Ferrari heeft zojuist laten weten dat ze een uitstekend jaar achter de rug hebben. In 2008 had men een zeer sterke return on sales (ROS) en is de groei van de afgelopen jaren voortgezet, het gaat daarbij om 17,6% tegenover 15,9% in 2007. Dat is toch wel noemenswaardig, zeker gezien de zeer moeilijke economische tijd in de tweede helft van het jaar. Ferrari zag ook een sterke groei in de merkgerelateerde activiteiten (licensing, retail en e-commerce), dat was goed voor een stijging van 28% over het geheel genomen. Vooral het e-commerce segment presteerde bijzonder goed, die inkomsten stegen met meer dan 65%. Maar waar hebben we het dan over? Petjes en stickers die je online kunt kopen? Of worden er tegenwoordig ook auto’s besteld via een webwinkel?
Ferrari sloot het boekjaar af met een omzet van 1,921 miljard euro, een stijging van 15,2% op de 1,668 miljard euro in 2007. Deze stijging komt voornamelijk als gevolg van de verkoop van de 430 Scuderia, maar tevens van de 612 Scaglietti als de 599 GTB Fiorano. De Ferrari California is echter geen bijdrage aan de cijfers uit 2008. Anyway, Ferrari denkt ook aan de toekomst. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) zijn gestegen, maar dat zeggen ze elk jaar.
Er werd een totaal van 6.587 auto’s afgeleverd aan klanten, een stijging van 2% ten opzichte van de 6.465 auto’s die in 2007 werden afgeleverd. Bij deze cijfers gaat het om straatauto’s, dus exclusief de auto’s bestemd voor gebruik op het circuit. De stijging van 2% valt wat tegen, aangezien de stijging in 2007 een nette 14% was (vergeleken met 2006).
Noord-Amerika blijft de grootste markt met 1.700 auto’s (26% van het totaal in 2008), een bijzonder belangrijk resultaat gezien de economische neergang aldaar. Meer info over de verkoop in verschillende continenten staat in de onderstaande Engelstalige statement van Ferrari.
Na een aantal klachten en vervelende berichten in de media is Ferrari ook wat meer aandacht gaan geven aan het personeel. Sinds 2008 kunnen werknemers speciale hypotheken afsluiten en hebben ze toegang tot bancaire faciliteiten met zeer aantrekkelijke voorwaarden. Tevens geeft men kortingen op schoolboeken voor stagiaires en leerlingen. Er is ook een preventief gezondheidsplan met de mogelijkheid om een specialist te bezoeken en alle medewerkers plus hun kinderen mogen gratis gebruik maken van een fitnessruimte. Yeeha!
Maranello 10th February 2009 – The Ferrari S.p.A Board of Directors met today under the chairmanship of Luca di Montezemolo to examine the Company’s end-of-year figures for 2008.
Once again in 2008 Ferrari delivered results that beat all previous Company records. The strong Return on Sales (ROS) growth seen in recent years continued, reaching 17.6% compared to 15.9% in 2007. This was an outstanding result in the car sector in general and is especially impressive given the very tough economic backdrop against which it was achieved, particularly in the second half of the year.
This important result comes courtesy of Ferrari’s diverse range of products and strict cost-cutting measures. That said, investments in research and development increased, reaching 18% of revenues in 2008. Improvements and efficiencies also helped compensate for unfavourable dollar and sterling exchange rates.
In addition to the above-mentioned structural improvements, Ferrari also launched a range of major commercial initiatives in 2008, including the new One to One Personalisation Programme for its 12-cylinder models and a new client assistance programme. Ferrari also enjoyed strong growth in the Brand related activities (licensing, retail and e-commerce) with +28% overall, the e-commerce segment performing particularly well, as revenues there boomed by over 65%.
