Opdat we Porsche niet vergeten als we het toch over Le Mans-successen hebben.
Wie goed luistert hoort ergens in Zuffenhausen heel hard handen op dijen kletsen. Dat zijn de race-ingenieurs bij Porsche, die niet het niet meer hielden toen concerngenoot Audi over heritage op Le Mans begon. Die van Porsche is namelijk ietwat, ehm, uitgebreider, waarbij de 15-jarige lockdown van Audi op Le Mans nog steeds verbleekt. Porsche had echter geen zin om dat met een gelikt filmpje uit te lichten, maar stuurt ons gewoon de harde feiten toe over hun geschiedenis met de zwaarste race ter wereld.
1. Lichtgewicht
Ook in 1951 draaide het al om gewichtsbesparing. Porsche zette in dat jaar een 356 SL (super light) in. De auto woog slechts 640 kg: de basis voor de lichtgewichttraditie van het merk.
2. Schuilnaam
In 1956 kwam een zekere Axel Linther aan de start, met Richard von Frankenberg als teamgenoot. Samen bestuurden ze een Porsche 550 A coupé. Achter de schuilnaam Axel Linther verschool zich niemand minder dan Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Graf Berghe von Trips. Hij gebruikte de schuilnaam om zijn ouders niet ongerust te maken. Later vierde hij grote racesuccessen onder zijn echte naam.
3. Illegale uwfinish
In 1957 kwam Claude Storez met zijn 550 A Spyder na 23 uur zonder brandstof te staan. Hij twijfelde niet, klom uit de auto en duwde hem over de finish. Zo werd hij zevende. Totdat hij alsnog werd gediskwalificeerd.
4. Legale duwfinish
Nogmaals duwen: in 1963 kreeg Edgar Barth precies 200 meter voor de pits bandenpech met zijn Porsche 718 W-RS Spyder. In die tijd was duwen toegestaan. En dus duwde Barth zij auto naar de pitcrew – alleen in de pits was hulp toegestaan. Eind van het verhaal: Barth en collega Herbert Linge wonnen de race in de klasse tot twee liter.
5. Vier keer
In 1964 kwam voor het eerst een Porsche met het beroemde startnummer 9 aan de start: de 904 Carrera GTS, die zijn Le Mans-carrière startte met een viervoudige overwinning in de tweeliter-klasse.
6. Kunststof in het chassis
Een revolutie op het gebied van lichtgewicht ontwerpen. Porsche test en gebruikt een metaal/kunststof-samenstelling, die op het stalen chassis van de 904 Carrera GTS wordt gelijmd. De auto wint direct de GT-klasse tot 2 liter.
7. Stuur naar rechts
Zoals op veel circuits, wordt op Le Mans kloksgewijs gereden. In 1967 zette Porsche voor het eerst een rechtsgestuurde raceauto in, de 907. Door de zitpositie van de coureur kwam er in de vele bochten naar rechts meer gewicht op de binnenste wielen. Voor de coureur betekende de zitpositie rechts een beter overzicht in die bochten.
8. Klotelampje
Brute pech: Hans Herrmann en Gérard Larousse en hun 908 Longtail verloren de editie van 1969 met een verschil van maar 120 meter. Dit kwam doordat Herrmann geen gebruik maakte van de volledige remkracht. Het lampje dat waarschuwde voor versleten remblokken brandde namelijk. Achteraf bleek dat het lampje was gaan branden door een touché met een muur. De race uit 1969 geldt nog steeds als één van de spannendste uit de geschiedenis.
9. Vrouwelijke inmenging
Hans Herrmann beloofde zijn vrouw dit: “Als ik Le Mans win, stop ik met racen.” Herrmann behaalde in 1970, op 42-jarige leeftijd, een historische overwinning. Hij hield zijn belofte en kondigde direct zijn afscheid aan.
10. Steve <3 Le Mans
In de film ‘Le Mans’ uit 1970 reed Steve McQueen een Porsche 911 S, ook privé reed hij zo’n auto. In 2011 werd deze auto geveild. Hij bracht meer dan 950.000 euro op.
11. Racen én filmen
Voor de opnames van ‘Le Mans’ zette Steve McQueen een Porsche 908/02 in. Deze werd bestuurd door Herbert Linge en Jonathan Williams en was voorzien van een uitgebreide camera-uitrusting. Ondanks die gewichtshandicap en verschillende stops om bepaalde scenes te schieten, finishte de auto op een onofficiële achtste plaats.
12. Porsche bonanza in ’71
In 1971 kwamen bij de 24-uurs race van Le Mans 49 teams aan de start, 33 ervan reden met een Porsche. Dit record staat tot op de dag van vandaag.
14. Ga aan de kant, iedereen
Technicus Norbert Singer schudde in 1971 ongelovig zijn hoofd toen Derek Bell hem vertelde dat hij het motortoerental van de 917 in de training had opgejaagd tot 8.100 tpm. Singer berekende dat de snelheid op dat moment zo’n 393 km/u geweest moest zijn.
