Hoewel de economie in Europa wat tegenzat noteerden onze luxemerken, grotendeels met dank aan de resultaten buiten het continent, allemaal uitstekende resultaten.
Rolls-Royce – + 2%
Rolls-Royce noteerde een bescheiden plusje van 2%. In 2013 werden 3.630 Rollers verkocht, tegenover 3.575 het jaar ervoor. Ongetwijfeld heeft de Wraith hier een aandeel in gehad.
Bentley – + 19%
Bentley doorbrak de 10.000-barrière voor het eerst: 10.120 verkopen tegenover 8.510 in 2012 (+18,9%) voor de Volkswagen-dochter, met zijn populaire Continental GT V8, en een nieuwe Flying Spur.
Porsche – + 15%
Die andere sportieve/luxe VW-dochter, Porsche, deed er ook een flinke schep bovenop. In 2013 verkochten de Duitsers 162.145 auto’s, tegenover 141.075 stuks in 2012 (+15%).
Ook voor 2014 zijn de verwachtingen, met het eerste volle uitleverjaar van de Macan, hooggespannen. Hieronder een overzicht naar verkoopregio, waaruit je mag opmaken dat de VS op landsniveau nog steeds de belangrijkste afzetmarkt is, gevolgd door China:
martijn1993 zegt
Ik zou willen dat Aston Martin er ook zo voor stond, hopelijk gaat de samenwerking met AMG voor meer R&D en verkopen zorgen.
MAB zegt
@martijn1993: Dat zou ik ook willen! Maar geloof niet dat AM op het zelfde kwaliteit zit als deze klasse bakken (helaas).
martijn1993 zegt
@MAB: Dat klopt, daarom hebben ze een groter concern nodig.
rotaxmax zegt
@MAB: de qualiteit van een AM is ook niet altijd beeld schoon en de techniek..
MAB zegt
@rotaxmax: Dat klopt, het is echt jammer want het is zo een mooie auto om naar de kijken.
martijn1993 zegt
@MAB: Zekers! Wat mij betreft is de DB9/Vanquish op dit moment gewoon de mooiste coupé verkrijgbaar.
3246cm252kw zegt
Porsche zal in 2014 nog wel een stapje verder gaan met al die nieuwe modellen. Rolls heeft natuurlijk flink gescoord met de ghost en Bentley met de continental. Ik ben benieuwd wat voor deze twee 2014 te brengen heeft…
phaeton zegt
Uhm Smoke, variance = verschil t.o.v.
Azie (-China), Midden-Oosten en Afrika zijn bij elkaar opgeteld dus de grootste markt. Haal je dat alles uit elkaar, dan kun je concluderen dat Europa de grootste markt is voor Porsche (51k), op de voet gevolgd door de VS (49k).
phaeton zegt
@phaeton: Ho, daar maak ik zelf ook een fout. Azie is gewoon inclusief China.
sir_smokalot zegt
Hint… het woordje ‘enkele’. De VS is 1 uniforme automarkt, China ook. Europa daarentgen zijn 28 afzetmarktjes.
phaeton zegt
@sir_smokalot: Zoals je het zegt, ja. Maar als afzetmarkt, nee. China en Duitsland staan er voor de leuk bij en de USA in principe ook.
stephanotis zegt
@sir_smokalot: misschien gebruik je het woordje ‘enkele’ ietwat ongelukkig? https://en.wikipedia.org/wiki/Single_market
sir_smokalot zegt
@stephanotis: Hmm, zo te zien ook. Zo leer je elke dag weer bij. Heb het aangepast
9000cse zegt
@sir_smokalot:
Europa 28 afzetmarktjes? Ik denk, dat je de EU bedoelt. Europa telt 51 landen als je de transcontinentale landen meetelt. Zonder die landen zijn het er nog altijd 46.
phaeton zegt
@phaeton: En de VS heeft 42k ipv 49. Ik kan beter niks zeggen, lol. Wederom een oproep tot de Edit-functie!
sir_smokalot zegt
@phaeton: We hebben allebei een beetje gelijk, zo blijkt.
super zegt
Duitse luxemerken; fijn goedkoop autos verkopen in China met subsidie opgebracht van de misere van de rest van Europa. Als duitsland nog D-mark had stond die nu omerekend op 2.5 Euro en waren hun autos dus 2.5x zo duur (locale productie niet in acht genomen).
tysoquattro zegt
Haha da was te verwachten ( volkswagengroep is the BEST!!! )
berlinetta zegt
@tyso quattro: Ja, want als je het meeste verkoopt, ben je de beste.
MAB zegt
@berlinetta: technische gezien niet maar deze drie merken lijken mij toch wel het beste.
berlinetta zegt
@MAB: Het beste waarin? Niemand is het beste, dat is namelijk subjectief.
timowouters zegt
Porsche een vw-dochter? Eerder een vw-moeder. Porsche is degene die vw voor een groot deel bezit.
stephano zegt
@timowouters: En Volkswagen heeft op zijn beurt weer een groot belang in Porsche. De vork steekt raar in de steel.
berlinetta zegt
@timowouters: De familie Porsche is eigenaar van VW, maar VW is eigenaar van het automerk Porsche. Correct me and slap me if I’m wrong.
tysoquattro zegt
@berlinetta: baneen jong vw is de grootste baas van allen in de groep.
9000cse zegt
@berlinetta:
Je hoeft niet verder te zoeken dan op Wikipedia om er achter te komen, dat je volkomen ongelijk hebt.
9000cse zegt
@timowouters:
Het verspreiden van foute informatie zou verboden moeten worden!
jessetje zegt
Nou prima toch
lambowambo zegt
Mooi dat Porsche weer een groeiende afzet heeft. Dat betekent dat tegen de tijd ik er geld voor heb er nóg meer 2e hands 911jes zijn.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@lambowambo: 911jes? Eerder Cayennes, Macans en Panameras. Die 911jes worden sowieso extra veel verkocht in de landen met veel nieuwe rijken, niet hier.
9000cse zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet:
Voor wat betreft Nederland en China zou je daarin misschien, eventueel, onder omstandigheden, mogelijk gelijk kunnen hebben. In Europa en de USA zijn echter veel fervente 911-fans te vinden, die zweren bij deze auto’s.
jesseboonman zegt
Dit vind ik raar:
Er staat Europe maar ook Germany, ik weet Porsche komt uit Duitsland maar alsnog zo vind ik het lijken alsof Duitsland niet bij Europa past.
Even om mede te delen
9000cse zegt
@jesseboonman:
Ergens heb je wel gelijk, maar dit komt waarschijnlijk doordat hier een toelichting op de cijfers ontbreekt. Duitsland wordt apart genoemd, omdat dit de belangrijkste afzetmarkt voor Porsche in Europa vormt. Ook de USA vormen de belangrijkste afzetmarkt in Amerika en worden daarom apart genoemd. Voor China geldt hetzelfde vwb de rest van de wereld.
Duitsland, de USA en China zijn gedrieën goed voor bijna 62% van de totale afzet van Porsche. Daarom worden ze apart genoemd.