De brute Corvette heeft een klein opfrissertje gekregen. Het belangrijkste nieuws: een nieuw en sterker V8 blok.
Het vorige V8 blok (LS2) met 6.0 liter leverde 400 pk. Vanaf nu krijgt de Corvette het LS3 blok mee dat met 6,2 liter een grotere cilinderinhoud heeft. Dankzij de grotere inhoud levert het blok 30 pk extra, waarmee het totaal op 430 komt. Het maximum koppel stijgt van 546 Nm naar 586 Nm. Nog meer vermogen komt beschikbaar als er een speciaal sportuitlaatsysteem wordt besteld, er komen dan 6 pk en 6 nm extra bij.
Kies je voor de zestraps automaat dan sprint de vernieuwde Corvette in 4,3 seconden naar 60 mph (96 km/u) en haalt deze een top van 306 km/u.
Als optie kan tegenwoordig worden gekozen voor tweekleurig leer, wat wordt opgeleukt met tal van speciale details: zoals een geborduurd Corvette logo op het dashboard.
Freddie Baggerman zegt
Weet je wel zekerr dat GM een zes trap automaat heeft? Ik weet wel een gewone bak. en daar zit ook nog die domme EPA slot op zodat je van de tweede direct naar de vierde versnelling moet. Allemaal om het benzine verbruik om laag te halen
wimpie zegt
waarom levert een 6.2 liter blok zo verdomd weinig pk’s? kom es met wat revolutionairs ofzo…
El Loco zegt
*kuch*koppel*kuch*
Amerikaanse blokken zijn niet gebouwd zoals de Europese, dus geen verfijnde technieken en echte race-tech, maar brute kracht.
En daar zijn de Amerikaanse blokken goed in.
Jellert zegt
Amerikaanse motoren maken toch alleen maar mooi geluid?
El Loco zegt
Dat ook ja.
wimpie zegt
@ el loco
mee eens, maar het is ook leuk om een keer wat revolutionairs te zien ;)
Peugeot407coupe zegt
crap interieur. ben geen fan van dit soort auto’s.
Michael zegt
Amerikanen maken geen geavanceerde blokken zolang de benzine prijzen nog niet gelijk zijn aan die van ons… 2klepjes per cilinder en het blok opboren tot de inhoud van een emmer.
USA suckx
roma zegt
die auto ziet er ook elke keer weer het zelfde uit, wel mooi, maar ik wil wellis een andere corvette zien.. interieur sucks ook als de malle, ziet er echt lelijk uit.
AMG zegt
ik vind het een mooie auto, maar dat hij niet verandert is niet waar.
Kijk maar naar de C5 die werd opgevolgd door de C6.
Baronnetje zegt
Amerikaanse auto’s zuigen, het interieur is altijd goedkoop plastic en als je een “sport”auto van die gasten koopt zit er geen vering in en stuurt ‘ie als een postkoets.
Een 6.2 V8 en dan halen ze er krap 430 pk uit, da’s toch hilarisch…
cl600 zegt
had de nieuwe corvette geen 7liter ?
cl600 zegt
ohh sorry ik vergis me met de ZO6, ’t topmodel, das wel een 7liter
freak zegt
die c6 is een mooie bak, 1000 keer beter dan de vorige corvette ( was niet zo heel moeilijk) en kost veel minder dan een sportauto van een ander merk met dezelfde prestaties (ferrari, maserati, porsche, aston martin).
wordt ook wel waar voor je geld genoemd!
AlwinH zegt
Ik was ook nooit zo’n Corvette fan, mij toch te amerikaans. Maar afgelopen weekend waren er ruim 50 Corvette’s bij elkaar bij de Nurbugring en dat was toch wel indrukwekkend. Vooral het geluid is erg bruut.
Pics:
http://www.autojunk.nl/pix/view/130571
Rick dos zegt
De credo van Corvette is toch iets van “We give the same thrill as a Ferrari, but for a fraction of the cost of a Ferrari.”
Jaaaaaaaaaa maar dat zie je ook wel……….dat het een fractie van een Ferrari kost………..
