Tesla gaat dit jaar een record aantal Model 3’s afleveren.
Tesla als beursgerelateerd bedrijf doet natuurlijk zijn best om de kwartaalafsluiting met veel auto’s te eindigen. Uit data van het RDW blijkt ook dat de hoogste pieken aan het einde van ieder kwartaal zitten. Even terugblikken op vorig kwartaal dus. 1 juli werden 12 Model 3’s op kenteken gezet wat steeg naar 532 auto’s op 26 september. De laatste dag van september werden er nog eventjes 261 Model 3’s geregistreerd.
Naar verluidt gaat Tesla dit jaar 28.000 Model 3’s afleveren, waarvan er al 16.592 op naam zijn gezet. Volgens havengegevens komen er deze maand nog 4 volle schepen aan in de haven van Zeebrugge. Een schip zou plaats moeten bieden aan zo’n 3.500 auto’s. Een simpel rekensommetje leert ons dat er dus ongeveer 14.000 Model 3’s onderweg zijn. Hoeveel van deze auto’s bestemd zijn voor de Nederlandse markt is onbekend maar dit zal zeker een grote vloot zijn.
Tilburg zal het nog druk krijgen om alle Model 3’s die onderweg zijn af te leveren nu het kwartaal weer langzaam richting het einde gaat. Ze begonnen het kwartaal in ieder geval bescheiden. Zodra de boot in Zeebrugge aankomt en jouw nieuwe voiture de reis heeft overleefd en niet zeeziek is geworden kun je binnen 2/3 dagen een smsje over de aflevering verwachten. Doorgaans mogen nieuwe Model 3 eigenaren binnen 12 dagen controleren of hun middenconsole bakjes goed zijn uitgelijnd. Behoor jij tot de 11.408 eigenaren die volgens de gegevens hun sleutels nog in handen moeten krijgen?
foto: Autojunk @seba
mashell zegt
Voor deze titel vind ik de foto galerij toch wat magertjes.
rob636 zegt
@mashell: ik had toch 28.000 foto’s verwacht nu..
ghost zegt
Met dank aan Den Haag!
Kartmans zegt
Bizarre aantallen – Maar ook bizarre manier van afleveren. Ik begrijp dat het allemaal snel moet gebeuren voor de 4% regeling, maar vraag me af of de Duitse merken ook op deze manier (auto ophalen in de haven van Amsterdam zonder enige vorm van aandacht/controle) hun auto’s hadden afgeleverd bij de klant. Is toch ook een stuk van de klantbeleving die mijns inziens op het moment mist bij Tesla. Is meer een kiloknaller geworden.
hiostu zegt
@kartmans: ik denk dat het de meeste mensen allemaal weinig interesseert. Zodra ze weg rijden, zijn ze helemaal blij. Niet alleen een hele gave/fijne auto, maar ook nog weinig bijtelling.
timdawg zegt
@hiostu: yep! ?
Vrijdag de mijne opgehaald. Boeit niet dat er geen ceremonie was. Sterker nog, dit had ook wel wat!
RobUSA zegt
@timdawg: En het scheelt 28.000 bosjes bloemen ! Dat bespaart een hoop CO2/Pfas/GL uitslag.
Ook geen 2800 carrier ritjes nodig van de haven naar autodealers door het hele land.
Groener als dit word het niet en het bespaart Elon ook nog eens 2800×500?=1,4 miljoen.
dampu020 zegt
@RobUSA: of die 28k bloemetjes helpen juist bij het tegengaan van cO2
wimof zegt
@hiostu: Bij mij ging geen enkele wagen buiten of de klant had een degelijke uitleg gehad, met inbegrip van de lampjes samen met hun functie.
sabrerator zegt
@wimof:
Toen ik jaren geleden mijn leasebak kreeg werd die thuis afgeleverd.
Door de bij ieder autobedrijf rondlopende “bejaarden”. Die onmisbare, vaak gepensioneerde mannen die auto’s halen en brengen, onderdelen halen, klanten naar huis brengen etc.
