Porsche heeft vorige week de nieuwe RS Spyder onthuld, die gebruikt zal worden in het 2007 racing seizoen. Vanaf volgend jaar zullen ook andere teams in de Amerikaanse Le Mans Series (ALMS) de Spyder mogen gebruiken, dit was eerst exclusief voorbehouden aan het US Penske-Motorsports Team.
De RS Spyder voor 2007 is een doorontwikkeling van het sports-prototype dat dit seizoen in de race was voor de titel in de American Le Mans Series (AMLS). De open racewagen is ontwikkeld door het R&D Centre van Porsche in Weissach en bestemd voor diverse internationale klantenteams. De nieuwe RS Spyder voldoet aan de regels die de ACO (Automobile Club de L’Ouest, organisator van de 24 uur van Le Mans) heeft vastgesteld voor de deelname in de Le Mans Prototype 2-serie. Dat betekent dat de RS Spyder zijn opwachting kan maken in onder meer de American Le Mans Series, de European Le Mans Series (LMS) en de 24 uur van Le Mans.
Computersimulaties en windtunneltests hebben geleid tot een verbeterd chassis, optimale aerodynamica en meer set-up mogelijkheden. Het koetswerk van carbonfiber is ook verder geoptimaliseerd om onderhoud en service gedurende de race te vergemakkelijken. Ook op thermodynamisch gebied is er winst en die zit vooral in de lucht toevoer- en afvoerbuizen van de radiator.
De nieuwe koolstof/carbon onderdelen zorgen voor een gewicht van 775kg en het vermogen van de 3,4-Liter V8 is toegenomen met 23pk naar 503pk. De 90-graden V8-motor van de RS Spyder is speciaal ontwikkeld voor langeafstandsraces en voldoet ook aan de ACO-regulering.
De V8 is gekoppeld aan een betrouwbare en precieze dog-shift versnellingsbak met een in lengte geplaatste koppeling met drie carbonfiber koppelingsplaten. Doordat de koppeling in het chassis is ingebouwd, vervult hij ook een dragende functie. Het schakelen gebeurt door middel van ‘flippers’ aan het stuur.
Mareno zegt
zeer gewilde auto in gotham city.. geen wonder dat ie nu in amerika gebruikt mag worden
Franqie zegt
Prachtige auto, en 503 pk op 775kg zal wel vooruit willen.
christoff zegt
ik zou er toch is graag een rondje maken over het circuit
dekster zegt
ik snap niet, als ze zoveel windtunnel testen doen, dat ze 2″bovenbouwen” hebben
Rick dos zegt
Is men toevallig ook van plan om dit op de echte Le Mans in te gaan zetten?
Dan wordt het volgend jaar weer leuk met Audi, Peugeot en Porsche! Of is dit ijdele hoop? :(
dekster zegt
deze rijdt toch niet in dezelfde klasse als de R10?
(echte le mans spanning vind je in GT1)
Rick dos zegt
Eerlijk gezegd weet ik de huidige regelementen niet. Ik volg het al sinds midden/eind jaren 90 niet meer.
WOoOdy gaf laatst in een andere topic wel aan dat ze de regelementen voor 2007 hebben aangepast. Zodat Peugeot en Audi tegen elkaar kunnen uitkomen…..
Don_Mario zegt
Jongens van AUTOBLOG waar kan ik jullie een TIP geven over de nieuwe M3
]M[ zegt
@dekster
Misschien ter wille van de symetrie (niet alleen qua uiterlijk nee, maar ook qua weerstand)?… anders zou ik ’t idd ook niet weten
(of om er ook een openbare-wegversie voor twee personen van te kunnen maken :P)
]M[ zegt
… voor symetrie hadden ze ‘m natuurlijk ook in ’t midden kunnen plaatsen ja :|
sacha zegt
@Don Mario: [email protected]
dekster zegt
@]M[
de oude R8
de nieuwe R10
lijkt me wel onlogisch zo’n weerstand
Anzwoin zegt
strakke bak :) zou k ook wel keer mee willen rijde (H)
Franqie zegt
Bij de Formule 1 zit er nog een luchtinlaat in die ‘bovenbouw’. maar hier niet.
Owja, er schiet mij nu ineens te binnen dat het misschien is voor de veiligheid, als hij zeg maar op zn kop terechtkomt, en er zit maar 1 ding op, dan kan de bestuurder er niet uit, en niemand kan dat ding omrollen, omdat het te zwaar is. Terwijl hij als er 2 dingen zijn iets schuiner staat, en dan kan de bestuurder eruit/ hij kan makkelijker omgerold worden.
///M zegt
BOMMETJE!!!!
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Nee het staat in de regelementen dat hij zeg maar tweepersoons moet zijn, al kan dat niet. Dat was volgens mij de reden bij de audi.
dekster zegt
@Franqui
zo’n wagen weegt 770tot 900 kg dat is niet bepaald zwaar ;)
Porsche Fan zegt
Ja hij gaat volgend jaar lemans onveilig maken :D
PAS MAAR OP
:D :D
RenesisHP zegt
deze auto valt inderdaad in een andere klasse(lmp2 in plaats van lmp1),maar de huidige versie is bijna net zo snel als de lmp1’s(audi,pescarolo). ben dus benieuwd hoe deze het doet. misschien is dit wel een leuke basis voor een batmobiel….
Bas zegt
De Porsches rijden idd in een andere klasse dan de Audi. In de Porsche zit de luchtinlaat trouwens wel in die verhoging boven de coureur… Ik neem aan dat ze regelmentair verplicht zijn gesteld, anders zouden ze “al1” dienen om te beschermen bij een roll-over. En die specs zijn echt absoluut niet verkeerd :d.
RJ turbo S zegt
Hoeveel zou zo’n auto nu waard zijn :P
Boele zegt
De nieuwe winnaar van alms!!!
HUMMFREAK zegt
Ik woon in leusden enwar zit er in leusden? juist de importeur van vw audi skoda porsche.
en nou zag ik vandaag 2X in de showroom van porsche een carrera GT gezien
Sgt. Stevil zegt
damm geil, naakt carbon en kevlar, niet te veel stickermobiel… *kwijl*
SupA zegt
Over die twwe rollbars gesproken de regelementen schrijven voor dat nieuwe lmp’s twee rollbars moeten hebben.
J. zegt
3,4 liter V8 en er dan 503 pk uit halen… weinig om eerlijk te zijn. Formule 1 teams hebben een 2,4 liter V8 en persen daar rond de 750 a 800pk uit.
Natuurlijk gaat die motor maar 1100 kilometer mee, en zullen deze wat langer mee moeten gaan, maar dan nog een verschil van rond de 250PK vind ik erg groot.
JM zegt
@J
Zeker nooit van een restrictor gehoord?