Yo! zegt
ach, c06je wordt weer s afgekraakt, als t niet genoeg is neem je toch een z06 ?
boeit dat krakende plastic interieur ?
Nou, lees dan s een stukje van een review van de Porsche 997 Turbo (de reviewer heeft buiten deze 997 ook 987S en Cayenne TurboS in bezit, dus naar mijn weten weet ie wel waar hij t over heeft:
http://www.rennteam.com/showflat.php?Cat=0&Number=271770&an=0&page=0#271770
“Another competitor of the 997 Turbo would be the new Corvette Z06, a surprising car for a surprising amount of money. No matter how good or bad the overall quality of this car may be, you can’t get better performance for your money. The Z06 isn’t only a bargain but also a very good performer and as much as I hate to admit it, it is performance-wise at par with the 997 Turbo. Of course the Z06 may not be the perfect daily driver and it lacks like the other competitors the back seats which to some family fathers are very important for an obvious reason, not to speak about the fact that the room in the rear could be used for additional luggage or even a spare wheel or two. However, the Z06 is fast, it is a very nice performer on the track too and the engine is a treat, not to speak about the very nice exhaust sound.”
sacha zegt
Zo’n ouwe Stingray is wel cool (en fout).
Yo! zegt
ook leuk, laatste aanschaf van oud F1 rijder M Schumacher …
Nee, geen italiaanse 599, geen 430, geen duitse 997, maar ?
Oud amerikaans: AC Cobra 427 uit 1967, ca $ 500.000 geschat.
Is voor hem net zo snel als een Golfje vergeleken met zn F1 auto’s denk ik, dus t zal meer om t gevoel gaan …
http://www.leblogauto.com/2007/01/bon-anniversaire-schumi-rectificatif.html
Jordi zegt
waarom leveren amerikaanse motoren zo weinig pk’s??
ik snap er niks van…wij hebben zelf ook een Ford Thunderbird (1993) 5.0 L V8 alleen ook maar 220 pk! Elke auto uit europa die een V8 heeft (niet dat die er veel zijn) leveren gewoon 500, 600 of 700 pk…ik snap het NIET!!
ps: De Dodge Viper (2008) levert wel mooi 600 pk maar dat is volgensmij een V10 8.2 liter ofzo…
SimonMc zegt
@Jordi: zoveel wagens zijn er niet met standaard +500 pk, en zeker niet met een V8 hoor.
De M5 bv: een V10 met 507 pk, de 55amg motor van mercedes, das een V8 met 500+ pk, maar das dan ook weer een 6.2 liter.
Audi S6: heeft een V10, maar heeft “maar” 435 pk ofzo.
Dus welke auto met een V8 heeft er dan 600 of 700 pk?De meeste zijn maar nét boven de 500 pk…
Trouwens grote cilinderinhoud en weinig pk’s = zeer goeie betrouwbaarheid.
Yo! zegt
ander rijgedrag in de US zorgt wellicht voor ander motorkarateristieken, veel bottompower (noemen we hier koppel ;-), ieder zn voorkeur.
Levensduur is ook wel aardig, een “ouwe amerikaan” is een begrip, een “ouwe mof” heeft een heel andere betekenis (zouden ze niet zo oud worden ?)
Jordi zegt
aha naja oke bedankt :)
Phil zegt
als deze mannen echt willen persen ze ook wel dezelfde pk’s uit een kleiner blok, maar dat is helemaal niet de amerikaanse filosofie. Als je met de benzineprijzen uit de us zit ga je echt geen turbo’s gebruiken om het verbruik te bepereken en toch degelijke prestaties te hebben.
cl600 zegt
ohh ohh ohh echt weer allemaal prutsers die NIET weten waar ze het over hebben he.
