Ze gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank.
We kunnen complete boekwerken schrijven over het Britse merk Lotus. Het levert ongewtijfeld een van de kleurrijkere verhalen op. Ondanks dat het merk relatief jong is (71 jaar), kent het een enorme geschiedenis en vele hoogte en dieptepunten. Waar veel merken allerlei kanten opgaan qua concept en gedachtegoed, is Lotus relatief trouw aan zichzelf gebleven. Het is altijd hun specialiteit geweest om kleine, lichte en wendbare sportauto’s te bouwen. Zelfs de Esprit V8, een vrij serieuze sportwagen, was in zijn segment relatief licht en klein.
De introductie van de Lotus Evija deed dan ook de wenkbrauwen fronsen op de redactie. De Evija is een elektrische sportwagen. Dat is niet meer zó vreemd anno 2019. Ook van Lotus niet. Zeker niet als je bedenkt dat de Tesla Roadster in feite een Lotus Elise is met een minder fraai koetswerk en elektromotor. Maar de Evija is niet zomaar een spirituele Esprit opvolger. Het zou zo maar de snelste auto ter wereld kunnen worden dankzij het vermogen van 2.000 pk! Daardoor is de Lotus Evija ook zwaarder dan andere Lotussen. Zorgt dat voor minder interesse?
Nou: nee! Mooi niet dus. De Lotus Evija blijkt namelijk een enorm succes. Lotus nam de afgelopen week de Evija mee naar de Monterey Car Week op Pebble Beach en dat was een goede zet. De auto was namelijk een van de hoofdnummers op de show. Het voordeel van de Pebble Beach is dat veel mensen die er komen ook potentiëlele klanten zijn, in tegenstelling tot veel autobeurzen. De orders werden namelijk al getekend tijdens Pebble Beach.
Dat ging harder dan verwacht, want Lotus is inmiddels al bijna door het aanbod Amerikaanse productie slots heen. Dat is een goede opsteker voor Lotus, want nu weten ze dat de auto’s die gebouwd moeten gaan worden, het grootste gedeelte al verkocht is. Na het debacle met Dany Bahar een kleine tien jaar geleden is dit een zeer welkome opsteker. Onder leiding van Phil Popham krabbelt het eens zo geplaagde Britse merk behoorlijk overeind. Well done.
fanboy zegt
2000pk elektromotor(en) en dan waarschijnlijk 400km/u e.d. kunnen halen.
Vermoedelijk wordt de versnellingsbak groter dan de motor.
granlusso zegt
@fanboy: Versnellingsbak ja?
fanboy zegt
@granlusso: Zeker wel. Denk je nou echt dat je een elektromotor kan gebruiken van 0 tot 400 of dergelijke snelheden zonder een versnellingsbak?
Elektromotoren hebben ook gewoon een efficiëntiegebied en een max rpm. Dat is niet eindeloos.
koffiekopje zegt
@fanboy: Tesla heeft dat aardig slim opgelost.
Een motor voor en een motor achter, allebei anders ge-geared.
In het geval van 2000 pk zou dat ook geen gek idee zijn – ik geloof niet dat er al straatbanden zijn die 2000 pk zonder problemen vanaf stilstand op straat kunnen zetten.
Daarnaast zou relatief lange gearing voor een elektromotor die 2000 pk kan leveren ook geen probleem moeten zijn – als er vanaf stilstand 300 pk uit komt, en dat loopt onder de 100 km/h geleidelijk op naar 1000 pk, is dat meer dan prima. Ook 1,5 seconden naar de 100 km/h is namelijk meer een uitdaging voor de banden dan voor een elektromotor. Boven de 200 km/h worden rol- en luchtweerstand een serieuze uitdaging, dus dan ben je wél gebaat bij 2000 pk.
awesome zegt
@fanboy: 400km/u in z’n 1!
fanboy zegt
@awesome: Dat kan, maar dan zal hij aardig inefficiënt optrekken waarbij de 2000pk niet ingezet kan worden.
duckmefaddy zegt
@fanboy: waarschijnlijk van hetzelfde formaat als de brandstoftank
fanboy zegt
@duckmefaddy: Zie mijn reacties hierboven.
racerx zegt
@fanboy: verduidelijking op bovenstaande reacties, je weet dat elektrische auto’s geen gearbox hebben toch? ;-)
lvdo zegt
@racerx: Tesla Roadster mk 1? Taycan?
cavin zegt
@racerx: nu wel… tenminste als het Autoblog cryptisch leren een beetje wil aanslaan
chills zegt
@racerx: jazeker wel: bv. de Rimac Concept_Two heeft op de achterste motoren een versnellingsbak met 2 versnellingen.
fanboy zegt
@racerx: Als je als elektrische auto mee wil doen op hoge snelheden zoals McLaren en Veyrons etc, heb je zeker wel een versnellingsbak nodig.
