Het jaar 2022 is van start gegaan. Voor automobilisten heeft de jaarwisselingen flink wat impact. We zetten alles op een rij.
Bijtelling in 2022
De bijtelling voor elektrische auto’s gaat omhoog van 12 naar 16 procent. Bovendien geldt die 16 procent bijtelling maar tot 35.000 euro. In 2021 lag die grens nog op 40.000 euro. Vanaf 2023 wordt deze zogeheten ‘cap’ in de bijtelling – de maximumwaarde van de auto waarvoor de bijtellingskorting geldt – verder verlaagd naar 30.000 euro.
Stel dat je in 2022 een elektrische auto van 40.000 euro kiest, dan reken je tot 35 mille met 16 procent bijtelling en over het restbedrag dat daarboven zit met 22 procent. Koop je in 2022 een nieuwe auto op waterstof of zonne-energie, dan mag je met 16 procent bijtelling voor de hele cataloguswaarde rekenen. Voor benzine- en dieselauto’s blijft het standaard tarief voor bijtelling gelden: 22 procent. Bijtelling in 2022.
BPM stijgt flink
Nieuwe auto’s in Nederland zijn al extreem duur, maar in 2022 doet Den Haag er nog een flinke schep bovenop. De BPM-boetes gaan weer omhoog. Het gevolg is dat nieuwe auto’s weer een tandje duurder worden. Het verschilt uiteraard per segment, maar reken in ieder geval op enkele honderden tot zelfs duizenden euro’s prijsverschil. En nu we toch over BPM praten: de extra toeslag voor diesels wordt verhoogd. De drempel voor de toeslag gaat omlaag naar 75 gram CO2 per kilometer. Ook diesels worden dus weer duurder. BPM in 2022.
Wijziging in APK
Vanaf 1 juli 2022 wordt de roetfiltertest onderdeel van de APK. Een goede ontwikkeling: want met name oudere meer vervuilende diesels komen dan niet meer door de keuring. Wordt het ook weer schoner van op straat. Autobedrijven die de APK in 2022 uitvoeren, moeten voorzien moeten zijn van een deeltjesteller. De verzwaring van de controle op roetfilters is een maatregel uit het zogeheten ‘Schone Lucht Akkoord’.
Miljoenen euro’s subsidie voor particulieren
We schreven er al eerder uitgebreid over op deze site: de SEPP-subsidie. Het is een afkorting voor Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De overheid verdeelt in 2022 in totaal 71 miljoen euro, bijna vijf keer zoveel als in 2021. Op een volledig elektrische krijg je als particulier in 2022 in totaal 3.350 euro subsidie. De Nederlandse overheid hoopt op deze manier de verkoop van volledig elektrische auto’s te stimuleren.
Je gaat meer betalen voor verkeersboetes
Een verrassing zal het niet zijn: in 2022 betaal je meer voor verkeersboetes. Afhankelijk van de gereden snelheid betaal je zowel binnen als buiten de bebouwde kom 1 tot 6 euro meer. Ook de boetes van sommige verkeersovertredingen stijgen flink. Het vasthouden van je telefoon tijdens het rijden gaat van 250 naar 350 euro. Ook het geen voorrang verlenen aan en voorrangsvoertuig komt je duurder te staan: niet 250 maar 350 euro. En tot slot: onnodig links rijden kost je in 2022 niet langer 150 maar 220 euro. Er zijn ook dalers, zo kost het onnodig geluid maken niet langer 400 maar 250 euro. Meer weten? Lees hier meer over verkeersboetes 2022.
Overgangsregeling oldtimers 2022
Nederland wordt in 2022 weer diverse oldtimers rijker. Als je auto voor het eerst in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988 en n de datum 1e toelating op je kentekenbewijs is nog geen 40 jaar geleden, dan kom je in aanmerking voor de overgangsregeling oldtimers. Je betaalt dan maximaal 130 euro motorrijtuigenbelasting voor 2022. Let er op dat je met deze regeling in de maanden januari, februari en december van hetzelfde kalenderjaar niet op de openbare weg mag rijden of staan, zelfs niet voor je eigen deur.
Via: BNR Autoshow
steventure zegt
VW tdi diesels zonder roetfilter komen niet meer door de apk?
bmwe46m3balling zegt
@steventure: jawel, die komen er wel doorheen.
Je moet alleen aangeven dat je auto geen roetfilter heeft en dan betaal je een extra toeslag bovenop je wegenbelasting.
Dit geld alleen voor personenauto’s van 2011 en daarvoor. Hierna is het illegaal om dit verwijderd te hebben. Of als je meer uitstoot dan nodig is.
steventure zegt
Ok bedankt voor de info het is een grijs kenteken bedrijfswagen van 2004
bmwe46m3balling zegt
@steventure: ja dat moet kunnen. Je moet een formuliertje invullen van de rdw en dan gaan ze dat veranderen op papier waardoor een toeslag krijgt boven op je wegenbelasting. Die moet je apart betalen.
