De hogere bijtelling mist zijn effect niet, want geen hond wil nog een leaseauto. Vooral de zakelijke markt lijkt massaal andere keuzes te maken.
Volgens VWE/Aumacon zijn er in de eerste zeven maanden van 2016 ruim 11.000 minder auto’s op naam van een leasemaatschappij gezet, een daling van bijna 16 procent. De daling in juli is echter nog sterker: een min van 30% moet haast wel voor wat zwetende directeuren van leasemaatschappijen zorgen.
De vergelijking met topjaar 2015 is uiteraard wel wat gevaarlijk. Vorig jaar was het laatste jaar waarin auto’s met 7% en 14% bijtelling verkrijgbaar waren. Per 1 januari 2016 meer dan verdubbelde het tarief voor de populaire plugin hybrides naar 15% bijtelling en de rest van de “zuinige” auto’s werd ook fors duurder. Zeker eind vorig jaar was er een sterke run op leaseauto’s en dat betaalt zich nu uit met een forse daling.
In 2017 vindt er een verdere vereenvoudiging van de bijtelling plaats. De bijtelling voor plugin hybrides die minder dan 50 gram C02 uitstoten stijgt dan verder naar 22%, gelijk aan tarief voor alle andere auto’s. Iedereen die nog een stekkerhybride wil, zal dat nog dit jaar doen. Een grote run ligt echter niet in de lijn der verwachtingen, want het financiële voordeel van plugin hybrides is maar beperkt. De top 10 aan meest geleaste modellen staat in de tabel hieronder.
1 | Volkswagen | Up! | 393 |
2 | Volkswagen | Polo | 390 |
3 | Hyundai | i10 | 363 |
4 | Volkswagen | Passat variant | 325 |
5 | Opel | Astra sports tourer | 253 |
6 | Toyota | Aygo | 252 |
7 | Volkswagen | Golf variant | 250 |
8 | Skoda | Octavia combi | 232 |
9 | Volkswagen | Golf | 225 |
10 | Skoda | Superb combi | 173 |
In de top 10 staan “merkwaardig” veel A-segmenters wat niet perse traditionele leaseauto’s zijn, tenzij de assistent van de trainee tegenwoordig ook in een auto van de zaak wordt gezet. De verklaring ligt eerder in de toename van het aantal privéleaseauto’s, de kleintjes die je bij Gamma, AH en Mediamarkt kon leasen. Ook die staan erbij in de statistieken en dus is het werkelijk zakelijk aantal geleaste auto’s nog lager. De zakelijke leaseauto is in 2016 duidelijk op zijn retour.
rdamnn zegt
Absurd al die verhogingen. Steeds maar meer meer meer willen *zucht*
rwdrocks zegt
@rdamnn: eigenlijk was het veel, hebben ze het bijzonder gemaakt door de schalen op uitstoot in te voeren, daarmee de automarkt en merken rare voordelen in verkoop te geven. Gaan we nu naar minder (22%) dan heel vroeger (25%), waardoor kwaliteit hopelijk weer gekozen en beloond gaat worden. Nederland kiest voor zij portemonnee, ik ook, maar we horen niet door de overheid zo de markt te beïnvloeden. 100% elektrisch een voordeel geven prima plan, maar laat ze wel wegenbelasting betalen, ook deze rijden over het zelfde asfalt. Ach, overheid blijft bijzonder grappig
jrsmoke zegt
@rwdrocks: Niet helemaal waar, voordat de 14% klasse werd ingevoerd was het ook 22%.
Iedereen die een 22% auto had ging ineens naar 25% om de 14% mogelijk te maken. Daar komt na 2016 een einde aan, alleen als je nu een 25% wagen neemt behoudt je wel 5 jaar 25% en vanaf 2017 zijn die auto’s er met 22% en is alles op elektrisch na terug bij het oude.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die aantallen kunnen toch nooit kloppen? De nr. 1 van de leasemarkt 393 stuks?? Of is dat per week ofzo…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ah, in juli… Ook goedemorgen!
mout zegt
7 uit de top 10 van hetzelfde concern? ’t Is niet gevarieerd op straat, maar zó gek is het nou toch ook weer niet?
rrvliet zegt
Ik ben benieuwd hoe de NLse automarkt er over 5-8 jaar uit ziet, zeker de 2e handse. Nieuw verkochte auto’s zijn tegenwoordig vooral benzine en klein. Geen idee wat de leaseautomarkt doet. Alles wordt graftakke duur en kapotgereguleerd. Ik ben benieuwd of ik op mijn 30e nog een leuke 2e Hands 530d of v70 D5 kan vinden in NL of moet importeren.
blo3to3t zegt
@rrvliet: tuurlijk, die zullen er altijd zijn. Maar ik gok dat jij op je 30e op zoek bent naar een zafira, c-max of scenic om je 3 kinderen en Labrador in te vervoeren .. ;)
rrvliet zegt
@blo3to3t: Oei, ik ben bang dat die gaan komen. Duim dat ik weg kom met een powerwagon. Geen scenic…
frederik zegt
@blo3to3t: Past met wat goede wil ook wel in een 530d Touring. :-)
RuVi zegt
Geen stress. Wij zien veel meer verlengingen van de lopende contracten. Mensen wachten tot 2016 om dan een 22% auto te kunnen rijden zonder koffiemolen onder de motorkap.
henrie zegt
@RudyV: Het is al 2016 hoor…
RuVi zegt
@henrie: 2017, foutje moet kunnen!
johanw zegt
Prima zo, Een lease auto rijden rond vanwege de enorm lage bijtelling in geen enkele verhouding als je dezelfde auto privé rijdt en onderhoudt..leasemaatschappij heeft in NL de automarkt kapot gemaakt, goed dat dit nu wordt rechtgezet…overheid kan toch geen grip krijgen op een groene automarkt want alles verdwijnt na de lease naar buitenland..
