Een stuur is een stuur, right? Wrong. Met name voordat de airbag zijn intrede deed had je diverse originele stuurdesigns, maar ook nu worden er af en toe bijzondere sturen gemaakt.
De hierboven afgebeelde Lancia Sibilo is een voorbeeld uit vele designs. We doen een rondje:
Citroën
De Fransen doen het altijd anders, en blijven originele elementen in hun auto’s gebruiken. Wat te denken van de klassieke eenspaker uit de DS..
..of de rolodexvariant in de Visa..
..en natuurlijk het moderne wiel, waarbij het stuurhart niet beweegt.
Ferrari
‘Stalkless’ en met Manettino. ’tis even wennen, maar alles vanaf je stuur bedienen leidt niet zo af.
Lamborghini
De maker uit Sant’Agatha volgde deze door Ferrari gezette trend (hoewel) pas bij de Huracan, met zijn awesome grote rode drive selector onderaan het stuur. Alsof je klaar staat om een Hellfire-raket af te vuren.
KITT
Waan je een piloot met het platte racestuurtje
Mercedes
De F200 imagination had een joystick
Spyker
Dit prachtige kunstwerkje van ons eigen Spyker – in een C8 – mag natuurijk niet ontbreken
Mazda
In feite zit er geen stuur, maar een grote ‘U’ in Mazda’s buitenissige Ryuga Concept uit 2007
In de jaren ’80 domineerde de stuurknuppel, zo ook in de Mazda MX-03
Imperial
De Crown (1960) oogt apart. Meth. Not even once.
DIY iPad-stuur
Omdat afleidig tijdens het rijden ook maar overdreven wordt
Suzuki
Suzuki nam in 2006 een SX4, en liet deze fuseren met een XBox. Dan krijg je zulke stuurtjes, in de SX-Box
Philippe Streiffs Custom auto’s
De ex-F1-coureur is verlamd, maar kan dankzij een joysticksysteem in zij 5 GT (zie ook dit filmpje in een Gillet Vertigo) nog steeds autorijden
Honda
Bouwde een soort dubbele knuppel in de EV-Ster
Rinspeed
De Budii heeft een stuur dat je naar links of rechts kunt hendelen.
Subaru
Ook zo heerlijk eighties, dit aparte stuur met pistoolvorm uit de XT
Maserati
Een soort diepe velg, met tellertjes er in, dat is de Boomerang
Aanvullingen? De lijnen staan open!
gtwillem zegt
Ik mas het Nardi stuurwiel van de Impreza GT Turbo (ben een fanboy). Leer, rond, supersimpel. Wel gaaf.
De Renault 5 Turbo had ook een apart stuurwiel, meen ik mij te herinneren. En natuurlijk het Benz stuurwiel dat in ALLE Mercedessen leek te zitten van 70-90, alhoewel het stuurwiel an sich niet zo bijzonder is.
En het bakeliet exemplaar van een ’59 Bel Air mag eigenlijk ook niet ontbreken.
tupperware zegt
Dat het stuur van de Boomerang nooit het productiestadium heeft gehaald is best jammer.
Die van de Subaru XT was ik vergeten.
mashell zegt
Waarom zit er tussen de “stuurwielen” bij het kopje Imperial oppeens een afbeelding van de “crazy frog”?
maxidyne zegt
– Fisker Karma
– Saturn Ion
– Mercedes Benz S klasse W222
hans75 zegt
ook apart…stuur van de Alfa Carabo… de naaf is extreem diep, het lijkt wel een badminton shuttle
E34M5Touring zegt
Saab had toch ook zo’n vreemd systeem in een 9000 gebouwd. Old Top Gear heeft dat ooit is getest meen ik.