In mijn situatie is het een 5 serie uit 2009 waarvan het roetfilter verwijderd was. 456 euro wegenbelasting en dan nog eens apart 70 euro.
Richmond zegt
@steventure: auto’s die vanuit de fabriek met een zijn uitgerust moeten deze nog steeds hebben tijdens de apk. Anders is het inderdaad afkeur. Auto’s waar het nooit op heeft gezeten, hoeven het ook niet te hebben
bmwe46m3balling zegt
@benja01: nee dat klopt niet helemaal. Ik heb een 5 serie uit 2009 waarvan het roetfilter verwijderd is. Ik heb dat aangegeven bij het RDW (2020). Je moet een formuliertje invullen zodat dat op papier komt te staan. Hierna krijg je een extra toeslag die je moet betalen elk kwartaal.
Het mag niet bij een auto van NA 2011. Dan is het zelfs strafbaar. Voor 2011 mag het roetfilter verwijderd zijn (of nu verwijderen) maar moet je het aangeven zodat een extra toeslag betaald elk kwartaal betaald word en door de APK kan komen als ze de deeltjes gaan meten. Maar NA 2011 moet er een roetfilter op zitten als dat van fabriek af zo was.
In mijn voorbeeld: e60 530d 2009 = 456 elk kwartaal + 70 euro apart elk kwartaal.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Die Passat, rood met mat zwarte spatbordranden blijft een gouden combinatie
560pk zegt
@mashell: ik zat het net te bedenken: wat was dit eigenlijk een prachtig ontwerp. Ik kan in de hele huidige VW lineup niet één auto bedenken die me zo aanspreekt.
Wolflow zegt
Dan hebben Turken blijkbaar goed gelobbyd in Den Haag, kunnen ze stuk goedkoper naar hartelust in stoet toeterend iedereen irriteren
sportabgasanlage zegt
Het is “tüüteren”. Die tüüter geeft de grote blij.
AudiRS zegt
@wolflow: toeteren heeft nooit 400 euro gekost. Daar is een andere feitcode voor. Onnodig geluid moet je denken aan revven enz…)
Ot92 zegt
@wolflow Minir er isch nieks mis met tüüteren ja
bierbuik zegt
Kan toch niet, dit soort grappen, ben je helemaal betüütert?!
Autokenner zegt
De roverheid is weer lekker bezig, zal even kijken naar mijn export ticket naar Spanje.
florisje zegt
@Autokenner: Ajuus! Je komt er nog wel achter dat we het hier zo slecht nog niet hebben.
petroldrinker zegt
Nou ik heb op veel plekken gewoond int leven, maar nederland blijft voor mij toch echt altijd 1 vd slechtste landen met alle (meest onzinnige) regels en wetten etc althans slechtst voor plezier en voldoening int leven
Autokenner zegt
We denken dat we de beste zijn, maar ik kan toch 10 landen opnoemen waar het fijner vertoeven is.
maotje zegt
@Autokenner: noem ze eens?
Ben wel benieuwd.
maotje zegt
@Autokenner: wil je aub nog even die 10 landen benoemen?
Autokenner zegt
Niet zo slecht met AL die belastingen?
AudiRS zegt
Die 3.350 euro subsidie is leuk maar daar spelen autobedrijven op in. Ze verhogen gewoon hun prijzen met dit bedrag en adverteren er alsnog mee. Zo profiteren zij ervan en niet de consument.
simon83 zegt
@audirs666: de auto’s die aan de subsidie eisen voldoen worden populairder. En waar meer vraag naar is moet meer voor betaald worden. (Dat geld ook voor autobedrijven) Dus uiteindelijk is het de oude eigenaar die er meer geld voor krijgt.
AudiRS zegt
@simon83: ja das leuk gezegd maar dat staat los van de verhoogde prijzen met subsidie. zo profiteert de klant niet van de subsidie. Mee kappen dus.
simonbv zegt
@audirs Snap jou reactie niet helemaal. Wat staat waar los van? Waar moet mee gekapt worden.
Ot92 zegt
”En tot slot: onnodig links rijden kost je in 2022 niet langer 150 maar 220 euro.”
Waarom niet 400 euro? Valt weer tegen zo.. De staatskas mag van mij heerlijk gespekt worden door die onbenullige linksplakkers.
Pascal zegt
+1, daarin graag ook meegenomen de middelste baan plakkers op een compleet lege driebaans snelweg.
clubvan180 zegt
Ik snap niet dat ze nieuwe auto’s nog duurder maken, nieuwe auto’s zijn veiliger en beter voor het milieu.