ik leg het 1x uit allright, we nemen als voorbeeld de pony van ford, de GT, dat is een 5liter 8cilinder met 300pk. domme amerikanen hoor ik jullie al roepen, maar luister, daar tegenover zetten we een nissan skyline, met een 6-in-lijn 3liter, met 2turbo’s ( de R34 heb ik het ff over ). die geven we aan een japanse willekeurige japanse tuner die ik wel vaker over autoblog.nl zweeft, die trekt een magische 1100pk uit dat blok, stoer he ? ok nu mijn punt :
na 2000km op de teller mag de eigenaar ze koppelingsplaten vervangen, ze kleppen omdat die verbrand zijn, ze zuigerstangen omdat die versleten zijn, enz enz enz, en waarom : omdat het er niet voor gemaaaaaaakt is ! en de ford mustang met zoveel koppel dat de straatstenen in de voorruit zitten in de auto derachter draait nog als een naaimachine over 50 jaar en is zo robuust betrouwbaar als een stook kachel ! daarom zijn 90% van de old timers amerikanen, echte american muscle baby :)
p.s. 2 kleppen per cilinder hebben ze omdat er een turbo op geplaatst is. moet je voorstellen, je ademt door je mond dan krijg je genoeg lucht binnen ( 4kleppen ), en nu ademen door 1 neusgat…gaat maar moeilijk he ? maar wedden dat als ik een pompje derin doet dat ik je longen kapot blaas :) maar het scheeld je wel de kosten van 2 kleppen…dat X de productie, tel je winst maar uit.
hoop dat de mensen nu ff de stront uit hun ogen halen en anders kijken naar amerikanen voordat ze beginnen te zeiken over hun manier van aanpak.
cl600 zegt
sorry haha voor dat laatste dat had ik moeten denken ipv moeten typen, maar kan me daar goed aan ergeren als mensen maar wat uitblert over iets wat ze maar voor 10% weten. mgoed hoop dat me punt duidelijk is en dat er ogen open gaan nu
Yo! zegt
@cl600 – dat zeg ik, maar wel vreemd dat ze die filosofie op hun auto’s toepassen (levensduur) maar niet zo zeer op hun huizen … (trouwens wie wil r nu 50 jaar in dezelfde auto rijden, best aardig, maar voor weinig mensen echt leuk te noemen).
na een jaar of 4 met een Z06 wil ik best wel een Blue Devil hebben …
cl600 zegt
@ Yo : ja precies, tenminste iemand die weet wat hij zegt. ennuh een uit ’67 shelby GT500 draai ik me hand niet voor om hoor ;)
Rick dos zegt
Amerikanen kunnen geen motoren bouwen. Never could and never will! Amerikanen kunnen uberhaupt geen auto´s bouwen never could and never will.
De reden dat er nog zoveel oude glorie rondrijdt in Amerika is, omdat er een hele grote hot rod scene is in Amerika. Dat is een cultuur die wij hier in Europa niet kennen. Deze jongens zijn trots op hun auto´s en verzorgen ze dan ook goed. Wij kennen hier de klassiekers, ook oude glorie, die hier nog steeds rondrijden. En ook door liefhebbers onderhouden.
Als je buiten de scene kijkt, dan is het allemaal nieuw, Japans of Europees wat de klok slaagt.
We kunnen het wel allemaal gaan romantiseren, jongens. Feit blijft dat ZELFS de Amerikanen zèlf steeds vaker een Amerikaanse auto laten staan en overstappen in Japanse of Europese auto´s.
Rick dos zegt
kuch slaagt = slaat…..
lincoln zegt
@cl600…. zo hoor ik het graag… eindelijk een medestander.
Poekie Lauda zegt
Wat een wanstaltig ding, dat interieur is gewoon een lachertje!
Maar ik moet toe geven dat het veel peekaa’s voor je geld is, hoewel ik dan liever door zou sparen tot ik iets europees kan kopen met hetzelfde snelheidspotentieel.
floryn zegt
doet me helemaal niks dit “there’s no ………..inches” verhaal
lincoln zegt
@rick dos…. er rijden in holland meer snoeken dan in frankrijk… er rijden hier meer amazones dan in zweden…. nederland heeft de grootste miniclub…. in nederland staan de begeerlijkste auto collecties ter wereld….
dat is toch ook een beetje auto cultuur????
on-topic …. corvette is een regelrechte cashcow voor GM.
lincoln zegt
buiten het feit dat amerikaanse auto,s uit de jaren 50/60/half70 regelrecht onverwoestbaar zijn..
