Laadpalen werken niet: dat heeft studie van een zeer prestigieuze universiteit uitgewezen, dus dan is het waar.
Elektrisch rijden is niet helemaal hetzelfde als rijden met de verbrandingsmotor. Je moet een beetje omdenken. De actieradius van een EV is kleiner dan die van een vergelijkbare auto met plofmotor.
Aan de andere kant: daarmee moet je naar een tankstation. In principe kun je een elektrowaggie gewoon altijd laden als je parkeert. Je vertrekt dus altijd met een volle lading.
Laadpalen werken niet
Maar ja, dan moeten al die palen het wél doen en wat blijkt: dat is het niet geval. Een nieuw onderzoek – gehouden aan de universiteit van Harvard – toont aan dat er heel erg veel uitdagingen zijn om het laadnetwerk op orde te krijgen.
Ze kwamen namelijk tot de conclusie van de 22% van de publieke laadpalen niet deugdelijk functioneert. Dat is een wel heel erg groot percentage. Voordat je meteen vitriool in het toetsenbord drapeert en de commentsectie komt bevuilen: het gaat hier niet alleen om Nederland.
De studie beslaat namelijk tien jaar aan data en werd dus gehouden op de Harvard Business School. Daarbij werden er 1 miljoen laadpunten onder de loep genomen in de Verenigde Staten, Azië en Europa, dus het gaat ook om laadpalen in Nederland. We durven de stelling wel aan dat wij superieure Hollanders het gemiddelde wel omhoog halen.
Net als Noorwegen is er hier een behoorlijk uitgekiend laadnetwerk zodat men makkelijker overstapt naar een EV. In Noorwegen hebben ze olie om dat te finanieren, in Nederland gebruiken we het belastinggeld dat @jaapiyo betaalt. Dankzij hem hebben we hier puike laadpalen.
Charging Anxiety
Maar dat is dus niet overal het geval. Harvard stelt dat dat laadpalen minder betrouwbaar zijn dan tankstations. Niet alleen is het aantal laadpalen beperkt, ook de verdeling ervan, want er zijn nog te veel lege plekken. Ook gaan de prijzen alle kanten op. Dus dan heb je uiteindelijk een paal gevonden die werkt, is het altijd een verrassing hoe duur het gaat worden.
Al deze factoren zorgen voor een nieuw fenomeen dat wij nog niet kenden. Het zorgt er ook voor dat mensen nog niet massaal overstappen naar een elektrische auto: charging anxiety. Ah, range anxiety (angst voor een te kleine acteiradius kenden we al wel). Charging Anxiety is de kans dat je ergens moet gaan laden en dat dan daar niet lukt omdat de laadpalen niet functioneert. Volgens Bloomberg komt het omdat niemand die laadstations onderhoudt.
Via: Carscoops
pomoek zegt
Is zeker een ding waar je rekening mee moet houden en gewoon compleet irritant. Ik heb wel het idee dat het bij moderne laadpalen wat minder vaak voorkomt, het zijn met name de “oudjes” die nog wel eens rood oplichten.
kas_par zegt
Hou er eigenlijk nooit rekening meer mee. De afgelopen 2 jaar in binnen- en buitenland hooguit een keer of 4-5 problemen gehad met een laadpaal, terwijl ik vrijwel dagelijks gebruik maak van publieke laadpalen. Een aantal jaren terug was het in het buitenland nog wel een dingetje, maar in Nederland destijds ook zelden tot nooit problemen
rogerzz zegt
Dan heb je denk ik mazzel, ook in Nederland zijn er genoeg rare problemen. Een Eneco paal met mijn Eneco laaddruppel doet het jaren goed, en opeens wordt mijn laaddruppel niet geaccepteerd. Via de QR en Eneco-app, niet werkend te krijgen. De paal is groen. Onbegrijpelijk, nieuwe laaddruppel aangevraagd als backup, geen verschil. Een week later werkt alles opeens weer.
Soms moet je bellen om een paal te resetten, soms zegt mijn auto ‘netspanning te laag’ – soms wordt de druppel van Eneco of Shell niet herkend, er kan genoeg misgaan. Het valt mij ook op dat in een (diepe) parkeergarage de 4g/5g verbinding van de laadpaal ook een issue kan zijn om de laadpas te valideren.
