De Belgische badplaats Knokke-Heist was de locatie voor de inmiddels traditionele ‘Zoute Sale’. Wat voor pareltjes gingen er zoal onder de hamer?
Onder andere een model van Jacques Swaters’ Ferrari 500F2 dat voor 4,140 Euro exclusief de marge voor Bonhams mee naar huis mocht met zijn nieuwe eigenaar. Swaters was een Belgische coureur die onder andere uitkwam voor de Ecurie Francorchamps en de Ecurie Nationale Belge. Tevens was hij groot fan van Ferrari en sinds de jaren ’50 de officiële importeur voor het merk in de Benelux. In 1992 gaf Ferrari Jacques de eer een speciale kleur naar hem te vernoemen, het zogeheten ‘Blu Swaters’, dat je tot op de dag van vandaag kan aanvinken voor bijvoorbeeld je nieuwe F12berlinetta.
Desalniettemin droeg deze 4.140 Euro niet heel erg bij aan het eindresultaat van de veiling. Dat kwam namelijk toch voor rekening van de echte auto’s en dan met name de Porsche’s. De trend dat alles wat enigszins speciaal is en een Porsche badge heeft (niet de Cayenne van je schoonmoeder dus) explodeert in waarde lijkt daarmee voorlopig door te zetten. Daarbij maakt het eigenlijk niet meer uit of de auto in 1950 of gisteren van de band liep. Een paar uitschieters:
Porsche 356 1600 Speedster: 586.500 Euro
Dit is en hele vroege 356 met een zeldzaam één-punt-zesje onder de kap. Matching chassis, gearbox, engine, petje, alles. De auto heeft ook slechts vier vorige eigenaars gehad. Dan weet je het wel, dat kost een bom duiten. En dat doet ‘ie dan ook.
Porsche 911R: 483.000 Euro
Tsja, wat moeten we er nog meer over zeggen. De ultieme Porsche 911 voor mensen die autorijden leuk vinden, maar dan zo gelimiteerd dat de prijzen de pan uit rijzen en niemand er mee gaat rijden behalve @casperh. Tragoidia.
Porsche 930 Targa Turbo: 304.750 Euro
Één van slechts drie origineel geleverde exemplaren in België, dus op die manier zeldzaam. En de 930 cabrio is natuurlijk ook zeldzamer dan de coupé, al is het maar omdat ‘ie veel later op de markt verscheen. Geef mij trouwens maar zo’n dichte 911, vind ik toch net wat mooier.
Porsche 928 Clubsport ‘prototype’: 253.000 Euro
Deze had je waarschijnlijk niet verwacht in de lijst. Want 356jes en 911jes oké, die kunnen prijzig worden. Maar dat de ondergeschoven kinderen van de Porsche range ook ontzettend duur kunnen worden bewijst deze 928. Het is dan ook wel het neusje van de 928-zalm. Deze 928 Clubsport is namelijk één van de vijf speciale exemplaren die Porsche aan de toenmalige rijders van haar fabrieksteams gaf. Mannen als Jochen Mass, Hans Stuck, Bob Wollek en Jacky Ickx kregen deze Porsche. Vijfvoudig winnaar op Le Mans Derek Bell is de vijfde coureur die deze fijne ‘company car’ onder zijn achterwerk kreeg en dit exemplaar was ooit van hem.
Maar, @casperh, even serieus, wanneer knapt die bubbel nou?
giulio zegt
Die bubbel heet gewoon inflatie en de kinderen die dit veel geld vinden die moeten gewoon leren ervoor te werken of door te leren..
ferrari94tr zegt
@giulio: 5 ton voor een auto werk je niet bij elkaar. Ook niet als chirurg ofzo.
E550 zegt
@ferrari94tr: Wel als ondernemer. Als je het (erg) goed doet tenminste.
mikkeloentje zegt
@ferrari94tr: Tuurlijk wel, ligt eraan hoe graag je het wil en hoe bereid je bent om te sparen en te werken. Kijk eens naar de gemiddelde jachthaven. Dat zijn echt niet allemaal drugsdealers en loterijwinnaars.