SjoerdV zegt
Verrassend weer deze nieuwe corvette, prestaties weer revolutionair. Nu weet ik waarom ik deze nooit zou kopen…(uberhaubt corvette)
Rick dos zegt
@lincoln
Helemaal mee eens. Maar dat gaf ik ook aan. Wij hebben hier wel clubs voor klassieke auto´s met hun eigen enthousiastelingen en eigen cultuur. Maar de Hot Rod scene in Amerika is gewoon van een andere orde. Een scene waar ik trouwens wel gecharmeerd van ben. Kan niet zeggen dat ik alle oude Amerikanen mooi vind, maar een Cuda of GTO of Charger of Camaro etc etc. kan ik zeker wel waarderen.
kor zegt
Ik weet niet of ik hem nou wel zo mooi vind.
phantom zegt
Waarom zit iedereen die corvette AF TE ZEIKEN als ik vragen mag?
binkie zegt
Ik vind ‘m tof, zeker voor wat ie kost :)
Wat_een_gezeik zegt
Leuk, zo’n ouwe mest kar
Die heeft namelijk ook nog bladveren!
Kut auto, kansloos zal ie altijd blijven!!
Boss zegt
@ floryn; Je bedoelt deze;
There’s no substitute for cubic inches.
There’s no replacement for displacement.
Mopar or NO car.
je oma zegt
is gewoon n mooie auto, basta!
maar dan moet je haar/ hem natuurlijk niet in
die afschuwelijke baby-poep-kleur nemen!
Phil zegt
je zegt wel bladveren, maar deze wagen doet het ondanks die bladveren opvallend goed op het circuit, en zeker voor een amerikaan…
jakob zegt
clean interieur, enkel onevenwichtig stuur en beetje goedkope looks, en onhandige knoppen naast de metertjes…
geen goed interieur dus :)
Yo! zegt
jongens, blijf lekker sparen voor je F430/599, ik rijd wel lekker rond in de “zo te horen, hier zeldzame Z06”.
t zal me boeien of je m wel of niet mooi vind. Ik zou me pas rot voelen als iedereen ineens in een corvette ging rijden (weinig kans op zo te zien, NL zijn zuinig, maar sparen liever door voor iets wat echt onbereikbaar is voor velen ;-)
De kleur hierboven sucks trouwens, moet gewoon geel zijn natuurlijk.
(overgens heeft Topgear (=Jeremy) ooit een leuke vergelijking gedaan tussen de 599 en de Z06, deze link dacht ik http://www.youtube.com/watch?v=kmDq9tY1krk )
tja, de Z06 is niet zo’n auto voor op de straat als de 599 was Jeremy zn conclusie, meer een circuit auto) . Tis maar wat je zoekt in een auto …
Yo! zegt
oops, t was maar een Ferrari 575, das geen vergelijk eigenlijk
Yo! zegt
jammer, net de vergelijking uit t filmje mist, hier een completere film:
http://www.youtube.com/watch?v=7HZp0vIQsm8
Turbo zegt
Prima wagentje. Veel pk’s voor weinig geld en superlui te rijden. Dan maar een Mondeo interieur, ik ga voor het gaspedaal ;)
w0o0dy zegt
De reden dat amerikaanse motoren zo weinig vermogen leveren ligt in het lage maximum toerental (lees gerust het stuk over pk’s en koppel nog eens). Om een hoog toerental te halen moet je hoogwaardige materialen gebruiken, natuurlijk zo licht mogelen en de onderdelen moeten zeer krappe toleranties hebben en nauwkeurig worden gebalanceerd. Dat maakt een motor duur en wat doen de amerikanen dus? Dikke motoren van eenvoudige(re) materialen en een vrij laag maximum toerental. Zo blijft de boel lang heel en is de wagen toch wel erg snel (alleen zuipt de auto benzine, maar dat was nooit zo belangrijk in de VS) en trekt bij alle toerentallen als een dolle. Dat gevoel van altijd power (zonder terug te hoeven schakelen) maakt dat de auto’s toch wel erg leuk kunnen zijn om mee te toeren.
