Als het over leuke youngtimers voor dagelijks gebruik gaat, dan gaat het steevast over Europese luxewagens uit de jaren ’80 en ’90. Jammer, want deze drie Amerikanen doen het stuk voor stuk uitstekend als daily drivers.
Vandaag even geen lichtvoetige sportwagens om in het weekend lekker met te knallen, maar een aantal zeer betaalbare Amerikaanse cruisers waarmee het filerijden doordeweeks een stuk aangenamer wordt. Nee, voor bochten zijn deze Amerikaanse sleeën niet gemaakt, maar dankzij hun luie motoren en conventionele automaten blijft de boel doorgaans wel heel lang heel.
Buick Park Avenue
De Park Avenue van de eerste generatie (1991-1996) zie je in ons land nog met enige regelmaat rijden én te koop staan. De auto werd in ons land dan ook gewoon verkocht en was alleen te krijgen met een 185 pk-sterke 3.8 V6 in combinatie met een ouderwetse viertraps automaat. Ziet er voor een Amerikaan uit begin jaren ’90 en zeker voor een Buick nog best stijvol uit. Het interieur is ouderwets Amerikaans, met gigantische fauteuils, veel plastic en natuurlijk stuurversnelling. Voor minder dan 1000 euro vind je er al eentje op Marktplaats, voor twee tot drie mille koop je een hele nette.
Chrysler 300M
Is de Park Avenue nog een echte Amerikaan van de oude stempel, de 300M stamt duidelijk uit een ander tijdperk. De auto is ontworpen volgens het Cab Forward-principe, waarbij de inzittenden verder naar voren zitten dan gewoonlijk. Dit om interieur- en bagageruimte zo groot mogelijk te maken. Hoewel de 300M wat kleiner is dan de Park Avenue, meet de auto nog altijd een ruime vijf meter. Om al dat blik en plastic in beweging te krijgen, kon je kiezen uit een 2.7 V6 met 203 pk of een 3.5 V6 met 254 pk. Een viertrapsautomaat was standaard en qua verbruik maakt het eigenlijk niet uit welke motorisering je koopt. Qua snelheid wel, de 3.5 is merkbaar een stukje vlotter. Prijzen beginnen bij anderhalve mille en lopen op tot zes mille voor een 3.5 V6 met zeer weinig kilometers.
Cadillac Seville (4e en 5e generatie)
Velen van jullie zullen deze auto wellicht meteen linken aan Lee Towers, die er meerdere versleet. Denk die Rotterdamse volkszanger en zijn gouden microfoon even weg en wat overblijft is een best wel fraaie en tijdloze sedan. Zeker de vijfde generatie, die vanaf 1998 te koop was, oogt nog altijd redelijk fris. Onder de kap altijd die beresterke en oerbetrouwbare Northstar V8, wederom gekoppeld aan een automatische vierbak. Met 279 (SLS) of 305 pk (STS) ook behoorlijk potent. Laatsgenoemde dendert zomaar in minder dan 7 seconden naar de honderd. Dat je zomaar elke zeven kilometer een litertje peut verstookt is natuurlijk de keerzijde van de medaille. Prijzen beginnen al onder de twee mille tot zo’n zes mille voor een zeer mooie.
Andere opties
Natuurlijk zijn er nog veel meer Amerikanen die zich prima lenen als youngtimer voor dagelijks gebruik. De meeste zijn echter in kleine aantallen verkocht en daardoor is het aanbod ook klein. Denk bijvoorbeeld aan de heerlijke foute Chrysler New Yorker (zie foto), Buick Roadmaster of Cadillac Eldorado Coupé. Budgetrijders kunnen uit hun dak gaan met een Chrysler LeBaron Convertible of voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met een Corsica, Beretta, Neon of Cirrus, al zijn die natuurlijk lang zo leuk niet als de bovengenoemde opties.
dutchcorvette zegt
Allemaal leuker dan ouwe Duitsers
parker zegt
@dutchcorvette: 450SEL 6.9 liter ook niet?
Ozan zegt
@parker: ah je was me voor, met 9 minuten… :’)
lekbak zegt
@parker: totaal andere prijsklasse. Neem dan een gewone 450, ook al heerlijk.
parker zegt
@lekbak: met veel roest nog wel betaalbaar, een 6.9 :-)
dutchcorvette zegt
@parker: that’s another biscuit
Ozan zegt
@dutchcorvette: stap voor de gein eens in een ouwe SEC van Mercedes, je mist niets tov een Amerikaanse slee.
uselessguy zegt
@ozan: jawel, het uiterlijk
bofkont zegt
@dutchcorvette: Tja wat wil je ook met zo’n fanboy naam, het is en blijft puur persoonlijk.
