Leuk al dat geneuzel over 2 en 3 cilinder karakter, maar wat als je gewoon ouderwets een Japanse viercilinder wenst? Suzuki GSX-S1000 en de concurrentie, we nemen ze door.
2021 Suzuki GSX-S1000 prijs bekend
Onlangs stelde Suzuki al de nieuwe 2021 GSX-S1000 voor. Maar pas vanaf deze week is hij ook echt te bestellen. Er is door de Nederlandse importeur Nimag namelijk een prijs op geplakt: € 14.999,- . Voor dat geld krijg je een 999cc viercilinder. Wat vroeger een echte powernaked zou zijn met 152 pk, maar wat tegenwoordig een ‘vlotte motor’ genoemd wordt. Dit aangezien tegenwoordig de powernakeds van KTM’s en Ducati’s zich rondom de 200 begeven.
Maar er is veel te zeggen voor een ‘ouderwetse’ Japanse viercilinder. Stilletjes zijn velen van ons er de motorcarrière mee begonnen. Want met een soepele viercilinder is het makkelijk motorrijlessen. En het is nog maar een kleine 10 jaar geleden dat mensen gewoon goedkeurend knikten als je vertelde dat je een Suzuki Bandit 1200 of een Yamaha XJR1200 in de schuur had staan.
Maar we dwalen af. De wereld staat vol met opwindende 2 en 3 cilinders, maar de 4 cilinder verdient het zijn plek te behouden!
Voor 2021 is het vermogen van de Suzuki toegenomen, bescheiden, maar toch. Van 150 naar 154 pk maar vooral het koppel van 106 Nm is nu bij 250 toeren minder beschikbaar. Makkelijker te rijden noemen we dat dus. Natuurlijk voldoet de Suzuki nu ook aan de Euro5-emissienorm waar zoveel motorblokken op gestruikeld zijn.
Verder ziet de GSX-S1000 er iets agressiever uit, is er een breder stuur gemonteerd voor een iets andere zithouding en kijkt de motor je met een volledige LED-koplamp aan.
Qua techniek is de Suzuki nu ook helemaal bij de tijd met in 5 standen instelbare tractiecontrole. Daarnaast beschikt hij nu over een (uitschakelbare) quickshifter en natuurlijk verschillende rijmodi (3 stuks).
Wat biedt Japan nog meer als het gaat om zware viercilinder?
Yamaha MT10 : vanaf € 15.999,-
Ja, hier hebben we te maken met de duidelijkste exponent van een ‘naked bike’ die eigenlijk toch wel iets meer dan alleen een koplamp heeft.
Maar goed, het is de grootste 4-cilinder ‘naked’ die Yamaha in het segment heeft. Sportiever op het eerste oog dan de Suzuki met een erg gezonde 160 pk uitbrakende viercilinder.
Honda CB1000R : vanaf € 15.298,-
In de Neo-Classic range is het topmodel de Honda CB1000R. Hij ziet er in onze ogen nog iets krachtiger uit dan de Suzuki GSX-S1000 (al is dat een kwestie van smaak).
Maar hij legt het qua koppel en vermogen toch net af met een piekvermogen van 145 pk en een koppel van 104 Nm. Honda kiest er duidelijk voor om niet helemaal mee te gaan in de nog altijd durende rage van koplampen uit het groot insectenboek. Maakt hem wat ons betreft iets tijdlozer.
Kawasaki Z900 : vanaf € 10.699,-
Goedemorgen, u noemt welke prijs? Inderdaad een klap goedkoper dan de Suzuki maar daar staat dan ook tegenover dat de grootste traditionele ‘naked’ 4-cilinder Kawasaki geen model is dat mee kan met de 152 pk van de GSX-S1000.
Deze Z900 beschikt over 125 pk. Kijken we naar de retro gestylede Z900RS dan gaat deze zelfs naar de 111 pk. Maar goed. Het prijsverschil is ook fors ten opzichte van de Suzuki in het voordeel van de Kawa. Groen moet dan wel je kleur zijn…
Er is dus zeker nog iets te kiezen als je voor een ‘ouderwetse’ Japanse viercilinder wenst te gaan.