Ging een beetje zo:
“Nou meneer, hier is ie dan. Weet u hoe die werkt?”
– nou, ik rij al jaren auto en als de pedalen op dezelfde plaats zitten als in de demo zal het wel lukken. Instructieboekje zit erbij?
“Ja, die ligt hier. Als meneer even wil tekenen?”
– alstublieft
“Fijn, prettige dag!
Dat was de aflevering. Ging prima!
(Toen ik zelf nog autoverkoper was nam ik ook de tijd)
mikje90 zegt
@hiostu: ik kom bij heel veel klanten die eigenaar zijn van een Tesla. En ik heb nog nooit zoveel negatieve reacties gehoord, over splinter nieuwe auto’s. Ook alle klanten durven eerlijk toe te geven dat ze die Tesla niet rijden om dat het een Tesla is, maar vanwege de bijtelling het interesseert ze niks waar ze in rijden.
hiostu zegt
@mikje90: geloof ik niet, echt niet. Ik heb 50 collega’s inclusief mezelf met een Model 3 en iedereen is heel erg tevreden met de auto. Ik moet echt de eerste persoon nog tegen komen die negatief is over de Model 3. Ja, er zijn altijd wel wat kleine puntjes. Maar dat zijn de kleine details, bv over de wat zenuwachtige acc. Maar ook dat is al weer aangepast in de laatste firmware. En het zijn allemaal mensen die BMW 3/5, Audi A3/4/5/6, Mercedes A/C, etc gewend zijn.
mikje90 zegt
@hiostu: ik geloof jou niet. Tesla wordt vaak opgehemeld door mensen die 0% verstand hebben van auto’s. Elke nieuwe Tesla heeft wel iets wat niet werkt of defect is, het is dan alleen nog niet gevonden of opgevallen.
hiostu zegt
@mikje90: ik kan je stelling al ontkrachten. Mijn Tesla heeft 0 defecten, 0 lak issues, niks nakkes nada. En genoeg van mijn collega’s ook die gewoon een 100% perfecte auto geleverd hebben gekregen. Ja, bij eentje zat zijn nummer plaat beetje scheef, en dat is direct door Tesla gefixed. En het zijn allemaal mensen die echt op elk klein detailtje kunnen zeiken en ook alles zouden laten fixen als er wat was. In het begin van het jaar waren er wat meer issues. Toen zijn er mensen bij ons geweest die verkeerde velgen kregen en een enkeleling had wat lakschade. Maar dat is na mei nauwelijks nog voorgekomen bij leveringen aan collega’s.
laptom zegt
@mikje90: Tesla wordt vaak afgekraakt door mensen die er nooit eentje gehad hebben, of zelfs maar gereden hebben. Heb nu inmiddels in zoveel auto’s gereden en bezit, ik kan alleen maar complimenten geven aan de Tesla. Misschien niet de beste stoelen als Volvo of de afwerking van Audi, maar de comfort van zo’n elektro bak komt in de buurt van een S-klasse.
Rhyo zegt
@mikje90: zelf rijd ik er ook een. Echt een top wagen en 0 issues. Denk zelf ook dat ik aardig verstand heb van auto’s. Ik rijd ook een M2 en Cooper S. Qua functies en daily drive prefereer ik de Tesla boven de M2.
406_v6 zegt
@Kartmans: het is wachten tot GL ook deze kiloknallers gaat verbieden.
mashell zegt
@406_v6: de VVD heeft met de 8% bijtelling (waarom dat doen als je een stikstof probleem hebt) al aardig haar best ter ontmoediging gedaan. Uiteraard als het aan GL zou liggen zouden we alleen nog maar elektrisch rijden.
406_v6 zegt
@mashell: sarcasm is a bitch ?
stephane8200 zegt
@Kartmans: klantbeleving? Je bedoelt een bos bloemen en een zakje snoepjes?