Maar ik vind het helemaal niets die slecht afgewerkte zwabberwagens.
siemi zegt
@bofkont: had ik ook niet. Tot ik een keer in een oudere combi die in geen enkel parkeervak past heb gereden. Het is anders, maar op zijn eigen manier heerlijk.
dutchcorvette zegt
@bofkont: ?, OK.. Ja ik ben niet zo van het perfectionisme ik vind het leuk als je een auto moet corrigeren en niet helemaal perfect is. Het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind oudere Europese auto’s al snel zo’n Sjonnie gehalte hebben.
bofkont zegt
@dutchcorvette: Begrijp ik, heb je ook wel een beetje gelijk in, een oudere mercedes/BMW/Audi gaat al snel fout worden als ze niet netjes origineel zijn.
parker zegt
Nou, @lincoln: kom er maar in!
lincoln zegt
@parker:
Mercury Grand Marquis is de beste optie ..
Anyway .. NL is het enige Europese land waar je Amerikanen voor een habbekrats kan kopen in elk dorpje ..
KUYL zegt
@lincoln: Zo goed als alles op het Ford Panther platform. Nog een tandje beter dan de Grand Marquis, de Marauder. Alleen is dat weer de enige auto op het Panther platform die waarschijnlijk niet te vinden is voor een habbekrats wat nu net de clou van dit artikel is.
mgmgb zegt
@KUYL:
Auto’s op Panther-platform zijn sowieso vrij duur, tenzij ze echt heel veel kilometers/mijlen op de klok hebben.
Edge zegt
Uit dit rijtje vind ik de Seville het tofst. Als ik zelf een lompe Amerikaanse sedan zou moeten kopen zou ik toch wel heel graag een Crown Vic willen hebben. En dan het liefst zwart of donkerblauw met stalen velgen en zo’n dikke glimmende wieldop zoals je ze vaker op televisie ziet bij de Amerikaanse recherche of FBI.
berlinetta zegt
@Edge: Lincoln Town Car kan me ook wel bekoren. Afgelopen zomer erin mee gereden in New York. Je zweeft over de weg terwijl je die luie V8 op de achtergrond lekker hoort gorgelen. Heb genoten van die autorit.
Dizono zegt
@Edge: Die Vics zijn fantastisch inderdaad, helaas bijna niet te vinden in ons land. De versie waar jij op doelt zijn de Police Interceptors, speciale versie voor Politie en FBI.
baasbas zegt
@Dizono: It’s got a cop motor, cop tires, cop shocks, cop suspension…
What do ya say
E34M5Touring zegt
@baasbas: Fix the sigarettelighter ;)
Rob zegt
@E34M5Touring:
You want out of this parkinglot?
Okay.
https://www.youtube.com/watch?v=RTRXnuoK1ss
E34M5Touring zegt
@Rob: This place has got everything…
martijn11 zegt
Ook al zijn ze zo goedkoop ik zou ze niet willen
viezefreddyw zegt
Zo’n Cadillac is toch wel erg fraai hoor, vooral het exemplaar op de foto. Zwart, verchroomde velgen. Tikkie fout, maar ik vind het erg mooi eigenlijk.
Ook leuk dat youngtimers steeds aantrekkelijker worden. Voor een schappelijk bedrag kan je een mooie, 15 jaar oude Duitser kopen. Een fraaie S-klasse W220 uit 2000, vol met opties. Zo’n ding heeft vandaag de dag alles wat je nodig hebt om zakelijk te kunnen rijden.
autogedrocht zegt
@viezefreddyw: totdat er bij de advertentie YOUNGTIMER staat, dan komt er meteen 5k bij
parker zegt
@autogedrocht: tsja.. alle tokkiehandelaren met drie hersencellen die woekermarges maakten op de import van door en door verrotte 190d’s moesten (die zogenaamde ‘klassiekerindustrie’die door het vervallen van de mrb vrijstelling ‘kapot’ is gemaakt) noodgedwongen uitwijken naar deze nieuwe tak van sport: de bijtellingsvriendelijke youngtimert..
bofkont zegt
@autogedrocht: Dan moet je wel iets moois en unieks aanbieden, de liefhebber kenner kijkt er zo doorheen.
Ozan zegt
Een CTS met meer dan 150.000 km op de teller kost <5.000 euro. Doe mij die dan maar. Of gaat dan nou weer wél stuk?
