Met 258 pk is de elektrische MINI Cooper JCW E een bommetje!
De ouderwetse hot hatch begint langzaam uit te sterven. Je kunt ze inmiddels op één hand tellen met auto’s als de Polo GTI, Golf GTI, i20 N en de gepeperde MINI’s. Met de komst van steeds meer elektrische auto’s heeft de hot hatch gelukkig wel een toekomst.
Bij Cupra kun je bijvoorbeeld shoppen voor een Born met 340 pk. Ook MINI gaat leukere varianten van de elektrische Cooper uitbrengen. Met de eerste generatie elektrische Cooper deden ze dat niet, gelukkig wel met de nieuwe! De officiële onthulling met alle details laat nog op zich wachten, echter is via het Chinese ministerie van Industrie, informatie en technologie de elektrische MINI Cooper JCW E gelekt. Precies, hetzelfde ministerie dat ook al de nieuwe Volkswagen Atlas lekte vanmorgen. Waar de Chinese overheid al niet goed voor is.
De huidige generatie (elektrische) MINI is er als Cooper en Cooper SE met respectievelijk 184 en 218 pk. Deze nieuwe MINI Cooper JCW E doet er nog een schepje bovenop en krijgt 258 pk aan vermogen. Je herkent een JCW aan zijn dikkere uiterlijk ten opzichte van een gewone Cooper en zijn 18 inch lichtmetalen velgen.
MINI Cooper JCW E achterkant
Naast het uiterlijk en het vermogen is ook het gewicht bekend: 1.670 kg. Ja dat is geen koning lichtgewicht en in vergelijking met hot hatches van vroeger is het een zwaargewicht. Voor een moderne elektrische auto kun je het echter geen schande noemen.
De nieuwe MINI Cooper JCW E is meer dan een Cooper met meer vermogen en een leuker uiterlijk. Deze hot hatch krijgt ook grotere remmen, torque vectoring en een sperdifferentieel zodat het daadwerkelijk leuk sturen is.
Nu we het uiterlijk en gedeeltelijk de specificaties wachten rest ons niet anders dan te hopen dat MINI snel het doek trekt van de nieuwe Cooper JCW E. Kom maar door!
Via carsales.com.au
't Peugje zegt
Een MINI 3-deurs van 1700 kg. Auw. Verder wel een leuk ding, alleen de achterkant is een beetje lullig als je het mij vraagt.
HZW zegt
Ronduit een belachelijk hoog gewicht.
vaakbenjetebang zegt
@straatzakeleijk: Inderdaad, dat is nogal…! Een Alpine A290 zou zo’n 200 kilo lichter moeten zijn. Nog altijd geen vlieggewicht, maar dat zou alleen al daarom mijn keuze zijn in dit segment – en dan vind ik de A290 er ook nog eens een stuk beter uitzien.
Allison Burgers zegt
Wat een oenig model om te zien.
Jurgen zegt
Hier is niks “hot” aan, gewoon weer zo’n suf ding
verdebosco zegt
Mooie achterzijde, moeilijke voorzijde. De koplampen vindt Mini maar moeilijk en die dikke bek voorop .. maar laat de vergelijkende tests maar komen. Een A290, Junior Veloce, Mini JCW, Lancia Ypsilon HF en de (?) Polo/ ID.2 EV GTI/GTX. Komt het toch nog goed in autoland na al die grijze middenklassers…
lekkerlinksrijden zegt
2 maal zo zwaar als een hothatch van weleer, dus meer een heavy hatch. En het ziet er echt niet uit, Mini is echt de weg kwijt
DaveB zegt
Wel typisch dat je gelijk ali express / temu achtige reclame met kinionderdelen te zien krijgt.
pomoek zegt
Dat ronde scherm…Als je dat nou eens als optie voor een gewoon scherm, A4 formaat oid, zou kunnen inwisselen.
Edge zegt
Dat ronde scherm vind ik juist leuk. Het geeft de Mini een uniek karakter. Het is alleen jammer dat ze het softwarematig gewoon niet goed voor elkaar hebben. Het werkt allemaal wel, maar het is niet intuitief en vrij omslachtig als je de reviews mag geloven.
mc96 zegt
Leuk ding zeg. Zet maar op mijn oprit!