De nieuwe MINI (hoofdletter alert!) is eindelijk officieel, maar ik ben ‘em nu eigenlijk alweer zat. Het nieuws is namelijk al maanden bekend, alleen was het wachten op de PR-afdeling die de boel mocht vrijgeven. De vorige keer zat er nog wat tape op de auto maar nu zijn de foto’s dus helemaal ‘clean’.
Zoals we al eerder wisten te melden zullen de Nederlandse MINI-dealers op 18 november 2006 de nieuwe MINI verwelkomen. Dat is tevens de datum waarop we de 100ste geboortedag van Sir Alex Issigonis vieren, de grondlegger van de MINI.
Van de buitenkant is er weinig veranderd aan de MINI, lekker op safe spelen dus. Wel zijn er onderhuids wat grote veranderingen, zo zijn er volledig nieuwe motoren ontwikkeld en werd het chassis nog verder verbeterd.
Bij de introductie is de nieuwe MINI leverbaar als Cooper en Cooper S. De laatstgenoemde is voorzien van een 1,6 liter viercilinder motor met turbocharger. Deze heeft een vermogen van 175 pk (max koppel is 240 Nm) en een topsnelheid van 225km/u. De Cooper heeft een ongeblazen 1,6 liter viercilinder motor met een vermogen van 120 pk (max koppel is 160 Nm) en een topsnelheid van 203 km/u. Beide motorvarianten worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische zestraps transmissie komt pas later als optie.
In de eerste helft van 2007 volgt de nieuwe MINI One, het basismodel met een 95 pk sterke 1,4 liter krachtbron.
De nieuwe MINI zal in twaalf exterieur kleuren (waarvan zeven nieuw) te verkrijgen zijn. De Cooper krijgt daarbij standaard 15 inch lichtmetalen wielen, de Cooper S is herkenbaar aan het 16 inch lichtmetaal met runflatbanden. Optioneel zijn 17 inch wielen leverbaar.
dekster zegt
hmm, beter dan de vorige :-D
Alfaxa zegt
het is wel mooier
Nee! Die andere Rick zegt
mmmm…….kunnen we hier miet zo´n morph doen……net zoals bij die 3 serie want ik kan echt geen verschil vinden……. De koplampen misschien?
Eric zegt
Afwachten wat de prijzenpolitiek geeft. De moter van de cooper S komt ook in de Peugeot 207. Vraag is of er voor de Belgische markt een 163 pk-versie komt. Dit voor de BIV categorie!
Ook de binnenruimte zou groter zijn. Enige info hieromtrent?
Remco zegt
Leuk autootje, maar ik heb de dashboard nooit mooi gevonden. Uiteraard is het wel leuk ingericht.
Frank zegt
Als iemand die een mini kent zuiver van in het straatbeeld kan ik weinig verschillen zien?
yola zegt
Lijkt meer op een facelift/update dan een nieuw model.
Zou dat niet schadelijk zijn voor de verkoop ?
Je koopt toch geen auto die er nu al oud uit ziet ?
Zeker niet aan het tempo van nieuwe wagens die bij andere uitkomen …
Joey zegt
Wat een walgelijk ding! Dat ze tegenwoordig nog zulke auto’s bouwen zeg, bah
J. zegt
Leuke auto, alleen veel te duur.
De plaatsing van de snelheidsmeter vind ik ook jammer, ik heb het liever dat ik als bestuurder alleen kan zien hoe hard het gaat ^^
joris zegt
vorige was mooier maarjah,
efe wennne hé
Navarone zegt
Lekker of safe spelen? Klopt, en gelijk hebben ze. Dat ding verkoopt als een tierelier! Dus waarom dingen drastisch wijzigen? Mijn moeder rijd zelf in een cooper, met sportonderstel. Rijd zeer goed, en trekt zeer goed. Je moet hem alleen flink hoog in de toeren houden. Het koppel is met een 1.6 dan ook niet bepaald overvloedig aanwezig. Leuke kar van goede kwaliteit. De prijs? Tja, je krijgt een goed produkt, maar persoonlijk zou ik hem nooit zelf kopen. Blijft tenslotten een vrouwenauto, in tegens stelling tot de mini van vroeger…..
