Binnenkort valt het doek voor deze politiek incorrecte bruut van een auto. Autoblog blikt terug op bijna 25 jaar Dodge Viper en is benieuwd naar jullie favoriete generatie.
Het verhaal begon allemaal met de RT/10, een auto waarover collega Lars je uitgebreid bijpraatte. De eerste Viper had een in-your-face uiterlijk, een moddervette V10 en kunststoffen in het interieur waar je nog geen broodtrommels van zou willen maken. Om het feest compleet te maken werd dat alles onderstreept met nogal brute rijeigenschappen.
Daarna kwam uiteraard de GTS met de beroemde strepen, die in een grijs verleden een prominente rol speelde in een clipje van Busta Rhymes. Ondanks strenger wordende uitstooteisen en ander leed volgden de verschillende versies elkaar daarna in rap tempo op. We hebben de verschillende Vipers voor de gelegenheid onderverdeeld in vijf generaties, waarvan de laatste na MY2017 helaas geen opvolger meer zal krijgen.
Dat wordt gevierd met een viertal gelimiteerde, speciale versies. Ze staan op de foto hieronder.
Tot zover het heden, terug naar het verleden. We zijn benieuwd welke generatie(s) jullie het gaafst vinden, maar dan willen we ook wel meteen weten waarom. Verder hebben we voor de prestatiecijfers steeds de standaard coupé-uitvoeringen als voorbeeld genomen. Komen ze!
Eerste generatie: Viper RT/10 (Phase I SR, 1992-1995)
- Motor: 8.0-liter V10
- Vermogen: 408 pk
- Koppel: 630 Nm
- 0-100 km/u: 4,6 s
- Topsnelheid: 264 km/u
Tweede generatie: Viper GTS (Phase II SR, 1996-2002)
- Motor: 8.0-liter V10
- Vermogen: 457 pk
- Koppel: 665 Nm
- 0-100 km/u: 4,5 s
- Topsnelheid: 290 km/u
Derde generatie: Viper SRT-10 (ZB I/ZB II/VX I 2003–2007)
- Motor: 8,3-liter V10
- Vermogen: 516 pk
- Koppel: 725 Nm
- 0-96 km/u: 3,7
- Topsnelheid: 310 km/u
Vierde generatie: Viper SRT-10 (Phase II ZB 2008–2010)
- Motor: 8,4-liter V10
- Vermogen: 612 pk
- Koppel: 760 Nm
- 0-96 km/u: 3,7 s
- Topsnelheid: 325 km/u
Vijfde generatie: SRT Viper (Phase I VX 2012-2017)
- Motor: 8,4-liter V10
- Vermogen: 652 pk
- Koppel: 813 Nm
- 0-96 km/u: 3,5 s
- Topsnelheid: 332 km/u
martinus zegt
HIer een liefhebber van de 2e generatie.
Dutchdriftking zegt
@martinus: hier nog een.
parttimeautospotter zegt
@dutchdriftking: ook hier
lekkerlinksrijden zegt
@parttimeautospotter: yes me too
roppp zegt
@martinus: ik wil deze in het echt i.p.v. 1 op 18…….
https://robertblanshard.files.wordpress.com/2012/04/oreca-viper2.jpg
simonvb zegt
Ik vind de vijfde het mooist
banaan7 zegt
@simonvb: ik ook
jeppie zegt
De tweede was het leukst tot de vijfde kwam.
edjehaze zegt
@jeppie: ❗️
kle500 zegt
@jeppie: das ongeveer letterlijk wat ik dacht aan het einde van dit artikel!
mclarenf1lm zegt
De eerste generatie blijft gewoon zo heerlijk fout, de perfecte wagen voor in het weekend. Ik pak de 5e er desnoods wel bij voor doordeweeks.
schuimbekje3 zegt
@mclarenf1lm: omdat ze niet langer dan 1 dag rijden zonder onderhoud?
lekbak zegt
@schuimbekje3: het is een lomp sterke Amerikaan, geen kwetsbaar Italiaans product.
volvo-s60-adept zegt
De eerste GTS, kleur maakt me niet uit.
ThomasBol zegt
@volvo-s60-adept: wit met blauwe strepen
mercedesclk350 zegt
Nooit geweten dat er een verschil zat tussen de derde en vierde generatie.
Doe mij die vierde generatie maar. Lekker aantal pk’s, en wat mij betreft de mooiste. Die nieuwste is ook wel mooi maar mist iets wat ik niet precies kan bevatten.
desjonnies zegt
Allemaal zijn ze stuk voor stuk mythisch, iedere Viper die van de band is gelopen is mythisch, gewoon als Amerikaanse 911 tegenhanger op Le Mans verschijnen, gewoon een bruut en bullebak van een V10 met wielen en velgen die onder een John Deer tractor passen zo groot,
Neen, dit is een auto waar je gewoon niet fout mee kunt gaan, omdat de wagen zo fout en politiek incorrect is, moet je er als liefhebber gewoon van houden !
