Dit jaar spekken we massaal de schatkist.
Het zijn de trajectcontroles die de overheid duizelingwekkende bedragen weet op te leveren. Eerder dit jaar werd al bekend dat het aantal verkeersboetes in 2016 flink zijn toegenomen en op het gebied van trajectcontroles wordt er dit jaar zelfs een record geboekt.
Qua trajectcontroles zijn er dit jaar al 2,3 miljoen boetes uitgedeeld. Goed voor zo’n 120 miljoen euro voor vadertje staat. Tot en met oktober van dit jaar is er al 98.353.570 euro binnengevist en naar verwachting komt daar nog zo’n 20 mil bij voor de laatste maanden van het jaar. De cijfers staan in de begrotingsbehandeling van het ministerie van Veiligheid en Justitie, schrijft de Telegraaf.
Sinds dit jaar zijn alle trajectcontroles in Nederland weer actief wat ongetwijfeld voor een boost qua boetes heeft gezorgd. Zo werden de trajectcontroles op de A4, A12 en A20 eerder dit jaar aangezet na werkzaamheden of vervanging van apparatuur.
911 Turbo S op de A2 via @spotter474
markjor zegt
Kassa
rdamnn zegt
Vooral die 1km/h boetes zyn echt extreem onzinnig. Pas op hoor want als je 125 rijdt ipv 120 ontstaan er behoorlijk gevaarlijke situaties. Eigenlijk moeten er flitsers staan voor mensen die met 70 de snelweg op gaan met een hele verkeersstoet erachter tot gevolg die moet invoegen op een weg van 100/120, dat zijn pas gevaarlijke bestuurders. Sterker nog op elke op en afrit moeten agenten staan met handboeien gereed voor die mensen. En zo kan ik nog meer langzaam is gevaarlijker dan 10 km/h te hard.
Ontopic: Trajectcontroles zijn gewoon goede investeringen van de overheid die ze met hun vingers in hun neus, letterlijk, x1000 terugverdienen
bitd zegt
@rdamnn: bij 125 krijg je geen boete, pas bij 8km te hard, minus correctie. Dus gas erop!
lekbak zegt
@bitd: als je 130 mag krijg je wel een boete vanaf 1kmh te hard. Wel correctie uiteraard.
bitd zegt
@lekbak: dat is dus 136km/h. Na correctie 130
Marijn90 zegt
Ik heb dit jaar voor ongeveer 1500 euro meegeholpen..
kilicaviation zegt
@marijn90: Shit, dacht even dat ik de record aantal boetes had
BmwMPower zegt
@marijn90: He dat is toevallig, voor dat bedrag ben ik op vakantie geweest naar Vietnam.
Maarja, iedereen heeft zo zijn eigen keuze.
bischero zegt
@BmwMPower: budget wel heel strak afgesteld, respect!
focusrs1 zegt
@marijn90: Ik had er maar 2 dit jaar…1 voor te hard rijden van € 537 en 1 voor geen richting aangeven van € 99 en die kreeg ik letterlijk omdat ze pissed off waren dat ze geen goede traject meeting hadden kunnen verrichten lol.
alassad zegt
@focusrs1: 537? Hoeveel km is dat te hard?
focusrs1 zegt
@alassad: was net iets onder de 50…
thowmas97 zegt
Is dat inclusief die vervloekte €9,- administratiekosten?
peug206 zegt
@thowmas97: ja want computers rekenen geen administratiekosten. Dus 9€ per boete extra winst.
Dutchdriftking zegt
Sorry, mijn bijdrage is erg klein dit jaar.
pomoek zegt
Sorry hoor, maar daar doe ik dus niet aan mee. Belachelijk dit. Ik betaal al genoeg belasting. Dan vertrek ik maar 2 minuten eerder van huis. Het is niet anders.
Rick-dos zegt
Het vervloeken van de overheid omdat jij een boete hebt gekregen voor te hard rijden is net als een rots vervloeken omdat jij je teen er tegenaan hebt gestoten.
Ik heb dit jaar er zelf twee aan mogen bijdragen. Je accepteert het en gaat weer verder met je leven. Ik weet dat ik te hard rij, ik weet dat ik er een boete voor kan krijgen en als me te pakken hebben dan hebben zij geluk gehad, en al die keren dat ze mij niet gepakt hebben heb ik weer geluk gehad. Dat is een beetje het spelletje.
Moet er ook bij zeggen dat ik met een snelheidslimiet van 130 km/u niet meer echt de behoefte heb om harder te rijden. Het is een prima cruisesnelheid…
pomoek zegt
@rick-dos: Laat vallen die microfoon!
Rick-dos zegt
@pomoek: Haha! ;)
lekbak zegt
@Rick-dos: in zekere zin ben ik het met je eens. Maar iedereen kan zich vergissen en dan zijn die boetes gewoon te duur. Voor de arbeider is het geen tik op de vingers meer maar een ware aderlating. Schelden op de overheid is in mijn ogen dus nog steeds terecht. Niet omdat je een boete hebt gekregen maar vanwege dat buitensporige bedrag.
