De geplaagde autobranche krijgt een steuntje in de rug van de overheid: minister Asscher stelt 20 miljoen euro beschikbaar.
Via een zogeten sectorplan worden onder meer extra leerwerkplekken voor jongeren geschapen en de krijgen ontslagen werknemers begeleiding naar ander werk. De helft van het geld komt van Asschers departement van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de rest van werkgevers en vakbonden in de bedrijfstak.
De autosector, die het al een tijdje moeilijk heeft, moet de beschikbare middelen wel delen met de rijwielenbranche. In totaal werken ruim 77 duizend werknemers bij 10.000 bedrijven die zich bezighouden met de verkoop en onderhoud van auto’s en motors, scooters en (brom)fietsen.
Foto: autojunk.nl
awesome zegt
Stoppen met subsidie uitdelen op EV’s bespaart miljoenen en laat de branche evenredig verkopen.
Dus niet op bijtelling, maar op persoonlijke smaak van de koper.
awesome zegt
@awesome: Er heeft bijvoorbeeld nooit iemand omgekeken naar Mitsubishi (muv de Lancer EVO), maar het is momenteel een van de best verkopende auto’s.
Dat zou iedereen toch wel heel raar moeten vinden, want echt mooi is de auto nou niet.
Nu draait een dealer overuren om de verkoop te bolwerken. Allemaal extra monteurs in dienst, maar over een paar jaar worden ze allemaal ontslagen omdat de regelgeving omtrent bijtelling weer word aangepast en niemand nog in een dergelijke auto gezien wil worden…
Esprit_de_Flandre zegt
@awesome: Veel monteurs zijn er volgens mij niet nodig om een auto te verkopen…
sportstand zegt
Één bijtellingstarief voor alle auto’s, dan krijg je weer de auto’s die mensen willen hebben om de auto en de emotie!
TimoBac zegt
@sportstand: Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het goed is om milieu-vriendelijke auto’s te stimuleren, maar niet op een manier dat het het enige aankoopargument wordt. Misschien zou dit Europees moeten worden geregeld zodra men eindelijk de autobelastingen gelijk trekt in de EU.
sportstand zegt
@TimoBac: Het stimuleren van milieuvriendelijke auto’s in niet verkeerd. Alleen wordt het nu steeds zo snel gedaan en worden de bijtellingsregels weer veranderd dat bijna niemand het snapt. Dat geeft voor bedrijven veel onduidelijkheid waardoor ze wachten met investeren, en dat scheelt echt geld. En de particulier, wat boeit die die bijtelling nu. Want z’n V60 Plugin kost voor de particulier gewoon 60.000,-.
Het jammere van het stimuleren is dat niemand precies weet hoeveel geld het gaat kosten, kijk maar naar dit bericht: http://www.autoblog.nl/nieuws/uw-plug-in-hybrid-kost-belastingbetaler-52-miljard-67350 en dat is achteraf gekeken.
norge zegt
Lease auto’s verbieden of heel hoog belasten. Aankoopbelasting naar beneden .
Zo, dan kan iedereen weer zijn eigen auto kopen naar eigen smaak.
eklasse zegt
@norge: van de andere kant leasebedrijven voeren (wel) noodzakelijk onderhoud uit en leaserijders gaan in veel gevallen, vriendelijk gezegd, “anders dan” particuliere kopers met hun auto’s om.
Hupke zegt
@norge:
Waarom?
Wat is er fout aan leasen?
Een bedrijf koopt een heleboel auto’s, verzekering, onderhoud blablabla in grote getalle aan. En jij (nuja je bedrijf) huurt daar je auto en bent beter af dan wanneer je die wagen zou gekocht hebben.
Daar is niets fout of oneerlijk aan.
rotjeknor zegt
Wegenbelasting afschaffen, en verwerken in de brandstofprijs. Dan word je afgerekend op het gebruik van je auto, niet het bezit. Komt de oldtimer- en dieselautobezitters ook weer ten goede.
moondustfocus zegt
@rotjeknor: vind je de brandstof nog niet duur genoeg?
rotjeknor zegt
@moondustfocus: HERSTEL: I.c.m. met een “aanzienlijke” verlaging van de brandstofaccijns.
arjontje zegt
Wat ik gemerkt heb is dat er al veel gezocht wordt naar automonteurs. Nadat we moesten stoppen met ons bedrijf. En mij cv op werk.nl en nationevacaturebank had gezet werd ik meerdere keren per dag gebeld.
Om het probleem wat in de toekst wel een rol gaat spellen door de vergrijzing. Is dat ze moeten investeren in het MBO.
De leerlingen die nu van het MBO komen, moeten na afloop eerst even langs het inovam om met cursussen het niveau op te krikken.
Hupke zegt
Ik word ziek van die subsidie cultuur. Iets gaat niet zoals het hoort, kom we gooien er geld tegenaan.
De overheid als deus ex machina.
Hoe kan je ooit verantwoordelijkheid en gezonde incentives creeëren als je ze constant vervalst.
Wat ze moeten doen is op de eerste plaats niet zulke belachelijke wetten en belastingen invoeren die het moeilijk maken voor de sector in de eerste plaats. Moet je naderhand niets gaan lopen oplappen.
fritsie zegt
Het probleem is volgens mij dat auto’s en autorijden door perverse heffingen te duur zijn geworden. Het feit dat consumenten door de algemene lastenverzwaring minder te besteden hebben werkt ook niet mee. Het overschot aan arbeid in de autobrance is dus een conjuctureel probleem.
Asscher wil dus banen creëren door arbeid waar geen vraag naar is te subsidiëren. Dit conjuctureel probleem los je niet op met een structurele maatregel.
Verder is 20 miljoen, linksom of rechtsom natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
henkieschenkkie zegt
Sterk staaltje zuivere logica.
Meer mensen opleiden voor een branche waar veel mensen hun baan verliezen en de omzetten geruime tijd sterk dalen in NL.
Homer55 zegt
Mochten ze wel eerder mee komen. Meer dan een half jaar gezocht naar een garage om alleen nog de praktijkopdrachten af te kunnen maken voor die kut opleiding. Gestopt met de opleiding omdat de vaste lasten erg lastig begonnen te doen… Ik doe het nog maar voor de hobbie om zwart wat extra te verdienen. Als werk boeit het me niks meer of ik nou vuilnisman word of directeur.
larsyboy1997 zegt
yeey mijn foto! :D