Het is denk ik 10x niet gelukt en 500x wel, dus 98% van de keren is het gewoon probleemloos.
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat dit met name een rol speelt bij de publieke laadpalen welke door de gemeente zijn neergezet? De snel laders langs de snelweg zullen denk ik beter in de gaten gehouden worden daar er die ook geld moeten opleveren.
kas_par zegt
Bij de Shell snelladers kon ik lange tijd niet laden, dat wist ik, en meestal staat er een fastned naast, dus geen probleem. Daar was de paal dan niet kapot, maar ging er dus wel consequent ergens iets mis in de communicatie tussen de paal en mijn auto. Vraag me niet wat! Daar kom je nooit achter… Inmiddels werkt het wel weer. Vraag me af hoe dat in dit onderzoek meegenomen is..
rulefollower zegt
Een e-tron?
petroldrinker zegt
Tja, we merken het vaak genoeg (mijn vriendin meer dan ik gezien het haar auto is) ook langs de nederlandse wegen dat laders het niet of slecht doen, vant weekend nog bij een fastned langs de snelweg waar maar 1 vd 4 snelladers het deed, feest!! het blijft waardeloze techniek die EV’s
kas_par zegt
Zegt denk ik toch meer over de gebruiker dan de techniek? In 4 jaar (heel veel) elektrisch rijden nog nóóit problemen gehad met laders die niet werkten. Met snellader leyterlijk nooit (behalve een tijdje een probleem tussen de Shell snellader en specifiek mijn auto), met publieke laadpalen héél af en toe een keertje, maar dan is er een straat verder wel weer een lader die het gewoon doet. Dus ik hou dit op klagen om te klagen.
THSD zegt
@kas_par
Jouw verhaal komt nu niet geloofwaardig over.
Eerst zeg je “nóóit” problemen te hebben met laders die niet werkten en vervolgens zeg je een probleem met de Shell snellader te hebben gehad en hierna nog eens dat je met publieke laadpalen heel af en toe problemen hebt.
Dus conclusie: wel eens problemen is niet hetzelfde als nooit problemen.
Jeroen zegt
Nu onderweg naar Italië. 0,0 last van enige charging of range stress. In al die jaren nog geen enkele keer gehad. Tesla rekent altijd netjes uit waar en hoe lang je moet laden. Nooit enige laadfiles gehad. Wellicht ben ik altijd spekkoper geweest, maar met Tesla kan ik al die “horrorverhalen” echt niet plaatsen.
Jeroen zegt
Hierbij de kanttekening dat ik eigenlijk alleen thuis, op het werk of via het eigen Tesla netwerk laad. Wellicht scheelt dat, ik maak geen gebruik van andere publieke netwerken.
b00st zegt
Zelfde ervaring. Paar jaar geleden 1x een supercharger gehad die uit dienst was, maar dat werd gewoon gemeld in de navigatie en automatisch herberekend naar de volgende (tijdens de rit, dus geen hinder ondervonden).
kas_par zegt
Ik heb geen Tesla, mijd de Tesla laders (want gedoe met declareren) en laad bijna altijd bij publieke palen bij gebrek aan een oprit. Ook nog nooit enige laadstress ervaren in recente jaren. 3-4 jaar terug was Frankrijk nog ietsjes uitdagend met een auto die geen heel grote range heeft, maar uiteindelijk ook geen problemen gehad. Inmiddels is Frankrijk ook gewoon prima voor mekaar
Trojan zegt
Ik geloof dat er op zwarte zaterdag en 1 of 2 dagen rond de wintersport eens rijen gestaan hebben bij een paar Superchargers en dit werd meteen breed uitgemeten in het nieuws en op alle blogs waardoor mensen denken dat dat normaal is en meteen maar hardop de conclusie trokken dat EV’s volstrekt belachelijk zijn voor lange afstanden.
In werkelijkheid cross ik de afgelopen 5 jaar al heerlijk door Nederland en de rest van Europa zonder ook maar enig (laad)probleem en zonder ook maar 1 seconde last te hebben van ‘range-anxiety’. Het snelladen doet Tesla gewoon heel, heel erg goed en ik heb geen enkele behoefte meer aan een brandstofauto. Ik reed laatst even in een Volvo V60 T5, heus geen langzaam ding, maar wat voelt dat dan ineens traag zeg.