Who cares over het broodtrommel plastic, dit rijd je uitsluitend en alleen voor de machtige V 10 en zijn uitlaatroffel !
dutchneon zegt
@desjonnies: AMEN to that, bovendien heb je niet eens tijd om dat plastic te zien hoor, vanaf de eerste versie al heb je je handen vol om zo’n bruut een beetje fatsoenlijk de sporen te geven
ralfast zegt
@desjonnies: dit is, zeker de eerste generatie, een van de weinige auto’s die echt jongenskamerposterwaardig zijn. In de categorie f40, countach, mega track, EB110. Of ik m mooi vind weet ik niet, aantrekkelijk zeker.
rufctr01 zegt
Vroeger de eerste, maar die kan echt niet meer. De laatste is het mooiste.
boenderaar zegt
De eerste, rechte achterruit is bruut.
peug206 zegt
Ph1. Omdat dat toendertijd zo ongeveer alles opvat wat het tegenkwam op de strip. Voor bochten koop ik wel wat anders.
mrrallycross zegt
Tweede generatie. Waarom stoppen ze? Emissie eisen niet te halen met een v10 en geen kleinere motor er in willen leggen?
boenderaar zegt
@mrrallycross: volgens mij vielen de verkopen van de viper ook tegen.
jansuh87 zegt
@boenderaar: Ze zijn ook enorm veel duurder dan de vergelijkbare corvette.
bouwvakkert zegt
@mrrallycross: Een viper is nou net die v10. Zonder dat blok is het 3x niks.
E34M5Touring zegt
@mrrallycross: Naast het feit dat deze generatie geen saleswonder is las ik op een US website dat Dodge vind dat men met de Hellcats voldoende ‘sportief’ in huis heeft.
jrsmoke zegt
@E34M5Touring: Een Viper Hellcat zou ik anders graag zien.
dutchneon zegt
@jrsmoke: daar hebben ze een oplossing voor, de v10 gaat namelijk prima samen met een compressor of turbo, daar zijn genoeg kitjes voor die al ruim getest zijn.
800pk is peanuts, tot 1000pk kan zonder aanpassing van het onderblok
jrsmoke zegt
@dutchneon: Yep, zo kon dat ook prima met de 6.2 hemi blokken, sterker nog, zijn er genoeg die het deden.
Shenkie zegt
2e generatie; de 1e maar dan net ietsje verbeterd!
Vind ze allemaal erg lekker overigens!
moveyourmind zegt
De eerste!
Ook al is de Viper in de loop der jaren flink opgevoerd, het ongepolijste van de eerste generatie spreekt mjj het meeste aan. Neem alleen al het dashboard dat bijna vrachtwagen-achtig aan doet. Niks geen overbodige zooi erin, daar heb je toch geen tijd voor om naar te kijken als je dit monster in bedwang houdt.
shibby zegt
De phase 2 GTS, net zo subtiel als een stalen deur
vtechlover zegt
Dodge viper acr ’08! De bruutste van allemaal 100%
dutchcorvette zegt
De 5e gen!
trolle zegt
De 2e generatie. In het blauw aub
siemi zegt
Eerste GTS in de ACR uitvoering
murica zegt
Alle generaties eigenlijk.
martijn11 zegt
Ik ben niet echt fan van de viper
bmwkevin zegt
De eerste met de handling van de laatste
hammond zegt
Laatste, sowieso
iijayvee zegt
Geen liefhebbers van de 3e generatie? Die vind ik het mooist.
cpp1 zegt
Die eerste natuurlijk…gewoon het origineel!
cossiekiller zegt
Eerste generatie, net zoals op de foto in het rood. De slechtste maar ook de beste… Ja, hoe moet je dat uitleggen.
E34M5Touring zegt
De 2e gen. GTS blijft voor mij de mooiste. Was ook een stukje beter in elkaar gezet dan de phase 1. Al wel minder spartaans maar zeker nog geen Maybach. En die generatie kan de coupebody goed hebben vind ik.
snorrie zegt
De eerste. Daarna zijn ze zichzelf toch een beetje gaan herhalen.
gieltj zegt
De Viper RT/10 eerste generatie please, in het oranje :)
lincoln zegt
Wat TVR graag had willen zijn ..
Hupke zegt
@lincoln:
TVR is ook rommel, maar hun speed eight V8 van amper 90kg heb ik iets meer ontzag voor als de V10 van de viper.
