We gaan even aan de slag met het begrip elektrische occasion subsidie.
Het heeft eventjes geduurd. Al sinds jaar en dag is de Nederlandse overheid bezig om de zakelijke rijder in een schone lease auto te krijgen.
Met name sleutelen aan de bijtelling leverde effect op. Sterker nog, het was een enorm succes. Althans, als het doel was om zakelijke rijders in auto’s rond te laten rijden die in theorie erg zuinig kunnen zijn. Ja, Gordon Ramsay zou in theorie normale woorden kunnen gebruiken.
De particulier werd een beetje in de kou gezet. Niet helemaal overigens, want op sommige auto’s hoefde bijvoorbeeld geen wegenbelasting betaald te worden. De regeling geldt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s. Het voordeel van gebruikte occasions zijn de lagere prijzen en je hebt geen levertijd.
Alleen particulier
De regeling geldt alleen voor particuliere auto’s. Let wel: auto’s die particulier zijn aangeschaft. Als jij kilometervergoeding krijgt omdat je met je eigen auto naar je werk rijdt, mag je alsnog gebruik maken van de regeling. Jouw werkgever kan de auto echter niet voor je kopen en dan bijvoorbeeld zelf een aanvraag doen voor de regeling.
Wel Private Lease
De korting is niet te krijgen voor mensen die de auto op de zaak kopen of leasen. Wel kun je de elektrische auto subsidie ontvangen als je de auto privé leaset. Dan krijg je elke maand een bedragje uitgekeerd als tegemoetkoming. Zolang je de auto privé leaset, krijg je de tegemoetkoming tot een maximum van 48 maanden. Dit geldt uiteraard ook voor nieuwe auto’s.
Prijs: tussen 12.000 euro en 45.000 euro
De elektrische subsidie geldt alleen voor auto’s met een nieuwprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro. Uiteraard zit er ook een maximum aan. Mensen die meer dan 45.000 euro op een EV stukslaan hebben kennelijk geen subsidie nodig. Overigens, let er ook goed op dat het gaat om de oorspronkelijk nieuwprijs. Als de auto volgens het kenteken meer dan 45.000 heeft gekost, vervalt de subsidie.
Actieradius
Erg belangrijk om even rekening mee te houden is de actieradius. Als de officiële opgave LAGER is dan 120 kilometer, krijg je géén subsidie. De subsidies zijn gebaseerd op de WLTP-actieradius. Indien niet beschikbaar kijkt men naar de veel onrealistischere NEDC-testcyclus.
Actieradius II
Je krijgt subsidie op elektrische occasions. Dat is hetzelfde als korting op MiniDisc spelers na de introductie van de iPod, bij wijze van spreken. Het is oudere technologie die zich heel snel ontwikkeld. Veel auto’s hebben een actieradius volgens de NEDC die lager is dan 200 km en de laadtijden zijn lang.
RDW
De subsidie voor een elektrische occasion geldt alleen bij een RDW-erkend bedrijf. Zo eentje die dus een zogenaamde ‘bedrijfsvoorraad’ heeft. Dus je kan niet achter het station van Apeldoorn een EV verpatsen met subsidie. Beun de Haas met een voortuin vol Nissan Leafs maar zonder RDW bordje aan de muur is dus ook niet goed. Het kan dus ook niet als je via een andere particulier koopt of een eigenaar van een bedrijf dat de auto privé wil verkopen. Dat het in het laatste scenario niet kan is logisch, maar mensen kunnen stoppen met logisch nadenken als subsidie erbij komt kijken. Zo hebben 25.000 slachtoffers de vergissing gemaakt om een Outlander PHEV te rijden.
Maar veel ondernemers hebben eerst zelf geprofiteerd van lage bijtelling, dus hier kan best wat aanbod zijn. Als zij dan een particulier de € 2.000 subsidie gunnen dan moet de verkoop dus via een ‘echt autobedrijf’ gaan. Dat iemand een ‘gewoon bedrijf’ heeft is niet voldoende.
