Jaguar is de laatste dagen flink in het nieuws vanwege de uitverkoop van het historische merk. Rond alle verkoopactiviteiten van Big Momma Ford heeft men echter tijd gevonden om het modellengamma nog even op te frissen. De X-Type, XK en XKR krijgen allen een faceliftupdate, alhoewel de wijzigingen echt minimaal zijn. De betreffende modellen zijn alleen optisch wat aangepast…
De X-Type sedan krijgt de beschikking over wat andere lakkleuren en ook is er een vernieuwde grille (“Bright Mesh Grille”).
De veranderingen aan de XK en XKR zijn van hetzelfde niveau. Er zit een andere antenne in de achterspoiler en er zijn wat accentjes van chroom, hout en aluminium aangebracht. Standaard krijg je nu ook 20-inch vijfspaaks sloffen. Nog een reden om naar de dealer te rennen lijkt mij zo.
mashell zegt
Dit is geen facelift. Dit is gewoon een nieuw modeljaar.
Racer X zegt
Het werd ook eens tijd dat ze die foeilelijke antenne van de XK’s verwijderden.
nichos zegt
Nu goed ja, wat valt daar op te zeggen?
Facelift is enkel bij de xk het geval lijkt me, met zijn 20″-wieltjes. Zo staat hij wss wel wat hoger dan vroeger ;)
Wanneer wordt de x-type vervangen? Niet dat ik het geen mooie of ouderwetse auto vind, maar hij stamt nog uit het tijdperk van de “oude” 3-reeks en c-klasse he..
Fastback zegt
Innovatief bezig. Ze hebben zeker zo iets van alle kleine beetjes helpen?
autogekkk zegt
@nichos
Als een product goed verkoopt waarom zou je het dan veranderen. Vooral bij XK. XK is het Aston Martin voor het arme volk.
bnc zegt
Echt een bloedmooie wagen die XK/XKR. Zou hem verkiezen boven een aston martin vantage/db9 indien ik het geld had.
L-M zegt
De X-type mogen ze nu wel eens stilaan gaan vervangen. Hij zag er al oud uit toen hij bij het publiek werd gepresenteerd enkele jaren gelede.
SHER zegt
ziet er wel goed uit, maar @ L-M: ze mogen echt wel eens een nieuw gewaagt ontwerp presenteren. :P
JANUS zegt
Die antenne stond toch zo fier rechtop achterop zn kont ?
Ik vond dat juist wel gaaf !
Zal wel weer aan mij liggen….
Jochen zegt
In mijn ogen is dit geen facelift, daar zijn de aanpassingen veel te beperkt op.
De wagens van 2008 !
Robin zegt
Antenne aangepakt goed iets! Er stond zo’n grote ouderwetse spriet achter op de auto, zag er niet uit.
Armada zegt
Het zoeken naar die verschillen lijkt wel erg veel op zoeken naar een speld in een hooiberg.
David USA zegt
Hmm zie de verschillen niet echt, de text boven de fotos is van de verkeerde auto btw. X-type moet op dat plaatje van de XKR… Just to let you know
Djivy zegt
‘k Heb quasi nog geen XK(R) live gezien of hij wordt al gefaclift…
Wat voor zin heeft het allemaal?
Bertus zegt
Jammer dat het allemaal zo moeizaam gaat voor dit gote merk. De XK is natuurlijk prachtig, maar de rest van de modellenlijn is toch wel erg retro, en die hype is allang weer over.
Eigenlijk hoort Jaguar innovatief te zijn. De XJ was ooit ook innovatief, maar de MKI stamt uit 1968, en als je ze naast elkaar zet is de MKIII anno 2007 niet zo mooi geproportioneerd als zijn oervader.
De X-type is niets anders dan een gekrompen XJ carrosserie, zodat deze op een Mondeo chassis past. Met dat onderstel is niets mis, maar wel met het carrosserie ontwerp. het is zo ontzettend van ik-wil-wel-een XJ-maar-ik-kan-hem-niet betalen.
De S-type was niet onaardig, maar is ook een retroding, en dat wil niemand meer, behalve een paar conservatieve engelse middle-class heren, en dat is gewoon een te kleine markt.
Dus laat maar komen die XF, met hybridetechniek, en geavanceerde “gewone” motoren, zoals een kleine V6 met Twinturbo o.i.d.