Het is het ophalen van een auto, geen bruiloft. Ik vind het persoonlijk flauwekul. Altijd al gevonden.
dijan zegt
@stephane8200: Misschien als je een leaseauto ophaalt,maar als je een nieuwe auto zelf samenstelt en betaald dan is het wel altijd weer een belevenis.
mashell zegt
@dijan: ok, lease rijders beleven dit misschien anders. Beleven het vaker, elke 3/4 jaar, hebben niet de pijn van betalen en zien de auto meer als gereedschap dan als trots bezit. Ik vind als leaserijder het afhalen zeker leuk maar overdreven show als een doek van een auto trekken hoeft voor mij nou ook weer niet.
porker zegt
@dijan: vier die belevenis lekker met eigen mensen en niet met een ingehuurde stropdas met fake smile. Haal maar wat van die belachelijke afleverkosten af. Model3 ophalen is verfrissend.
P1m zegt
@porker: eens!
arsimo zegt
@dijan: ik heb een Model 3 “gewoon” gekocht en (toen nog in Tilburg) gaan halen. Werd netjes te woord gestaan maar geen enkele poespas met felicitaties en dat soort flauwekul. Even controleren, tekenen en op weg. Een verademing.
stephane8200 zegt
@dijan: meerdere eigen auto’s opgehaald. Ik ben het liefst zo snel mogelijk weg bij een dealer. Zitten soms aardige verkopers tussen, zo bedoel ik het niet. Auto is om mee te rijden.
flutterby zegt
@dijan: Een leaseauto is vaak ook gewoon vier jaar lang jou auto. Volgens mij is dat ook een hele normale termijn om van auto te wisselen als je hem zelf koopt.
Daarnaast koop je toch de auto en niet het feestje eromheen? Geef mij maar de sleutel en gaan! Alles liever als een dinosaurus zien stoeien om mijn telefoon te koppelen.
kniesoor zegt
@stephane8200: Ja en nee. Als het afhalen weinig meer behelst dan een doek van je nieuwe voiture aftrekken, een fles wijn (huh, wat, alcohol bij een auto ?) in ontvangst nemen en wegrijden is, ben ik het met je eens. Maar als ze even een rondje met je meekarren om een paar zaken al doende te demonstreren en je pas dan die vermaledijde fles plonk in je handen drukken, vind ik het wel een nuttige exercitie.
stephane8200 zegt
@amghans: ik heb mijn Tesla in Amsterdam opgehaald bij Koopman. Daar kwam ik toevallig de verkoper van Rotterdam, die ik ken, tegen. Die heeft me keurig netjes en uitgebreid uitleg gegeven van de dingen die ik nog niet precies wist. Prima geregeld.
Dutchdriftking zegt
@stephane8200: Je Tesla komt toch op de autopilot voorrijden wanneer hij gereed is? Dealer nergens voor nodig.
BaRa zegt
@kartmans: je kan de auto online bestellen. Je kan hem met je gsm openen. Je moet nauwelijks nog bij de “dealer” zijn voor onderhoud. Waarom zou je hem dan niet kunnen gaan ophalen op een centrale plek? De band van de Tesla-klant met het merk loopt niet via de merkengarage, maar is rechtstreeks met het merk. We leven in een tijd van e-commerce waardoor we significant minder naar de winkel moeten. Alleen maar logisch dat dit ook met auto’s gebeurt.
j05b zegt
@kartmans: ik hoef geen bosje bloemen of iets dergelijks. Geef me de auto en laat me weg rijden. Heb ook weleens een auto afgeleverd gekregen van een trailer. Overigens is de aflever ervaring ook wel weer erg goed bij Tesla.
Je ziet op een tablet je bestelling en zet een krabbel.
