Lekker doorrijden of toch als file-ratten in de val?
Dan mag minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wel mooie toekomstige plannetjes hebben om files aan te pakken, daar hebben automobilisten op dit moment plat gezegd geen reet aan. Het is crisis op de Nederlandsche wegen, want het zal je niet verbazen dat het aantal files zijn toegenomen in de eerste helft van dit jaar.
Sterker nog, er zijn dit jaar een aantal records gebroken. De algehele filezwaarte is met maar liefst 20 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de ANWB. De meeste files stonden in de maanden maart, april en mei.
Vooral knelpunten zijn boosdoeners. Onder meer op de A4 van Amsterdam naar Rotterdam, de A20 van Hoek van Holland naar Gouda en de A27 van Utrecht naar Breda zijn hotspots voor stilstaand of langzaam rijdend verkeer. Meestal zijn het juist de donkere maanden die garant staan voor veel files. De maand mei werd echter gekenmerkt door dagen met flinke hoosbuien, met een zeer drukke avondspits tot gevolg. Volgens de ANWB zijn het aantal incidenten op de weg toegenomen, wat ook weer voor meer oponthoud heeft gezorgd.
Foto: Porsche in de file, via @hhitalia op Autojunk
sanderp zegt
Dit had ik al lang verwacht na al die autojunk file posts van @hhitalia
hhitalia zegt
@sanderp: ?
2wheeler zegt
Mevrouw 2wheeler kan een paar keer per week forenzen van Rotterdam naar Eindhoven, ik compenseer dat met 5 minuutjes woon-werk verkeer.
lekkerlinksrijden zegt
@2wheeler: mijn vrouw gaat ook steeds eerder beginnen, alleen maar om de files een beetje voor te zijn
cloverleaf zegt
@lekkerlinksrijden: nee hoor is vanwege je ochtendhumeur
olivier420 zegt
@lekkerlinksrijden: Zelfs ‘s ochtends vroeg is het een drama…
Mevrouw Olivier420 heeft ochtenddiensten waar ze om 7u moet beginnen. Dan zit ze om 6u in de auto en staat ze al vrolijk een half uur vast.
Ondergetekende werkt eerste stukje thuis, maar tegenwoordig is het zelfs tot 10u ‘s ochtends nog nasleep van files..
dutchneon zegt
@olivier420: Precies… je kunt het niet meer voor zijn en wachten tot de ellende voorbij is duurt te lang… kan moeilijk dagelijks om kwart over 10 binnenlopen en afzwaaien om half vier….. zeker als ik ook al 1 of 2 dagen vanuit huis werk….
En dan bedenken dat we hiervoor keihard betalen…. als ik bijtelling, mrb, accijnzen en de rest van de rataplan bij elkaar optel, betalen we als gezin zomaar 15.000 euro per jaar om dagelijks in de file te staan :O
mashell zegt
Het is gewoon ook erg lastig om de spits een agressieve rijstijl naar voorbeeld van Max Verstappen te hanteren en tegelijkertijd facebook, whatsapp en flitsmeister te gebruiken. Dat gaat wel eens mis.
faalhaas zegt
Minder! Minder!
gove zegt
@faalhaas: jij verdient meer likes
RiKe zegt
Niet zo gek, er zijn steeds meer mensen die als losgeslagen debielen rijden zonder enige vorm van verkeersinzicht of rekening te houden met een ander. Zeer egoïstisch gedrag en afgeleid rijden (whatsappen etc) zorgt voor ongelukken, en dat wordt iedere dag weer bewezen.
TimoBac zegt
De oplossing ligt ongetwijfeld is meer asfalt en meer boetes (voor appende automobilisten) maar de betere oplossing is het OV aantrekkelijker maken. Wij als autobloggers vinden het OV de duivel maar de gemiddelde Nederlander kijkt maar naar één ding: geld. Momenteel is mijn woon werk verkeer van roffa naar Utrecht 20% goedkoper en 20% sneller met de auto dan met het OV. Ik zou m’n auto nog niet uitkomen als het 20% duurder was, maar heel wat forenzen stappen zonder na te denken in de trein als die goedkoper en sneller zou zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@timobac: Ik vind het plan wat nu in de tweede kamer ligt een erg sterke! Op elk knooppunt sleepauto’s klaar zetten, zodat er zsm weer doorstroming is na een ongeluk. Ongelukken zijn toch de grootste boosdoeners voor files
TimoBac zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat klinkt goed, maar volgens mij is het geen plan maar een feit vanaf afgelopen januari (https://nos.nl/artikel/2211867-minister-zet-meer-bergers-in-tegen-files.html) en dat leek dus niet veel te helpen gezien de laatste cijfers.
mashell zegt
@timobac: het schijnt dat de treinen al helemaal vol zitten, die zijn blijkbaar goedkoop genoeg.