Friez zegt
Ik merk dat de Shell Superchargers vaak kapot zijn. Bij De Lucht langs de A2 deden/doen ze het een hele tijd niet. Zelfde geldt voor de Superchargers bij Breukelen (richting Utrecht). Ik probeer de Shell daarom te mijden en meteen naar een Fastned of Ionity te rijden. De normale laadpalen werken ook vaak niet. Laatst bij Center Parcs geweest en daar stonden 20 laadpalen, maar slechte 8 deden het (en waren al bezet).
mashell zegt
Een merk dat je ook beter kunt mijden is Allego, veel storingen en trage reparaties. Fastned heeft het goed voor elkaar maar Tesla is qua laad infrastructuur gewoon nog de onbetwiste kampioen.
kas_par zegt
De Shell laders zijn naar mijn ervaring niet vaak defect, maar hebben geregeld problemen met communicatie met bepaalde auto’s… een heke tijd kon ik bij Shell nooit laden, terwijl andere merken auto’s geen enkel probleem hadden… lijkt inmiddels wel verbeterd
William zegt
Charge anxiety kan ook inhouden laadpalen die bezet zijn, en dat je niet weet hoe lang die ladende auto’s er blijven staan. Nog 5 minuten of nog 50 minuten?
321lambo zegt
Bijkomend, vele van ons hebben eens pasje van de baas die in mijn geval via Mobility Plus werkt hier in België.
Moet je dus al hopen dat de paal aangesloten is op het roaming netwerk van Mobility Plus, anders kan je nog steeds niet laden met laadpas vh werk.
In hun app (een werkelijk gedrocht) moet je dan onhandig checken of de laadpaal die je voor ogen hebt ook bij hun op de kaart zichtbaar is (Tesla ondersteunen ze bv. al niet, vele in Duitsland ook niet naar mijn gevoel). Indien ja, weet je enkel dat het alvast zou moeten werken als de paal ansich niet kapot is (die 22% dus).
Mij geeft het alleszins veel stress bij langere ritten om dit allemaal uit te zoeken, ABRP resultaten te checken , bezettingsgraad checken, checken of hij wordt ondersteund, checken of er een alternatief is dat ondersteund is door Mobility Plus als je daar met 10% aankomt en er staat een erg lange rij of het wilt onverhoopt toch niet werken. Of er staat veel file vanwege een ongeval en Waze stuurt je over een andere route (begint het verhaal terug opnieuw..)
Dat ontspannen naar je vakantie bestemming/verlengd weekendje rijden verhaal dat je vaak leest herken ik dus absoluut niet. Echt, wat een gedoe! 5x fastchargen op 1 rit van 950km dan nog maar. Verplicht stoppen na 90 minuten rijden ongeveer (dan was hij weer bijna leeg bij 150km/h meerijden) en hopen elke keer dat het allemaal inderdaad werkt. Heuj.
harleytijn zegt
Hier in de wijk staan redelijk veel publieke laadpalen. Je kunt deze gratis aanvragen bij de gemeente als er binnen een straal van 300m nog geen laadpaal staat. Als het een keer voorkomt dat er eentje het niet doet, kun je dit heel eenvoudig doorgeven via de QR code op de laadpaal. Meestal is het dan binnen 2 werkdagen opgelost en werkt de laadpaal weer. Waar ik me meer en meer aan erger zijn de lui die het hele weekend hun EV of PHEV aan de laadpaal laten staan. Laadpaalklevers zijn voor mij een veel grotere ergernis dan de laadpaal die het niet doet.
Trojan zegt
Klopt, mijn ervaringen met de gemeentepalen was ook prima en heb zelden meegemaakt dat er eentje defect was. Maar ook in mijn buurt was er helaas zo’n PHEV-rijder die z’n auto op vrijdag inplugt en ‘m er maandagmiddag nog steeds aan heeft hangen. Ik laad tegenwoordig thuis op eigen parkeerplaats, het is wel erg rustgevend om gewoon leeg thuis aan te komen, al wetende dat je kan inpluggen en je auto er gewoon kan laten staan zolang je maar wil.
