Een cross-over op het circuit… Dat werkt dus wel degelijk!
Het lijkt een combinatie die helemaal nergens op slaat, een cross-over die snelle ronden op de racebaan rijdt. Zo’n auto is toch hoog, zwaar, log en het enige sportieve eraan is het voetbalteam wat erin vervoerd wordt op zaterdagmorgen? Mis! Toyota heeft het tegendeel bewezen met de C-HR. Een ruimtewonder dat het ook nog eens lekker doet op de baan. Hoe kan dat dan?
Heel simpel. De C-HR zit iets anders in elkaar dan de cross-overs die we tot nu toe kennen. Zo heeft hij een erg laag zwaartepunt, wat gunstig is voor de wegligging. Die prettige gewichtsverdeling wordt bereikt dankzij het nieuwe en revolutionaire TNGA-platform, wat staat voor Toyota New Global Architecture. Het voordeel hiervan is dat je als bestuurder veel beter in de gaten hebt wat de auto gaat doen als je hem over de weg jaagt. En dat is lekker als je ermee gaat racen.
Al deze zaken hebben ervoor gezorgd dat het officiële Toyota Gazoo Racing Team de auto heeft ingeschreven voor de 24 uur van de Nürburgring, een slopende endurance-race over de Groene Hel, het meest veeleisende circuit ter wereld. Even het geheugen opfrissen, die baan is 25,9 kilometer lang met 90 bochten en hoogteverschillen van 300 meter. Alleen al de beroemde Nordschleife, dus zonder het GP-circuit, telt 73 bochten waarvan 33 linkse en 40 rechtse. En daar dan 24 uur op volle snelheid overheen rammen. Dan moet je goed materiaal hebben.
De C-HR IS dus goed materiaal, want de auto heeft de race uitgereden, zonder enig probleem zelfs. Logisch, gezien Toyota al jaren bekend staat als het meest betrouwbare merk ter wereld.
Maar goed, dat is dus de raceversie. De ‘gewone’ versie is misschien ietsjes minder snel, maar wel weer beter toegelegd om mensen te vervoeren. En er is goed nieuws, hij komt naar Nederland. Wil je weten wanneer en of jouw perfecte exemplaar is samen te stelen? Kijk dan op Toyota.nl.
meneer zegt
is dit nu nieuws voor komend jaar of afgelopen jaar?
terazino zegt
Ach, Volvo heeft immers ook wel een een stationcar ingezet. Wel ontzettend gaaf trouwens.
SimonMc zegt
@terazino: maar een stationwagen weegt maar een beetje meer tegenover de sedan, is niet hoger dan een gewone wagen, en de stroomlijn is beter voor elkaar. Win-win denk ik dan.
Dutchdriftking zegt
Die spoiler komt ook op het productie model?
s.j._content zegt
Het lijkt wel of het artikel door Toyota zelf geschreven is…
joostvis zegt
Waarom krijg ik ineens een advertorial te zien? Ik zou geen advertenties moeten zien…
autoblogger zegt
@joostvis: dat werkt bij alles, behalve redactionele artikelen/advertorials:
http://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen
reistje zegt
Een cross-over is voor bejaarde en mensen die hun leven omschrijven met het woord active-lifestyle.
Maar goed racete ze met de 1.8 Prius-drivetrain of de 1.2 koffiemolen?
En heel leuk dat Toyota aan allerlei autosporten meedoet om te showen hoe hip en sportief ze zijn. Maar op de GT86 verkopen ze niks spannends.
robert110 zegt
@reistje: Hilux en Land Cruiser. Niet sportief wel leuk.
lekbak zegt
Ik kan ook met een opgefokte trekker op een circuit gaan rijden. Als ik het dan 24 uur volhoud betekent dat nog niet dat het opeens een goede formule is om te racen.
Met andere woorden: zolang dit concept geen races wint in een klasse waar ook andere conventionelere auto’s racen met exact dezelfde regels zegt dit natuurlijk helemaal niks. Alleen al het grote frontaal oppervlakte verneukt het hele verhaal.
crosske zegt
In de Belgium Procar was er 20 jaar geleden de Peugeot 806 monovolume http://67.media.tumblr.com/7ec0537e5540abeeb83965ebd4d50eb8/tumblr_nrj5glPdUc1tkbdg7o2_1280.jpg
davelepeef zegt
Hebben we dit niet al gezien?
dare2think zegt
Deze manier van adverteren is veel beter dan websites met banners die je scherm vullen wanneer je muis eroverheen gaat.
Probleempje is alleen dat de nieuwswaarde van dit hele verhaal me een beetje ontgaat. Beetje als: Kijk-eens-naar-onze-toyota-o-wacht-even-een-reden-bedenken-waarom-dit-op-autoblog-relevant-is
marinepower zegt
Al geefje een aap een gouden ring,