Soort van. Als je het vergelijkt met de laatste jaren.
Cijferfetisjist Aumacon voorspelt dat 2018 een relatief goed jaar gaat worden voor wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. Het onderzoeksbureau denkt dat de verkoop dit jaar uitkomt op zo’n 410.000 exemplaren, maar dat we volgend jaar naar de 445.000 stuks gaan. Van de 445.000 auto’s zullen er naar schatting 13.000 pure EV’s zijn. Een drijvende kracht achter de verkopen is onder andere de opkomst van huurauto’s private lease.
Ten opzichte van dit jaar en met name vorig jaar, toen de verkoop uitkwam op minder dan 400.000 auto’s, zit de verkoop van nieuwe auto’s dus weer in de lift. Toch zal de afzet van 445.000 stuks nog niet direct reden zijn voor dealers om hun glazen paleizen nog wat verder uit te bouwen. In de meeste jaren uit de afgelopen drie decennia was het aantal nog wat groter. Topjaar was 1999, toen we aangespoord door Nina Storms en de dotcom bubble door de grens van de 600.000 verkochte auto’s heenschoten.
Bovendien verkopen dealers in Nederland tegenwoordig bijna alleen nog Clio’s en Up!’s. Dat zijn niet bepaald de auto’s met een zodanige marge dat de schoorsteen er vette witte rook afkomstig van achteloos in de haard geworpen stacks door kan uitbraken.
lincoln zegt
Flauw om leasebakken huurauto’s te noemen ..
Want fiscaal ..
Ahhh laat maar .. dat begrijp je toch niet ..
flutterby zegt
@lincoln: er staat duidelijk private lease. Daar zitten geen fiscale voordelen aan.
Tevens hebben zakelijke auto’s alleen nog fiscale voordelen op 0 gram uitstoot. Bij traditionele auto’s loont het vaak niet. Het is meer een kwestie wie verantwoordelijk is als het ding niet werkt of wie onvoorziene kosten betaald.
lincoln zegt
@flutterby:
Zie je nou ..
je begrijpt het niet ..
henk_he zegt
@flutterby: don’t feed the troll! (heb ik vorige week geleerd)
simonferrari zegt
@lincoln: Private Lease is feitelijk toch echt gewoon huur…
lincoln zegt
@simonferrari:
Ja maar dan ..
laat maar ..
Ga het niet uitleggen ook ..
stgp zegt
@simonferrari: wat @lincoln wil zeggen is dat een leaseauto een vorm van verkapt loon is (want o.a. brandstof van de zaak, ook bij prive gebruik) en een huurauto en ook private lease niet….oh nee he, begin in nu Lincoln te begrijpen!?!??…tijd voor bed, truste
lodewijkyolo zegt
@lincoln: ik lach altijd om die mensen die zo’n (lease) Gte rijden en doen alsof hij van hunzelf is! En gek genoeg heb ik dat niet bij andere lease rijders…
lincoln zegt
@lodewijkyolo:
Andermans uitgave patroon is altijd grappig ..
Goeie afleiding van je eigen geklooi en gesteggel ..
jaapiyo zegt
@lincoln: jaja…held :D
crashingduke zegt
Ach ja, de internet bubble. Toen mijn vriendin in 2000 een nieuwe auto kocht, heb ik haar aangeraden op het financieringsvoorstel van de dealer in te gaan, omdat haar geld een hoger rendement haalde, dan de rente over de lening. Achteraf één van mijn minder goede adviezen ?.