Het is dus niet een kwestie van niet kunnen, het is een keuze.
Nick zegt
Zo’n hoog koppel is leuk, maar met variabele kleppen timing en een wat hogere toerental heb je nóg meer koppel en vermogen.
Terwijl de betrouwbaar vrijwel hetzelfde is, zo niet hoger vanwege de variable kleppen timing.
Misschien als dat gebeurt, word de Amerikaanse V8 motor misschien zelfs interessant om in een auto te stoppen waarmee je op je werk kan aankomen en je kinderen op kan halen.
Matsinator zegt
ik vind dit dus echt wel een mooi interieur, maar ja ieder zijn smaak.
phantom zegt
@ Wat een gezeik,
WAT EEN GEZEIK!!!!!
dude db zegt
amerikaanse V8 blokken zijn van die hakke pufpuf motoren die er een beetje liggen te schudden in het vooronder..qua prestaties niet zo spannend als europese V8 blokken. verder zeer leuke aut
tarzan zegt
Ik vind de achterkant erg mooi en origineel. Maar de voorkant doet me denken aan een nsx of een mr2. Als ik dan vanmiddag langs een stingray rijd denk ik toch dat ze wat steekjes hebben laten vallen met de nieuwe modellen. En koop ik liever een yamaha r1 en ga voor de andere 75 mille naar de hoeren ofzo.
rob zegt
het is weer duidelijk dat de meeste van jullie geen reet weten van amerikaanse auto,s ,en geloof me als je er in een corvette hebt gereden veranderd je mening gelijk want het laat zijn kontje aan zowat al jullie zielige kleine japanse kut autootjes zien .het zit niet in mijn aard zo te praten ,maar ken het niet laten als ik hier alleen maar mensen hoor die alleen maar zeiken .maar wat vinden die mensen het allemaal geil als ze zo,n dikke v8 voorbij horen scheuren, en zitten ze met hun kleine pikkies, in hun klein jappannertjes te dromen over z,n vette bak .
Peter zegt
Hij blijft zó mooi… een tijdloze schoonheid en een waar icoon!
rob zegt
oh ja ze hebben trouwens voor de 5e keer de 24 hr van lemans gewonnen met corvette hoe zou dat nou kunnen tegen al die top merken he ?
Rick dos zegt
aaaaah gelukkig ook HIER hebben we fanboys……….
666 zegt
@rob: een lelijke pooierauto als een corvette, kan je misschien wel mooier vinden dan een Jap, maar kan je zeker niet vergelijken met een Porsche, Audi R8, Ferrari, Lamborghini, Spycker en al die andere prachtige europeanen. Het is en blijft een auto voor cafébazen en pooiers.
ueberPKW zegt
corvette = poor man’s ferrari… Ik houd meer van de Europese aanpak, ook al moet ik toegeven dat het Amerikaanse concept best ok is… maar ik persoonlijk blijf de corvette een jammere auto vinden
Yo! zegt
das waar, z06 voor 85K en voor 160 een F430 en 220K voor een F599.
ben blij dat ik die 75K cq 135K ergens anders aan uit kan geven …
arme ik
Nick zegt
Dat koppel kun je toch nooit kwijt op die fietsbandjes.
Kun je net zo goed een 4,2 liter V8 er in gooien met hetzelfde aantal peekaa’s.
Een hoog koppel is leuk, maar als het toerental maar triest is, is het vermogen natuurlijk laag.
Je hoort wel eens dat auto’s met een hoog koppel snel optrekken, maar als het toerental maar triest is, dan trekken ze echt niet snel op!
Kijk maar naar een Honda Civic Type R (hoogtoerig) en een Golf GTI (hoog draaimoment).