luwek zegt
ze kunnen niet veel minder dan ‘op safe spelen’…als ze dat niet doen hebben ze dalijk een compleet andere auto die niet meer op de mini lijkt=)
Go2marc zegt
Ik vond de vorige ook mooier, de nieuwe is precies wat braver geworden van voor… Jammer, mss als ik hem in het echt zie dat ik hem wel weer mooi vind… afwachten dus… Vind het wel goed dat er eindelijk een Cooper Diesel komt, want die One Diesel was niet vooruit te branden…
Stef M. zegt
Dat ze dit de nieuwe MINI durven noemen! Zelfs echte auto-spotters moeten twee, nee tien keer kijken om het verschil te zien. Ik had wel wat meer creativiteit verwacht.
Navarone zegt
Je moet het niet zien als de nieuwe MINI maar de verbeterde MINI. Wat had je dan verwacht Stef M. ?
w0o0dy zegt
er zitten nogal wat rare verhoudingen en lijnen in de restyle…. de hele auto is groter en ik geloof dat de wielbasis en de spoorbreedte allebei zijn toegenomen. De neus is boller (en langer, met name het gedeelte tussen de koplampen) en de wielkasten achter lijken groter waardoor daar de verhoudingen niet lijken te kloppen…..
Al met al een typische restyle…. wel nieuw niet beter.
w-j zegt
ik vind dat ze met de gewone cooper iets te veel op safe hebben gespeeld qua uiterlijk. maar die cooper S ziet er wel super vet uit!!
JH zegt
De neus moet boller vanwege de nieuwe voetganger veiligheids-regels. Zullen we meer gaan zien de komende jaren. Toch is de Cooper S 30kg lichter (van 1235 naar 1205kg) met meer pk’s. Hopelijk heeft de motor meer koppel, dan is het weer een bommetje…en over de styling, ik geloof dat Mini het Porsche effect achterna gaat (911); gewoon elke keer verfijnen maar niet grootscheeps veranderen
BMW fanaat zegt
Gelukkig kunnen we hier schrijven ; smaken verschillen…………..,was het nodig allemaal ? nee niet echt,leverd het iets op ? ja,echt wel met name technisch veel verfijningen geweldig !
En dan nog even dit : deze auto is en blijft RETRO ! , wat een klapper nog steeds,wat een image !,wat een verkoopaantallen!,in vergelijking met de Beetle een waar succes !
RenesisHP zegt
De nieuwe mini is geen mini meer. Kwa vormgeving wel,kwa maten niet. Dat was de vorige al niet,maar deze is nog 6 cm langer ten behoeve van de neus en binnenruimte. Die motoren zijn alleen vernieuwd vanwege het hoge verbruik van de huidige mini,de extra pk’s zijn meegenomen. vraag blijft of de nieuwe mini een veiliger of speelser karakter krijgt,vooral de works.
Dink zegt
’t Blijft een raar ding om te zien . . . Wanneer komt die middenmotor versie (Clio V6) nou? Een instapper met 1.4 en als je heel goed kijkt (en dat doen alleen de buffs) een tweemaal zo dikke Cooper: erg verwarrend en hinken op twee gedachten als je ’t mij vraagt . . .
Toch weer een aanwinst voor ’t kappersautogilde ;)
Trevor zegt
Als oud miniliefhebber kan ik zeggen dat ik er weinig “nieuws” aan afzie. Toen de “new” mini gelanceerd werd 5 jaar geleden werd het gelijk een “best” seller maar denk niet dat dit nieuwe model uberhaupt in de buurt er van kan komen.. Naar mijn mening te weinig nieuws.. maar blijft een leuk karretje(voor teveel geld).. Een cooper S die meer dan 30 duizend kost vindt ik gewoon belachelijk.. kun je beter een Golf V GT(i) kopen of een SEAT LEON CUPRA.. heb je meer lol voor minder geld.
smaakversterker zegt
nieuwe versie is duidelijk langer, lijkt estetisch slechter ook.
