Niet ergens in Florida, maar gewoon bij ons in de polder.
De Porsche Taycan is inmiddels aangekomen in Nederland. De eerste exemplaren staan op gele platen. Voor potentiële klanten van de Duitse autofabrikant is het misschien wel de eerste keer dat ze achter het stuur van een elektrische auto plaatsnemen.
In het geval van de Taycan is dat geen kinderachtige kennismaking. De Porsche is verkrijgbaar in meerdere varianten. Waaronder 4S, Turbo en Turbo S. Laatstgenoemde is het topmodel en dat hebben ze bij de politie ook gemerkt.
Gisterochtend werd op de N33 ter hoogte van Wildervank (Groningen) een hardrijder gesnapt. Het bleek om een 24-jarige bestuurder te gaan die een proefrit ondernam met een Porsche Taycan Turbo S. Er werd een snelheid vastgesteld van 214 km/u. Op deze weg is een maximumsnelheid van 100 km/u toegestaan. Na correctie bleef een overtreding van 207 km/u over. Overigens was dat nog niet de top van de Porsche. De Taycan Turbo S heeft een topsnelheid van 260 km/u.
De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de jonge bestuurder. Het rijbewijs van de automobilist is ingevorderd. Ook moet hij een educatieve maatregel gedrag (EMG) ondergaan. Aangezien het hier om een flinke snelheidsovertreding gaat zal de hoogte van de boete nog vastgesteld moeten worden.
Fotocredit: Team Verkeer Noord-Nederland via Instagram
Dutchdriftking zegt
Lekker gewerkt!
raoufff zegt
@dutchdriftking: pik!
bluetiger99 zegt
Bij dit soort overtredingen wordt de auto toch ook in beslag genomen?
barendbotje zegt
@bluetiger99: Is geen eigendom van bestuurder als ik de titel correct interpreteer. Dus er valt weinig in beslag te nemen behalve zijn rijbewijs en geld ?
Robert zegt
@barendbotje: is niet altijd zo, voor zover ik weet. In bepaalde (lees: zeer ernstige) gevallen kan zo’n auto dus wel in beslag genomen worden, waarna de kosten voor afslepen, stallen en eventueel derving van inkomsten door de rechtmatige eigenaar mag worden verhaald op de bestuurder.
Over het algemeen zal het echter niet zo heel snel gebeuren; meestal volgt er een telefoontje naar de eigenaar, dat -ie de auto zelf mag komen ophalen.
soundgarden zegt
@RRRobert: het gaat om een snelheidsovertreding, geen poging tot moord. Je dwaalt wat af maar :P
Robert zegt
@soundgarden: vandaar de toelichting ‘zeer ernstige’. Eigenlijk altijd wanneer er sprake is van een combinatie van extreem gevaarlijk rijgedrag + snelheidsovertreding(en).
unknown234 zegt
@RRRobert: Auto kan inderdaad buiten gebruik worden gesteld, ongeacht wie de eigenaar is. Al die plusjes voor diegene boven jou geven wel aan hoe onwetend men is. 57 gevalletjes van mensen die leip op tv kunnen komen als ze gesnapt worden door wegmisbruikers.
kareljansen zegt
@barendbotje: Dat zal je tegenvallen. Als je je auto uitleent aan iemand met een forse belastingschuld, dan mogen ze hem wel degelijk in beslag nemen. Zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
hotze zegt
@kareljansen: te bizar voor woorden!
donvincenzo zegt
@bluetiger99: Bij een overschrijding van meer dan 50 km/u *moet* de politie het rijbewijs innemen. Bij een snelheid van meer dan het dubbele van de limiet *mag* de politie de auto in beslag nemen, ook als de bestuurder niet de eigenaar is (anders zou elke leaserijder daar ook aan kunnen ontkomen).