Commenting on the figures, Ferrari Chairman Luca di Montezemolo declared: “Ending 2008 with results unprecedented in the entire history of the Company is the best endorsement we could have of our strategy of exclusivity, innovation and focus on people. These results beautifully cap a truly exceptional year that saw us once again at the top in Formula 1, winning our 16th Constructors’ title, our eighth in the last 10 years.”.
“The economic climate in 2009,” continued the Ferrari Chairman, “still remains very uncertain as the crisis takes its toll across the globe and it is hard to say how the situation will develop from here. That means, of course, that Ferrari will have to lavish even more attention on every single detail and continue to innovate whilst preserving the exclusivity of our products with respect to market demands.”
Ferrari ended the 2008 financial year with revenues of 1,921 million euro, an increase of 15.2% on the 1,668 million euro recorded in 2007. This rise comes mainly as a result of sales of the 430 Scuderia and the excellent performance of both the 612 Scaglietti and 599 GTB Fiorano 12-cylinder models which benefited from the launch of the One to One Personalisation Programme. The Ferrari California, however, made no contribution to the 2008 figures as the first examples are only being delivered to their owners in the next few days.
A total of 6,587 cars were delivered to end clients in 2008, an increase of 2% with respect to the 6,465 cars delivered in 2007. North America remains the Prancing Horse’s largest market with 1,700 cars (26% of the world total) sold there in line with the 2007 figure, a particularly significant result given the economic downturn there.
Sales to Eastern Europe continue to grow (+23%) while deliveries to the rest of Europe were in line with the results achieved last year.
Sales to the Middle East and South Africa continue to grow, with 366 cars delivered, an increase of 12% on the previous year’s figure.
In the Asia-Pacific region, Ferrari delivered 1,089 cars to end clients. Japan remains the primary market in terms of sales volumes with 433 cars delivered to end clients in 2008, an increase of 15%, while we exceeded 200 cars delivered in China for the first time, an increase of 20% on 2007 to 212.
On a further positive note, Ferrari returned a trading profit of 339 million euro in 2008, an increase of 27% on previous year’s figure.
The Prancing Horse’s licensing activities also enjoyed strong growth with revenues up by 35% in 2008 and the figures from the 25 Ferrari Stores worldwide were very positive with overall revenues increasing by 16%.
Ferrari also boosted its internet and www.ferrari.com activities in 2008. E-commerce grew by over 65% while a series of special events, including the launch of the Ferrari California and the unveiling of the new F60 single-seater, drew millions of hits from all over the world.
During 2008, Ferrari continued its investment into new car development, setting aside the equivalent of 18% of the Company’s revenues for R&D.
Ferrari also continued with its investments in safety in the workplace in 2008. It spent in excess of 4 million euro on structural work and specialist training, achieving major improvements in all areas of the company. Particularly significant in this process was the new “near-misses” alert system which actively involved company’s employees. Defibrillators were also installed throughout the Ferrari complex.
2008 also saw the launch of an in-house energy production plan. A newly unveiled photovoltaic plant and a trigeneration plant due to be completed within the next few months, will mean that Ferrari will meet all of its own energy requirements within the next year.
In terms of its workforce, as of December 31st 2008, Ferrari employed around 3,000 people, a little under half of whom are office staff.
Continuing its emphasis on people-focused activities, Ferrari also launched its Scuola dei Mestieri in 2008. This new programme is designed to provide training inside the plant which is not normally available outside Ferrari in specialist skills to allow our employees to enhance both their career prospects and professional development and improve their mobility within the company.
Ferrari also broadened the range of employee services in 2008. These now include special mortgage deals of up to 100% for first and second homes and renovations, banking facilities with very attractive conditions and discounts on school books for trainees and school children. There is also a preventative health plan featuring specialist visits, physicals for all employees and their children and free gym usage.
Phil zegt
Mooi zo, hoop dat in 2009 Ferrari véél mooie sportwagens brengt… en hopelijk geen SUV’s en diesels ;-)… maar heb er volle vertrouwen in. Als er één sportwagenmerk is dat ik nog vertrouw dat ze hun ziel niet verkopen, dan is het wel Ferrari !