Je ontvangt een rdw papiertje
Je stapt in je auto, je telefoon is gekoppeld en alles werkt. Je hoeft niks te doen.
mennok zegt
@Kartmans: waarbij ze bij de dealer jouw grijze leaseslet A3 onder een doek vandaan trekken alsof je een nieuwe Ferrari hebt gekocht? Ik vind het altijd maar een gênante bedoeling.
tazmania zegt
@mennok: en hoe vaak heb je dat moment zelf meegemaakt? Ik heb jarenlang nieuwe auto’s afgeleverd (soms met doek) en heb nooit iemand meegemaakt die het ‘gênant’ vond.
porker zegt
@mennok: ?
danmar zegt
@kartmans: toen ik nog lease-auto’s reed, werden die ook altijd op een trailer voor de deur van m’n werk geleverd. Scheelde toch weer op het leasebedrag voor mijn werkgevers. Kan niet zeggen dat ik die beleving gemist heb. vond het belangrijker dat ik “mijn” nieuwe auto had. De kast ligt hier nog vol ( bij wijze van) met flessen wijn van dealers.
karhengst zegt
@Kartmans: Een ervaring in Duitsland, maar desondanks Eem ervaring: nieuwe (lease)wagen van krap 60k die door een ingehuurd figuur die de taal amper machtig is bij je werkgever wordt afgeleverd. Tank bijna leeg, 500km goed gegast, eerste steenslag reeds gemaakt en daarbij nog schade in het interieur.
Dan haal ik hem liever van de boot zodat ik de eerste meters zelf kan rijden en ter plekke een regeling kan treffen voor een reparatie.
Alfarobert zegt
Alles voor de bijtelling en dan maar hopen dat er niks aan mankeert.De service blijkt super slecht te zijn bij Tesla
koeberg zegt
@alfarobert: Is het risico voor de leasemaatschappij. De berijder hoeft alleen maar te bellen “Hij doet ’t niet” en krijgt vervangend vervoer onder zijn kont tot het probleem is opgelost.
De ontbrekende service vanuit Tesla zullen de leasemaatschappijen ongetwijfeld hebben doorberekend in de leasetarieven voor deze auto.
fanboy zegt
@alfarobert: Gelukkig hoef je dan ook niet zo veel gebruik te maken van die service.
Belangrijkste is dat pechhulp beschikbaar is, en dat is het ook.
aarsgewei zegt
@Alfarobert: echt niet alleen voor de bijtelling hoor, ga eens een proefrit maken. Mijn V8 stond binnen een dag op marktplaats.
maotje zegt
@Alfarobert: tuurlijk is dat voor de bijtelling. Snap niet waarom dat steeds maar genoemd moet worden. Leasen doet men toch zowiezo om zo goedkoop mogelijk een nieuwe auto te rijden. Daarbij is een telsa het goedkoopste. Dus logisch dat dit een hele grote groep uit de lease auto’s betreft.
gebruikersnaam3 zegt
Treurigheid ten top dit… Outlander debacle all over again. Zelfs wanneer ik de Tesla wel zou willen rijden zou ik hem uit principe niet meer nemen vanwege het stigma van krentenkakker wat er aan kleeft. Ik trek dat nooit zo goed dit soort massahysterie.
mashell zegt
@gebruikersnaam3: je bent gevoelig voor zo’n stigma? Je wilt geen spotgoedkope auto met het formaat BMW 3 serie met de prestaties van een Ferrari? Alleen maar om wat “de buren” denken? Het is een vreemde beperking die je jezelf oplegt.
stephane8200 zegt
@mashell: volgens mij wordt de beperking door iemand anders opgelegd.
mennok zegt
@stephane8200: nee, jij kiest ervoor je er wat van aan te trekken. Niemand legt jou die beperking op, dat doe je zelf.
stephane8200 zegt
@mennok: uiteraard. Het was een beetje cynisch bedoeld.
olivier420 zegt
@gebruikersnaam3: Lekker niks van anderen aan trekken joh. Leef je veel langer !
mrrallycross zegt
Hoe gaat tesla het doen als deze auto’s allemaal rond ongeveer dezelfde tijd een onderhoudsbeurt moeten hebben?
b00st zegt
@mrrallycross: een wat?