http://www.saabplanet.com/saab-9000-drive-by-wire-1992/
bmwalpina zegt
Toen ik dit artikel zag, dacht ik gelijk aan het stuur van de DS. Leuk dat Chef-de-redactie hier ook zo over denkt :). Overigens is deze auto ook in het bezit vd fam. in Pallas-uitvoering uit 1973, dus met de ‘nieuwe neus’
Pallas zegt
@bmwalpina: Als het getoonde DS-dashboard inderdaad een pallas is, dan mist de deze 2 sierlijstjes. 1 boven het klokje en 1 boven de bediening van de verwarming.
bmwalpina zegt
@Pallas: Pfoe, tiny little details.. dat durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik onze DS te lang niet meer gezien helaas. Hij staat nu namelijk al 3 jaar op stalling. En dat is zonde, want hij is de 40 jaar al gepasseerd (rijdt op LPG)
potver7 zegt
Als je concept cars gaat meenemen in zo’n lijstje dan vraag ik me af waarom jullie bij 19 voorbeelden gestopt zijn. Er is een tijd geweest dat vrijwel geen één concept car een normaal stuur had.
In dit lijstje staan ‘maar’ 8 auto’s die ooit het serieproductiestadium gehaald hebben. En als je dan toch one-offs, DIY geknutsel en officiële concepts mee wil nemen, doe dan ff “weird steering wheel design” checken op Google Afbeeldingen.
kvdw zegt
Het suurwiel van de Pagani Huayra vind ik ook prachtig!
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/10/lead12-2013-pagani-huayra-fd.jpg
clarkson zegt
Al is je stuurwiel rond of krom, je gaat er alsnog het bochtje mee om.
caferacer zegt
Fords wrist twist steering wheel(s), erg interessant!
caferacer zegt
@caferacer: en bizar!
dnadave zegt
Lupo 3L met een magnesium stuur, niet uitzinnig maar wel innovatief voor een merk als vw
jpoers zegt
Misschien niet helemaal het stuur maar het geheel.
In de Nissan 350z dat het tellercompartiment meebeweegt met het stuurhuis.
sydney zegt
Ik heb uit dit rijtje een C4 en C4 Picasso gereden, en manmanmanman..wat had ik een hekel aan dat stomme stuur.Maar dat kan ook te maken hebben met mijn gruwelijke hekel aan centrale klokkenwinkels.Je merkt er natuurlijk geen fuck van, maar elke keer als ik instapte dacht ik; moest dit nou echt? Blijkbaar niet, want m’n C5 had daarna gelukkig en convitioneel stuurwiel.
desjonnies zegt
@sydney:
nou, nou, nou zeg, ik vond de C4 een verfrissing qua interieur en dat centrale paneel wel grappig.
ok ik ben van de avantgarde citroën.
E34M5Touring zegt
@sydney: Huidige C5 heeft ook dat zwevende stuur. Of heb je nog dat vorige type gehad? Ik heb ook de C4 en C4 Picasso gereden en vond het niet storend eerlijk gezegd.
sydney zegt
@E34M5Touring: Nee, de huidige.Dat stuurwiel lijkt wel op die van de C4/C4 Picasso,maar een verschil is dat de stuurkern daar wel van meedraait.
sydney zegt
@E34M5Touring: Ik vergis me, je hebt gelijk.Stom, heb er zelfs drie gereden maar dat is me dus nooit bijgebeleven.Is wel alweer 5/6 jaar geleden maar toch stom..Zal het wel verdrongen hebben..
E34M5Touring zegt
@sydney: Ik wou zeggen :) Begon bijna aan mezelf te twijfelen. Heb een jaar met een van de allereerste uitgeleverde demo’s gereden en die had die vast hub ook. Dacht misschien weggefacelift ofzo, vandaar. No worries!
sydney zegt
@E34M5Touring: Laat me raden; een grijze 1.8i Business sedan..Dat was mijn eerste demo, die kreeg iedereen.
E34M5Touring zegt
@sydney: Zilveren 2.0HDiF Ligne Business. Best een nekkendraaier destijds. Fijne auto vond ik. Daarvoor een C4 Grand Picasso 2.0HDiF EB6V Ligne Business. Met toen nog die mooie 17inch wielen. Maar zonder ingebouwde navi helaas.
faalhaas zegt
@sydney:
Verklaar u nader over het stuur.