14. Roze varken
Ook in 1971: een roze racewagen. De 917/20, ook wel bekend als ‘the Pink Pig’. Porsche-ontwerpers Anatole Lapine en Dick Söderberg brachten grafisch de beste stukken varkensvlees op de auto aan. Het idee ontstond toen Lapine de auto uitgeladen zag worden.
15. Mary Stuart megaspoiler
Technische vrijheid: in 1973 kwam Porsche met de 911 Carrera RSR 3.0 uit in de prototype-klasse, die is gericht op het ontwikkelen van technische oplossingen voor de toekomst. Volgens Porsche zag die toekomst er zo uit: 12-inch brede achterbanden, de remmen van de 917 en een zogenaamde Mary Stuart-kraag – een achterspoiler over de gehele breedte van de achterste wielkasten.
16. Het turbotijdperk
In 1974 verscheen de eerste Porsche met turbomotor aan de start: de 911 Carrera RSR Turbo 2.1 – de eerste in zijn soort op Le Mans. Porsche maakte gebruik van de ervaringen die het in Amerika had opgedaan met de 917/10 en 917/30.
17. Jacky Ickx = held
In 1977 valt Jacky Ickx uit. Hij stapt direct over naar het team van Barth en Haywood. Zij waren ver achterop geraakt door een kapotte brandstofpomp. Ickx joeg de 936 maar liefst 7,5 uur door de nacht. Toen de laatste fabrieks-Renault uitviel, lag de Porsche 250 km vóór op de rest van het veld. Toen ging er een zuiger kapot. Het probleem werd in 42 minuten opgelost door een cilinder uit te schakelen. Jurgen Barth kwam als eerste over de finish.
18. Moby Dick
In 1978 debuteert een 911 met waterkoeling. De Moby Dick gedoopte auto had voor korte races 845 pk en voor Le Mans 750 pk. Toch was hij goed voor een topsnelheid van 365 km/u. Daarmee kon de krachtigste 911 ooit de strijd aan gaan met de prototypes. Door zijn hoge verbruik en andere problemen bracht hij bijna drie uur in de pits door. Uiteindelijk kwam hij binnen op de achtste plaats.
19. Record
In 1981 zouden alleen prototypes van de 944 getest worden. De Porsche-leiding verwachtte echter ook de eindoverwinning. De 936 werd afgestoft en voorzien van een 2,65-liter twinturbo motor uit een Indy car. Jacky Ickx en Derek Bell wonnen met 14 ronden voorsprong, de eerste overwinning in een onafgebroken reeks van zeven – nog steeds een record.
20. Postertrol
Nobody’s perfect. Dat was te lezen op de winnaarsposter van 1983. Negen Porsches 956 finishten in de top tien. Een BMW Sauber pakte de 9e plaats.
21. Snelste ronde OOIT
3:14.80: de snelste raceronde ooit op Le Mans is in handen van Hans Joachim Stuck. In 1985 haalde hij met zijn Porsche 962 een gemiddelde van maar liefst 250 km/u.
22. Pensioenleeftijd nadert
Sinds 1951 zijn er ieder jaar Porsches aan de start van ‘Les 24 Heures’ gekomen. Dat betekent 63 jaar op rij, in totaal 763 Porsches – ook een ongeëvenaard record.
23. ‘Wat een bocht’
Er is maar één fabrikant met een eigen bocht op Le Mans: Porsche. Sinds 1972 wordt met de Porsche-bocht de gevaarlijke Maison Blanche-sectie vermeden.
24. Hybridevoorsprong
In 2015 is de 919 Hybrid de eerste Porsche met twee systemen die energie terugwinnen. Het eerste maakt gebruik van remenergie, het andere van het overschot aan laaddruk. Daarmee is het prototype de eerste Porsche die ook tijdens het accelereren energie opwekt.
KEV9 zegt
Ik heb nog dat model porsche gehad :) met de verborgen koplampen. Gekocht bij van vliet trucks en jaar later daar ook weer ingeruild.. Ben wel benieuwd waar die is gebleven .. verschrikkelijk bruut ding maar ook akelig staart lastig
moatie zegt
Ik heb maar niet alles gelezen, ik snap de hint: Porsche rules!!!
Jantje_555 zegt
ook de reden waarom het sleutelcontact aan de linkerkant staat komt door Le Mans
henkhupelschoten zegt
Niet echt een Porsche fan, maar wat een prachtige resultaten! Leuk geschreven autoblog! 10X beter als de zoveelste doorverwijzing naar autoblog!
Dutchdriftking zegt
Oeps, jammer Audi!
JamesBond007 zegt
Prachtige race-historie! Mijn race/auto hart gaat hier sneller van stromen. Mooi autoblog! Ik houd wel van dit soort feiten!
bart_vandecavey zegt
23. Ford Chicanes?
jaapiyo zegt
“…Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Graf Berghe von Trips. Hij gebruikte de schuilnaam om zijn ouders niet ongerust te maken. Later vierde hij grote racesuccessen onder zijn echte naam.”
Het liep alleen iets minder fijn af met hem uiteindelijk.
mrrallycross zegt
De tijd dat die auto’s nog bijna 400 gingen. Heerlijk!
fyr0 zegt
Die foto van het artikel is erg mooi, is hij ergens in 1080p te krijgen voor een wallpaper?