MurcieBoy zegt
de hoeveelste facelift is dit dan weer?! ;)
phantom zegt
Er komt toch ook nog een sterkere xkr, met 500 pk dacht ik
joep zegt
@bnc dat ben ik gewoon helemaal met je eens!! Ik denk alleen wel dat we in de minderheid zijn…
Zet Viah Roodstar zegt
Ik had gehoopt dat ze die wanstaltige cheap ass achterlichten van de XK en XKR zouden vervangen maar kan er hier niks van ontdekken helaas.
pipil zegt
Dit is GEEN facelift. Gewoon lichte verandering van een nieuw MY. Elk merk doet dat.
Mark zegt
De X-type diesel krijgt nu ook eindelijk een automaat, trouwens.
L-M zegt
@ Sher
Ja de bedoel ik … een X-type is gwn de kleine XJ-klasse vind ik persoonlijk.
L-M zegt
dat*
Solstice zegt
Een geïntegreerde antenne!! Welkom in 21e eeuw Jaguar ;-P
autoblogger zegt
@Jochen: klopt; “In Londen heeft Jaguar de herziene X-TYPE Saloon en X-TYPE Estate voor modeljaar 2008 gepresenteerd. De X-TYPE is verder verfijnd en biedt meer toegevoegde waarde dankzij een nog uitgebreidere standaarduitrusting en een aantal subtiele wijzigingen aan in- en exterieur.”
jan zegt
de X-type is gewoon nog steeds een zeer mooie auto met een goeie price-value ratio. Ik denk dat ze momenteel niet het geld hebben een volledige nieuwe opvolger voor de X-type te bouwen daarom proberen ze met frequente updates het model up-to-date te houden. Het model is nog steeds strak en het comfort feilloos (als eigenaar…). De XK is ook DUIDELIJK geen facelift, dat had ie trouwens ook nog niet nodig, alleen enkele kleine verbeteringen en één grote verbetering, nl de antenne. Een goede zaak.
karaya zegt
De X-type een mooie auto?
Ik denk dat weinig mensen het met je eens zullen zijn, laat staan dat iemand je serieus neemt als je in zo’n Jaguar Mondeo komt voorrijden.
jan zegt
Welja ik vraag mij af wat er zo mis is om met een kleine jaguar te rijden. Dus in de bekrompen opinie van sommigen is dan ook een A4 een wannabee A8, een bmw 3 een wannabee bmw 7 enz… En schoonheid is nu eenmaal relatief. Ik ben akkoord dat de XK, objectief en subjectief, veel mooier is. Maar die zit dan ook wel in een volledig andere prijsklasse.
Belangrijker, kan ik zeggen dat de X-type een goede auto is en het onderstel van een mondeo lenen om enkele miljoenen euros te besparen (qua ontwikkelingskosten) door een mondeo onderstel (en enkele andere onderdelen) te lenen een verstandige keuze is, zeker wanneer je op een gigantische schuldenberg zit.
freek zegt
Allebij mooi natuurlijk en de xkr is natuurlijk wat te duur (voor me) :)
Ben natuurlijk ook nog steeds benieuwd naar de XF (stype opvolger)
freek zegt
Oh ja en de discussie over X type hierboven.
Ik zou op dit moment eerder een X type dan een S type kopen, omdat ik deze persoonlijk veel mooier eruit vind zien en wat weg heeft van de XJ(r) serie. Alleen dan compacter. De S type is immers hetzelfde als een Rover 75 :)
Iemand die zegt dat je een jaguar wannabee bent omdat je een X type rijdt, rijdt zelf zeker een een Golf 1.4 met GTI logo erop ofzo :) of een BMW 318 met M3 look :lol:
> 1 v o o o zegt
ik ben verliefd op de zijruiten van de XK/XKR wtf :P
Frits zegt
Was laatst in Birmingham op bezoek bij de Jaguar fabriek. Supergaaf, bij de productie van de XK geweest. De man die ons rond leidde wist te vertellen dat er ook een XK met 500 PK sterke V8 aan zit te komen, een 3.5 liter V8 versie en zelfs een diesel-XK… Meest interessante is natuurlijk de 500 PK. Aston Martin eat your heart out!
jag zegt
alles over de komende C-XF:
http://www.jaguar-design.com/
introductie op 12 september in frankfurt…..