Gerben zegt
6500 Ferrari’s op 1 jaar
dat is ongeveer 1 auto per uur die van de ‘band’ rolt.
Net iets te veel voor een exclusief merk
FERRARI_POWER zegt
doe zo verder ! kheb er volste vertrouwen in
Endlezz zegt
@Gerben
exclusiviteit kan mij nu eens geen barst schelen
wat snelle wagens betreft ben ik van het idee: power to the people ;)
roberto zegt
Netjes, elk exclusief merk hoor je ook al klagen (Aston Martin, Bentley) over de kredietcrisis en ontslaan honderden werknemers of zetten de productie tijdelijk stil.. Zo te zien heeft Ferrari daar geen last van, en gelukkig! Ik stel voor; De groene plannen de prullenbak in en kom maar op met die milieuvervuilende gillende V8’en!
moritzh zegt
@Gerben
Ergens heb je wel n punt, aan de andere kant zie je ze niet dagelijks en eigenlijk ook niet wekelijks rijden, het blijft iets bijzonders (tenzij je Appeltje heet of een buurman met een Ferrari hebt)!
Een betere ontwerper zegt
Dat voor die werknemers klinkt goed.
Ik mis alleen het punt waarom AMG niet is verschenen hier, ook zij hebben een recordjaar gehad in 2008…
Citrofiel zegt
Ze willen wel graag hun titel behouden. En de werknemers deze keer nog zelf tevreden laten zijn ook!
robbie zegt
@Gerben, nog wel meer denk ik!
Ik neem aan dat de fabriek alleen maar geopend is op werkdagen en gewoon 8 uur per dag auto’s bouwt (of zullen er meerdere shifts zijn?)
365 dagen – 104 dagen weekend = 261 werkdagen
1 shift = 261 * 8 uur = 2088 werkuren // 6.587 delen door 2088 = 3,2 per uur
2 shifts = 261 * 16 uur = 4176 werkuren // 6.587 delen door 4176 = 1,6 per uur
3 shift = 261 * 24 uur = 6264 werkuren // 6.587 delen door 6264 = 1,1 per uur
Lekker exclusief dus ;) We moeten trouwens niet vergeten dat er in 2008 6.587 auto’s afgeleverd zijn. Hoeveel er gebouwd zijn weten we niet. Wellicht dat een groot deel al in 2007 besteld en gebouwd is en pas in 2008 afgeleverd.
RenesisHP zegt
Het zit wel lekker hoor, zo´n Ferrari.
blokker5 zegt
Ik snap nooit waarom bedrijven er altijd zo lang over duren voordat er jaarcijfers komen. En dan ook nog kinderen laten fitnessen, in NL zou dat niet eens mogen…
cbr600rr zegt
Wat een nonsense over of Ferrari wel of niet exclusief is. Zet de verkoopcijfers eens af tegen die van Porsche, BMW, Mercedes of Audi en dan zie je wel degelijk een verschil.
Pas als ik elke dag een Ferrari zie zijn ze niet meer exclusief. Nu zie ik ze max 1 keer per maand.
Ton zegt
@Blokker5,
Dat duurt wat langer omdat je niet op 31 december 23.59 je bankrekening controleert en dan weet wat je gepresteerd hebt.
Het is wat lastiger dan dat.
Daarbij moet het ook zo goed mogelijk zijn, want mede op de jaarcijfers nemen investeerders hun investeringsbeslissing.
Maar dit zijn nette cijfers voor Ferrari lijkt mij.
Maar ik denk dat hun klanten net wat minder prijsgevoeliger zijn dan gemiddelde autokoper. Geen wonder dat hun ROS dan op niveau blijft/stijgt.
MACH3 zegt
Deze cijfers moet je genuanceerd zien in het geval van Ferrari.
Is een goed jaar maar veel van die wagens zijn besteld in het topjaar 2007.