Rick-dos zegt
@lekbak: Tegenwoordig kun je een betalingsregeling treffen. En daarbij als het een schandalig dure boete is geweest waardoor het een aderlating is dan heb je het natuurlijk te schandalig bont gemaakt.
lekbak zegt
@rick-dos: ik word gewoon een beetje pissig van je opmerking. Een fucking boete die betaald moet worden met een betalingsregeling is toch gek voor woorden?
Als je op zo’n veels te brede weg in de bbk waar je 30 mag per ongeluk gepakt wordt met 40
lekbak zegt
@lekbak: die was nog niet af.
Dus 10 te hard kost je in de bbk al snel een eurootje of 80. Aangezien er veel te veel brede wegen zijn in Nederland waar je eigenlijk te langzaam mag is dat gewoon een schandalig bedrag. En 80 euro is gewoon anderhalve week eten voor een gezin.
Rick-dos zegt
@lekbak: Dat is een boete van 10 km/u te hard en daar zou je ook geen betalingsregeling voor kunnen krijgen. Als zo’n boete al een aderlating is dan zou men toch echt bij zichzelf moeten na gaan denken of autorijden iets voor hen is.
We kunnen op het moreel gaan appelleren maar dan stel ik daar een moreel hypothese tegenover. Stel nou dat die persoon door met 30 km/u te hard rijden iemand doodrijdt is zo’n boete in jouw ogen dan genoegdoening? En stel nou dat zo’n camera auto of trajectcontrole zo iemand er van af heeft gehouden om zo hard te rijden zijn de boetes dan nog te hoog?
gunthervogler zegt
Roverheid at it’s finest. Ze kunnen niets daar behalve geautomatiseerd en systematisch ons geld afpakken. Afschaffen die incapabele dievenbende.
toniominestrone zegt
@gunthervogler: of je houd je aan de voorgeschreven snelheid.
rhellema zegt
@gunthervogler: dus omdat jij je niet aan de regels kan houden is de bedenker van die regels de schuldige? Vreemd!
gunthervogler zegt
@rhellema: ga lekker in noord korea wonen dan. Overheids vriend.
rhellema zegt
@gunthervogler: dus omdat jij een probleem hebt met onze overheid, moet ik gaan emigreren? Jij houd er wel heel rare ideeën op na vindt je zelf ook niet?
gunthervogler zegt
@rhellema: mijn ideeen over onze overheid zijn grotendeels gebaseerd op acties van onze overheid uit het verleden.
En sorry, ik ben geen schaap die blind accepteerd wat de overheid ons voorschrijft. Ik heb een eigen mening en heb mijn ogen en oren open.
Ik geef enkel aan dat een overheid niet altijd de beste intenties heeft en dat wij als volk hier altijd scherp op moeten zijn. Korea is slechts een illustratie; maar daar wonen dus enkel schapen.
Ik. En ook van mening dat wij hier eens wat harder tegen onze overheid moeten zijn. En dat bestuurdertje uitmelken met achterlijk hoge boetes en andere financiele kolere acties van de roverheid heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken of regels goed voor elk, maar is gemaakt om ons de burger systematisch geld uit de zak te kloppen.
En daar ben ik SCHEITZIEK van. Dus nee, vriend van de overheid? Never nooit niet, dubbele agenda’s en huichelaarij, verkiezingsfraude en loze beloftes maken mij de pis niet lauw.
schreute01 zegt
Tja. T zijn natuurlijk slaapverwekkend belachelijk lage snelheden waarbij we geflitst worden bij een trajectcontrole maar…je weet dat je er rijdt. Dus niet kankeren wanneer die brief van het CJIB op je deurmat valt.
moveyourmind zegt
Vind nog best tegenvallen wat die trajectcontroles opleveren…
Misschien komt dat wel omdat het zo’n saai en voorspelbaar is. Je weet van tevoren dat je snelheid gemeten wordt en je weet van tevoren dat je een boete krijgt. Zelfs voor de echte gokkers onder ons die nog steeds te hardrijden bij trajectcontroles is de lol er zo gauw af.
Als ze er nou eens echt een leuk spel van maken en onder de hardrijders mooie geldprijzen verloten. Én hoe groter de boete is, des te groter de inleg en des te groter de geldprijs is die je kan winnen.
Dan wordt het tenminste weer leuk om te hard te rijden en voor de overheid levert het meer op dan het kost.
hassani zegt
Het word duidelijk aangegeven en dan heb je ook nog apps als flitsmeister en dergelijke. Mooie domme (melk)koe als je dan nog te hard rijd op die trajecten!
desjonnies zegt
@hassani:
Allemaal deaudschieten!
desjonnies zegt
-dan moet je maar niet te hard rijden
– dan moet je er maar drie uur over doen om die vrachtwagen voorbij te kruipen
– dan moet je maar beter op je snelheidsneter letten
– dan moet je naar beter uitkijken
– dan moet je naar, weet ik veel, ik heb een pesthekel aan moraalridders, die zelf in een Nissan Micra rijden en de oto op zondag middag gebruiken voor het verplichte bezoek aan hun schoonmoeder.
En verder niets beleven in hun spanningloze leventjes.