Net als een designbadkuip maar dan met wielen eronder :-)
Sjonnie zegt
En nog een maatje erbij…
C30CDIAMG zegt
die designer van de X5 is zeker ook op de nieuwe MINI gezet, tsjonge jonge wat een veranderingen…
Bas zegt
What’s new vraag je je af. Aan de buitenkant is weinig verandering te bespeuren. Binnenin is wel het een en ander veranderd, maar het is niet mijn stijl… te frivool en niet strak. Vraag me af waarom ze niet een goede 2 liter van BMW i.p.v. een 1.6 L met compressor erin leggen. Het koppel van de ongeblazen versie van 160 Nm is ook niet super. Komt er ook een works-kit?
C30CDIAMG zegt
zelfs de one heeft voldoende vermogen vind ik. rijd fantastisch, ook!
Navarone zegt
Ik denk dat ze met de Beetle ook succes hadden kunnen hebben, alleen zijn ze vee te veel van het originele ontwerp afgeweken. En dat laatste is precies wat BMW met MINI wilde voorkomen…..
Stef M. zegt
Zelfs Porsche laat met iedere nieuwe 911 meer optische verschillen zien dan BMW met de nieuwe MINI doet. Zo’n 911-ontwerp is evolutie, deze MINI wijkt gewoon niet af van het vorige model. BMW had best mogen durven een meer afwijkend koplamp- of velgdesign toe te passen, maar zelfs dat is nauwelijks te zien. Alles behalve creatief dus, deze ‘nieuwe’ auto.
jeroen E zegt
euh, srry maar aan de voorkant is echt wel veel gewijzigd, zoals de koplampen die sinds nu ook de knipperlichten en stadslichten bevatten. De koplampen zitten ook niet meer, zoals bij de vorige versie, in de motorkap verwerkt. Persoonlijk vindt ik dat de voorkant er niet beter op geworden, het lijkt me op de foto’s meer speelgoedachtig uit te zien. Het interieur straal duidelijk meer kwaliteit uit, maar ziet er juist zoals de voorkant van de auto speelser uit.
De achterkant van de nieuwe mini is wel fel verbeterd qua uiterlijk. Veel breder en stoerder met dikke uitlaten eronder.
Nog even afwachten tot hij in de showroom staat, maar echt beter (op visueel vlak) is hij voor mij toch niet.
dylhan zegt
die luchtinlaat is Vééél te klein!
Ferdi H zegt
Augustus 2006.
Vernieuwing is, in commerciele, zin altijd noodzakelijk. Maar helaas, helaas, kan mij de vormgeving van de nieuwe Mini niet bekoren. Als je goed kijkt zijn er op tal van punten veranderingen doorgevoerd in de vormgeving. De belangrijkste vallen direct in het oog: het ramen zijn ‘overall’ kleiner geworden en de voorkant is minder karakteristiek (de koplampen liggen meer naar achter). Met name dit laatste punt geeft de Mini een annoniemer uiterlijk. Nee, de auto is vooral saaier geworden en staat verder af van de oer Mini. De techniek zal wel verbeterd zijn. Helaas, ik ben in het bezit van een Mini Cooper S Works, superauto. Bovendien komt de motor van de Mini ook in een Peugeot 207, nee, de lol is er vanaf, op zoek naar wat anders bijzonders dan maar
frank zegt
hmmmm….vindt de oude mooier qua extrieur
maar interieur is ie er echt wel op vooruit gegaan
zou er geen versie bestaan meet de aoude mini look als extrieuer en de nieuwe look binnenin :D
greetz
Arjan zegt
De cooper S vind ik super! de nieuwe Cooper moet ik nog aan wennen!
Natasja zegt
Ik heb zelf een mini cooper S en ik vind dit nieuwe model niet mooi.
Maar de tijd begint te dringen voor mij, ik heb een model uit 2004 bomvol met opties en ik wil wel graag mini blijven rijden.
Ik kan je zeggen dat de mini cooper s met john cooper works gp kit mij veel meer aanspreekt, dan dit look a like bmw 1 serie (ja kijk maar naar de voorkant!) model. Nee, hij was gewoon goed zoals ie was, ze hebben m veel te lomp gemaakt.