willemveenstra zegt
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/toedliche-unfaelle-elektroauto-tesla-lithium-ionen-akku-brand/
Veel plezier en parkeer ze maar in je inpandige garage!
realcar zegt
@willemveenstra:
Tja en dat bij al die benzineauto bommen geparkeerd in diezelfde garage.
mashell zegt
@willemveenstra: een oud artikel over twee ongelukken. Je hebt de cursus nepnieuws produceren met goed gevolg afgesloten zie ik. Gefeliciteerd.
bimmerfan zegt
28.000 teveel ?
quinn zegt
@bimmerfan: inderdaad, het is een vreselijk lelijk apparaat qua vorm.
Dutchcarwizard zegt
@bimmerfan: BMW heeft zitten slapen.
bimmerfan zegt
@baidu: ben blij dat ze zo’n magere EV modelreeks hebben, zo’n EV wordt toch geen enkele autoliefhebber warm van mag ik hopen.
Dutchcarwizard zegt
@bimmerfan: ijdele hoop. Jij mag raden welke sedan het meeste ingerolen wordt op de Model 3.
j05b zegt
Je weet nu al dat de grote leasemaatschappijen deze voorraad hebben opgekocht, op kenteken zetten en volgend jaar gaan wegzetten. Tesla zal wel te porren zijn voor een klant die in een keer een boot model 3’s afneemt
In januari weer een artikel ‘Tesla model 3 verkoop ingezakt door hogere bijtelling’
jometdebanjo zegt
@j05b: juist en dat er in Q1 en Q2 van 2020 weer benzine en diesel wordt verkocht maar dat zie je nergens staan. Allemaal Staatsmedia en propaganda. Alleen vertellen wat de media uitkomt.
mwti zegt
Man man… echt op elke hoek duikt er wel ééntje op. Dit is de Opel Kadett van nu. Het valt me op dat de eerste beste loonslaaf zo’n ding krijgt van z’n baas. Hij kost natuurlijk ook geen drol als je de btw eraf haalt, hooguit 35K en de running costs zijn ook laag.
stephane8200 zegt
@mwti: wat is het probleem dat hij op iedere hoek opduikt? Is dat ook een probleem voor de Golf, 3-serie en Focus om maar wat te noemen?
Wat bedoel je met ex. BTW? Lease auto staat niet op de balans en loonslaven betalen bijtelling over bedrag in de BTW.
Gewoon maar wat vragen.
mashell zegt
@mwti: het is gewoon een rationele keuze. En als je geen boekhouder bent of niet rationeel bent aangelegd, die wagen gaat in 5,3s naar de 100. Snelste leaseauto binnen een normaal budget, dus ook een emotionele keuze.
j05b zegt
@mwti: mwoah de gemiddelde waarde van een leaseauto is ca 35k. De tesla rijders hebben dus een een bovegemiddeld leasebudget.
auto62 zegt
Dit is de enige manier om van Den Haag een netto salarisverhoging te krijgen.
auto62 zegt
Gelukkig niet om de 15000 km een beurt zoals bij de Kia Niro
n0zem zegt
@britt: beursgenoteerd. Verder heb ik geen on-topic inbreng.
888natan zegt
Blijkt maar weer, tijd kost geld.
alloallo zegt
Guilty as charged! Mijn auto is opgehaald door leasemij en staat nu bij Alba.
Mijn 3 wordt in ieder geval one of a kind!
Ik verheug me op de lagere bijtelling, maar ook op de auto
quinn zegt
@alloallo: ik begrijp je keuze op louter financieel gebied, maar die vorm van die auto… dat neusje en dat hoge raam… wanneer je recht van voren kijkt ziet het er niet uit.
alloallo zegt
@quinn: de prestaties en de technologie is ook top! En de juiste kleur icm met goede velgen en donkere ruiten maakt de auto veel mooier
Dutchcarwizard zegt
Tesla pakt zaken op veel vlakken anders aan. Maar God wat ben ik blij dat er nog zo veel fun in zit.