De V12: het is eigenlijk de enige motoroptie voor een zakenauto uit de absolute topklasse. Uitgebalanceerd, soepel, en vooral erg rustig. Packard maakte zijn eerste al meer dan een eeuw geleden, BMW pas wat korter geleden: 25 jaar om precies te zijn.
We zijn amper bekomen van het Z1-feestje of BMW knalt er alweer een ander zilveren jubileum in: dat van zijn twaalfpitter dit keer. Een van de eerste V12’s vond zijn weg naar de 8 Serie, maar het begon allemaal met de 7 Serie, dat bovendien het enige model is dat alle 25 jaar doorlopend een V12 heeft gehad.
Door de jaren heen was de 750i een garantie voor een V12, tot aan de vorige generatie (E66). Als je nu een 750i koopt krijg je ‘slechts’ een V8, voor de V12 hebben de marketeers de badge opgetrokkken naar 760i. Maar dat komt goed uit, want de cilinderinhoud is ook gestegen.
Het begon allemaal met de E32 7 Serie: dit 5 liter grote V12-blok (oneerbiedig gezegd waren het eigenlijk twee 2.5 liter zes-in-lijn-motoren aan elkaar) leverde 300 pk en 450 Nm. Zeven jaar later, na 50.000 BMW 750i’s, maakte hij plaats voor een nieuwe V12 (in de E38 7 Serie), codenaam M73, en met een cilinderinhoud van 5,4 liter. Met 326 pk leverde deze niet veel meer vermogen, maar hij was wel een stuk zuiniger dan zijn voorganger.
Dat moest ook wel, want de V12 verloor wat van zijn appeal. Van de E38 750i werden er nog geen 25.000 verkocht in zeven jaar tijd, want de totale teller stond aan het begin van de eeuw op 73.776 stuks.
In 2001 was het de beurt aan de Bangle-riffic E66 7 Serie, die je vanaf eind 2002 als 760i kon bestellen. Om de naam eer aan te doen mat het blok nu 6 liter, met een output van 445 atmosferische pk’s. Vier kleppen per cilinder en Valvetronic deden hun intrede in de controversieel gestylede zakensedan.
In 2009 kreeg dit N74-motorblok nog een flinke overhaul, waarbij er voor het eerst een dubbele turbo op geschroefd werd. Het motorblok, met zijn dubbele Vanos (continu variabele nokkenastiming), leverde met 544 pk ineens bijna 100 pk extra, en het maximumkoppel steeg naar 750 Nm, beschikbaar tussen 1.500 en 5.000 toeren. Hoe dit rijdt, in de vorm van de F02 7 Serie? Vraag maar aan Wouter.
E34M5Touring zegt
Helaas alleen de eerste 2 gereden. De Bangle en de huidige helaas nog niet. Was de huidige niet Twin Turbo?? Wel heerlijke reisauto’s. En de eerste 2 heb je al voor een knaak en een bos wortels.
jzaero zegt
@E34M5Touring: klopt, is een twin turbo. Ondanks dat een V12 qua specs niet altijd voorop loopt, kies je een V12 voor zijn souplesse. In een dikke limo is koppel belangrijker dan puur paardenkrachten. Souplesse is immers belangrijker dan fel rijgedrag
E34M5Touring zegt
@jzaero: En toch sneller dan een S63AMG. Al heeft die wel een veuuull beter geluid.
jzaero zegt
@E34M5Touring: klopt, maar ach maakt dat veel uit in een 760Li ;)?
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ach daar koop je ook geen 760Li voor. Maar, gezien de populariteit van de S AMG modellen blijf ik het raar vinden dat BMW niet met zoiets komt. Ik bedoel, ze zijn de afgelopen jaren in elk niche gat gesprongen wat er maar te vinden was. Maar een M7 laten ze al jaren achterwege. Tuurlijk is het een zinloze auto, maar dat is een S63/65AMG ook. Toch worden ze aardig verkocht. Zeker in de States. Daar zie je echt enorm veel 63AMG modellen rijden.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Ik denk dat geluid in deze klasse ook een nadeel is
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Dat kan inderdaad. Maar dan zou je een S5/600 kunnen nemen. En ik denk dat veel mensen dat ook doen. Maar blijkbaar is er wel markt voor een Brullende Business Saloon.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Had van m’n pa noooooit verwacht dat ‘ie dat soort dingen wel leuk zou vinden..
