Deze 1M V10 Kompressor is precies wat je denkt dat het is.
Het is misschien wel de leukste auto van de afgelopen 10 jaar: de BMW 1M Coupé. Het is zo’n auto die op papier niet perfect lijkt te zijn, maar de uitwerking is dat wel. Een compacte C-segment coupé met wat volwassen onderdelen van de M3, die in de late vrije uurtjes gemonteerd zijn in het geniep door een stel petrolheads c.q. ingenieurs.
Het resultaat was perfect. Een niet al te grote auto die er permanent voor zorgt dat je mondhoeken tegen je oren aanstaan. De enige kritiek is er eigenlijk alleen op de motor. Die zou niet ‘speciaal’ genoeg zijn. Vergis je niet, een biturbo zescilinder in zo’n auto is zeker niet onderbemeten. Nu kun je die N54-motor een beetje kietelen. Daarnaast zien we ook geregeld een S65-swap: dat de V8 uit de M3 erin wordt gelepeld. Maar voor vandaag hebben we een occasion gevonden die (veel) verder gaat dan dat.
BMW 1M V10 Kompressor
Dit is namelijk de 1M V10 Kompressor. Wat ze gedaan hebben is bizar, maar gaaf. De auto is van TJ Fahrzeugdesign. Ze hebben de zes-in-lijn eruit gehaald en vervangen door een 5.0 V10 uit de BMW M5 en M6. Deze is in standaardvorm al goed voor 507 overenthousiaste paarden. Dat is natuurlijk niet voldoende. Dus als je bezig bent, doe het dan goed. Althans, dat moeten ze gedacht hebben.
Bovenop die V10 werd namelijk een mechanische compressor geschroefd. Daarbij is de vermogenswinst niet zo gigantisch als met een (bi-)turbo setup. Maar je hebt wel een betere gaspedaalrespons én een fijnere vermogens- en koppelopbouw in de toeren. Een compressor is als een extra shot espresso in je cappuccino, een biturbo is als een halve liter vodka in de koffie. Overkill.
Grip: Das Motormagazin
De 1M V10 Kompressor heeft uiteraard ook gefigureerd in een aflevering van Grip, een Duits autoprogramma waarbij (onder andere) Matthias Malmedie en Niki Schelle alles met veel vermogen aan de tand voelen. Zij hebben dan ook op de motorcover hun krabbeltje achtergelaten. Toch wat anders dan een 1993 Civic 1.3 met Paul Walker-sticker, nietwaar? De auto is voorzien van de nodige upgrades waaronder de ESS Supercharger, M3 CSL-kuipstoelen, M4-velgen, M5-remmenupgrade en een volledig instelbare KW V3-schroefset.
De prijs van dit alles? 89.000 euro! Daarmee is het de duurste 1M in Europa die we zo snel konden vinden. De auto heeft 15.000 km gereden met de modificaties en schijnt in absolute topstaat te zijn. De kosten inclusief ombouw worden geraamd op 145 mille, dus eigenlijk is het een koopje.
Bekijk hier de 1M V10 Kompressor occasion op Mobile en hier de aflevering van Grip met de auto.
kniesoor zegt
Knap knutselstuk, maar lijkt me lastig te berijden zonder ongeveer permanent dwars te gaan. Dan liever een standaard 1M coupé, schnell genoeg.
lekkaah zegt
Ook een leuke aanrader is Matt Farah (Drive) die een 1M met S65 V8 (handbak) doet in het mooie Cali; https://www.youtube.com/watch?v=M7AJstuSgi4
mondial zegt
Met handbak af
Teerdz zegt
Nou voor dat geld hadden ze op zich ook wel een professionele fotograaf kunnen inhuren haha
Roskampies zegt
Grip geweldige serie op youtube. Gave kar!
setz zegt
Kleine correctie: 1M heeft een (non-M) N54 motor. Wel een stevig ding qua internals trouwens.
donar95 zegt
@willeme volgensmij is het een n54. De s54 is de snelle uitvoering van de m54
willeme zegt
@donar95: Je hebt helemaal gelijk! Men zeurde er JUIST om dat er geen M-blok in lag ;-). Zal ’t even aanpassen, thanks!
donar95 zegt
@willeme: klopt ja. Maar toch was het een meer dan bekwaam blok. Zeker in het e8x chassis.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Wel de velgen even zilver maken.
Charles Taycan 4S zegt
@Willeme, dit is wat voor jou! 325diesel erop inruilen, deze heeft koppel zat!😉👍
sabrerator zegt
Gemonteerd met behulp van veel schoenlepels en copieuze hoeveelheden vaseline?
mc96 zegt
Het zal ongetwijfeld heel vakkundig zijn uitgevoerd maar het spreekt me niet aan. Als je dan toch een andere motor in zo’n auto plaatst, zet er dan een hoogtoerige viercilinder in.
marcomanta zegt
Filmpje in deze blog graag.
Van zegt
Ik heb helemaal niks met swaps. Echt helemaal LEIP. Zal ongetwijfeld veel werk in zitten, maar ik zeg je; dit kan nooit veilig zijn.