Op de lange termijn blijken bepaalde auto’s nog altijd een goede investering, zoals twee Duesenberg’s die onlangs geveild werden. Het gaat om een Model J Sport Berline en een Model J Cabrio Coupe, allebei coachbuilds van Murphy.
Tijdens de recente veiling te Amelia Island hebben de Duesenberg’s een mooi bedrag opgeleverd. De auto’s waren afkomstig van ene John O’Quinn, zijn erfgenamen mogen zichzelf 2,5 miljoen dollar toerekenen.
De eerste, een sedan uit 1930, overtreft de schattingen tussen de 1,2 en 1,5 miljoen dollar. De klassieker leverde een zeer nette 1.705.000 dollar op. De tweede, een cabriolet uit 1932, werd voor een opmerkelijke 825.000 dollar verkocht. Dat is aan de onderkant van de grens, de auto was geschat tussen de 800.000 en 1 miljoen dollar.
Let wel, de aanschafprijs van deze auto’s was destijds rond de 20.000 dollar. Dat had vooral te maken met de werkzaamheden van The Walter M. Murphy Company, een coachbuilder uit Pasadena (Californie). Dit bedrijf richtte zich vooral op merken zoals Lincoln en Duesenberg, maar heeft ook prachtige aanpassingen gedaan voor Bentley, Bugatti, Buick, Cadillac, Ford, Hispano-Suiza, Mercedes-Benz, Packard en Rolls Royce. Ze zijn echter het meest bekend geworden dankzij de Duesenberg Model J, en terecht!
W115 zegt
Wat een wagen, zoo elegant :)
fubar zegt
jay leno trekt zn portomonee vast wel,als ie ze al niet had staan
RickB zegt
@fubar:
Ja, maar hij vindt ze ook bij een dame in een garage in een buurt van dat je denkt, nou! Daar zou ik mijn Lupotje nog niet willen neer zetten!
Bosnia_love zegt
@RickB: Hehe, Discovery Channel! :lol:
Sebazzz zegt
@RickB: Dat was inderdaad op Discovery, maar ik geloof dat ze daarbij een Duesenberg X hadden gevonden waar er maar 13 van zijn gebouwd.
lincoln zegt
idd een definitie van elegantie ..
schiterende proporties ..
sven2 zegt
Prachtige wagens, vooral die sedan, wat een elegantie, echt waar als ik een paar miljoen had, zou ik niet twijfelen! adjugé!
beemer core zegt
wACHT EVEN ;;;; COACHBUILDING,, wIL DIT ZEGGEN DAT deze twee voertuigen manueel van nul terug zijn opgebouwd ok is dit een renovatie van bestaande wagens geweest.
Ik denk dat je met enkele goede techniekers twee van dergelijke wagens voor iets goedkoper ook kan laten bouwen.
Maar inderdaad het zijn schitterende creaties in elk geval.
La Strada zegt
@beemer core:
Nee, fout dus, destijds kocht je een chassis met motorkap en spatborden en de wagen werd bij een specialist opgebouwd.
– Hooper : Rolls Royce
– Mulliner : Bentley
– Carrozeria Touring : Bentley
– Zagato : Aston Martin, ALfa Romeo
– Chapron : Citroën
– Pininfarina : Ferrari, Lancia & Peugeot
– Tissier : Citroen
Om er een paar te noemen
bram zegt
ik maak voor 20.000 wel n replica,
Sjakie Peters zegt
Ja nieuw 20 000. Dat was toen omgerekend 4 a 5 miljoen dollar nu. Ze zijn dus in prijs gedaald.
Supreem zegt
@Sjakie Peters:
$20.000 in 1930 zou nu ongeveer $250.000 zijn.
Sebazzz zegt
En terecht!
Maar wat zou 2x Duesenberg X wel niet op moeten brengen dan..
Supreem zegt
Da’s respectievelijk ongeveer 6,5 en 5,5% rente over 70 jaar. Zo’n goede belegging zou ik het nu ook niet noemen, zeker als je stockage- en onderhoudskosten niet in rekening brengt.
Dimglor zegt
Wow die Model J Sport ziet er echt wel stijlvol uit.. Mooie wagen, wel stevig aan de prijs ;)
#Lennard zegt
Jay Leno, kom er maar in
spykerboy zegt
haha mischien was het wel jay leno die ze kocht? :P of heeft iemand anders details over de koper mischien?
Sjakie Peters zegt
@ Supreem
Je hebt deels gelijk:
$257,000.00 using the Consumer Price Index
$214,000.00 using the GDP deflator
$809,000.00 using the unskilled wage
$1,250,000.00 using the nominal GDP per capita
$3,130,000.00 using the relative share of GDP
Het is afhankelijk van hoe je het meet. De prijs loopt al gauw in de relatieven miljoenen als je het vergelijkt met het BNP van toen.
Hupke zegt
@Sjakie Peters:
Lijkt me wel, handig, van welke site of rekenbot heb je dat gekopieerd?
GeoBem007 zegt
@beemer core:
Neen, jongeman. Deze zijn indertijd ‘gecoachbuild’. Niet onlangs!
En inderdaad, 20.000$ toen was een smak geld hoor!
Sjakie Peters zegt
@Hupke
http://www.measuringworth.com/ppowerus/
Megakix zegt
Als ik ‘m vond in mijn garage, zou ik de kids erin laten rondrammen…oké, hij heeft dan nog wel wat elegantie, maar ‘oud is oud’ en alles wat ‘oud’ is boeit mij niet.
six-trey zegt
@Megakix:
toch grappig he als je auto het op elk punt: design, 0-100 tijd, onderhouds kosten, race prestaties moet onderdoen van een auto die je niet boeit
406_v6 zegt
Schitterende wagens, mijn favoriete klassieke merk, Duesenberg.
KaCh1ng zegt
ik heb veel liever een veyron dan dat oud ding
Emile_Benz zegt
@KaCh1ng: Jij kent blijkbaar niet je klassiekers…anders had je die opmerking niet gemaakt…
Benz.. zegt
Simpelweg prachtig!
Klassiekekliko zegt
Voor de beeldvorming, want $ 20.000 lijkt nu niet veel. Een gemiddelde nieuwe woning kostte toen $ 7.000, een jaarinkomen was gemiddeld $ 2.000, en een nieuwe auto kostte gemiddeld $ 650,-
Jokkebrok zegt
Een T Ford kostte destijds $250,-
Esprit_de_Flandre zegt
Model J blijft mijn favoriete vooroorlogse machine. Maar zal wel altijd een droom blijven, als je die prijzen ziet.
Emile_Benz zegt
EDIT:
@KaCh1ng: het is geen “oud ding” maar een heus kunstwerk met historische waarde.
duke zegt
Helemaal mee eens Emile. We hebben blijkbaar met een jochie te maken die niets van stijlvolle klassiekers weet…
406_v6 zegt
@duke: en ook weinig tot géén kennis heeft over het technisch vernuft uit die tijd.
Cantago zegt
Vind het erg veel geld voor zo’n oude bak…
Klassiekekliko zegt
@Megakix en KaChing:
Kijk voor de verandering eens met een open blik naar deze wereld, in plaats van alleen maar naar je eigen navel. Laat je eens verrassen en sta eens ergens voor open, wordt je een rijker mens van, want rijkdom heeft niet alleen wat met je bankrekening van doen.
six-trey zegt
hot rod that b*tch :twisted;
nu zijn er nog een 10 tal van die auto’s over hotrod je hem is hij uniek, of werkt dit zo niet ;)
muazam zegt
belachlijk veel voor deze kut auto