E550 zegt
@donvincenzo: dus als je 100 rijdt waar 50 is toegestaan, dan nemen ze de auto in beslag?
donvincenzo zegt
@e550: Nee, dan *mogen* ze dat. Dat wil dus niet zeggen dat ze het daadwerkelijk doen. Het gebeurt volgens mij vaker niet dan wel.
flutterby zegt
@e550: met 100 door de bebouwde kom…? Ja lever je auto maar in.
E550 zegt
@flutterby: in Utrecht en Amsterdam zijn er genoeg 2 baanswegen (2+2) waar 50 is toegestaan, maar waar je heel simpel (en redelijk veilig voor een kort stukje) de 100 kan aantikken.
rhellema zegt
@e550: ook in Utrecht of Amsterdam ben je dan je auto kwijt! Maakt geen verschil!
flutterby zegt
@e550: dat het een aantal keer goed gaat betekent het niet dat het veilig is.
Met mijn Model 3 LR had ik ook niet veel ruimte nodig hoor, even een stoplicht halen en je tikt de 150 aan.
ghost zegt
@donvincenzo: mag al bij meer dan 70km/u. Al is de auto van de paus, boeit niet. Enige uitzondering die er bestaat is als je niet-NL’er bent, dan moet je ter plekke betalen. En als je dat niet kan, ben je alsnog je voertuig kwijt tot nadere bepaling.
donvincenzo zegt
@ghost: OM zegt vanaf 100%; https://www.om.nl/@33435/wanneer-neemt/
grasvreter zegt
Moet een vermogende jongen zijn geweest, waarom zou je als dealer anders zo’n auto mee geven. Kan ie mooi een trein abo betalen, die zijn ook duur.
ferrari94tr zegt
@grasvreter: Valt wel mee hoe vermogend je moet zijn. De meeste dealers zijn niet zo moeilijk als je het netjes vraagt. Toen ik student was heb ik ook een proefrit gemaakt in een Model S P85D, terwijl ik geen cent te makken had.
GeoBem007 zegt
@ferrari94 Tesla vs Porsche… De Taycan krijg je niet zomaar mee, zeker niet als 24 jarige.
fanboy zegt
@geobem007: Ja iedereen geeft ook zomaar een Tesla mee van 100.000 euro mee die net zo snel is. Dat is nog steeds een heel dom idee.
rickvanbuuren zegt
@fanboy: het is/was beleid van Tesla om juist heel soepel te zijn met proefritten, zodat zoveel mogelijk mensen vertelden hoe gaaf elektrisch rijden kan zijn. Zo stapte ik ook in een P100D nadat ik verteld had toch echt niet in de markt te zijn voor een Tesla.
Loek zegt
@rickvanbuuren: ik kreeg hem niet mee hoor. Werd mij goed duidelijk gemaakt dat het om een auto van 100.000 euro ging. De manager/verkoper kent mij zelfs.
SpiderIV zegt
@720s: soms is dat “kennen” de hele goede reden om een auto niet mee te geven. ??
fanboy zegt
@rickvanbuuren: Ok maar dan is het nog steeds wel een slecht idee :D
Ot92 zegt
@fanboy: Ook ik kreeg een tesla model s p85d mee met een waarde van ruim 120k toen ik nog 23 was. Dus zo raar is dat nog niet eens…
kennone zegt
@GeoBem007: je moet denk ik gewoom geluk hebben. Als ik en een maat ons berveelde probeerde we ook proefritten te maken en dat lukte vaker dan je zou verwachten. Hebben een nieuwe 997 Carrera S, 2e handse 996 4S, 2e handse E39 M5, nieuwe Q7, en nieuwe S8 V10 wel eens mee gekregen. Dat allemaal bij garage’s en dealers. En wat je via Marktplaats allemaal mee krijgt zonder dat de verkoper mee komt in je testrit is helemaal bizar.
donjunior zegt
@grasvreter: Waarschijnlijk een YouTube vlogger ofzo..
rolov zegt
@donjunior: ook mijn eerste gedachte. Zullen we wel weer schreeuwend en blèrend ergens zien opduiken.
hotze zegt
@donjunior: Enzo Knolleke.