Calimero zegt
@Ozan: CTS is zeker leuk maar “te klein” voor in dit overzicht.Ik geloof dat CTS staat voor Compact Touring Sedan. Compact naar Amerikaanse begrippen dan.
dwersbongel zegt
Zo’n Seville is best wel cool. Zie mijzelf niet direct een kopen maar als je wat anders dan normaal wilt en lekker cruisen dan wist ik het wel. Heb zelf een ’78 Seville gehad, hele andere auto natuurlijk, maar dat relaxed cruisen was wel fantastisch.
Ozan zegt
@dwersbongel: is idd ook echt een ‘opper-Amerikaan’! Maar had je dan dat model met die rare bult in de kofferbak?
dwersbongel zegt
@ozan: nee die daar voor. Beetje het model als een Caprice, typische sedan. Met vinyl op het dak èn V8 :)
Ozan zegt
@dwersbongel: fftjes opgezocht, idd de typische Amerikaanse sedan, geweldig!
E34M5Touring zegt
Mocht je in de US gaan vissen, kijk dan ook eens naar de Cadillac DTS. Die is nog groter en exclusief bereden door oude mensen. Voor 4k koop je een topper met minder dan 80k kms op de klok. Ziet er ook nog eens meer uit als een Cadillac. Pontiac Grand Prix is ook leuk. Als je goed zoekt vind je er nog een met de V6 supercharged. Die zijn met een paar andere poelies echt heel makkelijk snel te maken.
moveyourmind zegt
Zo’n 300C is nog steeds een mooie wagen. In het echt komt hij trouwens veel mooier tot zijn recht dan op de foto’s. Ik zou wel voor één met het Infinity geluidssysteem gaan, dan heb je voor je geld ook nog eens een ontzettend goed klinkende Hifi-installatie.
Bij de Seville vind ik juist de generatie die begon jaren negentig geïntroduceerd werd het mooiste. Die is nog lekker hoekig en op en top Amerikaans. De latere versie doet mij op de één of andere manier aan de achterkant aan een uit de kluiten gewassen Mitsubishi denken, ook het interieur oogt niet zo mooi als zijn voorganger.
flutterby zegt
@moveyourmind: Bedoel je niet de 300M? Beide vind ik trouwens wel hele gave auto’s. Blijf er toch een zwak voor hebben. Alleen het verbruik en wegenbelasting blijft een flinke hap uit de lasten.
moveyourmind zegt
@flutterby: Die bedoelde ik inderdaad. Hoewel de 300C er ook mag zijn. Al vind ik die in de latere Lancia trim nog mooier vanwege het interieur.
goodolddays zegt
Is een hele goede reden waarom ze goedkoop zijn, zijn namelijk echt volkomen ruk. Laat je niet alleen verleiden omdat het amerikaanse wat aantrekkelijk heeft. Verbruik en onderhoud zijn en echt een strop voor dit soort auto’s…
E34M5Touring zegt
@goodolddays: Hahaha onderhoud… Die Caddy heeft een 100k serviceinterval man. Mijn Camaro heeft me in 4j net zoveel aan onderhoud gekost als 1 beurt aan m’n M5. En ja, dat is inclusief banden en remmen.
goodolddays zegt
@e34m5touring: oja lekkere vergelijking ook met een m5
E34M5Touring zegt
@goodolddays: Waarom niet dan? Beide performance auto’s.
w211 zegt
@E34M5Touring: de ene is brol,de andere en duitser dat is het verschil
E34M5Touring zegt
@w211: Ohh een echte kenner! Geloof wat je wil. Ik weet wel beter.
uselessguy zegt
@goodolddays: klinkklare onzin. Het klopt dat wanneer er iets stuk is dat reparatie en onderdelen prijzig kunnen zijn, maar daar staat tegenover dat de meeste van deze auto’s zeer betrouwbaar zijn. Niet voor niets zie je deze sleeën vaak te koop staan met meer dan 3 ton op de teller en nog praktisch in nieuwstaat.
Verbruik gaat op voor elke auto in deze klasse, ook lexus of bmw kent dat ‘probleem’. Voor de liefhebber geen punt.
allesmetturbo zegt
vind de seville echt gaaf
riddertevoet zegt
Ik moet altijd aan Paulie ‘Walnuts’ Gualtieri denken als ik zo’n Cadillac Seville zie.
gregorius zegt
In mn dorp heeft de lokale taxi man 3 van die 300M’s rondrijden. Allemaal in roestkleur / goud / champagne.
Zit altijd een ouwe knakker in.