Minimale duur
Ook goed om te weten: als je de incentive ontvangt, moet je de EV 3 jaar op jouw naam laten staan. Kijk dus uit als je de auto tussentijds over zet op naam van je vrouw (m/v). Als je de auto tussentijds verkoopt, moet je een deel van het subsidiebedrag weer terug betalen.
Keurmerk Private Lease
Het zelfde geldt voor lease auto’s. Alleen bij bedrijven die zijn aangesloten en het Keurmerk Private Lease hebben, is het mogelijk om de subsidie te krijgen. Deze subsidie krijg je dan per maand uitbetaald. Na vier jaar heb je het totale bedrag ontvangen en stopt de subsidie. Als je de auto tussentijds verkoopt, vervalt de subsidie uiteraard ook. Maar op het moment dat je een elektrische occasion gaat private leasen, is een goede fiets of spiksplinternieuwe OV-chipkaart ook een goede optie, nietwaar?
Let op de prijzen!
Handelaren willen uiteraard hun waar zo goed mogelijk verkopen. Dat is logisch. Dat doen mensen ook op een Tinder profiel. Om alvast op de zaken vooruit te lopen, zien we al dat diverse handelaren, garages en dealers de subsidie als korting al in de vraagprijs hebben verwerkt. Dus voor een auto van 12.000 euro dient dan alsnog 14.000 euro afgerekend te worden. Met een beetje humor zegt ‘ie ook nog eens dat het een meeneemprijs is en krijg je pas garantie na bijbetaling. Om met Tunahan Kuzu te spreken: trap er niet in!
Aanvragen
Aanvragen kan vanaf 1 juli 2020. Let op! Subsidie kan je aanvragen op tweedehands elektrische auto’s die vanaf 4 juni op naam zijn gezet. Dus je kunt OOK nu al kopen. In principe kun je nu gewoon de aanvraag indienen. Wel belangrijk om te weten: je hebt 60 dagen de tijd om de aanvraag in te dienen. Je garage kan het ook voor je doen, maar dan zul je deze moeten machtigen.
De subsidiekraan kan dicht!
Ook goed om te weten is dat de subsidie niet oneindig is. Er is 17.200.000 vrij gemaakt. Een eenvoudige rekensom leert ons dat er 8.600 elektrische gebruikte auto’s aan particulieren verkocht kan worden met subsidie of maximaal 4.300 nieuwe elektrische auto’s. Als blijkt dat er voldoende geld in de pot zit, blijft de subsidie van kracht tot 1 juli 2025.
Koop niet blind
Misschien een rare opmerking: maar heb je echt een elektrische auto nodig? Nu kun je die vraag ook stellen of je uberhaupt een auto nodig hebt, maar dat vraagstuk laten we buiten beschouwing. Wat we bedoelen: het is heel attent dat er iets van een subsidie is voor elektrische occasions. De meeste EV occasions zijn echter niet al te best: weinig range en lange laadtijden. De subsidie is niet van Outlander-esque proporties. Als je toch al twijfelde om een gebruikte e-Golf, i3, Leaf of Zoe te kopen: nu is het nog iets interessanter. Maar ga je zeker niet blind staren en koop vooral niet blind.
tenaci zegt
Als het om het begrip ‘subsidie op een elektrische occassion’ gaat en je wil dat korter omschrijven dan is dat elektrischeoccassionsubsidie. In het Nederlands schrijven we dat aaneen. *taalnazimodus uit*
dutchneon zegt
Wel erg krom dat dit dan weer niet kan met een model-s van 2014 bijvoorbeeld die kun je echt kopen voor onder de 40k tweedehands. En kan een volledige vervanging zijn van de huidige auto, met een actieradius van meer als 300km
Erg vreemd allemaal dat we bij een occasion naar de nieuwprijs kijken.