Tonnie zegt
@mikkeloentje: precies, de meeste mensen die een dergelijk fortuin bij elkaar harken werken daar ook jarenlang minimaal 60-80 uur per week voor. Het is maar hoe graag je het wilt.
davelepeef zegt
@mikkeloentje: wat een kloteopmerking! Weet je wel hoeveel tijd ik kwijt ben met m’n drugshandel, daar kan m’n buurman de aannemer een dikke punt aan zuigen! Die heeft ook veel minder bedrijfsrisico’s, en bedenk jij maar ff waar je tegenwoordig nog een fatsoenlijke Audi RS kan jatten om m’n handel mee over de grens te krijgen.
Alsof we maar zitten te niksen en een jacht cadeau krijgen… Man man man…
blo3to3t zegt
@ferrari94tr: vaak met investeringen verdien je dit
desjonnies zegt
@giulio:
De bubbel heet 0,000034% rente op je geld.
Met dan aan Draghi
p964 zegt
@giulio: wat een onzin, mijn inkomen als starter groeit aanzienlijk harder dan de CPI en toch zou ik mijn eigen auto nu niet meer kunnen betalen. +50% in 2 jaar noem ik een bubbel, geen inflatie.
G-Ammo zegt
@giulio: of frauderen :D
autoblaag zegt
@giulio: zet de koers van de inflatie maar even naast die van de prijs van Porsches. Wat een onzin.
giulio zegt
@autoblaag:
Jij bedoelt de monetaire inflatie, waar ik het heb over een geleidelijke opgang van de waarde van klassieke auto’s. Dank voor je vriendelijke respons.
peug206 zegt
Binnen nu en 4 jaar knapt die bubbel. Want dan is het onmogelijk om 98 te tanken, of zit er zoveel belasting op dat iedereen ze maar gaat schorsen. Omdat men het niet meer kan betalen om meer dan 1 benzine/dieselauto te rijden.
imaginenl zegt
Sinds aan t licht is gekomen dat die hele aandelenhandel een groot casino is zijn veel investeerders gaan zoeken naar andere vormen van beleggen. Stenen of wielen doen het daarom best goed.
desjonnies zegt
@imaginenl:
dat is het altijd al geweest.
probleem is wij mensen.
zijn kuddedieren
altijd bang om net het koopje te missen
en lopen altijd achter alles aan.
had ik nou maar mijn porsha toen niet verkocht, nu is ie 100 miljoen miljard waard.
omdat iemand dat nu zegt.
maar de eigenlijke waarde ligt iets boven de oud ijzerprijs.
omdat emotie en bang om achter het net te vissen.
beste bewijs is die 928, die deed vier jaar geleden serieus nog een kwartje de kilo.
lekbak zegt
@desjonnies: een 928 voor een paar duizend? De 924 wel maar de 928 is volgens mij toch altijd wel wat waard gebleven.
desjonnies zegt
@lekbak:
Bij de dealer en ze zijn al als een raket omhoog gegaan in prijs. Probleem is het dure onderhoud van een 928 en een 928 heeft relatief veel onderhoud nodig. Het is een beetje à la SM van Citroen, mooi, stoer rijdt superieur maar kost een pak aan onderhoud en je hebt een echte specialist nodig.
http://www.autotrader.nl/klassieker/porsche-928/1989/groningen/7fqpr/porsche-928-s4/
e36thuglife zegt
Als je daar gaat Knokke en een paar mensen op hun gezicht poft dan kun je een goede Heist zetten.
cisn zegt
@e36thuglife: ik begrijp je humor maar kennelijk is die 356 hier afgebeeld zaterdag inderdaad ontvreemd!
cisn zegt
@e36thuglife: https://www.facebook.com/DRmotors/posts/1140584099360255:0
flippiez06 zegt
Dit is nog maar het begin…
Dutchdriftking zegt
Zo’n 930 Targa Turbo is wel de ultieme hoor. Geniaal!
E34M5Touring zegt
Vind alleen die 928 de moeite waard. Maar ik ben al gelukkig met een normale, zonder kontzweet van een coureur. Een hele knappe normale 928 koop je echt voor 10% van deze. Dan heb ik die toch liever. En die 911R, dat is de grootste onzin auto ooit als je het mij vraagt. De ultimate 911 driver, alleen niemand rijdt er ene meter in. Die dingen hebben straks allemaal 20km op de teller, over 44 eigenaren.
gregorius zegt
Was dit dezelfde veiling die laatst voorbij kwam onder de noemen: prijzen lijken nu nog niet zo hoog.