PunicaOase zegt
@clubvan180: en voornamelijk import en kapitaalvernietiging: je rijdt de showroom uit en pats 25-30% foetsie.. uitzonderingen daargelaten.. snap wel dat de overheid liever heeft dat je iets anders koopt van je geld..
Richmond zegt
@punicaoase: het heeft meer nut om oudere auto’s te vervangen door nieuwere jong gebruikte. Degene die nieuwe auto’s kopen zijn mensen met auto’s van Max 5 jaar.
dree16v zegt
Als ze dat onnodig linksrijden nou ook eens gaan handhaven… Met name op 3 baans snelwegen is dit toch wel een hardnekkig probleem
Pascal zegt
Buitengewoon storend en asociaal gedrag inderdaad.
jeroenm83 zegt
Ach ja….
Wat kost rechts inhalen?
petroldrinker zegt
Zucht, het word er elk jaar weer erger op in dit land
Daarbij, boete voor rood licht moet gewoon naar 10,000 euro ofzo, blijf mij altijd verbazen over hoe ontzettend veel mensen door rood rijden in nederland (ook niet heel gek als de boete voor de telefoon duurder is dan rood licht want ja ze blijven volhouden boetes zijn er voor de veiligheid en niet om de kas te spekken, in mijn ogen is een roodlicht nog altijd ontelbaar x gevaarlijker dan een telefoon in het handje), als ik dat vergelijk met de UAE, rood licht gewoon 10,000 euro boete (en 99,99% vd stoplichten staan ook daadwerkelijk roodlicht camera’s), resultaat is dan ook dat ik er nooit iemand door rood zag rijden, hier in nl ben ik eerder verbaasd als er bij een stoplicht iemand NIET door rood rijdt
RiKe zegt
Als het aan die Haagsche rovers ligt laten ze je het liefst een ton betalen voor een Clio. Wat een verschrikkelijk belastingsysteem hebben we hier zeg, alles moet meervoudig belast worden, om vervolgens door de staat volledig verkwanseld te worden aan de meeste gekke dingen, of projecten die voor de zoveelste keer mislukken
PunicaOase zegt
@rike: volledig verkwanselen is wel zwaar overdreven wat mij betreft.. we hebben het hier in NL over het algemeen erg goed en best veel dingen zijn goed geregeld.. In het nieuws hoor je vooral wat niet goed gaat ;-)
Voor ons autoliefhebbers is het natuurlijk wel balen dat auto’s en rijden hier zo duur zijn..
RiKe zegt
@punicaoase: dat ben ik absoluut niet met u eens. De bevolking wordt leeg geroofd, zowel door de criminaliteit als de overheid. De zorg en veiligheid sectoren wordt volledig afgebroken. De kosten stijgen alleen maar en het land staat bol van de schandalen die elkaar opvolgen door ongelofelijk pruts werk
560pk zegt
@rike: hard schreeuwen, weinig feitenkennis: van ieder Euro die in NL verdiend wordt (het BBP, zo’n 850 miljard), gaat zo’n 11 procent naar de zorg (krap 90 miljard). Dus uitdrukkelijk niet 11 % van de belastingopbrengst, maar van het BBP. Niet altijd even efficiënt, maar ala.
De belastingopbrengsten, niet alleen IB, maar ook BTW, accijns en bv BPM, zijn zo’n 335 miljard. 80% van de Nederlanders betalen zo’n 20% van dit bedrag. Dus 80% van alle Nederlanders betaald bij elkaar minder dan dat alleen de zorg in Nederland al kost. Voor de duidelijkheid: ik hoor bij de 20% die de overige 80% belasting betaald, ik ben zorgprofessional die ook baalt van de inefficiëntie in de zorg, en ik vind auto’s ook onevenredig zwaar belast in Nederland, maar „roverheid“ roepen is iets te gemakkelijk. Ook ken ik aardig wat mensen, alleen al 3000 door m’n werk, en zo goed als niemand die ooit beroofd is, dus dat valt ook nogal mee.
maotje zegt
@rike: in ieder land zijn er singen die niet goed gaan. Het blijft mensen werk. En daar worden nou eenmaal fouten gemaakt. Het gaat erom dat de fouten opgelost worden. Zoals er al gezegd is we hebben het hier best goed. Alles is gewoon geregeld in het land. Dat is in de rest van de wereld wel anders. Het grootste probleem dat wij hier hebben is de bevolkingsdichtheid die enkel maar toeneemt. Dat gaat in ee toekomst nog wel een keer ellende opleveren.
Uit de EU stappen zou ook wel eens in het voordeel
Kunnen werken.