Dat doet mijn verzekering ook nog steeds bij de WA verzekering van mij 16 jaar ode auto….. imbiciel!
christian85 zegt
De occasionprijzen gaan dus stijgen waardoor de particulier er geen drol mee opschiet. Op papier ziet het er leuk uit. Lekker negatief maar ik kan er niks anders van maken.
dutchfiat zegt
@christian85: inderdaad. Zonde van de 17 miljoen die zo naar de tweedehands autohandelaar gaat. Over het algemeen is die branche het minste geraakt door Corona. Daar hoeven we niet echt medelijden mee te hebben.
koeberg zegt
“Dus je kan niet achter het station van Apeldoorn een EV verpatsen met subsidie.”
Ai, dat is vervelend voor autogarage Gerritsen aan de Arnhemseweg. Met bedrijfsvoorraad, maar dus gelegen op een wat ongelukkige locatie.
Ram-G-maN zegt
Ik stel nog maar een keertje een stimuleringsmaatregel voor dat wel kans van slagen heeft: Wegenbelasting in heel de EU afschaffen en overal procentueel evenveel accijnzen heffen op brandstof en deze systematisch omhoog schroeven. Hoeven we ook geen rekeningrijden meer te introduceren. Spionagekastjes te installeren voor kilometerheffing en elektrische auto’s te subsidiëren. De energietransitie zal in heel Europa sneller plaatsvinden dan ooit.
koeberg zegt
Dan moet je eerst heel de EU meekrijgen en dan nog heb je grenseffecten bij de EU-buitengrenzen. Denk aan Zwitserland, Noorwegen en Noord-Ierland.
En daarnaast: overheden die met steeds minder belastinginkomsten genoegen nemen? Geloof je het echt?
Gaan we dan een verhoging van de energiebelasting op elektriciteit krijgen? En een verbod op zonnepanelen?
tjorque zegt
Ik heb voor de lol autoscout eens aangeslingerd om te kijken naar zo’n b 250e (in België).
Tussen de 18 en 24k.
Ben er nog niet uit of ik dat nu veel of schappelijk vindt.
Voor 90% van onze verplaatsingen zou dat een perfecte auto zijn denk ik.
Mochten ze belachelijk goedkoop zijn dan zou ik de aankoop zelfs nog overwegen.
Eentje met batterijschade kopen en er een moderner pakket inbouwen zou ik nog een leuk projectje vinden. Traag laden is voor ons niet zo’n issue.
mcshine zegt
Een tweedehands Model 3 is duurder dan een volledig nieuwe. Geloof je het niet, kijk dan maar eens op Marktplaats.
flatoutmarten zegt
“…maar mensen kunnen stoppen met logisch nadenken als subsidie erbij komt kijken. Zo hebben 25.000 slachtoffers de vergissing gemaakt om een Outlander PHEV te rijden.”
???
koeberg zegt
Denk twee keer na voordat je een occasion Leaf koopt. En denk dan nog een keer na. De eerste generatie Leaf (alles voor 2018) heeft vaak een flinke batterij degradatie.
Zoe: realiseer je dat snelladen een aflopende zaak is, al kan het nog jaren duren voordat de snelladers met 43kW AC worden uitgefaseerd.
Tweedehands i3 zijn volgens mij prima, maar als je schade krijgt loopt dat in de papieren door het gebruikte koolstof.
exclusivecarspotter zegt
De subsidie van 17.2 miljoen is verdeeld 10 miljoen voor nieuwe ev’s is 2.500 stuks en rest gebruikt is 3.600 op=op.
In vergelijking met onze noorderburen is dit een schijntje…
koeberg zegt
Noorderburen? Hebben wij noorderburen? Er gaat niets boven Groningen heb ik altijd geleerd.
Dutchdriftking zegt
Kortom, je kunt wat besparen, maar wat doe je jezelf aan? Zeker als je er een lange periode mee moet doen. Wat als je je elektrische auto totalloss rijdt? Moet je dan ook subsidie terug betalen, en kan je deze kosten verhalen op je verzekering?
dunhozzie zegt
Heb uit Duitsland een i3 REX gehaald, zal wel geen subsidie krijgen neem ik aan….