Nu een “fatsoenlijke” 4S..
Neigt nu toch stiekem (erg) naar de GTS.
Diep van binnen houden we er allemaal wel van, I guess.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Denk dan ook dat hij gaat wachten op de facelift, en daarvan de GTS gaat halen.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Pa rijdt een Cayenne GTS (2009) en die brult heerlijk. Vind ik het enige echt gave aan die bak. Hij rijd hem sinds kort alleen nog maar in sportmodus (Sinds dat ie weet dat dat erop zit) en dan gaan die kleppen open ofzo. Erg verslavend. Hij heeft hem ook nog op 23inch matzwarte Turbo wielen staan. Oudjes doen het best….
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: LOL! Heel gruwelijk.
Pa hoopt echter dat ’t niet teveel ten koste van comfort gaat though.
Met Wouter’s review in het achterhoofd hebbende.
De Boxster S blert ook als een malle, heerlijk geluid, veeeeeeel te verslavend.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Tja er zijn altijd mensen die het willen laten zien aan de rest..
E34M5Touring zegt
@berlinetta: En gelukkig is er altijd een Nederlander die daar niet tegen kan…….
flippert zegt
@berlinetta: prutser
mrs250 zegt
@berlinetta: jaloezie is zo sneu…
Megakix zegt
@E34M5Touring: heb alleen de 2 laatste gereden, of beter gezegd, mee mógen rijden. Vooral de nieuwste 760Li Individual was voor mij een fantastische beleving; wát een auto, wát een motor !
E34M5Touring zegt
@Megakix: Ja ben vooral benieuwd naar de laatste. Die motor moet echt een beer zijn inderdaad.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Ken een ex-BMW dealer die mij vertelde dat die (!) lekkerder (!) reed als een Panamera.
Dat durf ik natuurlijk niet zomaar te geloven, hij had er nl. 1 in de aanbieding. Lol.
Emile_Benz zegt
@Megakix: En wat een mooi interieur.
flippert zegt
@E34M5Touring: laat de eerste nou ook de mooiste en meest elegante zijn. De tweede is te lomp, de derde door Bangles vernaggeld en de vierde erg mooi op de enorme nieren na..
E34M5Touring zegt
@flippert: Ik vind de E38 en dan een van de allerlaatste nog steeds het mooist. Helemaal een van de laatste 740D Editions. Heerlijke motor en precies goed. Laatste facelift, V12 nieren en de James Bond wielen!
flippert zegt
@E34M5Touring: maar die kont blijft zo lomp breed, teveel alsof je iets te compenseren hebt..
E34M5Touring zegt
@flippert: i like a little junk in the trunk. Zeker met een paar goede wielen(niet te groot maar wel een beetje breder) vind ik het wel stoer.
Emile_Benz zegt
@flippert: bij de facelift valt dat van die nieren mee.
karaya zegt
“Rolls-Royce maakt ze al een eeuw voor in auto’s”
rolls royce heeft het decennia met een V8 gedaan. en de V12 van tegenwoordig is van bmw herkomst.
lekkere feiten kennis..
E34M5Touring zegt
@karaya: De eerste V12 in een Rolls was in 1936. Geen eeuw maar toch al even.
sir_smokalot zegt
Hehe, pakte al even mijn Villa d’Este boekje an de plank. Die van de jaren ’20 hadden inderdaad nog zescilinders, de Phantom III die er stond (’37) had er idd wel 12. Maar vooruit: een ‘kleine’ eeuw dan.
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Nitpicking really, een motor met historie!
mout zegt
@E34M5Touring: In hoeveel modeljaren is er nu helemaal een V12 geweest? Die V8 gebruiken ze sinds 1959. Is er sindsdien nog een V12 geweest – behalve die van BMW?
E34M5Touring zegt
@mout: Ok true. De Silver Seraph had de eerst volgende V12. Dat was in 98. Een BMW V12 in basis, aangepast op Rolls specs. Minder PK’s maar meer koppel over een breder toerengebied.
mout zegt
@karaya: Ik denk zelfs dat het exemplaar uit 1936 de enige V12 is die ze voor auto’s gemaakt hebben.
meneersander zegt
Wat zijn die E32 en E38 toch nog steeds prachtige auto\’s!
