We hebben aantal tips voor rijden op de Autobahn voor je!
Het is een beetje raar om over de Autobahn te praten anno 2024. Het is toch een beetje als opblijven op zaterdagavond om half negen. Je weet precies wat we bedoelen. Je werd telkens stiller en stiller om zo zo lang mogelijk op te kunnen blijven. Want je wist dat als je ging praten, je ouders erachter kwamen “ah die guppekop is nog wakker” waarna je alsnog naar je bed moet, liggend onder je Teletubbies-dekbed.
Alleen al praten over de Autobahn roept hetzelfde gevoel op. Het mag eigenlijk niet en is een beetje stout. Iedereen weet dat er ooit een einde aan gaat komen. Het is echter een belangrijk onderdeel van de Duitse Identeit. Amerikanen willen graag het recht om een geweer op zak te hebben, Nederlanders willen graag de mogelijkheid om drugs te gebruiken en in Duitsland willen ze graag het gas diep intrappen.
Maar stel, je hebt nog nog nog nooit op de Autobahn gereden en je bent dat wel van plan. Wat moet je doen? Waar moet je op letten? Of is het gewoon rijden tot de grens en dan bij het mooiste verkeersbord ter wereld het gaspedaal tegen het schutbord zetten? Dat gaan we je hier allemaal uitleggen!
Let op jezelf!
Het klinkt logisch, maar het begint natuurlijk bij jezelf. Als je net je rijbewijs hebt, is het misschien niet slim om een McLaren te huren en de A31 op te blaffen. Dat niet alleen, maar naast ervaring is concentratie een belangrijk punt waar het mis kan gaan. Zorg dat je goed bent uitgerust. Uiteraard is alcohol uit den boze, maar het is ook niet slim om de ochtend na een avondje doorzakken de Autobahn op te rijden.
Niet alleen omdat het een uur per glas duurt om af te bouwen, maar ook omdat je gewoonweg minder scherp bent. Je moet je überhaupt afvragen of je wel moet rijden met een kater, maar hard rijden is sowieso een no-go. Kortom, zorg dat je lekker in je vel zit. Hard rijden kost namelijk heel erg veel concentratie. En nee, van Red Bull wordt je geen Max Verstappen. Die is ook grumpy na een slechte nachtrust.
Controleer je eigen auto van te voren
Ook als je geen monteur bent, kun je je auto ingrijpend verbeteren. Zorg ervoor dat je auto tiptop in orde is. Trilt er een wiel of maakt er iets geluid? Laat het nakijken. Er zijn ook zat dingen die jezelf kunt bekijken. Of beter gezegd, MOET nakijken. Check het oliepeil van je motor, de luchtdruk in de banden, koelvloeistof, remmen, bandenprofiel, velgen en ruitenwisservloeistof. Pas als je zeker weet dat alles in orde is, kun je harder gaan rijden. Het is niet direct strafbaar als het niet 100% is, maar als bij een ongeluk blijkt dat er iets niet in orde was, kun je er alsnog problemen mee krijgen. Dat moet overigens niet de motivatie zijn.
Een paar andere technische dingen om rekening te houden: als je een paar keer flink geremd hebt, merk je dat je remmen sponzig aanvoelen en minder goed werken. Dat is fading. Over remmen gesproken, als je na een autobhanrit bij een verkeerslicht staat, zet de auto op de handrem. Zet ook de start-stop functie uit, de motor heeft namelijk de koeling hard nodig. Zeker als je een tudbomotor hebt is het zaak even de boel tot rust te laten komen.
Ruim de auto op!
Een ander ding: zorg dat de auto opgeruimd is van binnen. Dit klinkt stom, want het is immers je eigen auto, toch? Dat het een hondenbende is moet je zelf weten, maar je kan anderen in gevaar brengen. Zeker als je een paar keer flink hebt moeten remmen, vliegt losse troep door de cabine. Het laatste wat je wil is dat er troep onder de pedalen terecht komt. Wellicht een tikkeltje vergezocht, maar je kunt het heel makkelijk voorkomen.
Let op anderen
Net als met andere dingen in het leven zal het je opvallen dat je te maken krijgt met andere mensen. Houd daar rekening mee. Ga niet met 150 km/u snelheidsverschil anderen inhalen. Neem altijd gas terug en anticipeer. Houd rekening met het stomste dat iemand ineens kan doen en beperk je risico’s. Over het algemeen zijn Duitse automobilisten scherper dan de Nederlandse (komen we zo op terug) en gebruiken ze daadwerkelijk hun spiegels.