Al beeld ik me in dat je de viper net koopt omdat die motor zo … is.
cvoo zegt
Zeker de GTS, blauw met witte strepen! Als kleine blaag heb ik heel wat rondgescheurd in een GTS-R (@ testdrive 5….). De buitenkant is echt schitterend, de motor klinkt heerlijk en dan is er dat interieur….Naja dat laatste is m vergeven!
sjaterantekomen zegt
De allereerste, van die reclame…..dat was cool to the max!
sapperdeflap zegt
’96-er GTS in blauw met witte strepen for sure. En is mis nog steeds de GTS-R’s op Le Mans… de blauw/wit/rode Oreca’s, de oranje van Mike Hezemans…
dirtylicious zegt
voor mij deze
http://cdn.johnywheels.com/2016/05/04/dodgevipertvshow-l-705978f7cdc12200.jpg
E550 zegt
@dirtylicious: Vroeger in de 90′, had je zo’n actie serie waar een rode Viper transformeerde in een bulletproof/onzichtbare auto. Wie kent dat nog? Deze concept (?) doet mij daar aan denken…
MaartenD zegt
@e550: die concept is ook gebruikt voor de serie en de serie heette, hoe toepasselijk “viper”
https://www.youtube.com/watch?v=xsHHjxdlXh8 (pilot morph ;-))
https://www.google.nl/search?q=tv+serie+viper&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjb0OH5yMHNAhWCQBQKHSmbCyEQ_AUIBigB
E550 zegt
@maarten020: haha Ja!
fapfap zegt
@maarten020: LOL!!!
eefie zegt
De 2e of anders de 1e
dedokter zegt
Een dusdanige lastige keuze. Kies ik met mijn hart of kies ik met mijn verstand.
aadnus zegt
GTS!!!!
PeugeotGTI zegt
De blauwe GTS boven het artikel. Staat als schaalmodel in m’n kast. En ik haat yanktanks dus dat zegt wel wat. F***ing vet ding.
bogey zegt
Sowieso de RT/10 !
All time dream car :) + poster aan de muur vroeger.
allesmetturbo zegt
1e generatie, alleen al om de ballen om ‘m uit te brengen en natuurlijk de looks. Heel bad ass!
oranginas zegt
Een GTS, maar eigenlijk wil ik ook wel die driespaakjes eronder van de RT10. Maar toch, de RT10 is met toch net iets te vadsig om de eerste plek te krijgen.
Alle latere versies, hoewel netjes, hebben toch een minder Viper gevoel. Kan aan het moment liggen, dat er gewoon meer uitkwam wat dezelfde stijlrichting op ging.
Oh en de GTS heeft natuurlijk prachtige momenten op Le Mans gehad, deze uit 2001 staat me nog zo bij, het was een emo-rollercoaster van meer dan een uur, meer tranentrekkend dan de Delta Wing.
https://www.youtube.com/watch?v=kv0bIbQG4J8
scaglietti612 zegt
Welke Viper is de mooiste? Goeie vraag ik verkies de één van de laatste modellen die ze zullen maken namelijk de ACR Voodoo II edition.
viper zegt
generatie 1.
t1mothys zegt
2e. Je had ook die serie op tv Viper. Die transformatie gaf wel een dikke versie :)
rolov zegt
Ik zag net hier in Canada nog een gifgroene laatste generatie rijden . Behoorlijk dik. De eerste die ik ooit live zag was de eerste in het blauw met witte strepen op de pc hoofdstraat. 18 jaar geleden.
gash zegt
Doe mij maar een beschaafde, low-profile Viper in Emerald Green en een beige interieur:
http://www.cars-on-line.com/photo/74000/95dodge74034-1.jpg
legion1349 zegt
1e generatie. Al van kinds af aan mijn absolute droomauto en mag er zo af en toe een blokje mee om. Goud.
toyotafortuner zegt
Ze zijn sowieso allemaal gaaf! Zonder twijfel! Omdat absolute droomwagen.
Maar imo heurt op een Viper gewoon lekkere striping, zoals toepasbaar op de Vipers vanaf de 2e lichting
Volvo_440_turbo zegt
Dit is vragen zoals 5 lekkere grieten mogen te n…ken, ik zou niet kunnen kiezen. Maar als ik moest kiezen, geef me het milfje maar, die heeft ervaring :p
mrmiyagi1982 zegt
Ik wil ze allemaal!
Of liever nog de eerste viper met de motor van de laatste….
futse zegt
De 2e, omwille van de ongelofelijk mooie en brute race-versies!
Hupke zegt
Geen spek voor mijn bek maar ik kan het wel begrijpen.
Moest het nu een viper zijn met zo’n artisanaal alluminium geklopt hotrod body gedoe, zoals iedere amerikaan met poten er wel eentje bouwt in z’n schuurtje.
Die motor met hogere kwaliteits materialen in een iets aangepaste vorm zou wel iets kunnen hebben.
mellie zegt
Toch wel de tweede generatie: Viper GTS.
Was in Granturismo me snelste auto die 335 pakte op het rechte stuk van de testtrack
fapfap zegt
Voor mij de GTS please, is nog altijd een van mijn lievelingsautos.
Jammer dat de Viper na de GTS zo verneukt is.