Eerst dacht ik dat het er eentje was en dat ik m gewoon vaak zag; en toen stonden er 3 achter elkaar met 3 ouwe gasten die een saffie te roken.
hplh zegt
@gregorius: goed verhaal man!
toyotafortuner zegt
Graag 1 van bovenstaande als 1e auto voor mij + het roze pasje. Fijn dat er ook aan de Amerikanen(liefhebbers) wordt gedacht!
joejojo2012 zegt
Ja!!! Mijn grootvader reed altijd amerikanen en zn laatste 2 was de Caddi Seville sts. Machtig mooi en ik genoot er van als ik hem er in zag rijden. Zijn oudste zoon – mijn oom – reed in die periode deze New Yorker, prachtige slee :-)
berlinetta zegt
Misschien een leuk idee om een auto uit dit rijtje eens te rijden voor een Autoblog Aankoopadvies?
Design_Driven zegt
Oh de Seville is toch wel mijn favorite. Heeft een aantal keer op mijn lijstje gestaan.
De New Yorker die heeft mijn eerste auto afgeschreven (Golf II) met speciale dank aan mijn zusje die hem op de een of andere manier over het hoofd had gezien.
dunhozzie zegt
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=223168912 Pontiac GTO – Ietjes duurder, wel een top US of A(ustralie ;-) bak ;)
dragonforce zegt
Ik zat vroeger te kijken naar de seville. Mooie luxe wagen. Tot je opeens ziet wat de wegenbelasting doet met deze wagen.
En aangezien deze wagen ook niet zuinig is, kan je liever voor een andere merk kijken.
ruudbmw zegt
Als je out of de box denkt doe mij dan maar een Franse slee..
drdrift zegt
Buick parc avenue…200k kms mee gereden meestal met autoambulance erachter. Probleemloos. Heerlijke wannabe jaguar.
Rob zegt
Een Grand Marquis, die heb je ook nog. Staat hier in het dorp. Het moet een beetje ding zijn. In mijn geval vind ik het vooral leuk voor een ander. Ik hou meer van inferieure Jaguar rommel ;-)
kliko zegt
Hoe doen die amerikaanse V6jes en V8jes het op gas? Dan is het nog best interessant opzich… Alleen op benzine rijden is nog best prijzig denk ik…
norge zegt
Hier had toch echt de Caprice bij moeten staan @dizono ..
Dizono zegt
@norge: de enige rit dit ik in een Caprice wil maken is mijn laatste.
norge zegt
@Dizono: Ik vind ze doodsgaaf..
Rob zegt
@norge:
Doe dan de Roadmaster….
https://thewindsorwriter.files.wordpress.com/2014/11/2014-buick-roadmaster-coupe.jpg
lincoln zegt
@Rob:
Maar dan de oldsmobile version ..
Net als lancia en Mercury .. Morsdood dus beter ..
Dizono zegt
@norge: Da’s eigenlijk geen échte Caprice, maar een Wagon die ze hebben omgebouwd naar Impala SS-looks. Die Impala is stiekem dan wel weer erg gaaf.
http://cdn3.3dtuning.com/info/Chevrolet%20Impala%20SS%201996%20sedan/factory/1.jpg
E34M5Touring zegt
@Dizono: De Mercury Sable had er nog bijgekund. Dasr heeft ouwe Kroymans er nog wel wat van weten te slijten in NL. Met die enorme lichtbak voorin ;)
Dizono zegt
@E34M5Touring: Je bedoelt Frits Hessing ;)
E34M5Touring zegt
@Dizono: Ja die bedoel ik inderdaad. I’ll go get my coat…
uselessguy zegt
Leuk om te lezen dat er nog zoveel mensen zijn die de seville een mooie wagen vinden. Ik rijd zelf een ’97 seville sts en ik heb nog nooit een moment spijt gehad, elke dag weer een glimlach als die 4.6 tot leven komt. Rijdt heerlijk soepel (tot je een bocht tegen komt) maar toch sneller dan 80% van het nederlandse wagenpark.
Leuk artikel!
caferacer zegt
@uselessguy: Gaaf zeg! Ik zie zo’n Seville STS wel zitten als volgende auto, dus ik ben heel benieuwd naar de betrouwbaarheid van dit model. Ik lees veel over koppakkingen en de bereikbaarheid van onderdelen in de motorruimte. Heb je daar problemen mee (gehad)? Of zijn de verhalen vooral overdreven en lijkt het erger dan het is? Ze hebben het qua koppakkingen over 97-99 modellen.
uselessguy zegt
@caferacer: ik heb mijn auto net een krap jaar dus uitspraken over de betrouwbaarheid kan ik niet echt doen, wel is het zo dat onderdelen onder de kap erg lastig te bereiken zijn, zelfs de polen van de accu zitten verborgen. Het schijnt dat je zo €1500 lichter bent wanneer je de aircopomp of de dynamo moet vervangen (gelukkig nog geen ervaring mee).
