ForbesAutos.com heeft samen met Hans Van Rennes, manager van het Spyker Squadron race team, de Spyker C8 meegenomen voor een testritje. De Amerikanen lijken erg enthousiast over de wagen en zien een grote toekomst voor het merk uit Zeewolde: “Spyker could soon supplant Bentley, Lamborghini and Ferrari as the most coveted among automotive brands.” Goed nieuws dus voor onze Nederlandse trots!
Lees de review op forbesautos.com: “We take a wild ride in an obscure $250,000 Dutch supercar soon to make a splash in America.” (via germancarblog.com).
Autoliefhebber zegt
Ja, dat is leuk zo’n recensie, nu de produktie nog echt op gang krijgen. Amerikanen wachten niet totdat wij dat eens voor elkaar hebben.
autoblogger zegt
Met al die nieuwe investeringen moet dat toch wel gaan lukken zou je zeggen… Jalopnik heeft vandaag trouwens een leuk stukje over de review bij Autocar die – tussen de regels door – niet erg positief wordt beschreven: http://www.jalopnik.com/cars/between-the-lines/between-the-lines-autocar-reviews-the-spyker-c8-spyder-132898.php
Autoliefhebber zegt
Lees het boek over de Nederlandse automobielindustrie van Martin Wallast en je zult zien hoeveel merken hoopvol begonnen en dieptreurig ten onder gingen. DAF kon het alleen maar redden door al die defensieopdrachten en een zwaar gesubsidieerde fabriek in Born. Volgens mij zit niemand in de wereld op de Spyker te wachten. Zelfs befaamde merken als Ferrari, Lamborghini en Aston Martin leden een zieltogend bestaan totdat ze door een groot concern werden overgenomen, resp. Fiat, Audi en Ford. Die paar miljoen die nu in Spyker worden gestoken zijn een schijntje voor een serieuze autofabriek. Porsche steekt al een miljard in de nieuwe vierdeurs coupé. Ik gun Spyker het allerbeste maar ik zie ze over drie jaar niet meer bestaan.
autoblogger zegt
Die weddenschap wil ik wel aangaan… Ik denk dat Spyker een zeer specifieke markt bediend en op dit moment de juiste focus heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de aanwezigheid in China en de plannen voor een SUV. Heb je geld teveel dan kun je een dikke Range, G-Klasse of Cayenne kopen maar daarna houdt het al snel op.
En misschien is overname door een groot concern wel het doel van Victor?
autoliefhebber zegt
Het wordt bijzonder druk op die zeer specifieke markt: Bugatti, dat Zweedse sportwagenmerk dat ik even vergeten ben, Pagani Zonda, Connaught, Saleen, als je iets geks wilt hebben is er momenteel keus genoeg. SUV: Cadillac Escalade, Saab 9-7, Lincoln Navigator, Mercedes M-Klasse, Audi X7, enz. Ik denk dat Spyker met die SUV zijn hand gaat overspelen. Of het wordt niks of het wordt zo’n succes dat ze nog meer produktieproblemen krijgen dan ze al hebben. Welk groot concern zit er trouwens op Spyker te wachten?? Grote concerns willen juist van dit soort merken af. Geruchten gaan over GM dat van het zwaarverlieslijdende SAAB af wil en Ford dat geen geld meer in het verliesgevende Jaguar wil steken. Ze hebben het zelf al moeilijk genoeg.
Wouter zegt
Een echte dure SUV is er op dit moment niet. De Lamborghini LM002 was de laatste. Of die markt er echt is, gaan we pas merken als er aanbod komt. Supersportwagens zijn er inderdaad genoeg, maar super-SUV’s niet.
Succesvolle kleine fabrikanten zijn er ook: kijk eens naar TVR. Deed het op zich prima en nu is overgenomen door een Russische investeerder.
autoliefhebber zegt
TVR bestaat al sinds de jaren ’60 en voldoet aan een typisch Engelse behoefte en heeft de markt daar vrijwel alleen sinds het verdwijnen van merken als Austin-Healy en AC. Morgan is ook weer een categorie op zichzelf, net als Marcos. De Lamborghini LM002 was meer een soort Hummer, te ruig om SUV te zijn. Voor een paar miljoen euro ontwikkel je geen SUV dus ik verwacht eerder een Spyker sportwagen met vierwielaandrijving en wat hoger op de wielen.