
In 2009 ging de mega(lomane)-autodealer Kroymans failliet, waarna direct duidelijk werd dat er met inventaris niet overal volgens de regels werd gespeeld. De curatoren bevestigen dit nog maar eens, met de mededeling dat er 200 auto’s ‘zoek’ zijn. Goh, die zagen we niet aankomen…
Hoewel het alweer vier jaar geleden is dat de zaak speelde is de juridische afwikkeling nog steeds in volle gang. Dit is niet heel vreemd, zulke zaken schijnen tijd te kosten. De curatoren hebben inmiddels hun boedelverslag klaar, en volgens RTV Noord-Holland missen er zo’n 200 wagens. De pareltjes van de Kroymans-colletie horen daar overigens niet bij, die zijn door de curatoren onderschept en in 2010 al verkocht.
Er zouden in totaal 8.824 auto’s in de boedel van het autobedrijf moeten vallen, maar van die voorraad zijn 100 Kia’s en 100 Opels nergens te bekennen. Enkele andere auto’s die zoek waren zijn volgens de curatoren bij dealers terecht gekomen. “Daar is geen verklaring voor gevonden”, schrijven ze.
Kroymans weigert hen bovendien naar eigen zeggen alle medewerking, waardoor de curatoren juridische stappen aankondigen. Of de kosten van dit gehele proces lager uitvallen dan de dagwaarde van de ontbrekende auto’s waag ik te betwijfelen, en bovendien is de BV, om met de woorden van de oude Franse staatsman Clemenceau te spreken al compleet uitgeperst tot de pitten kraken. Maar het gaat kennelijk om het principe.
Met dank aan HBP voor de tip!
Foto: Kroymans-garage anno 2007, toen er nog geen vuiltje aan de lucht was. Credits: autojunk.nl
100 Opels en 100 Kia’s? Had juist verwacht dat de dure auto’s waren verdwenen.
@Alfarobert:
Nee, Opels en Kia’s gaan in rook op, Ferrari’s in vlammen…
@StijnB: lol
@StijnB: Nou grappig hoor Stijno. Ga maar naar beneden; je moeder roept voor het eten.
@MLTB:
Maar ben pas terug boven… zal dan voor de afwas zijn…
@StijnB: :’)
@Alfarobert: Die zullen te veel opvallen denk ik.
Al had ik begrepen uit eerdere berichten dat er ook enkele auto´s `ter waarde van enkele tonnen` verdwenen waren.
Opels vindt je niet zo snel meer terug, Ferrari’s en ander mooi speelgoed is zo weer gevonden.
Ik had ook niet anders verwacht dat er hier en daar een paar auto’s zouden missen. Alleen 200 is wel een beetje boel! Ben benieuw hoeveel auto’s er bij Pouw zullen missen al de curatoren de bezem er door heen hebben gehaald.
@bmw1m: Dus jij vraagt je af of je in Rusland auto’s zomaar kan kwijtraken?
Hitler heeft meer dan 300 legerdivisies naar Rusland gestuurd, met materiaal en al en ze hebben daar nooit meer iets van teruggevonden!
Dus hoe moeilijk kan het zijn met 200 auto’s?
Je hebt toch die betreffende chassisnummers. Dan kan het RDW toch kijken of daar een kenteken aan gekoppeld is. Dan weet je in ieder geval of ze gekentekend rondrijden of ergens in een pandje staan te verstoffen. Dit zou je met hulp van buitenlandse instanties ook daar kunnen doen. Mocht het vermoeden bestaan dat ze de grens over zijn.
@E34M5Touring: en jij denkt dat dat nog niet gedaan is? Mr. Wiseguy…
@Frux: Kon ik niet uit de text opmaken. Mijn nederige excuses…
@E34M5Touring: als ik Kroymans was zouden ze nu in Polen o.id. Staan. iig ergens waar ze niet te vinden zijn
@subarufan: Ze zullen 200 auto’s nog wel een keer terug vinden denk ik. Lijkt me lastig verstoppen al die tijd. Je praat toch over een enorme logistieke klus als je ze, en moet vervoeren en moet stallen al die tijd. 200 auto’s zijn flink wat transporteurs.
@E34M5Touring: lijkt me dat hij het wel aan zag komen. Dus dat maakt het al wat makkelijker als ze al verkocht zijn in een oostblok land o.i.d. Of in onderdelen aangeboden worden vinden ze ze nooit terug.
@E34M5Touring: als ik een gokje mag wagen: De auto’s zijn wel “besteld” en betaald. Ze zijn echter nooit geleverd (beter gezegd, ze zijn helemaal nooit besteld).
Als je de factuur dus wel betaald kun je dus mooi het geld uit je failliete toko trekken. Betaal je, je werknemers gewoon nog een maandje extra niet uit…
@E34M5Touring:
Ik denk niet dat er in BE een database is met alle serie-nummers in.
Dus die zouden perfect hier ergens verschenen kunnen zijn, of gestript zijn.
Opels en Kia’s, ik ga ze in ieder geval niet missen
“Er zouden in totaal 8.824 auto’s in de boedel van het autobedrijf moeten vallen”
Dat is ook wel echt funest voor je liquiditeit.
@jack_abarth: Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel ze er per maand verkopen. En het zullen vast geen 8.824 nieuwe auto’s zijn, een 15 jaar oude Matiz die net is ingeruild hoort ook tot de boedel maar is geen drol waard.
@potver7:
Dat was mijn Matiz, ingeruild op een 599. Dus.
@potver7:
Ook al zou het gemiddelde op 1.000 €/st liggen, dan hebben we het nog over ruim € 8.800.000,- wat je niet kunt besteden.
En iets zegt me dat de 1.000 €/st ver van realiteit af ligt.
@jack_abarth: valt geen zinnig woord over te zeggen als ge geen inzicht heb in het complete verhaal/boekhouding.
Ik hoop dat het OM deze zaak ook nog even bekijkt dan.
Tja, dat was idd makkelijk te voorspellen.
Kroymans was o.a. ook importeur in Rusland voor de luxe GM merken (Cadillac, Corvette, enz.) Nou, als je iets, of iemand, wilt “kwijtraken”, dan is Rusland de meest geschikte locatie!
Wie zegt dat ze daadwerkelijk ooit bij Kroymans gestaan hebben?
Misschien bestonden ze alleen op papier…
Hmm wat gek. Typfoutje in de administratie misschien? Ze zijn zich natuurlijk van geen kwaad bewust bij Kroymans..
Kennis had toen nog een 16M besteld, 50 duizend euro aanbetaald en foetsie. Inmiddels is de 458 Speciale besteld :)
@thewillempiej: Ik vraag me af of het verhaal van je kennis klopt, normaal gesproken geef je bankgaranties af met dit soort bedragen, 50k overmaken is nooit snugger
@yerrie: Geen idee, ik weet alleen dat hij ooit een 16m had besteld, 50k had betaald en geen 16m kreeg door het faillissement :)
Nu kijk ik geen RTV Noord-holland maar heb bepaald niet het idee dat als zij het zeggen ik dat ook maar voor zoete koek aanneem.
curatoren hebben maar 1 principe ..
facturen sturen ..
@lincoln:
Je bent ‘de positieve spirit erin houden’ vergeten.