Alex zegt
Ik heb al wat ervaring met Amerikaanse auto’s en denk dat ik weet waar ik over spreek. De negatieve kritiek op mijn soort auto’s komt voor 99.99% uit de mond van mensen die er nog nooit met gereden hebben. Als je niet weet waarover je spreekt, hou dan die klep dicht.
666 zegt
@alex: het is net omdat we het weten dat we onze medeburgers ervoor willen beschermen.
floryn zegt
@ Boss bedankt ik was m even kwijt!
floryn zegt
@ phil “en zeker voor een amerikaan”
haha je hebt het probleem helemaal door!
LTZ zegt
Hoeveel van jullie hebben ooit in een amerikaanse auto gereden? Hoeveel van jullie zijn ooit in Amerika geweest? Hoeveel van jullie hebben ooit een Crown Victoria taxi uit New York gezein die sinds 2002 300000 mijl heeft gereden en elke dag daarvan met 60 km/h over wegen rijdt met gaten erin die bij enkele aziatische of europese auto’s de complete ophanging hebben kapotgerukt. En dan kunnen Amerikanen geen auto’s bouwen?
Amerikaanse auto’s zijn voor een andere smaak gebouwd en de producten uit de jaren ’90 waren inderdaad bagger. Maar kijk naar de nieuwe Chevrolet Malibu of de Ford Edge of eigenlijk welke andere Amerikaanse auto uit de recente geschiedenis dan ook, dat zijn echt geen slechte auto’s.
Ook deze corvette is geen slechte auto. Kost weinig, rijdt goed. Wat kan jou het nou schelen of er bladveren onder zitten als hij het tegen een Porsche op kan nemen? En van het goedkope plastic is in ieder geval op het dashboard ook niets meer te zien omdat het met leer bekleed is.
Je kunt over alles je eigen mening hebben maar die vooroodelen zijn af en toe toch echt te simpel voor woorden…
Melvin zegt
@LTZ
Je weet natuurlijk wel dat je net hebt bewezen dat amerikanen niet alleen geen auto’s kenne bouwen maar je heb ook bewezen dat amerikanen geen fatsoenlijke wegen kunnen aanleggen. Het is allemaal heel leuk en aardig dat die amerikanen zoveel koppel hebben maar ik geloof toch zeker dat een amerkiaan het af zal leggen tegen een MINDER vermogende europeaan/ aziaat. Ik geloof dat omdat door het lage maximum toeren tal van een amerikaan je al in zn drie moet zitten bij 100. Zet een nieuwe m3 tegenover een viper en ik zal mn geld op de m3 zetten. Niks koppel, ik hoef maar twee gevallen te noemen van topgear. De aflevering met de chrysler 300c srt-8 tegen de m5, komt dat bekend voor, en de aflevering met een mercedes v12 biturbo tegen een touwtrekteam. I rest my case about torque. En dan nu de betrouwbaarheid. Ik wil niet veel zeggen maar het zou niet zo gek zijn als ze modernere motoren zouden bouwen die sneller kapot gaan want men komt toch wel bij de garages. Want als ik het niet verkeerd heb zijn de amerikanen nogal BERUCHT om hun ”dodgy electrics”. Men moet om de haverklap naar de garage om dat weer na te laten kijken. En trouwens kent iemand hier het programma ”american hotrod” daarin heb ik alfgelopen vrijdag gezien hoe een wagen 3x panne kreeg in een tocht. And again I rest my case. Wij europeanen mogen dan zuinig zijn wij investeren ons geld wel in kwaliteit en niet het eerste wat we tegenkomen. Ik noem auto’s en huizen. Ik hoef geen amerikaanse bak hoor. Ik wil liever in iets rijden dat kan rijden en bespaar en fortuin aan wegenbelasting omdat mijn wagen het gewicht heeft van een klein schip. Als het volgens hun filosofie gebouwd is laat et dan lekker daar en val ons er niet mee lastig.