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: Wellicht met de 911 van papa komen voorrijden? Scheelt een boel.
rutgerg zegt
@grasvreter: niemand die denkt aan een monteur van een Porsche dealer….. zou kunnen. Al ben je dan wel heel lomp en nu werkeloos gok ik zo.
porker zegt
@rutgerg: electricien?
onlyporscheman zegt
@grasvreter: als die met zijn vader was gekomen zou de dealer niet moeilijk hebben gedaan
E550 zegt
@grasvreter: toen wij, ik en mijn maten, 18 waren, kregen wij van de BMW dealer een M5 E60 mee, om de vader, die al meerdere high-end BMWs had gekocht, over te halen om een E60 M5 te kopen.
knapzuur zegt
Theekan, koffiekan, maar 207 kan natuurlijk niet, domme jonge..
Dutchdriftking zegt
@knapzuur: Taycan
Erik zegt
@knapzuur: Wim Kon
#wimkan
mh1983 zegt
Ik zag ze gisteren staan bij de shell in Haren (Gr.) Oeps.. :-)
karhengst zegt
Dan zit je op een steenworp afstand van de Autobahn en je laat je in Nederland snappen met een dergelijke snelheid. Kansloos.
rolov zegt
@karhengst: misschien geen winterbanden?
berlinetta zegt
@rolov: Die paar tientjes voor de boete in Duitsland zijn dan toch aantrekkelijker dan de boete die hij nu krijgt.
lekbak zegt
@rolov: winterbanden zijn alleen verplicht onder winterse omstandigheden. Die hebben we nu niet in dit deel van de wereld…
hotze zegt
@lekbak: ze zijn niet verplicht hoor. Alleen als je betrokken bent bij een ongeval onder winterse omstandigheden is de kans groot dat je als schuldige wordt aangewezen cq.je krijgt een bekeuring als je schuldig bent. De ‘umweltsticker’ is ook verplicht in stedelijk gebied. Geen sticker, maar nog nooit voor beboet.
banderas zegt
@karhengst: Sowieso waarom zou je 200+ rijden tijdens een proefrit. Het is jouw auto niet, dus je mag er ook wel even normaal mee omgaan. En testen wat je normaal rijdt, niet absurde snelheden.
karhengst zegt
@banderas: 200+ “is” normaal voor velen die voor werk of privé regelmatig in Duitsland komen, daar zie ik het probleem niet. Dat hoort gewoon bij een proefrit.
Ik waag alleen te betwijfelen of dat voor de kneus in kwestie het geval is.
hotze zegt
@karhengst: ‘dat hoort bij een proefrit’. Lekker sneu geval ben je.
karhengst zegt
@hotze: Zulke snelheden zijn voor mij twee-wekelijkse kost. Dan wil je weten of het standaard onderstel zwabbert of het sportonderstel te straf is voor de lange afstand.
Sneu is wanneer je het in Nederland gaat testen of anderen er bij in gevaar brengt (wat ook in Duitsland kan zijn). Of wanneer je anderen veroordeelt zonder kennis van zaken te hebben.
galgootje zegt
@karhengst: @hotze effe denken voor je zulke uitspraken doet. Veel mensen die regelmatig de autobahn nemen om bij Duitse relaties hun werk te doen of producten te leveren zitten liever niet meer dan 6 uur in de auto om in het zuiden te komen. Mijn kruissnelheid is dan ook rond de 210 waar mogelijk. Er is de ruimte, het is toegestaan en dus is de gevaarzetting anders dan hier. In Nederland > 150 door het dagelijkse verkeer, dan ben je een sneu geval ja. Men kan hier ook echt niet rijden verhoudingsgewijs, linksplakkers, spiegel- en knipperlichtlozen hier zijn daar debet aan, super irritant zelfs als je netjes 130 rijdt al. #gaeensrijdeninduitsland
hotze zegt
@galgootje: ja ’t was misschien een beetje korte bocht van me. Maar als je een goed autogevoel hebt weet je bij 160 ook wel of een auto goed rijdt. Zeker met een Porsche hoef je niet bang te zijn dat ie niet stabiel ligt; wellicht te hard (stuiteren). Je hebt gelijk hoor; ’t is een ramp om hier een beetje door te rijden. Je geeft de pijnpunten goed aan – naar links zonder knipperen – met 100 vrachtauto’s voorbij, kunnen ze niet even wat gas bijgeven. ‘k vrees ’t ergste voor maart als overdag 100 de max is.
