeg reden om te weten dat ik dat niet wil doen zonder motorpak… :-/
pignon zegt
Als echte gentlemen zou ik graag een Europese motor, beetje klassiek uiterlijk, willen rijden. moto Guzzi V7 of zo?
Dutchdriftking zegt
Royal enfield continental natuurlijk.
HFdude80 zegt
@dutchdriftking: letterlijk de meest beroerde motoren leverbaar momenteel. Voor mij nooit meer enfields na er 3 gereden te hebben.
Dutchdriftking zegt
@HFdude80: Oke vertel? Geen persoonlijke ervaringen mee namelijk.
HFdude80 zegt
@dutchdriftking: Altijd ellende met die krengen. Nooit dure reparaties, maar je kan er gewoon niet van op aan. Dan weer ontsteking, dan valt er een bout af, dan blokkeert de achterrem. Altijd wat. Gelukkig erg goedkoop aan te schaffen en te onderhouden hier in india, nooit meer dan eur 25,- voor een grote beurt betaald.
Dutchdriftking zegt
@HFdude80: Kortom, leuk als je zelf kan sleutelen, en bij vervanging meteen upgraden. Ik rij een 1150gs, doet het altijd, en onderhoud is te doen, maar onderdelen en manuren zijn wel een stuk prijziger.
sportabgasanlage zegt
De DGR rijdt je op een oude (of retro) Britse fiets natuurlijk. Anders heette het wel “vornehme Herrenfahrt” of “著名な紳士の乗り物”
racerx zegt
Denk niet dat ik daar met m’n Panigale aan hoef te komen, los daarvan zou mijn maatpak door de hitte onvrijwillig gaan fuseren met mijn bovenbeen hahaha. Wel een mooi evenement, veel plezier aan de deelnemers!
rendomjoeser zegt
Goed plan. Eindelijk een beetje evrouwcipatie. Ik heb een moderne fiets, maar als ik een klassiek pak aantrek mag ik vast wel mee.
luchtgekoeld zegt
Mijn CB500T uit “76 met 22.000 km…..
mashell zegt
Twee ongerelateerde goede doelen en stimuleren dat mannen zonder geschikte motorkleding gaan motorfietsen, thema zelfmoordpreventie en maar wel gaan motorfietsen terwijl er zoveel motorrijders juist zo rijden dat je denkt dat ze zelfmoord proberen te plegen. Ik vind dit maar een vreemd fenomeen.
De naked bikes in het artikel vind ik wel leuk, ik wacht wel op de World Naked Bike Ride…
JanJansen zegt
@mashell: er is een tekort aan donoren, dat wordt hiermee ook opgelost.
Melvinkorrels zegt
Yamaha TR1: https://www.manify.nl/te-koop-the-pearl-of-moto-adonis/
What about this one?
avantgarde541 zegt
Die “Suzuki Tour GSX 750 ES cafe racer 1996” is wel bij uitstek het grootste bij een geraapte zooitje wat ik de laatste tijd heb gezien… Gek als je dat koopt.
luchtgekoeld zegt
Ja hoor daar hebben we er weer een paar die ongefundeerde dingen roepen@Mashell en Janjannsen
rnej zegt
Is mijn 1997 speed triple al geschikt? Of mag ik die nog niet vintage noemen?