Foto’s: Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki
torsen zegt
De MT-10 heeft geen ouderwetse Japanse 4 cilinder maar het cross plane blok uit de R1 met dus ook een ander karakter.
Klinkt ook meer als een Amerikaanse V8 dan een traditionele i4.
Ondanks dat ik ‘m best lelijk vind i.t.t de nieuwe GSX zou het voor mij toch de MT-10 worden uit dit rijtje juist door het cross plane karakter.
cvoo zegt
Ik ben toch echt van t 2 en 3 cilinder geneuzel! Qua looks spreekt alleen de Honda mij aan. Die buitenaardse insectenlook vind ik erg lelijk. De ironie is dan ook dat je er ook nog eens veel werk aan hebt om de insecten tussen al je kapjes en kiertjes te schrapen na een ritje. De Honda heeft ook nog een knappe koplamp, enkele swingarm en kentekenplaathouder a la Duc. Meh, ik hou t maar op een ouderwetse 2 cilinder..
soes750 zegt
@cvoo: ieder z’n smaak zeg maar. Als de Gixxer eruit gaat komt er bij mij toch echt een MT10. Beetje buitenaardse look, niet standaard motor zeg maar. Maar het rijdt zo fantastisch.
cvoo zegt
@soes750: Zeker, is echt een kwestie van smaak. Zowel het uiterlijk van een motorfiets, als het karakter van het blok. Een 4 cilinder in lijn is naar mijn smaak veel te netjes. Nou zal dat bij die MT10 wellicht anders zijn door het crossplane blok. Ik vind het mooi als het soms een beetje bokt als je lager in toeren rijd en beukt als je het gas open trekt. Geeft de motor wat karakter.
tvr1974 zegt
@soes750: t rijdt fantastisch tot 180-200km/h.. daarboven wil je gewoon weer een kuip
soes750 zegt
@tvr1974: true, maar waar rij je dat nou werkelijk. De MT10 nodigt uit om lekker door te trekken, maar in NL is 200 halen helemaal niet leuk.
krikke240z zegt
@cvoo: Eens, ik vind ze bijna allemaal over the top qua lijntjes en hoekjes en prullen. Rij zelf al 10 jaar met een Street Triple met de ronde koplampen en weinig tierlantijntjes. Hoe ouder die wordt, hoe minder afscheid ik ervan kan nemen..
cvoo zegt
@krikke240z: Precies dat was mijn gedachte toen de Street/speed triple werd vernieuwd en de ronde koplampen verdwenen. Ik vind het erg mooie modellen, maar de “oude” ronde koplampen blijven er het beste bij passen. Wat dat betreft heeft Honda dat met de bovenstaande cb1000r mooi gedaan. Het oude concept in ere houden, maar dan met moderne techniek.
tortuga zegt
Heb me net zelf een CBR 650 R 2021 gekocht. Ook nog lekker 4 cilindertjes. Ben namelijk niet zo grote fan van naked… maar de Suzuki ziet er niet verkeerd uit
hondafiel zegt
@tortuga: Gefeliciteerd met je aankoop en goede smaak. Dat moet toch wel fantastisch rijden?
tortuga zegt
@hondafiel: dankje wel. Ja de 95 pk doet me genoeg glunderen. Enkel mag het iets meer db geven, nu klinkt ze te braaf
airditude zegt
Ik zit nog op mijn eerste en dat is idd een 4 cilinder. En daar ben ik stiekem wel blij mee. Het rijd wel heerlijk soepel en dat is fijn als je zelf nog niet een geoliede machine bent 😂
tjorque zegt
De power naked, ik begrijp het nog steeds niet echt waar het plezier nog is om door 150 a 200 hitsige hengsten vooruit geknald te worden om dan HODL aan je stuur van de rijwind.
Met mijn 82pk sv650 vond ik dat op den duur al vervelend.
