Wie had dat gedacht. Soms lijken 22 inch wielen beschaafd en klein te zijn.
De Ford Explorer is zo’n auto die in het echt veel meer indruk maakt, dan op de afbeeldingen. Dat komt mede door het het formaat. De auto is een beetje het tegenovergestelde van Tom Cruise. In het echt is het alleen maar indrukwekkender.
Waarschijnlijk is het niet bij iedereen bekend, maar de Ford Explorer is dus gewoon ook in Nederland leverbaar. Als jij 77.910 euro neerlegt bij de Ford-dealer, schroeven ze er een setje gele platen op voor je. In dit geval is het de nog enigszins brave hybride Explorer ST-Line.
De auto die je op de foto’s ziet is een subtiel onder handen genomen Exlorer ST. Het is een combinatie van een paar configuratie-keuzes en enkele zorgvuldig gekozen modificaties. Het betreft een Explorer in het Star White. Ondanks dat ondergetekende juist aluminium-kleurige details wenst op de witte 325d-duurtester, is het resultaat van deze Explorer niet verkeerd. Alles is namelijk uitgevoerd in hoogglans zwart.
De grille, raamlijsten, dakrails en zelfs de badges zijn allemaal zwart. Hetzelfde geldt voor de handgrepen en uitlaten. Omdat er gekozen voor het ST High Performance pakket, zijn de remmen in het rood uitgevoerd. De velgen zijn absoluut niet standaard. Sterker nog, ze zijn de reden voor de fotoshoot. Het betreft namelijk een setje ‘patta’s’ van de firma Vossen, model HF-5.
Volgens Vossen zijn ze ‘hybrid forged’, oftwel flowformed. Dat is een soort combinatie tussen velgen smeden en gieten. Het is meteen de grootste maat waarin de HF-5 leverbaar is. De wielen meten namelijk 22 inch in diameter. De breedste is 10 inch rondom. Om te matchen met de rest van de auto, zijn ze uitgeoverd in het ‘Satin Black’. Om de stance helemaal af te maken, is de auto overduidelijk verlaagd.
In technisch opzicht veranderde er niet veel. De Explorer ST heeft een Ecooboost V6 met twee turbo’s. Deze motor is goed voor 405 pk en 563 Nm. In Nederland is deze motor niet leverbaar, de PHEV levert namelijk meer vermogen (457 pk) en koppel (835 Nm). En de 22 inch wielen van de Amerikaanse velgenboer passen daar ook onder.
ericd zegt
Ja, en het heeft ook geen enkele optische zin om er dan maar 24″ exemplaren onder te schroeven. Onder een 4×4 hoort vet rubber om het geheel een kloek voorkomen te geven. Gisteren de LWB Land Rover gezien waarin Prins Philip naar z’n laatste rustplaats werd gereden? Daar zaten heerlijk ouwerwets hoge bandwang wielen onder. https://photos.lci.fr/images/613/344/[email protected]
maussieknip zegt
Ziet er erg goed uit zo met deze wielen, alleen hoeft verlagen van mij niet zo bij een auto als deze. Van de week voor het eerst in levende lijve gezien, maar wat is ie groot zeg, oogt idd heel anders dan op foto’s en dan was het een zwarte. Een witte zal wel nog groter, robuuster ogen.
Jochempie zegt
Ik heb gisteren de conclusie getrokken dat 14 inch Enkei RPF1 het beste gaan staan op mijn MX-5. 14 inch. Dikke banden maken een comeback, ik zeg het je.
crashingduke zegt
@Jochempie: Leuk dat je het schrijft. Ik heb van de week de originele 15” velgen met winterbanden vervangen voor 14” 323 velgen met zomerbanden die ik nog had liggen en het valt me mee. #10GDVB op Instagram.
ceesjan zegt
Dikke banden moeten een comeback maken is mijn mening. Dunne bandjes zijn absoluut sportiever en zo ogen ze ook, dit heeft alleen wel zijn nadelen.
jarnobakker zegt
@ceesjan: nou gezien het rubbertekort zullen de bandjes alleen maar dunner worden.
ceesjan zegt
Zullen we misschien eindelijk gaan recyclen, ergens in de wereld worden er miljoenen banden verbrand of begraven omdat het lastig is om te recyclen. Kernfusie is daarintegen prima mogelijk en naar Mars vliegen ook dus ligt het eerder een aan een kosten / baten verhaal ben ik bang.
jarnobakker zegt
Ik heb een Ford met 18 inch. Vorig jaar waren de voorbanden versleten en de achterbanden gecupd. 4 banden kostten me dik 1000 euro en dan had ik gewoon normale kwaliteitsbanden. Je zult dat maar hebben met zulke lummels😳. Dan pleegt je portomonee spontaan zelfmoord. Hoe dan ook nog ongeveer 4 jaar dan koop ik zo’n Explorer 😎 ik ben vader van 4 en dit vind ik nou echt de ultieme gezinsbak . ( ik rij nu in een getunede S-Max 😎).
shemale zegt
Wat voor bandenmaat heb je? Als ik even vlug zoek op 235/45/18 kom ik bij de Bridgestone T005 (vrij normale band) op ongeveer 130 euro per band (kopen via internet). Daarna laten monteren voor een paar tientjes en je bent nog geen 600 euro kwijt..
jarnobakker zegt
@shemale: mijn banden zijn 255 breed. Dat scheelt al een boel. Er zitten Pirreli’s onder. Hij is niet helemaal standaard meer ( aangepaste versnellingsbak , ophanging en motorupgrades). Als dan toch een 7 zitter moet rijden , dan wel een leuke. Het is wel subtiel allemaal gedaan. Geen sjonnie mobiel
RobTWo zegt
@jarnobakker: Ik heb tot vorig jaar een S-Max met 18’ gehad. Daar heb ik in 2020 nog €150,- betaald voor een Continental PremiumContact 6 inclusief montage. Als je €1000,- voor een setje kwijt was, rij je zeker een 6-wieler.
tenaci zegt
En dan te bedenken dat Ford tot 2005 boven de Explorer nog de Excursion had. Gebaseerd op de grote super duty trucks en mét V10!
slowland zegt
We hebben de Expedition nog. Deze is nog een stap groter dan de Explorer