En gaat er ooit nog eens iets weg bij een veiling voor een normaal bedrag?
giulio zegt
Een ding geleerd van veilingen, bij een normaal bedrag gaat het niet weg. @gregorius:
desjonnies zegt
Eigenlijk heb je geen fuck aan die 356.
Is langzamer dan een Smart, achterlichtjes en remlichtjes als gloeiende spijkers.
In een wereld vol onnozelaars rijdt je met gekromde tenen in zo’n ding omdat praktisch niemand het idee heeft dat er een half miljoen voor hem rijdt. Wat nauwelijks remt of accelereert naar moderne begrippen.
911 R
De straat racert.
Kneiterhard geveerd.
De tofste.
Tot je die man tegenkomt die in een ECHTE 911 RS rijd.
Een 911 Targa.
Altijd al het stiefkindje van de 911’s geweest de Targa.
Nu ineens als Turbo cool?
Nee dank u.
Listig voertuig om mee te rijden, denk zelfs meest listige voertuig om mee te rijden ooit.
928
Zo maar de fijnste wagen hier.
Maar, het spijt me je mag een uniek exemplaar rijden waarvan er vijf zijn gemaakt, dan nog rechtvaardigt dit de prijs geenszins.
giulio zegt
De prijs is niet gerechtvaardigd voor ons maar wel voor dat groepje vermogenden die graag zoiets in de garage hadden staan. En dat groepje groeit snel en komt niet desgewenst uit Nederland of Noord Europa @desjonnies:
giulio zegt
Het riekt trouwens wel naar een door Porsche gesponsord showtje…
kilum zegt
Die bubbel barst niet. De bubbel zal verschuiven dat is alles. Mannen (en sommige vrouwen) willen graag de auto hebben die ze als kind boven hun bed hadden hangen. Je zal zien dat deze auto’s over een jaar of 40 een stuk minder waard zijn. Zoals je nu met vooroorlogse auto’s ziet. Simpel weg omdat er dan minder mensen geïnteresseerd in zullen zijn. Alleen de absolute verzamelaars kopen ze dan nog. Vraag en aanbod noemt men dat. Tegen die tijd zullen de auto’s die nu nieuw geproduceerd worden en afschrijven ook weer meer waard gaan worden.
Toch denk ik wel dat de markt wat zal inzakken. En dat komt vooral door het wegsterven van de benzine auto. Of de olie echt opraakt? Dat denk ik niet. De kans is aanzienlijk dat er middels nieuwe technologieën weer ergens een nieuw plas met olie gevonden wordt. Echter zal dit vele male duurder worden. Wat het hebben van zo’n auto te duur zal maken voor het “gewone” volk.
O plaat zegt
@kilum:
Als ze toch hun waarde zo aan het verliezen zijn mag je mij altijd een Packard, Auburn Speedster, Duesenberg of Minerva (moet er tussen wegens Belg) schenken. Ook denk ik niet dat het in ons leven zal gebeuren dat benzine iets voor de 1% is. In het ergste geval zal je moeten een andere carbu en leidingen steken en een tank bio ethanol onder je garage plaatsen.
kilum zegt
@shiva: Ik zei niet dat ze volledig waardeloos zouden worden. Maar het is niet meer de miljoenen die er nu voor auto’s uit de jaren 60 wordt betaald.
Auburn Speedster: 85K Dollard. Dat vind ik geen wereld bedrag als je kijkt wat er voor (massa geproduceerde) Porsches uit de jaren 60 wordt betaald nu.
https://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/auburn/unspecified/1874084.html
davelepeef zegt
Eigenlijk maakt het mij echt geen reet uit of een auto in eigen land “origineel” is geleverd, en al helemaal niet als het exotisch moet zijn. Waar komt die toegevoegde waarde vandaan?
kilum zegt
@davelepeef: Dat zit hem denk ik in de zekerheid van de onderhoudshistorie? Maar verder ben ik het met je eens. Niet heel erg boeiend.
davelepeef zegt
@kilum: tuurlijk, maar dat gaat op voor een tweedehandsje voor dagelijks gebruik…
Maar dat een klassieke Porsche nou meer opbrengt omdat ie in het “thuisland” is geleverd :/
porsche928 zegt
Prachtige prijs voor die 928!