Megakix zegt
@meneersander: me love de E38…het meest geslaagde model imo
750i zegt
@meneersander: Absoluut… Heb jaren probleemloos in een e32 750i gereden. Wat een spijt dat ik die heb weggedaan.
meneersander zegt
@750i: denkt je benzine budget toch anders over:p
maartenmercedes zegt
Slim van BMW om alle generaties naast elkaar te zetten, want dan ziet iedereen dat de oudste twee veel mooier waren…
griffendahl zegt
@maartenmercedes: Met als absolute hoogtepunt de E38…
StijnB zegt
@griffendahl:
Moet jullie hierin volgen. Toen hadden limousines nog een lage, elegante en sportieve lijn. Tegenwoorden zijn ze bijna 1,5m hoog en hebben ze lichten en nieren ter omvang van een stadswagen…
Barnato zegt
@StijnB: Haha Ik ben dus gelukkig niet de enigste die de e38 de mooiste 7 serie vindt :)
jolig zegt
@griffendahl: De E38 valt inderdaad altijd positief op als je hem weer eens ziet staan. En natuurlijk reed Derrick er in rond. Al was dat waarschijnlijk geen V12.
mattr zegt
@maartenmercedes: Dit is ook een heel mooi exemplaar: http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2000-bmw-750il-v12-individual-e38-nachtblauw-metallic1.html
brasi zegt
Stuk voor stuk schitterende wagens, toch een lichte voorkeur voor de E38.
kaasboerin zegt
Dit is en blijft natuurlijk ook episch:
http://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc
rufctr01 zegt
Van de Duitse drie zijn dit altijd de mooiste auto\’s geweest. Toen de eerste 7 serie V12\’s werden geproduceerd liep Mercedes qua design flink achter en was Audi helemaal nergens te bekennen in dit. Segment.
pieter-jan_catteeuw zegt
Officieel een oldtimer!
jack_abarth zegt
Waarvoor dienen eigenlijk die sensoren op dat clio-stuurtje van die Bangle-7?
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Als je beide duimen daarop tegelijk houdt; klinkt er een train-horn.
Dit om alle fiat 500’s van de linkerbaan af te jagen;
http://www.youtube.com/watch?v=DY6JukEA1oM
jeanclaude zegt
@E34M5Touring de 760i sneller dan de S63 Amg? weet niet hoe je sneller bedoelt, maar de sprintcijfers zijn in het voordeel van de Benz. Alleen het ‘oude’ 6.2 blok is evensnel, maar het nieuwe 5,5 blok is tog echt sneller.
E34M5Touring zegt
@jeanclaude: Ik bedoelde het oude 63 blok zonder turbo’s.
E34M5Touring zegt
@jeanclaude: http://www.youtube.com/watch?v=xsofZq2pxVA
The360box zegt
Zowel de E66 als de F02 kan ik wel prefereren qua uiterlijk, sinistere verschijning altijd.
Mika_Hakkinen zegt
Heb altijd een zwak gehad voor de E38, misschien koop ik nog een keer een 728i.. geen idee waarom haha
knalfa zegt
Zag vanochtend nog een matzwarte E66 rijden met een autotrailer erachter. :)
Maar de E32 zou ik nog wel een willen, mooie bakken.
Emile_Benz zegt
E38 voor mij…
syliaca zegt
Vind de E32 en de E38 nog steeds de lekkerste, met van die prachtige koplampen!
jawi94 zegt
E32 is gewoon de boss. Als ik hem kon betalen. Man man wat een ding
jawi94 zegt
Maar de E66 is toch verlengde wielbasis. E65 is toch de normale of niet?
Megakix zegt
@Sir_smokalot : wel bronvermelding erbij plaatsen vriend…dit is een vertaling van de bmwblog.com… :)
sir_smokalot zegt
@Megakix: Ja, dikke lul. Dit is gewoon een eigen bewerking van een BMW-persbericht.
Megakix zegt
@sir_smokalot: mooi voor je…maar die dikke lul hou ik graag ! ;)