galgootje zegt
@hotze: Chapeau voor je reactie, mee eens!
detroitv8 zegt
Karma voor de velgkeuze. Man wat lelijk.
donjunior zegt
@detroitv8: Het is een proefrit.. ik weet niet of je ooit een proefrit hebt gedaan?? Maar daar krijg je niet echt een keuze in het type velg onder de auto…
detroitv8 zegt
@donjunior: ah, dan weet ik niet of jij ooit een grapje hebt gesnapt.
donjunior zegt
@detroitv8: Grapjes maken is ook niet voor iedereen weggelegd..
onlyporscheman zegt
@detroitv8: dit zijn de mooiste premium velgen, mission variant. Ik ga ze bestellen.
frederik zegt
@onlyporscheman: Je bent niet alleen
cazzo046 zegt
1 keer goed op de rechterpedaal en je zit op dit soort snelheden met een potente EV.
Als je dan net op dat moment gepakt wordt ben je het haasje.
Denk dat het gros van de proefritten door de 200kmh gaat.
onlyporscheman zegt
@cazzo046: nee hoor, ik heb deze auto gereden afgelopen vrijdag zonder gekkigheid. Max was 160 km/u op een rechte stuk buiten N-weg, de acceleratie is leuker dan de vmax
knapzuur zegt
@cazzo046: één keer goed op het pedaal voor ruim 9 seconden, als je reactie vermogen zo laag is ben je nog een gevaar te voet..
dutchneon zegt
Tja…. EMG ik heb er nog nooit positieve verhalen over gelezen…..
dutchneon zegt
@dutchneon: En aangezien het CBR dat regelt zal het ook nooit beter worden
kniesoor zegt
@dutchneon: Meen begrepen te hebben, dat het als bewustwordings-exercitie bedoeld is. Zal vast wel een beetje werken. Behalve bij onverbeterlijken. Benieuwd wat het percentage van die laatste categorie op het totaal is ?
En een methode om nog wat extra centjes binnen te harken, vermoed ik.
Aluhoedje afzetten doet.
rikus zegt
@amghans: Zo’n EMG is hartstikke interessant. Lekker bewust worden van jezelf. Ik leer daar elke keer iets nieuws. Wel duur..
mashell zegt
@rikus: is yoga niet wat voor je?
rolov zegt
@amghans: 1000 euro vlg mij
Batsgeit zegt
@dutchneon: ik heb een aantal jaren geleden een EMG moeten doen. Het is inderdaad meer een bewustwordingscampagne. Je leert onder meer hoelang je remweg is bij verschillende snelheden, hoe andere je weggedrag ervaren, etc. Het begint met een gesprek bij een verkeerspsycholoog. Je probeert te ontdekken waarom je bepaald gedrag vertoond.
Ik kan niet zeggen dat de cursus zelf zoveel indruk heeft gemaakt, het meeste wist ik al en als ik te hard rij doe ik dat ook bewust. Het boetebedrag en de cursus waren in totaal 1600 euro, dus ik rij nu zelden meer dan 30km/h te hard.
rolov zegt
@Batsgeit: tjezus. 1600 ballen
crashingduke zegt
@Batsgeit: Zit je alleen in een theorielokaal of is er ook een deel praktijk. Voor mij was ooit een remtest op de motor een eye opener en niet zo zeer het theoretische verhaal.