47cars zegt
@crashingduke: stel dat je ‘vriendin’ nu aan het studeren was, dan had je kunnen zeggen, zoveel mogelijk lenen en dan ergens anders met een hoger redement wegzetten. Maar volgens mij zijn er weinig andere gevallen waar je echt save een hoog redement kunt behalen met geleend geld..
berlinetta zegt
@47cars: Momenteel is bitcoin nog de beste optie, mits je weet hoe ermee om te gaan.
flutterby zegt
@berlinetta: over bubbels gesproken. Niemand gebruikt bitcoins, logisch ook. Stel je koopt nu een Golf voor 15 bitcoins. Over een half kan je er misschien een Toureq voor kopen.
berlinetta zegt
@flutterby: Ja ik sluit ook niet uit dat de bitcoin een bubbel is, maar vooralsnog is het makkelijk geld verdienen. Ik zou willen dat ik daar eerder achter was gekomen. Dan had ik die Panamera van de topicfoto kunnen kopen.
lekkaah zegt
@berlinetta: Het is pas makkelijk geld verdienen als je een glazen bol hebt liggen. Het kan net zo goed makkelijk geld verliezen zijn in deze.. Je refereert denk ik naar mensen die een jaar of 2 zijn ingestapt. Je hoort overal prachtige verhalen over hoe iedereen en z’n schoonmoeder dikke vette poet heeft verdient hierin. Toch volgens onderzoek heeft ruim de helft van de NL’er die in de bitcoin zitten/zaten verlies hebben geleden. Waarom? Sweaty ballz..
berlinetta zegt
@lekkaah: Nou zelf verdien ik er momenteel toch een leuke cent mee.
lekkaah zegt
@berlinetta: geloof ik ook wel hoor, merk alleen aan mijn omgeving dat het op een soort gold rush begint te lijken
Zou ze dumpen voordat de rente wordt verhoogd btw.. maar da’s persoonlijk
lincoln zegt
@berlinetta:
Panamera gewoon in de private lease ..
Geen gezeur meer over bitcoins ..
stefanvts16v zegt
@flutterby: of een halfje brood…
Gulli zegt
@47cars: spaarzegels van de AH schijnen 6-10% te renderen. Moet je ze wel weer uitgeven bij de AH natuurlijk.
mashell zegt
Auto’s gaan steeds langer mee. De snelwegen staan dagelijks vol met geparkeerde auto’s. Het is misschien niet populair om hier te zeggen maar we hebben gewoon steeds minder nieuwe auto’s nodig. Dus nu we in hoogeconomie zitten is er even vraag naar meer auto’s maar de lange termijn tendens zal een dalende zijn.
berlinetta zegt
@mashell: Daar heb je ook wel gelijk in, maar auto’s zijn ook gewoon stervensduur in NL. Ik ken ook weinig mensen die nog daadwerkelijk een nieuwe auto kopen.
postzegel zegt
@mashell: Nodig hebben en willen. Als een auto gemiddeld 14 jaar mee gaat, waarom kopen mensen dan na een jaar of 3 a 4 een nieuwe(re). Niet alleen omdat er kinderen komen of omdat je van baan veranderd. Alsof jouw 4 jaar oude bak ineens afgeschreven naar de sloop gaat? Nee nee. Die gaat nog jaren mee. De wens om nieuw te rijden is groot en als de middelen en zijn, zal men het niet nalaten.
kniesoor zegt
@mashell:
Da’s maar de vraag. Als de overheid elektrieke auto’s via wet- en regelgeving (nog) verder gaat bevoorrechten dan nu het geval is, wordt de prikkel om die nog niet versleten auto met brandstofmotor tóch de deur uit te doen steeds groter.
california zegt
@mashell: gewoon weg met al die oude meuk en nieuwe ‘goed voor het milieu’ auto’s de weg op.
stfu zegt
Waarom wordt de extra boost van Tesla’s niet genoemd? Laatste jaar 4% bijtelling. Denk dat ze het in NL nooit zo goed zullen gaan doen.
werf76 zegt
Nou wat een goed jaar dan. Nog meer van die muesli auto’s op de weg tenzij er iets van elektriciteit op zit waar subsidie aan hangt. Mooi wagenpark dan..
tarquesh zegt
Ik moedig graag aan om nieuwe auto’s te kopen.
Er is veel plek in andere landen waar de inruilers naar toe kunnen.
Mijn oude Volkswagen Bora is op export naar Rusland gegaan, en veel oude Toyota’s gaan richting Pakistan.