TimoBac zegt
@mashell: ik kan je verzekeren dat de treinen tussen 9.30 en 16.00 zo goed als leeg zijn; ik stap er net uit zo één toevallig. De snelwegen zijn ook redelijk te doen rond die tijden, alleen kun je aan de capaciteit van het wegennet weinig doen op ‘korte termijn’. Meer treinen inzetten en beter anticiperen op uitval van treinen behoort zeker wél tot de mogelijkheden op ‘korte termijn’.
tvr1974 zegt
Niet zo gek he met al die ” trechters”. Kijk naar de A4. Daar zit er 1 tussen de Beneluxtunnel en Rijswijk… en daarna iets verderop bij het prins Clausplein.. Daarna nog een bij Leiden.. Echt onwijs slim bedacht.
Ook de A12 bijv bij Zoetermeer.. Dat gaat van 3 naar 4 naar 3 binnen een km. Wat denk jezelf? Zo zijn er nog tal van voorbeelden.. Ongelooflijk wie dat bedenkt.. Wel denk ik wat anderen hier boven ook schrijven; OV goedkoper/aantrekkelijker maken en ben ik voorstander van TOL (elektronisch)…
bmwm6f12 zegt
Misschien een beetje ver gezocht, maar hoe denken jullie over het meer verspreiden van werk uren? Zal vast wel een manier zijn voor bepaalde sectoren.
bmwm6f12 zegt
@bmwm6f12: werk uren = begin tijden sollyy!
cloverleaf zegt
@bmwm6f12: “je dag, we moeten wel allemaal om 6 uur thuis zijn en in het weekend ga ik echt niet werken want dan moet ik voetbal kijken op tv en anders hebben we helemaal niks meer te zeuren etc etc”
Ik vind dat mensen die geen kantoortijden aanhouden 200 euro belastingverlagibg moeten krijgen per maand!
jack_abarth zegt
Ik heb ooit eens een leuk filmpje gezien over een drukke straat zoals je die ook in New York aan kunt treffen. De straat staat helemaal vol met auto’s met personen erin. Daarna zie je de auto’s weggefilterd worden naar alleen de personen en worden ze dichter naast elkaar gezet. Eigenlijk is het ook gewoon bizar dat 1 persoon vervoerd wordt met een oppervlakte van pakweg 7,5m² (5-deurs golf als voorbeeld), en dan heb ik het nog niet over de ruimte er rond omheen die je nodig hebt.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
EDIT:
Het was een foto, geen filmpje. (hoewel die misschien ook wel bestaat)
https://wearetraffic.org/sites/default/files/images/Bike_Car_Comparison.jpg
bmw2coupeeigenaar zegt
@jack_abarth: @juniorclk: Om die reden zou er meer geïnvesteerd moet worden in touringcars voor met name de zakelijke rijder. Amsterdam Zuidas, Capelle Rivium en zo zijn er nog wel een aantal plekken te bedenken waar veel bedrijven op een kluitje zijn gevestigd met weinig parkeerplaatsen. Ophaalpunten: in dorpen rondom de grote steden.
jack_abarth zegt
@bmw2coupeeigenaar:
Ik weet niet of de DAF in Eindhoven het nog steeds heeft, maar die lieten 15-20 jaar geleden eigen bussen rijden. Die hadden elke dag dezelfde route om het personeel op te halen en weer thuis (of ergens in de buurt daarvan) terug af te zetten.
widodh zegt
@jack_abarth: Het is ook bizar hoe veel ruimte een auto in neemt tov ander vervoer. Maarja, het is wél lekker comfortabel en geeft vrijheid. Dat is lastig.
Ik heb zelf helemaal niets tegen treinen of bussen en maak er ook vaak gebruik van, maar sneller dan de auto is het niet. Ook het comfort is lager. Zeker buiten de 4 grote steden neemt je reistijd ontzettend toe als je met het OV gaat.
Wist je dat er op piek iets van 600.000 auto’s op de weg zijn in NL? Wat nou als we 10% van die auto’s weg kunnen halen en ook nog een berg vrachtwagens? Dan zijn we er al voor een groot deel.
juniorclk zegt
Het is toch sowieso van de zotte dat als er een keer een buitje valt het aantal files meteen toe neemt.
Mensen rij eens wat verstandiger, neem meer afstand en blijf niet de hele tijd op de rem duwen, dat doe je normaal ook niet
bmw2coupeeigenaar zegt
@juniorclk: Daar heb ik geen last van. Het lijkt er op dat jij hetzelfde gedrag van je voorligger volgt. Als je simpelweg zelf meer afstand neemt en uitrolt waar mogelijk, dan los jij het probleem mooi voor jezelf en achterligger op.
Joerek zegt
@juniorclk: meer afstand houden, dat is de reden van meer files. Normaal past het aantal autos al niet op het asfalt en met meer afstand onderling al helemaal niet
tge1 zegt
Laat iedereen maar naar de randstad verhuizen en forenzen. Dan blijft het hier lekker rustig.
mcstradale zegt
Geen regen nodig hoor voor file op de A27. De laatste tijd gebeurt er iedere vrijdag wel een ongeluk ter hoogte van Meerkerk.