MrSkyline zegt
Het zou helpen als er ergens op laadpalen staat hoe vol de auto is, hoe lang het nog duurt en dat als hij vol is dit heel duidelijk zichtbaar is zodat de eigenaar zich eerder geneigd voelt om zijn auto te verplaatsen. Grote lamp bovenop die rood knipperd, oranje als hij half vol is en groen als hij bijna vol is en dan continu groen brandt als hij helemaal opgeladen is om aan iedereen te laten zien wat voor aso je bent als je niet binnen 5 minuten je auto verplaatst. Dit vervolgens verplicht maken voor laadpaalboeren en dan los je dit probleem waarschijnlijk al deels op.
Trojan zegt
Er is altijd al een blauwe lamp tijdens laden en permanent groen brandende lamp als het laden voltooid is. Menig (vooral PHEV) rijder stoort zich hier alsnog totaal niet aan helaas. Ik denk dat ‘idle-fees’ meer standaard moeten worden. Als je ze in de portemonnee pakt luisteren ze wel, de werkgevers zullen die kosten ook heus niet accepteren.
harleytijn zegt
Eens, Idle-fees mogen wat mij betreft standaard ingevoerd worden als de auto niet binnen een uur wordt verplaatst. Zelf houd ik het laden altijd via de app in de gaten. Is prima te doen.
mashell zegt
Zelf laad ik meestal in de nacht en als de auto om vier uur vol is dan haal ik die echt niet eerder dan 9u op. Idle fees zijn een verkeerde oplossing, meer laadpalen is de oplossing.
MrSkyline zegt
Je zou ook idle fees overdag in kunnen zetten. Niemand gaat zijn auto snachts van de lader halen, maar overdag kan je dit prima invoeren.
degrotemuis zegt
@mrskyline Zeker nu er ook geluiden opgaan om laadpalen uit te schakelen op piekmomenten is meer laadplekken wat mij betreft de enige goede optie.
Vier scenario’s:
1. Je werkt in ploegendiensten, inclusief nacht, komt na een nachtdienst thuis met een bijna lege accu en moet 8 uur later weg, dus je moet laden terwijl je slaapt, maar je auto is na ongeveer 5 uur vol. Moet je dan idle fees slikken, je nachtrust onderbreken, wat mensen in een normaal dagritme niet hoeven volgens jouw voorstel, of verplicht uitwijken naar een snellader die ook de nodige slaap kost omdat je eerst 30-40 minuten daar laadt? Of gewoon heel smerig de laadsnelheid van je auto omlaag halen, als de idle tijd pas ingaat zodra de auto vol is of daarna?
2. Je moet naar je werk en komt erachter dat de laadpaal in storing is geschoten / afgeschakeld op verzoek van netwerkbeheerder of iets, in ieder geval sessie onderbroken. Heen red je qua tijd en accu nét, terug niet. Vandaag is een heidag als je op kantoor werkt, een schoolreisje als leraar, een drukke dag in het ziekenhuis waar je werkt op de SeH etc, in ieder geval, je weet de komende 10-12 uur kan ik de auto niet loskoppelen. Maar je komt ook niet meer thuis. Worst case scenario staat is je werk ook nog in provincie Utrecht, waar AC palen uit staan zodra je terugkomt en de snellader ligt verder weg dan je overgebleven range. Dat wordt dan verplicht overdag idle fees slikken, of wederom lekker je laadsnelheid flink omlaag trekken.
3. Je bent een niet erg sociaal persoon, die graag lekker vooraan parkeert. Laten daar nu ook de laders staan… Je auto is nog zo vol, dat je na 2-3 uur wel de idle fees om de oren zou krijgen. Maar als je de auto instelt op 3kW laden kan je lekker blijven staan…
4. Door types als bij 3 gaan CPOs en MSPs na vaste tijden idle fees tellen, na 3 of 4 uur laden betaal je stevig. En laat jij nu net een mooie tweedehands 2018 eNiro, MX30 of iPace gekocht hebben… 7kW laden zei de verkoper, maar in jouw wijk, waar je als eerste elektrisch rijdt, blijkt alleen een 11 kW paal te staan, dus je laadt na laad verliezen maar zo’n 10-12kWh in die tijd…
Het laadsnelheid omlaag trucje voorkomt idle fees als die ingaan x tijd na accu vol, maar zorgt ervoor dat anderen nog steeds niet kunnen laden.
Idle fees na x tijd ‘straffen’ de mensen die minder goed op de hoogte waren bij aanschaf of wel elektrisch willen rijden, maar niet een heel ruim budget hebben.