Ik heb wel in amerikanen gereden, aardig wat trouwens. Werk in een garage en had een hels karwei om een bak van 5m uit de garage te rijden. Weet dus ook wel dat amerikanen alles behalve betrouwbaar zijn. Maximum toerental 5500 en dan nog een toerenbegrenzer waardoor hij moeilijk boven de 3500 kwam. En dan zijn uitgerekend amerikanen negatief over een diesel. En ik zie hier dat mensen zeggen dat anderen hier vooroordelen hebben over amerikanen. En dat ze daar niet tegen kunnen. Ik kan er niet tegen dat nederlanders met zoveel mooie en goede auto’s op de markt kiezen om in een amerikaan te rijden. Of dat men hier amerikaanse auto’s gaan zitten verdedigen. Dan vraag ik me af heb jezelf wel zoveel ervaring met een amirikaan of heb je een keer het gaspedaal ingedrukt.
RubenBaeten zegt
@Melvin: Een Amerikaan een garage uit manoeuvreren is op geen enkele manier te vergelijken met er dagelijks in rijden, en een enkel exemplaar met een verwarde toerenbegrenzer is ook niet representatief. Op tv kreeg een auto drie keer pech, ik ken Ferrari’s die spontaan in brand vliegen en beoordeel daarop ook niet alle Italiaanse auto’s tegelijk.
Ik heb tijden Amerikaans gereden. Er zat een rotte appel of twee tussen, maar de meest betrouwbare auto die ik heb gehad kwam ook uit Detroit.
Ik heb al vaak gezegd dat Amerikanen tegenover Europese/Aziatische auto’s zetten appels en peren vergelijken is. De hele filosofie achter die auto’s is compleet anders. Het voorbeeld van LTZ (een Chevy-fan?) is tekenend. De Ford Crown Vic rijdt al bijna dertig jaar op hetzelfde chassis, is dus qua techniek behoorlijk verouderd, maar beproefd en betrouwbaar – niet voor niets rijden de taxibedrijven en law enforcement agencies massaal in Crown Vics en in veel mindere mate in modernere voorwielaandrijvers. Dan kan je lopen zeiken dat hij zo ouderwets is, of je kan Ford prijzen dat ze destijds zo’n sterke basis bedacht hebben.
BMW vindt dat ze om de zoveel jaar met iets gloednieuws moeten komen. Dat is hun manier van auto’s bouwen, met als gevolg dat 7-series spontaan uitvallen en de zelfdenkende differentieels van de M5 na 20.000 km al vervangen mogen worden. Prima merk verder hoor. Maar doe mij maar een concept dat misschien wat ouder is, maar zichzelf wel bewezen heeft.
GM moet sowieso op een houtje bijten en kan simpelweg de Corvette niet volledig omgooien. Dus hebben ze hem verder verfijnd, en dat hebben ze goed gedaan. Want dat de auto bladveren en een simpel blok met twee kleppen per cilinder heeft, maar intussen wel alle Duitse concurrenten op het circuit kan bijbenen èn vele duizenden euro’s goedkoper is, vind ik een gave prestatie.
Ondertussen mag iedereen lullen wat ze willen over Amerikanen waarin ze nog nooit gereden hebben. Ik heb er geen enkele boodschap aan. Pas als je erin rijdt kun je het niks vinden, maar een echte autoliefhebber kan er dan ook respect opbrengen. Ik moet ook niks hebben van een classic Mini, maar ik erken wel dat het op zijn eigen manier een leuk ding is.
Hester zegt
Hm,
Als het dashboard je niet bevalt, dan ga je toch naar zo’n ‘WestCoastCustom-achtig’ bedrijf, om dat ding te verbouwen naar je eigen smaak?
Of denk ik er te simpel over?
sonne zegt
ok dat je iet wat grote inhouden hebt maaar ze moete nu niet overdrijven !
en btw als je een skyline tuned tot 100pk of 1100 dan heb ik nieuws voor je ken je die gele skyline niet met dat soort van vermogen awel die auto gaat al meer dan 2 jaar mee en nog nooit iets mee gehad duja het ligt gwn aan hoe je ’t doet !!! derzijn nu eenmaal prutser en echte vak manne !!!
Franco zegt
@Sonne,
Da’s helemaal correct! Er rijden meer van dat soort ‘beesten’ rond met meer dan 900 pk!