Zo moest ik even kwijt.
Sabrina zegt
Echt een mooie auto!!!!!!!!!!!
EDDY zegt
Heel knap heb de mijne in November besteld gaat in januari in produktie dus hopelijk heb ik de mijne in Februari.
Is duur maar of je het hier aan geeft of op een spaar rek zet hier heb je er noch plezier aan en de waarde blijft ook behouden bij deze.
ik was eerst op zoek naar een tweedehands maar prijs voor deze van 4a5 jaar oud met een 80000 km gaat ook noch rond de 13000 euro dan maar een nieuwe Cooper met wat opties ook 24000 euro maar dan rij ik wel met nieuw model en van binnen is bijna alles vernieuwd aan deze auto.
En alles is vebetert zeker de motor vorige was niet echt goed deze is door bmw ontwikkeld en word ook door de PSA groep gebruikt zoals in de 207 GT of 207 RS.
Was al lang verliefd op de Mini maar als je er 1 keer mee gaat rijden ben je verkocht.
Frederik zegt
hallo allemaal,
Helaas! Geen mooie auto’s. De vorige ‘new mini’ was veel beter gepropotioneerd.
Deze heeft rare, naar achterhangende koplampen; een nep(!) luchtinlaat voor de Cooper S; vreemde stangen bij de achterwielophaning (ziet er niet uit, lijken wel kippenbotten); rijdt minder sportief dan de vorige; volstrekt onoverzichtelijk dashboard (veel te overdreven grote ronde klok); compressor geluid (bij s) is weg; koplampen zitten niet meer in motorkap (grote kieren zichtbaar); er stroomt regen in je nek wanneer je de deur opendoet na een regenbui; De s heeft last van spoorvorming; ramen zijn kleiner geworden (minder goed overzicht); te grote zwarte stootstrippen rondom de auto.
De motor van de s is wel sterker dan de vorige.
Enfin, niet meer zo bijzonder onderscheiden als de vorige versie. Jammer, maar dit is ‘m niet meer, ik ga verder kijken!
dorien zegt
zaleg!! __ mini cooper i love you !!
Bill Gates zegt
Ik heb mijn bmw z4 ingeruild voor de Cooper S ….. reden…….. die Z4 leverde meer afgunst op dan plezier ……. die full option Mini kost net zoveel als een BMW 1 serie …….. maar de mensen zeggen ….. Oh een grappige auto ….. leuk……. en de kift blijft achterwege ……. gelukkig zit er nu een BMW motor in met genoeg pk-tjes …… hij is snellen met accelereren als die Z4 …. enne stop met die negatieve reacties…… dat zeg meer over jezelf als over die auto……!!
Joris zegt
Ik heb de nieuwe nieuwe mini cooper s nu 1 wk. Hiervoor een S works. Het verschil: de nieuwe nieuwe rijdt strakker, reageert veel beter op het gas, veel vroeger de duw in je rug, schakelt beter, kortom, een enorme verbetering.
JH zegt
He Joris&Frederik, hoe zijn de remmen? (die vond ik matig op de Cooper S)
Danny zegt
heeft iemand al problemen gehad met de koeling van een COOPER????
zo ja graag een reactie. DANK U
dominiek zegt
vandaag met een cooper cabrio gereden, prachtige wagen, wel wat duur, maar een plezier om met te rijden en zoals elke volwassen man maakt hij terug het kind in je wakker of in mij dan toch. achterin met twee niet te grote volwassenen is geen probleem en ook het vermelde verbruik (gemiddeld 8,3l/100km) valt toch wel mee voor zoveel fun.
Volgend jaar bestel ik er een, naar het schijnt is het typische kartgevoel wel een beetje minder aanwezig in het nieuwe model en ook het geluid van de motor is een beetje minder. Ik twijfel nog enkel tussen een cooper cabrio of een cooper S, gesloten versie.
Jarno Frenken zegt
Doe mij de oude vertrouwde mini cooper maar ;)