Dit is mijn laatste artikel in 2009. Jullie worden waarschijnlijk al doodgegooid met Top Tien lijstjes, jaarverkiezingen, terugblikken en Vulwillekeurigeenberoepin van het jaar verkiezingen. Al die ellendige lijstjes bestaan al en daarom wil ik dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken om, ehm, hetzelfde te doen. Laat ik het een béétje origineel houden: ik kies gewoon het beste uit in vijf categorieën die ik zelf bedacht heb. Geen geouwehoer met nominaties en geen jury. Het is verdorie geen democratie! Uiteraard komt er dadelijk een hoogtepunt van het jaar, maar die bewaren voor het laatst. Daarnaast wil ik graag mijn merk van het jaar benoemen, alsmede de beste coureur van het jaar. Omdat ik persoonlijk veel met fotografie bezig ben, de autofotograaf van het jaar. En uiteraard moet er ook een poedelprijs zijn voor het dieptepunt van het jaar. En laten we daarmee beginnen, dan hebben we het negatieve maar gehad. Voor het ultieme effect kunt u na elke eerste zin eindigend met drie puntjes even aan tromgeroffel denken, dan wordt het nog spannender. Nou, daar gaan we.
De poedelprijs gaat naar… (tromgeroffel dus) de kilometerheffing. Verrassing! Nee natuurlijk is dat geen verrassing. Ik heb geen zin om uitgebreid uit te wijden over deze farce. Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie zeer veel sympathie had voor de plannen van Eurlings. Ik had zowaar vertrouwen in de beste man, verwachtte dat er eindelijk een fatsoenlijke oplossing kwam voor het huidige -in mijn ogen oneerlijke- systeem van belasting betalen, maar niets bleek minder waar. Uiteindelijk is het één groot verhaal van onduidelijke tarieven, onduidelijke regels en fraudegevoelige registratiesystemen en een opstand van de Priushippies. De oplossing is nog veel makkelijker: hoger accijnzen. Iedereen betaalt naar wat hij of zij gebruikt en als je graag een Ruben-mobiel wil rijden kies je zelf voor de enorme kosten. Of een gastank. Klaar. En wie in de spits naar Amsterdam wil reizen moet niet zeuren: het is daar druk, blijf er dan weg.
De prijs voor beste coureur gaat naar… Kimi Raikkonen! Jawel. Fulltime held en één van de weinige coureurs in de F1 met karakter heeft nu gekozen voor een échte sport: het WRC. Hij gaat dus leven zoals elke fatsoenlijke Fin dat doet: een fles zelfgestookte spiritus naar binnen atten alvorens met een paar honderd trappelende paarden onder de rechtervoet zo dicht en snel mogelijk langs bomen te rijden. Hij oefende al eens in een Punto maar besefte zich dat hij die Italiaanse rammelbak beter ondersteboven tegen een boom kon leggen alvorens te solliciteren bij Citroën. Er gaan wat geruchten dat hij terugkeert in de F1 bij Red Bull, maar stiekem hoop ik dat hij dat afslaat. En volgend jaar gewoon wereldkampioen boomkleven wordt. Go Kimi!
De prijs voor merk van het jaar gaat naar… Ok. Wacht. Fanboys: back off. Ik ben dit jaar uitgemaakt voor VW-fanboy, Ferrari-fanboy en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben geen fanboy. Ik heb mijn voorkeuren, maar die veranderen van model tot model en van jaar tot jaar. Of liever: maand tot maand. Desondanks kies ik een merk. Gebaseerd op gevoel, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en op karakter. Héél véél karakter. Alfa. Eigenlijk hebben ze afgelopen jaar alleen maar aandacht gegenereerd door de Junior, of Milano, of Giulietta tachtig keer van naam te veranderen. Maar persoonlijk werd ik verliefd na een klein ritje in een prachtig oudje. Ik loop te kwijlen bij elke 159 die ik zie rijden. Ik zou het niet meer oneens kunnen zijn met Robbie die de Brera in zijn lijstje met lelijkste auto’s van de afgelopen tien jaar zette. Kortom: 2009 was voor mij het Alfa Romeo jaar. Gewoon, omdat het kan.