Batsgeit zegt
@crashingduke: Nee, het is louter theorie. Je zit daar met een man of twaalf drie volledige dagen het een en ander door te spreken. Overigens is het een erg gevarieerd publiek: de ene helft zag wel in dat ze iets fout hadden gedaan, terwijl de anderen vrolijk zeiden dat ze niets zouden veranderen. Zolang je maar op komt dagen en je handtekening braaf zet, mag je je rijbewijs bewaren. Bijzondere constructie.
E550 zegt
@Batsgeit: hoe hard had jij gereden?
Batsgeit zegt
@e550: 31km/h te hard. Ik had de “pech” (uiteindelijk heb ik zelf te hard gereden en moet ik er voor boeten) dat er een ongelukkige samenloop van omstandigheden was.
Ik ben gepakt op de ringweg Groningen toen er werkzaamheden waren. Het is een vierbaansautoweg, maar dat wordt gezien als binnen de bebouwde kom omdat je de bordjes Groningen passeert. Anyway, ze waren destijds bezig met de fietsbrug. Er was niemand aan het werk, er stonden alleen wat pylonen op de vluchtstrook. Ik reed 85km/h waar ik 50 mocht dusja, het was ook veel te hard. Ik vond/vind het totale bedrag alleen erg onevenredig.
E550 zegt
@Batsgeit: had je geen Flitsmeister.? Wel bizar, €1600 voor 31 km/u te hard. In Utrecht, bij het oktoberplein, of in Amsterdam, bij het Surinameplein, heb je ook een vierbaansweg waar je heel makkelijk 100 rijd, maar waar 50 is toegestaan. En dan staan ze ook altijd te flitsen.
stupendo zegt
@e550:
Waar staan ze dan op dat Oktoberplein? In 1999 werkte ik aan de Weg der Verenigde Naties en kwam er dus elke werkdag. Ik knal ook nog steeds hard over de brug maar heb ze echt nog nooit gezien en nog nooit een prent gehad daar. En ik rijd daar vaak tegen de 100 op de brug. Of staan ze “beneden” ergens?
E550 zegt
@stupendo: Na de fly-over staan ze vaak bij het tankstation. Het is heel verleidelijk, makkelijk en veilig om daar hard te rijden, het is immers een 2baansweg. Maar het is daar is wel 50, en sommige mensen vergeten dat wel eens.
mashell zegt
@dutchneon: het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat mensen daar laaiend enthousiast van worden, eerder dat ze zich incompetente sukkels voelen en de volgende keer wel twee nadenken voordat ze iets extreems doen in het verkeer.
kniesoor zegt
@mashell: Dat zal afhangen van de vraag of ze hun gedrag als ‘iets extreems’ ervaren. Vermoed, dat dat lang niet altijd het geval is.
lekbak zegt
@amghans: 200+ op een lege n33 is ook niet persee extreem. Het mag niet, dus dan zal je moeten staan voor de gevolgen. Maar die weg is op sommige plekken zo strak als een biljardlaken.
ghost zegt
EMG terwijl je al 6 jaar bestuurder bent, slaat imo nergens op. Anyhow bestuurder zal de EMG afronden en verder niks van leren.
phr34k zegt
@ghost: Net of 6 jaar lang is. Ik denk dat een EMG best indruk maakt op een jochie van 24 die pas net op de weg zit.
Onehp zegt
@ghost: Al 6 jaar? Is dat lang of kort? Na 6 jaar ben je zeker nog niet ‘volwassen’ in je rijbewijs als je het mij vraagt, en bovendien, zoals je aangeeft, hoe langer je je rijbewijs hebt, hoe minder kans dat je nog wil bijleren en hoe slechter de feitelijke kennis is van de verkeerswetten, jammer gonoeg. Rijbewijs is geen recht, het is een voorrecht die je afgepakt kan worden als je niet waardig bevonden bent (om je op een manier voort te bewegen die andere mensen niet onnodig in gevaar brengt.)
