Dit is de nieuwe lichtgewicht carrosserie van de gloednieuwe Mercedes SL die volgend jaar op de markt zal komen. De carrosserie volledig van aluminium gemaakt en stuk een stuk lichter dan zijn voorganger. De letters SL zullen eindelijk weer staan voor Sport Leicht.
Het complete chassis weegt slechts 254 kilo en is daarmee zo’n 140 kilo lichter dan het chassis van de huidige SL. Alles wat we hier zien is opgetrokken uit aluminium en alleen de kofferklep zal gemaakt zijn van een mix tussen staal en kunststof. Ook schijnt Mercedes ruim gebruik gemaakt te hebben van carbonfiber, al is dat op deze foto’s nog niet te zien.
Andere noviteiten van de volgende generatie SL zijn de “Magic Vision Control” ruitenwissers. Zoals op de foto’s te zien is zitten de sproeiers verwerkt vlak boven het wisserblad en kan je dus effectiever sproeien en komt er geen ruitensproeiervloeistof in je bek als het dak open is. Daarnaast zitten er geen boxen meer in de deuren, die zijn verplaatst naar de voetenruimte. Dit zorgt ervoor dat er meer bergruimte is in de deuren en de kwaliteit van het geluid zou ook nog eens beter zijn.
Dankzij modernere motoren een lager gewicht en zaken als start-stop zou de nieuwe SL maar liefst 30% zuiniger zijn. Daarnaast is de carrosserie ook nog eens 20% stijver geworden. Onder de motorkap zullen we de bekende 4.7 V8 met twee turbo’s (435 pk) vinden en uiteraard komen er ook weer 2 AMG varianten (SL63 en SL65). En als instapper komt er nog een V6 beschikbaar. (via: auto-motor-und-sport.de)
Flamingo zegt
hee wat grappig die ruitenwisser :D
robbie zegt
@Flamingo: overigens had Jaguar dat al jaren geleden op de XJ & XK.
griffendahl zegt
@robbie: Peugeot ook op de 405 :)
euro95 zegt
@griffendahl: Heerlijke 6 cilindert blijft die 405! :)
jack_abarth zegt
@robbie:
Mercedes ook op de sprinter ;-)
besaram zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pimsieb zegt
wel een heel grote winst qua gewicht dan. wel knap dat het met die materialen 20% stijver wordt. betwijfel t
norge zegt
@pimsieb: Winst ? Er wordt vast wel voor 140 kilo extra aan premium luxe opgeschroefd om het te compenseren.
GOD zegt
@pimsieb:
Zat ik ook aan te denken.
Zoveel alu en dan 20% stijver. Tis opzich wel mogelijk met een heel goed ontworpen chassis en wat staal op kritische plekken.
faalhaas zegt
Die komt er toch niet want in 2012 gaan we allemaal doooood!
euro95 zegt
@faalhaas: Nee hoor, eerst komt de (9)11 stedentocht! http://www.911stedentocht.nl/index.php
Sorry voor het spammen ;)
raoulkroes zegt
@euro95: Maar alles in friesland is saai..!
Tommy2 zegt
@raoulkroes: Je hebt er tenminste geen file’s. In Nederland zou je zo’n tocht niet eens kunnen houden op een dag want je staat de helft van de tijd stil! :lol:
euro95 zegt
@Tommy2: Geen file’s?? Waarneer is jou laatste keer dat je in dat gehucht bent geweest? ;)
Flamingo zegt
@faalhaas: wattan kom er een meteoriet op ons af ofzo?
euro95 zegt
@Flamingo: Nee, two days before the day after tomorrow !
http://www.youtube.com/watch?v=6nShKMP7KXk
petervdb zegt
@faalhaas: Dat is pas in december. Als de SL leverbaar wordt tegen de zomer kan je er nog een half jaar van genieten en hoef je je geen zorgen te maken of je hem wel kan afbetalen.
norge zegt
Mijn Vito had toen ook van die ruitenwissers met douche koppen ,hoezo noviteit? Alleen jammer dat bij de Vito de slangen steeds los gingen .
euro95 zegt
Mooie mercedes! Ik denk dat ik voor de v6 ga! Zou zo een v8 biturbo-blok veel zuipen?
fiestafeest zegt
een cc zal nooit echt een lichtgewicht kunnen worden lijkt mij
maare het combineerd wel het beste van 2 werelden 8)
agera zegt
Spannende tijden bij Mercedes, de grootste primeur is toch wel de introductie van de volgende generatie S-Klasse die ook binnenkort plaats zal vinden.
RoT___ zegt
Systeem met de ruitenwissers is inderdaad niet nieuw, het is daatentegen in deze vorm heel netjes weggewerkt. Hopelijk donderen ze ooit nog eens die alles-in-één stengel overboord, wat een onding blijf dat.
rmr91 zegt
@RoT___: Neejoh, als je het gewend ben wil je niet anders..
RoT___ zegt
@rmr91: Ik kan maar niet wennen aan dat baggerding. Zit veel te laag, voelt gammel aan en behoeft altijd weer uitleg. Waarom gaan ze niet gewoon mee en bouwen ze het universele systeem in, links knipperlicht, rechts ruitenwissers, gewoon helder.
4991 zegt
Wel graaf die ruitenwissers.
Stender zegt
Wauw een subwoofer bij de voeten?
love4sportcars zegt
En de v12? :(
C220AMG zegt
@love4sportcars: Er staat in de tekst dat er een 65 komt. Of er ook een 600 komt is denk ik nog niet bekend, maar denk haast van wel.
spotu2 zegt
de voorkant ziet er toch wat platjes uit, niet echt sportief
Pica zegt
ik heb al enkele spyshots gezien van de amg versie/het AMG pakketje en als die in je achteruitkijk spiegel nadert weet je niet hoe snel je rechts moet rijden.Gaat weer supervet zijn.
masterstig zegt
Van mij mag ie wel wat langer, vooral de voorkant (en dan ook een wat scherpere neus).
SCscreamGT2 zegt
Waar is die typerende afbuigende lijn naar het achterspatbord die we ook op de cls zagen gebleven. Vond dat namelijk bijzonder interessant om naar te kijken.
Hupke zegt
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe stijf zo’n SL nog is met al die gewichtsbesparing?
Dat was altijd z’n goede punt.
Als je weet dat een Lotus elise 10000Nm/deg als waarde heeft wat best wel stijf is voor een open wagen en de SL 17000Nm/deg (21000Nm/deg met top up) dan weet je hoe goed dat ding gebouwd was.
Als je dat verder vergelijkt met een E46 coupe (M3) 13000Nm/deg of een Viper coupé 7600Nm/deg.
Ik bedoel de cijfers spreken voor zich, het chassis van de huidige SL is vrij goed gebouwd en is enorm stijf voor een cabrio te zijn, het is zelfs stijf voor een sportwagen.
SvenvW zegt
@Hupke: Als je een artikel ook leest voordat je dit soort vragen stelt zou handig zijn….
“Daarnaast is de carrosserie ook nog eens 20% stijver geworden.”
mellie zegt
Ziet er goed uit. zal wel niet voor mij zijn weggelegd