RuVi zegt
@johanw: je moet nog altijd een werkgever of bedrijf hebben die voor de leasekosten op wil draaien. Het zijn niet de leasemaatschappijen die de markt scheef hebben gezet. Dat hebben de bijtellingsregels gedaan.
escort77 zegt
En er worden nog steeds 14% auto’s uitgeleverd die eind december op kenteken gezet zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel dat er nog zijn, maar in mijn directe omgeving ken ik er al twee.
budha zegt
@escort77: Veel leasemaatschappijen hebben dit gedaan waardoor het aanbod zo groot werd dat ze ermee bleven zitten.
josvanrey zegt
Wat is nu eigenlijk de verhouding tussen prive wagens en zakelijke lease rijders?
Poll zegt
Mooi, gesubsidieerde bende.
730ld zegt
Aan mij ligt het niet. Ik heb de nieuwe A4 2.0 TDI 190 pk S tronic Design Pro Line besteld? nog paar weekjes wachten
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@730ld: jij durft…
v60germany zegt
En terecht. Mijn Duitse werkgever keek me scheef aan, te tijde in die bijtellingstabel eind 2014 liet zien… Toch maar ff gewacht tot aflevering net voor de kerstdagen in 2015.
Hoewel onze oosterburen ons CO2 beleid snappen en waarderen, weet men ook dat het té gestuurd word door de overheid.
Ik denk trouwens dat de gemiddelde lease portefeuille prima in elkaar zit, vele overgang/openbreken/afkopen van contracten zijn in 2014 en 2015 gebeurd. Deze leaserijders hebben niet gewacht op een hogere bijtelling. Dus een boete en een langere leasetermijn brengt de meeste leasemaatschappijen meer geld op. Dat ze dit jaar wat minder doen kon men vooraf al incalculeren…
Dizono zegt
Ik denk dat je de terugloop niet alleen kan wijten aan bijtellingsregels. Door de crisis zijn veel bedrijven overgestapt van leaseauto’s naar mobiliteitsbudgetten. Daardoor kiezen veel meer forensen voor eigen vervoer tegen een vergoeding van de baas. Van alle loonslaafjes in mijn vriendengroep hebben er slechts twee een leaseauto, terwijl de meeste toch echt wel een goede baan met dito arbeidsvoorwaarden hebben. De twee die er eentje hebben zijn veel gedacheerd of gaan regelmatig op klantbezoek.
smulders zegt
@Dizono: Heb ik ook gedaan. Geen leaseauto (kon kiezen uit Golf / 308SW / V40) maar een mobiliteitsbudget. Levert mij 800 bruto / 550 netto op. Daarnaast geen bijtelling wat een netto besparing van 150-200 euro oplevert. Mijn nettosalaris is dus met 700-750 euro omhoog gegaan. Daar rij ik een kleine tweedehands auto van + een leuke motor en nog over voor een vakantie. En geen gezeur met afkopen van contract bij het verlaten van het bedrijf, verplicht vier jaar dezelfde auto, verplicht een niet zelf gekozen poolauto, verplicht een mueslimotor.
Is overigens geen crisisding want dit kost het bedrijf evenveel geld.
tvr1974 zegt
@smulders: iemand die het snapt. Ik heb een zelfde regeling en natuurlijk krijg je ook nog je zakelijke km’s vergoed neem ik aan?. Simpel en een grote middelvinger naar onze regering. Als iedereen dit doet kan regering stoppen met bijtellingsbeleid en idd ja de leasemaatschappijen ook..
smulders zegt
@tvr1974: Bruto vergoeding blijft gelijk, ongeacht wat ik doe. Door mijn zakelijke kilometers op te geven kan ik het nettobedrag ophogen, omdat ik 19 cent per kilometer netto “krijg”. Voorbeeld: Bij 1000 zakelijk kilometers per maand kan ik dus 190 euro belastingvrij krijgen en hoef ik enkel over de overige 610 euro belasting te betalen.
Als je niet teveel kilometers maakt kan je met dit maandbedrag ook iets leuk rijden als bijvoorbeeld een E46 330Ci.
freezzr zegt
@smulders: das mooi rekenen, maar wat kost je auto in de aanschaf, daarnaast nog je brandstof, verzekering, wegenbelasting, afschrijving. Kom je dan nog steeds heel gunstig uit?
audirijder zegt
@smulders: voor mij echt niet rendabel met 40.000 aan privé kilometers en 5000 zakelijk. Een lease auto van de baas is voor mij veel voordeliger.
JanJansen zegt
Zolang de youngtimer regeling maar blijft.
autogedrocht zegt
@janjansen: liefst terugbrengen naar 10 jaar ipv 15.
tjvisserman zegt
Het is juli. Kleine aantallen fluctueren altijd makkelijk.