Ik weet dat een collega uit België bijna drie jaar rondrijdt met zijn 900 pk plus Supra! Dat blok is 1 keer open gemaakt, nml. op de boel op te peppen tot ca. 945 pk!!!
Hoezo “onderdelen vervangen na 2000 km” (cl600)?
Men zegt wel dat diegenen die negatief zijn over Amerikaanse auto, waarschijnlijk nog nooit in een dergelijke auto gereden hebben.
Maar dan maken jullie dezelfde fout, als het gaat om Japanse sportwagens (nadenkertje)!!!
En ik heb ervaring met een Amerikaan! Het heeft z’n eigen charme! Dat geblubber (van de V8) kan soms best leuk zijn. Alleen vind ik een MB W123 uit 1979 net wat beter, dan een vergelijkbare Ami… :D …voor dagelijkse gebruik dan he!
Een Mustang uit de periode 1965-1969, Mopar (min. 300 pk) of een Firebird tot 1971 sla ik anders niet af hoor!
Altijd leuk voor een ritje op zomerse zondagmiddag… :P
Pascal zegt
Ik reageer pas laat; want vond het artikel net pas.
Ik heb afgelopen weekend zowel de Corvette C6 als de Z06 testgereden voor telkens een uur, op zowel binnenwegen; als de snelweg.
De C6 rijdt goed, correct stuurgedrag, en vlotte gasrespons. Wegligging was perfect (hoezo bladveren, mijns insziens heeft die geen bladveren, maar gewone dempers en veren).
hier de perstekst van Chevrolet:
———————————————————————————-
Corvette coupe and convertible feature a Short/Long Arm (SLA) double-wishbone suspension with forged-aluminum A-arms and transverse composite springs. The suspension is capable of .92g road-holding ability on the skid pad (.98g with available Z51 Performance Package).
Z06 uses a similar geometry with wider wheels and tires to achieve a 1.04g lateral acceleration figure.
Three suspension choices are available for the coupe and convertible: the standard suspension, Magnetic Selective Ride Control and the Z51 Performance Package shown.
———————————————————————————-
Verder dan mijn impressie van de Z06.
Ik heb in mijn leven al met enkele snellere wagens (mee-)gereden. En deze wagen tart de verbeelding, zeker als je naar zijn prijs kijkt. Want dat telt ook mee.
Een voorbeeld. We rijden 50 Km/h in de bebouwde kom; en ik zet de wagen in zijn 6. De motor draait dan rustig aan 500 tpm. Zonder problemen; zonder stotteren; of wat dan ook. Terug acceleren verloopt zorgeloos, het lijkt wel of ik met een automaat rijdt. Terug even checken toont me dat ik gewoon in zijn 6 zit…
Dan de snelweg op; en even zien wat het totaal plaatje is. Wel; we zijn afgetikt op 322 Kmh, in zijn 5. Toen waren er andere auto’s, en moesten we van de gas af. Er was dus nog ruimte over. En van 100 -> 200 -> 300 -> 320 ging in dezelfde rotgang, en niet zoals veel topsporters; waar het vanaf 270 moeilijker begint te gaan.
Ik ben dus overtuigd van het kunnen van deze wagen. Was mijn eerste ervaring met de Corvette; niet met Chevrolet; want ik rijd momenteel een SS (Silverado). Ik ben dus zowieso al overtuigd van de prestaties van deze wagens.
Want och, de gem. E46 M3 rijd toch niet van me weg bij een stoplicht sprintje… En ik heb dan 3 ton bij…
Groet
P.
leifhain zegt
Rijd nu al 12 jaar en 340.000 km met een Lancia Thema LX 2.0 16v turbo van 210 PK en ben zeer tevreden. Maar ze is net zoals mijn Delta Integrale zo dood als een pier bij minder dan 3000 toeren.
Het is waar: nothing compares to cubic inches.
Begin naar de Camaro te verlangen…
Het is de eerste keer dat een Amerikaan mijn hart sneller doet slaan. Grtz, L.