Daarmee dat er ook maar een groei is van 2% vanwege dat er in tweede jaarhelft een terugval is.
Want berichten over Bentley (minder werk) enz. zijn over de huidige periode, je mag de twee dus niet mengen in een vergelijking.
WieAndersDasAuto zegt
Ferrari verdiend het om een top jaar als 2008 te hebben. Ze doen het uistekend, bouwen prachtige auto’s.
Ga zo door Ferrari!
Een betere ontwerper zegt
Lol, als ik niet zoveel van auto’s wist en je zou mij een California met afgeplakte logo’s laten zien, zou ik zweren dat het een aziaat of zo was. Tis een afschuwelijk ding. De oude Ferries ware mooier.
Innokenty zegt
Oost-Europa heeft de sterkste stijging van 23%.
EnzoR zegt
We all love Ferrari ! Forca Ferrari ;) Kimi (L)
John zegt
Dus alle merken verkopen minder en Ferrari boekt een recordafzet? Dus iedereen ruilt zijn nissan in voor een Ferrari… Wat nou crisis?!
Neluz zegt
Dit heb Ferrari verdiend ! als er 1 wel de beste sportwagens bouwt is het Ferrari wel ;)
Guan zegt
Voorstel voor het herschrijven van de eerste alinea:
Ferrari heeft zojuist laten weten dat ze een uitstekend jaar achter de rug hebben. In 2008 had men een zeer hoge return on sales (ROS) de groei van dit cijfer in de afgelopen jaren is voortgezet, 17,6% ten opzichte van 15,9% in 2007. Dat is toch wel noemenswaardig, zeker gezien de zeer moeilijke economische tijd in de tweede helft van het jaar.
ROS geeft aan welk deel van de omzet winst is. Kopieer alsjeblieft geen termen waarvan je weet dat 80% van de mensen niet weet wat t is, zonder uitleg te geven.
marcel zegt
Ik dacht dat julie van het altijd goed ingelichte autoblog.
Een tijdje terug wisten te melden dat het slecht ging in maranello .
En dat er 200 man uit moest ….
Tog eerst maar even checken voor je iets plaatst zou ik zeggen .
Iets klakkeloos overnemen kan iedereen.
Verder rust mij te zeggen dat ik niet anders verwacht had van Ferrari
Het mooiste automerk ter wereld
autoblogger zegt
@marcel: even opletten aub, dat bericht staat gewoon gelinkt in het artikel hierboven. Wij hebben in dat betreffende artikel netjes aan bronvermelding gedaan. Tevens geeft Ferrari in de cijfers over 2008 toe dat ze een zeer slecht Q4 hebben gehad, dus check zelf even eea voordat je gaat reageren.
Verder rust mij te zeggen dat Ferrari een commercieel uithangbord is, dat vooral geld verdient aan kleuters die online een petje willen bestellen.
w0o0dy zegt
@autoblogger: Ferrari zuigt….. maar dat vinden veel mensen heerlijk…. ;)
En Ferrari’s omzet bestaat nog steeds voor het grootste gedeelt uit de verkoop van auto’s…. kijk je naar de winst dan liggen de verhoudingen wat anders.
hape zegt
@woody
Mijn vrouw zuigt ook en dat vind ik ook heerlijk.
marcel zegt
@ autoblogger
ik weet natuurlijk allang dat je elke gelegenheid aanpakt om ferrari aftezeiken.
er is geen automerk terwereld dat een mooiere en rijkere historie heeft dan ferrari
dat jij ferrari niet bepaald een warm hart toedraagt is duidelijk maar het elke gelegenheid aannemen om het aftezeiken vind ik personelijk zeer kinderachtig
en een beetje commentaar daar kan je ook niet veel van hebben
japp zegt
wat een lelijke frut auto’s zeg die ferrari’s :S.. vind er niks aan maarja..
das smaak dan.. of liever gezegt wansmaak ;)
gr. japp