Dat is de hoofdreden waarom Teslas het nu vaak nog afleggen boven de 250km/u. Dat en een stukje extra koeling.
nofxke zegt
@racerx: ZF heeft zelfs speciaal een versnellingsbak (reductiebak) gemaakt voor elektrische voertuigen!
ericd zegt
@fanboy: heb je niet nodig.
standeman zegt
What a beauty
Dutchdriftking zegt
Simplify and add lightness….. not.
notsobig zegt
@dutchdriftking: Accu’s zijn nog niet licht helaas… Voor een EV is het volgens mij wel licht.
gandini zegt
@dutchdriftking: Het dashboard is anders wel een aardige gatenkaas.
rikv99 zegt
Mah. Daar is ook alles mee gezegd.
888natan zegt
@rikv99: Bedankt, Rik!
remarkable zegt
Buitenkant ziet er heel geslaagd uit. Interieur oogt een beetje cheap. Vooral die strook met al die knoppen..
Benieuwd naar zijn komst!
breakingpoint zegt
@remarkable: met 2000pk onder je dikke teen heb je wel ergens anders te kijken dan het interieur
remarkable zegt
@breakingpoint: als je eenmaal op snelheid bent wel. Maar als ik instap of in de file sta dan wil het oog ook wat. Beetje als een lekker wijf, kan een goddelijke ster in bed zijn qua seks. Maar tegen zo’n rotkop kijk je wel als ze boven de deken uitkomt :P
sammy_givano zegt
@remarkable: koop dan maar de Lamboughini Huracàn met 3500 pk
raymondvaneck zegt
Geniaal ding!
cavin zegt
Blijkt niet aan te slepen…. ik dacht eerst dat er al iemand met pech had gestaan…
Ik hoop niet dat m’n hele zondag zo gaat worden
joost1990_2 zegt
@cavin: het is weer zo’n dag
cavin zegt
@joost1990_2: ja en gisterenavond leek het nog allemaal zo’n goed idee
MaartenD zegt
Wat heeft dit met (het gedachtengoed van) Lotus te maken los van de badge op de auto? Beetje electro super-mega-hypercar moe
breakingpoint zegt
@maarten020: het is een nieuw business model dat goed bij kleinere merken werkt. Smeer er genoeg vermogensaus over en je hebt een gerecht dat voor vele rijke stinkerds enkele miljoenen waard is.
MaartenD zegt
@breakingpoint: eens
Gulli zegt
@maarten020: het bewijs dat de kopers geen idee hebben wat Lotus is maar 2000pk wel zien zitten als ze op de golfbaan op moeten scheppen over hun auto’s.
MaartenD zegt
@gulli: haha, inderdaad
vondick zegt
Helaas is lotus overgenomen door Chinezen. Ik kijk liever uit naar de Rimac C2
lithiumion zegt
@vondick: waarom is het “door de Chinezen” overgenomen “helaas”?
vaakbenjetebang zegt
Lotus, Lotus toch. Doe het niet. Deze overdaad aan vermogen en koppel, dat past je niet. Laat dat wedstrijdje ver-plassen lekker aan het Duitse contingent.
Nee, verbaas ons liever met het andere uiterste. Die elektrische, maar toch compacte en lichte sportwagen voor 2025. Neem maar Electro-lise als werktitel. De auto die ons allemaal doet opkijken en denken: ‘zo kan het dus ook’. Net zoals de Elise destijds. Slechts 120pk, en toch ongeëvenaard rijplezier. Met zo veel door eenvoud juist schitterende details. Een auto voor de liefhebber van sturen, en niet voor de liefhebber van stoere verhalen in de kroeg of op de sportclub. Mijn order zouden jullie hebben.
breakingpoint zegt
@vaakbenjetebang: ik zeg doe het wel, en investeer dit makkelijke geld in een 2e, lichter model
r2d2 zegt
Met behulp van Williams gaat het Lotus misschien nog echt lukken ook. Platform voor de Evija maakt gebruik van deze Williams tech: https://www.theengineer.co.uk/williams-electric-vehicle-platform
sammy_givano zegt
2000 pk maar??? Dat is toch echt niet de snelste wat jullie beweren…
Lamboughini Huracàn heeft er 3500 pk