De prijs voor fotograaf van het jaar gaat naar… John Wycherley. Afgelopen jaar ben ik erg veel bezig geweest met fotografie. Dagen heb ik over het web gezworven, zoekend naar de mooiste foto’s van auto’s. Inspiratie opdoen, leren en ook een beetje genieten. Insteek: ooit wellicht een heel klein beetje in de buurt mogen komen van het werk van helden als John Wycherley. Natuurlijk, er zijn heel meer goede autofotografen, maar deze man steekt wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit.
Last but not least: de prijs voor Automotive Hoogtepuntje van het Jaar gaat naar… de IAA 2009 met de heren van Autoblog. Autoblogger, Wouter, Ruben, Patrick, de talloze primeurs, de 458 Italia, de Rapide, bruine Audi’s, de M6 Competition, de BMW ED concept, de velgen van de Audi E-tron, de Maserati GranCabrio, de Murciélago 670/4 SV, het vreselijke restaurant waar we ons tegoed deden aan verse salmonella met sla, de montages en fotobewerking tot in de late uurtjes op de hotelkamer en de zere voeten. Het was mijn autohoogtepunt van het jaar. Met als goede tweede de Dunlop Drivers Cup waar ik kansloos afviel in de eerste ronde, maar wat wel erg gezellig was. Niets zo leuk als andermans auto’s afraggen. En ’s middags nog dat heerlijke ritje in die eerder genoemde oude Alfa.
Jep, het was een mooi jaar! Fijne feestdagen allemaal, tot volgend jaar!
Svenska Aeroplan AB zegt
Fijne feestdagen Casper.
Die site van die fotograaf is trouwens top!
So thanks!
Artijn zegt
Casper: sorry maar deze tekst doet echt helemaal niets met me… Het is leuk dat jij deze mening hebt en totaal los daarvan wil ik kwijt dat het stuk in mijn optiek, voor geen meter leest, saai is en onsamenhangend.
Ik zou je willen verzoeken dit nog eens over te doen en dan je best te doen aangezien het niet de lokale vriendengroep website is….
Maar goed wellicht word mijn mening helemaal niet gedeeld en dan moet ik toegeven goed gedaan! Ik wilde het toch gewoon even aan je kwijt.. Niets persoonlijks maar ik kom hier al vanaf 2004 en dit is toch wel een dieptepunt in mijn optiek…
Artijn zegt
PS: Fijne feestdagen en en inderdaad, die fotograaf vind ik ook gaaf!!!
mrB zegt
leuk stukje Casper. Was 5 minuten lekker lezen. Mag ik als student wel ff melden dat het aDten is, met een d dus :P
dennis zegt
Leuk verhaal Casper. Fijne feestdagen toegewenst en een heel mobiel 2010.
jan1666 zegt
leuk stukkie
artijn, het is dan wel geen vriendenclubje, maar omdat het vaak gelezen wordt betekent het nog niet dat je meteen als hopi-opie alles te doen volgens een deftige manier.
als hij een column wilt schrijven in deze manier van taalgebruik, dan doet hij dat. het taalgebruik is, volgens mij, iets meer gericht op jongeren dan op 50+’ers (niet dat jij dat bent, dat weet ik niet maar..)
voor de rest iets heel belangrijks:
fine feestdagen, gelukkig 2010 en probeer zo min mogelijk vingers te verliezen.
Aiii zegt
Alleen met het merk van het jaar ben ik het niet eens, die gaat naar Volkswagen. Alleen maar omdat we dankzij VW’s Polo BlueMotion straks helemaal af zijn van die gadverdelelijke Prius dingen af zijn. :)
jan1666 zegt
aiii..
hoe kan iemand de polo mooi vinden? de prius noem ik altijd een lelijk eendenhok, mar de polo is echt te lelijk voor een eendenhok..ik noem t een…mierenbunker.