Meer laadpunten zorgen ervoor dat het niet echt uitmaakt als er eens een dieselbusje op de laadplek staat, of een plugin na 2 dagen pas loskoppelt
erwh zegt
EVbox laders werken in ieder geval 9 van de 10x niet, wat een goedkope rommel is dat.
Overige laders meestal geen problemen mee.
banderas zegt
“De actieradius van een EV is kleiner dan die van een vergelijkbare auto met plofmotor.”
Uh, de meeste benzineauto’s komen net zo ver hoor.
rogerzz zegt
Hmm, ik zie in mijn dieseltje toch vaak 1350km rijbereik staan als ik de tank volgooi, dat lukt een EV niet op één lading. En dat is geprojecteerd bereik op basis van de rijstijl.
Op YouTube staat er nu een filmpje van Joe Achilles die 2400km doet in een Passat 1.6TDI met 70 litertank. Rustig rijden en Michelin Ecobanden, verder geen aanpassingen. Nooit een dieseltje gehad gok ik zo?
Trojan zegt
Ik zie toch echt ‘benzineauto’s’ staan en ‘de meeste’, die uitspraak klopt dus gewoon. Ik snap die wedstrijdjes ver-pissen over 1000+km range trouwens nooit zo. In Nederland speelt het sowieso al geen rol. Wat lange Europese ritten betreft: Als jij een onnatuurlijk grote blaas hebt waarmee je 8 uur onafgebroken kan sturen zonder plaspauze en dan ook onderweg nooit zin krijgt in een korte pauze en een bakje koffie of een broodje, dan be my guest. Ik zou pas kijken naar benzine/diesel als ik boven de 60.000km per jaar rijd. Daaronder levert het me geen noemenswaardige tijdswinst op.
rogerzz zegt
Benzine is inmiddels haast vergelijkbaar; een Octavia (vrij gemiddelde auto) doet 1:15 en met een tank van 60 liter kom je ook 900km? En er zullen vast veel zuinigere wagens bestaan. Mijn dieseltje is niet eens indrukwekkend zuinig.
Persoonlijk vind ik het wel fijn om niet zo vaak hoeven te tanken. Een EV met 300km range snap ik ook niet zo goed, rij wat harder door en in de winter en ik kan niet eens naar mijn werk heen en weer (200km per dag). Dus met theoretisch 5 dagen werken is dat 1000km, en 1x per week tanken. En ik hoef eigenlijk nooit te plassen, koffie van langs de snelweg hoef ik ook niet. Maar een grote tank is wel prettig.
En 60.000km per jaar in een EV? Niet te doen lijkt mij. Dan liever een dieseltje, dan is het slechts 60x tanken ;)
Trojan zegt
In jouw eigen situatie is een benzine/diesel misschien fijn, maar de gemiddelde forens in Nederland rijdt 38km per dag totaal. Dat levert dus heel veel mensen op waarvoor een EV helemaal dikke prima is. Ik ben zelf juist best wel een veelrijder met regelmatig dagen waarbij ik 400km per dag rijd in NL en als ik dan al niet op locatie bij de klant kon bijladen (wat trouwens bijna altijd wel kan) dan moet ik precies 5 minuten ergens aan een Supercharger hangen om comfortabel thuis te komen. Ik laad thuis, dus rij ’s ochtends altijd vol weg. Inclusief enkele buitenlandse ritten rij ik zo’n 50000 per jaar en het aantal extra uren dat ik onderweg aan snelladen kwijt ben in een heel jaar is ruimschoots op 2 handen te tellen. Daar kwam dus de conclusie vandaan dat ik onder de 60k kilometers per jaar de voordelen van een diesel nog niet heel erg zie.
degrotemuis zegt
Ja, laadpalen staan inderdaad vaker in storing dan er problemen zijn bij het tanken. En niet alleen de AC laders, verrassend genoeg ook vaak DC, met name in het buitenland. Ionity laadplein met Tritium laders? Dan staat er vaak wel minimaal eentje al even in storing. Allego ook regelmatig en Shell had een tijdje software issues. Ook geen goede ervaringen met Eon laders. Maar laadstress? Nee, sinds 2020 eigenlijk niet meer gehad. Intussen kom je in de meeste gebieden in Europa genoeg laders tegen om stressvrij rond te rijden. Zeker als je een praktische range van 300 of meer km hebt.