De normale slijtagedelen zoals banden, remmen, ruitenwissers, zijn nog gewoon goed verkrijgbaar, al is de levertijd iets langer dan gebruikelijk. Onderdelen als zijspiegels of plaatwerk moet je van een donorauto of uit amerika halen, duurde mij 2 maanden voordat ik een nieuwe zijspiegel had gevonden… via de dealer vaak niet meer leverbaar.
Let bij aankoop vooral op sludge/motortemperatuur/iets anders om de koppakking te controleren, of de airco goed koud word en of alle ledjes in het 3e remlicht nog werken (dat laatste is niet erg, maar wel lelijk). Vocht in de achterlichten staat de seville ook bekend om trouwens.
caferacer zegt
@uselessguy: Duidelijk, hartelijk dank voor je reactie en heel veel plezier met je sloep! Ik ben nog steeds jaloers, haha!
gerjan zegt
Mooi spul behalve die 300 die is echt lelijk. Verder mooie auto’s. Ik hou wel van zulke auto’s!
ahs1979 zegt
De voorloper van de Chrysler 300m was de Chrysler (Eagle) Vision.
Volgens mij was deze nog niet genoemd. Die vindt ik een stuk mooier dan de 300m.
Hier staat nog een hele mooie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286363161?asrc=st|as
ahs1979 zegt
@ahs1979: Aanvullende info over deze wagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Eagle_Vision
noreplacementfordisplacement zegt
Dikke wagens!!!! Jammer dat je hier geen crown vics kan krijgen
zesinline zegt
Zoals Meneer Towers zingt, zo rijden deze hokken ook….nee veel liever een bom volle E39 met V8!!!
mopar zegt
@zesinline: leuk! Kan je meteen doorrijden naar de lokale achterstandswijk. Daar staan er namelijk genoeg
slowland zegt
Die Seville heeft een dwarsgeplaatste V8?
uselessguy zegt
@slowland: klopt, met voorwielaandrijving zelfs, aan de ene kant heiligschennis, aan de andere kant komt het de rijeigenschappen wel ten goede
Rob zegt
@slowland: @uselessguy
Was die V8en ook niet de basis voor de eerste Koenigseggs? Of was dat een Ford blok?
uselessguy zegt
@Rob: volgens mij is dat een blok van ford dat ook in de mustang lag, maar ik zou het niet met zekerheid durven te zeggen..
E34M5Touring zegt
@Rob: Was een Ford motor.
lincoln zegt
@Rob:
Sterker nog ..
Een Lincoln blok ..
Ligt ook in mijn mark8 ..
Dutchdriftking zegt
Ik vind het eigenlijk allemaal helemaal niks….
mopar zegt
@dutchdriftking: vinden we van jouw ook, maar we leren ermee leven ;)
henkhupelschoten zegt
Wat heb in hier aan?…
norge zegt
@henkhupelschoten: in heeft hier niks aan , ik vind het wel grappig om te lezen..
mercedesclk350 zegt
Mercury Marauder, een soort Crown Vic, maar dan cool.
RobUSA zegt
@Dizono: ” Als het over leuke youngtimers voor dagelijks gebruik gaat, dan gaat het steevast over Europese luxewagens uit de jaren ’80 en ’90. Jammer, want deze drie Amerikanen doen het stuk voor stuk uitstekend als daily drivers.”
Ja, doet doet AB zelf terwijl een AB.com overal aandacht aan besteed is het hier meer AB.de wat de klok slaat met bijpassende duitse oogkleppen fans.
Dus al met al leuk artikel, mis alleen Crown Vic/Caprice SS ++
lincoln zegt
Mis de Chrysler Neon in dit rijtje ..
RobUSA zegt
@lincoln: SRT 4 hahaha
lebaron zegt
Ik heb een park avanue gehad, 650 euro voor betaald en heel Europa er mee door gereden. Hij was zilver met wen porno rood interieur. Man wat was dat een gave auto. Helaas was roest de dood doener
maho90 zegt
Vooral die Buick en Caddy zijn mooie exemplaren. Jammer dat het rijden van deze sleeën in Nederland niet bepaald je mooiste hobby kan zijn.