die fotograaf…sigh…ik heb afstand gedaan van de oude, vertrouwde 406 coupe, wallpaper..sigh..die range rover met stof :O aan peugeot: ik ben verliefd, maar niet op jou
nee dat meen ik niet. range rover kan tk niet betalen, peusje wel
Aiii zegt
Polo lelijk? Nee, je mag de Polo van mij best saai vinden, maar lelijk kan ik me niet voorstellen. Lelijker dan een Prius of Insight? Zeker niet.
ogerr zegt
heb zelf een alfa, maar om nou alfa te prijzen als merk vh jaar.. kom op zeg :D
meest dode merk van het laatste jaar, waar nauwelijks nieuws van komt
autoblogger zegt
@ogerr: inderdaad, alfa is zo goed als dood. Wel erg jammer, want ze maakten leuke auto’s, wel veel roest enzo maar je kan niet alles hebben. Enfin, Fiat is (onbewust?) bezig om het merk te ontmantelen van oa emotie en inhoud. Een beetje zoals GM met Saab heeft gedaan.
PS: leuke column!
jan1666 zegt
aiii
ja ik vind hem lelijker als eeen prius of insight
ogerr
het merk met de minste publiciteit is daihatsu.
integralechubasco zegt
@casper
Alleen al omdat je alfa zo juist typeert ben ik met de rest van je lijstje helemaal eens! (f biased?)
Brokkenpiloot zegt
R.I.P.: Saab het merk van het jaar.
Mooie vooruitzichten met eindelijk nieuwe modellen, maar feitelijk om zeep geholpen vanaf dag 1 door GM. Ben bang dat een wederopstanding moeilijk wordt dus als afscheid deze nominatie.
CasperH zegt
@Brokkenpiloot: ik heb erover gedacht, en hoewel ik het jammer vind dat Saab verdwijnt, kan ik niet anders dan constateren dat Saab het ook voor een groot deel aan zichzelf te wijten heeft. Te vaak spectaculaire concepts waarvan weinig tot niets in productie gaat, de belachelijke chromen brilletjes en de “verOpelisering” hebben het merk geen goed gedaan.
@Artijn: you can’t please them all. Better luck next time ;)
Brokkenpiloot zegt
@CasperH: maar valt dat Saab te verwijten of moet je daarvoor naar Amerika kijken?
Ahura zegt
Polo kan je idd niet lelijk vinden. Prius III ook niet want die is gewoon geslaagd ;)
ps: beetje nietszeggende column..
RubenBaeten zegt
Mag ik deze man nomineren voor fotograaf van het jaar?
CasperH zegt
@RubenBaeten: die man was de gelukkigste fotograaf van het jaar, da’s iets anders. Of meest hersendode ;)
@Brokkenpiloot: Saab. Saab is het merk, Saab beslist wat, waar en hoe ze iets in de markt zetten. Wat betreft de Photoshopperij: agreed, er wordt veel geshopped tegenwoordig. Toch springt Wycherley voor mij boven de anderen uit, ook door zijn originele composities bijvoorbeeld.
HDM zegt
Hm jammer dat de SLS er niet vernoemd staat bij de IAA.
Auto van het Jaar de Polo ben ik het ook niet mee eens, liever de Astra of E op die plaats zien staan.
Brokkenpiloot zegt
Nog even over de fotograaf: mooie foto’s, maar…
Er wordt tegenwoordig zoveel bijgewerkt achter de computer dat je bijna beter kan spreken over de beste photoshopper.
Citrofiel zegt
@Brokkenpiloot: Helemaal mee eens. De foto’s op die site zijn stuk voor stuk behoorlijk bewerkt, met een paar uitzonderingen. Maar van de uitzonderingen ben ik dan weer niet zo onder de indruk, die zijn te gemakkelijk. Het gaat inderdaad niet echt meer om het fotograferen…
@RubenBaeten: Wow! Da’s lef hebben.
BmwMPower zegt
Dit artikel is genomineerd voor ‘Het artikel met de grootste inleidende tekst!’ ;)
Cantago zegt
Gaaf stukje! En ik ben het er dik mee eens;) Hoewel Alfa niet mijn eerste keus is… Waarschijnlijk, als ik in een Lamborghini rij is dat mijn favoriete merk;) haha:P