Die “looks out of the insect books” kunnen mij ook helemaal niet bekoren. Dat houdt me al jaren weg van veel Japanners en KTM.
Als het een 4 cilinder moét zijn dan zou ik ook voor de Yamaha gaan.
Of een bmw F1000XR.
Vanaf een bepaald toerental wordt dat waanzinnig, daaronder rij je precies elektrisch.
Ik heb na mijn diversion 600 geen 4 cilinder meer gehad. Doe mij maar twins of iets specialers (dan een i4)
db86 zegt
Natuurlijk wel, klein ruitje erop maakt hem niet minder naked. Nog steeds wel HODL, maar niet van de rijwind, meer van de hitsige hengsten (jouw woorden, niet de mijne).
Doorhalen van 948 cc / 4 cilinder / 125 pk tot 9000+ toeren is heerlijk hoor, en bochtenwerk is door z’n 200 en een beetje kilo ook erg fijn!
db86 zegt
Die Z900 is zoveel mooier dan de Z1000 waarmee je de GSX-S1000 eigenlijk moet vergelijken die is er vanaf € 13.799 (meer in de buurt) en heeft 142 PeeKaa (ook meer in de buurt).
En toch, doe mij maar een Z900, niet zo’n erge kamelenbult-tank als de Z1000.
elemento zegt
Vergelijking kawasaki z900 is verkeerd. Het moet z1000 zijn maar gezien die gestopt is moet je reeks vergelijken met: kawa zh2. Mt10 ducatie streetfighter etc
supertjeduc zegt
@elemento: ben niet zo van de spelfouten correctie
Maar DucatiE kan echt niet
sr20det zegt
Spaar 3 rooitjes door en neem een S1000R
PunicaOase zegt
Ik vind dit allemaal 3x niks.. Doe mij maar een Harley met zo veel mogelijk in het zwart en een mooie uitlaat.. De Forty Eight vind ik wel een knappe.
sleepyj zegt
Ik rijd nu als eerste motor een cbf1000f, en de beleving is wat tam met zn i4. Echter rijd het heerlijk soepel en als beginner vind ik dat prettig. Ik weet niet of ik weer voor een i4 zou gaan.
Ik vind die cb1000r er overigens wel erg lekker uitzien, de rest is mij wat te druk/overstyled.
elemento zegt
@sleepyj: vond de uitstraling ook mooi van Honda. Maar na 130 km/h was het niet te rijden als je het vergelijkt met mt09/mt10 z1000 etc
sabrerator zegt
Toevallig net nog een end gereden op mijn Japanse vierpitter.
Niet zo’n karakterloos lijnmotortje, maar een V4 1100cc. Dat klinkt goed, heeft altijd en overal koppel en ondanks de tegenwoordig miezerige 121pk trekt het ding als een malle.
En verder ben ik enorme fan van de carburateurgestookte Triumph 900 triples. Daar staan er ook twee van in de schuur.
Morgen mag de knalgele Daytona weer.
sabrerator zegt
Persoonlijk vind ik moderne motoren zó ontzettend lelijk.
Als ik wat nieuws zou willen aanschaffen zou dat een Royal Enfield Interceptor 650 zijn.
GH zegt
Toevallig 4 maanden terug een Triumph Street Triple uit ’13 gekocht, het eerste jaar met de (zoals ik het hier lees) genoemde insectenlampen. Persoonlijk vind ik dit net een stukje moderner ogen. Verder is deze ook compleet in de opties. 106pk, maar voelt allerminst traag t.o.v. andere motoren welke ik getest had. Rijbewijs-kwijt-snelheden staan snel genoeg op de teller.
suheyl zegt
“De wereld staat vol met opwindende 2 en 3 cilinders”??? In welke ancient world is dat? V-Twin is zo goed als uitgestorven. Helaas… Juist door alle emissie eisen…
De 2-cilinders in lijn zijn nou niet bepaald opwindend….
Blij met mijn KTM SD 1290 en Honda VTR