Ik vond het juist slim gevonden van Citroën, het stuur draait en alle knopjes blijven op dezelfde positie staan.
Bij een conventioneel stuur draaien alle knopjes mee, en als je stuur eens in een andere positie staat kan je het moeilijk bedienen.
Het centrale dashboard sloeg inderdaad wel de plank mis.
sydney zegt
@faalhaas: Smaken verschillen uiteraard, en ik was zelf zelfs vergeten dat de huidige C5 het ook heeft(terwijl ik er zelf drie gereden heb..) maar bij mij kwam het altijd wat geforceerd “een citroen moet ook iets geks hebben”over.Om het vervolgens geen vervolg te geven in de meeste andere modellen.Nu ben ik ook niet objectief, want achteraf gezien waren de 6 jaar dat ik Citroen verkocht eigenlijk niet altijd even leuk.Ik werkte bij een bedrijf waar eerst complete idioterie heerste en toen dat na 2 jaar gelukkig voorbij was, verkeerde het jarenlang in grote financiele nood.Dan ga je je misschien aan dat soort kleine dingen irriteren.
sr20det zegt
@sydney: me pa heb ook een tijdje een c4 als leasbak gehad met zo’n stuurwiel, startstop en een zo’n belachelijke gerobotiseerde automaat.. wat een belachelijke auto.
nestas zegt
Check het archief van Autoblo: http://www.autoblog.nl/nieuws/man-gearresteerd-voor-rijden-zonder-stuur-60536
desjonnies zegt
Nummer 20, het Quadric stuurwiel in de Austin Allegro (ook wel Ellendo genoemd)
http://www.balloon-fish.co.uk/wp-content/uploads/2012/10/IMG00083-20120414-1239.jpg
carmasterr zegt
@desjonnies:
*Quartic
victornator95 zegt
Grappig, dat stuur van citroën was ook terug te vinden in mn oude fiat 242, die technisch gezien hetzelfde is als de c35
desjonnies zegt
Renault 5 Turbo 1 inkoppertje…….
http://up.autotitre.com/b965611543.jpg
desjonnies zegt
1957 Citroen 2CV oftwel de Eend, zo simpel dat het een schoonheid is….
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/images/57-azl-3.jpg
philipf zegt
Leuk artikel! Grappig stuurwielen!
Arnoud zegt
Het omklapbare stuurwiel van de echte Mercedes 300SL.
https://www.google.nl/search?q=300+sl&biw=1280&bih=800&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cpYJVaS1DdTvavrsgcgC&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=300+sl+steering+wheel&imgrc=A9BVnXfab5RPAM%253A%3B3VwI8VsLaszlaM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.brabus.com%252Fnewspics%252Fa_31626.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.brabus.com%252Fcars4sale%252Fcar_300%252520SLSilber.html%253Flang%253Den%3B1920%3B1271
norge zegt
Voor de tep.. euh knoppen freak..
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdb6GuRyiMdMpb6znkjYSDpHu9yEzAXb14DZiFMhKK-l2C3KrM
jeppie zegt
De imperial is net een smiley
schellekens006 zegt
Geen stuur vind ik ook apart
e1000bmw zegt
Austin Allegro:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Austin_Allegro_Interior_with_Quartic_steering_wheel.jpg
mrrallycross zegt
Alfa 4c?
fts9 zegt
http://www.autoblog.nl/nieuws/8-coole-autos-uit-het-verleden-met-joystickbesturing-63392
Hupke zegt
Dat stuur van in de boomerang is echt wel te awesome. Dat van de spyker doet me er weer eens aan herinneren wat voor een ongelofelijk kitcherige en opzichtige hoerensloep zo’n ding is.
mt03 zegt
Bmw m vision next https://www.adac.de/der-adac/aktuelles/bmw-vision-m-next/
Maar in studiefase al enkele jaren