Zoiets.
ghost zegt
@Onehp: ik vind 6 jaar best een tijd, vergeet niet dat er tegenwoordig ook al zat rijden bij 17 jaar, met iemand ernaast weliswaar. Ben deels met je eens dat je misschien op 24 jaren de gevaren minder inschat, maar aan de andere kant, je kan een hoop leren inschatten als je dag in dag uit op de weg zit. Dat laatste weten wij echter niet. Blijf erbij, vind het wat overdreven want die EMG is meer een uitleg over de gevaren en dergelijke dan echt een cursus dat je beter gaat rijden. Met een ontzegging baal je ook wel hoor, spreek uit ervaring zodoende, die 2 maanden duurden echt lang om niet eens een Sparta med bij wijze van te mogen rijden..
r525 zegt
@onehp: Dat ligt natuurlijk ook net maar aan je jaarlijkse kilometers. Heb 5 jaar lang +/- 70.000 KM per jaar gemaakt. Als je dat met een gemiddelde particulier vergelijkt, die doet 25 jaar over dezelfde kilometers.
inbedrijf zegt
Welke youtuber is zijn rijbewijs kwijt ?
mashell zegt
Hiermee is het wel bewezen, de Taycan is een echte Porsche.
Onehp zegt
@r525: mijn punt is eerder dat de jaren, of de kilometers, niet zo heel veel zeggen. Ja de allerslechtse chauffeurs hebben zichzelf al verwijdert door constant te crashen, maar veel kilometers en een lage pakkans kan ook betekenen dat slechte rijgedrag dat er van het begin inzat, enkel nog diepere wortels heeft gekregen. Genoeg mensen met 30 jaar hun rijbewijs die niet goed bezig zijn, slechte rijtechniek hebben, vaak kleine incidenten meemaken die ze altijd op de anderen hun schuld steken, die de verkeerswet erg goed kunnen (want ze hebben gelijk en al veel ervaring, bij default). Genoeg mensen met veel ervaring die denken dat bv. een ferrari zoveel harder remt dat je een stuk harder kan rijden en het risico volledig verkeerd inschatten…
Een zeer zwaar ongeval hoeft maar één maal te gebeuren tijdens de rijcarriere om het leven (van (vele) anderen) te tekenen en vaak veroorzaakt door ‘rijgedrag’, terwijl je om het Nederlandse gemiddelde te halen, je een grootteorde 1000 jaar moet rijden (@15000km/jaar) voordat er een zwaar ongeval zich voordoet met een zwaargewonde, of grootteorde 30’000 jaar voor één dode…
Best is pakken op rijgedrag, maar meer dan dubbel de toegelaten snelheid gaat in mijn boekje doorgaans ook onder de noemer risicovol rijgedrag, wordt je gepakt was je blijkbaar niet zo alleen als je dacht…
frank2b zegt
Karma!
Oh nee, da’s dat andere ding ….
circlestorm69 zegt
https://www.autojunk.nl/2020/01/taycan-turbo-s-op-gele-platen?utm_medium=relevant_items
Zal deze wel geweest zijn….Groningen.
bernoulli zegt
Komt allemaal door de Turbo. Ze hadden hem de atmosferische Taycan moeten lenen.
supertjeduc zegt
Ach zou het zelfde gedaan hebben als zo’n ding mee kreeg
Gewoon brute pech
En hij heeft een mooi verhaal voor op feestjes
Jammer van de centen die hij kwijt is en de tijd voor die cursus
jouster1988 zegt
Er zijn altijd mensen baas boven baas..
https://autorai.nl/geflitst-8-extreme-snelheidsovertredingen-europa/
clarkson zegt
Kan gebeuren ? Afgelopen jaar ook (ik zelf niet) een proefrit gehad waar 220 gemeten is op de 50 weg. En dat met een Abarth 595..