Tot nog toe slechts één prent uit Vlaanderen, wel 140 door de trajectcontrole geen geblaft ’s nachts om half twee omdat het dan zo druk is op de weg……
Prijs is alleszins redelijk vergeleken met onze stijve Calvinistische moraliserende kerk orgel spelers (Koos Spee) en de Belg heeft zijn administratie wel op orde en deze hoeft niet door de overtreder (lees MISDADIGER ) betaald te worden
toniominestrone zegt
@desjonnies: België? Dat is toch dat land waar je ieder jaar je schokbrekers moet vervangen omdat de snelwegen eruit zien als een gaten kaas.
miezemiez zegt
#Flitsmeister ?? Trouwens die trajectcontroles o.a. de A20 kennen de meeste 010-ers wel, en als je als buitenstaander er doorheen gaat zie je letterlijk vanaf het 80 stuk iedereen op elkaars bumper zitten dan moet er ook een belletje gaan rinkelen….
mrrallycross zegt
Huh autoblog, geen linkje naar flitsmeister? ;)
ghost zegt
Jep, 1x geflitst op de A2 dit jaar, 36km/u, 31km/u na correctie; €293,- ka-ching!
kwakmare zegt
@ghost: Das ook idd veuls te langzaam……
milieumeneertje zegt
3.59 € voor flitsmeister pro betaald. Investering 100 keer waard.
crisisfour74 zegt
Het moet wel want door die politie stakingen in 2015/2016 koste miljoenen,en dat moet weer terug worden verdiend.en denk je nou dat ze blij zijn dat er weinig boetes zijn uitgeschreven? Nee hoe meer hoe beter het heeft ook niks met verkeersveiligheid te maken.en de laatste maanden van het jaar zijn het
crisisfour74 zegt
Laatste maanden van het jaar gaan ze op jacht om meer boetes uit teschrijven.
redbee5 zegt
Dit jaar de eerste snelheidsboete gehad in vier jaar tijd. 6 km te hard. Toch jammer van die 36 euro. Als student zijnde word je daar niet blij van.
unknown234 zegt
Zelf bekijk ik flitsservice (voor de lokale wegen) van tevoren of ze ergens staan. Dan gaat flitsmeister aan. Leuk voor al die mensen die roepen dat te hard rijden gevaarlijk is. Hard rijden is niet per definitie gevaarlijk, anders hadden ze de limiet overal op 50 kunnen zetten. De prijzen rijzen de pan uit in Nederland, alsof het in onze buurlanden minder gevaarlijk is om hard te rijden gezien de prijzen daar. Dat er een boete staat op het overschrijden van de limiet is begrijpelijk, maar de bedragen zijn momenteel buiten proportioneel aan het worden. Ik pas mijn rijstijl in ieder geval niet aan door de hogere bedragen, dat leidt juist af van hetgene wat je gewend bent waardoor je sneller fouten maakt.
Homer55 zegt
Moet je maar aan de regels houden..Moet je maar eerder vertrekken bla bla bla. Dus al die moraalridders rijden ook nooit niet harder dan 50 waar max 50 is toegestaan? Bijvoorbeeld de A59 waar vroeger je 120 mocht zou nu niemand harder dan de maximaal toegestane 100 rijden ofzo? Op een 120 weg waar een kleine deel van 2 kilometer maar 100 is toegestaan gaat iedereen even van 120 naar 100 zeker? jaa jaaa……
Flitsmeister aan en gaan…. Na de trajectcontole dikke kickdown richting de 170.
Oke nou overdrijf ik wel een beetje, maar ik vind ietjes harder rijden minder erg dan mensen met 0,0 inzicht op de weg.
mout zegt
Net vandaag mijn eerste boete van dit jaar ontvangen. €56,- voor 60 in bebouwde kom. Moet je ook geen 60 in bebouwde kom rijden, natuurlijk. Yeah… Dit is de verbindingsweg tussen snelweg en bebouwde kom, tweebaans, verdiept aangelegd, gescheiden fietspaden ernaast, bushaltes los van de rijweg, deels zelfs aparte busstrook, pompstations met op- en afritten.
Kortom, álles ademt dat het een 80-weg is.
Tot een paar jaar terug was het een 70 km/h weg. De bordjes zijn vervangen door 50, en er is een bermkassa geplaatst.
Zulke, daar trap ik dus telkens weer in. De uitvalswegen van Nijmegen, Ede, Groningen. Grote N-wegen met af en toe een snelheidsbeperking voor een verkeerslicht. Autowegen / snelwegen in bebouwde kom. Locaties die al jaren ‘wegwerkzaamheden’ heten te hebben, maar waar het mos op de pionnetjes staat.
Ik heb inmiddels aardig wat gereden, en heb zo’n 20 staandehoudingen meegemaakt. Van alcoholcontrole tot algehele voertuiginspectie (*&#% – kost meer dan half uur :-( ), en zelfs ooit vermaand voor stoppen voor rood licht. Nog nooit een prent gekregen voor een ‘echte’ overtreding.
Het is wel erg moeilijk te geloven dat de veiligheid hiermee zo gediend is.