Let op Nederlanders op de Autobahn (Nur Links)
Wij Nederlanders hebben soms de neiging om anderen het geluk niet te gunnen. Onder het motto ‘ik een naar leven, jij een naar leven’ gooien Nederlanders hun auto rücksichtlos op de linkerbaan van de Autobahn. Dat is zeer onhandig van ze en een tikkeltje onbeleefd, maar het is niet een overtreding. Als hardrijder heb JIJ de verantwoording dat alles goed verloopt.
Met andere worden, je moet er rekening mee houden dat andere weggebruikers hun auto ineens op de linkerbaan plaatsen. Zoals mijn lieftallige vriendin zegt: “Je mag je erover verbazen, maar niet door laten verrassen.” Je kunt de mensen herkennen aan de gele kentekenplaten op een donkergrijze Renault Captur, Toyota C-HR of Kia Niro, al dan niet met een fietsenrek en Bobbejaanland stickers op de de ruit.
Let op de brandstof
Dit klinkt een beetje raar. Je rijdt juist geen EV omdat je af en toe in Duitsland rijdt. Maar ook een benzinemotor verbruikt enorm veel op hoge snelheid. De afstanden tussen de tankstations zijn daarentegen behoorlijk groot, terwijl het verbruik enorm toeneemt. Voor de zekerheid een reservetankje met 5 of 10 liter is niet eens zo’n onhandig idee. Qua tanken, als ‘ie over de helft leeg is, gewoon volgooien.
Zoek een Autohof
Tanken in Duitsland kán goedkoop zijn, maar de tankstations aan de snelweg zijn dat niet. In sommige gevallen zijn het gewoon Nederlandse prijzen. Je kunt zo 20 tot 30 cent per liter besparen door een Autohof te bezoeken. Daar zijn vaak ook ruime parkeerplaatsen, diverse restaurants en soms zelfs een hotel. Het is en blijft Duitsland, dus ook gokkasten en drank kun je eenvoudig vinden. Sommige gebouwen hebben een banner met ‘Erotik’ erop. Geen idee wat dat is.
Ga oefenen op de Autobahn
De meeste mensen komen met de Autobahn in aanraking als ze op vakantie. Dat is niet de beste manier, eigenlijk. Integendeel. De auto is dan namelijk volgepakt en voorzien van meerdere personen. Een zwaardere auto met een hoop afleiding aan boord is niet ideaal, dus houd hier altijd een marge aan. De remweg neemt namelijk flink toe. In plaats daarvan kun je beter op een vroege zondag het eens proberen met een lege auto en volledige focus.
Neem pauzes!
Autorijden vergt concentratie. Als je harder gaat rijden, moet je je nog veel beter concentreren. Niet alleen op je zelf en de auto, maar ook het andere verkeer. Het is aan te raden om geregeld een pauze in te lassen. Dan kun je genieten van de haute cuisine van de Duitse snelwegkeuken:
Ga op zondag naar de Autobahn
Duitsland is een belangrijke motor van de economie van Europa. Het is ook een zeer belangrijke verkeersnetwerk met enorm veel vrachtverkeer. Op zondagen mogen de meeste vrachtwagens niet rijden (behalve als ze bederfelijke waar aan boord hebben). Minder prettig: er zijn wél zondagsrijders.
Houd rekening met het weer
In Duitsland geldt er wel degelijk een maximumsnelheid als het regent. Dan mag je nergens harder dan 120 km/u. In veel gevallen soms zelfs langzamer. De Duitse Autobahn is vaak van beton en niet zo fijn als het ZOAB waarmee wij in Nederland verwend zijn. Als het heel erg warm is, houd de temperaturen van de motor goed in de gaten. Voor de motor is koud weer goed, maar let op gladde stukken. Ook een opdrogende baan is geen reden om volgas te geven. Met name aan de zijkant kan het vrij lang vochtig (en vies) zijn. Juist die ruimte wil je beschikbaar hebben als uitwijkmogelijkheid.
Er is altijd iemand die sneller is op de Autobahn
Tenzij je die Tsjechische man bent met enorme haast en een enorme Bugatti, is er altijd iemand sneller. Je bent je dus aan het concentreren op al het verkeer voor je. Maar kijk ook geregeld in de achteruitkijkspiegel.
Als jij 220 probeert te halen in je gechipte Ibiza, kan het zijn dat er een M5 op halfgas even met 260 voorbij komt zetten. Die vervolgens een door een Ruf gekietelde 911 Turbo ophoudt. Zoals we zeggen: er is altijd iemand die sneller is. Ga dus ook zeker niet proberen er een race van te maken, laat die gene er gewoon langs.
In- uit voegstroken
De in- en uitvoegstroken op de Autobahn zijn heel erg kort. Dus afremmen op de uitvoegstrook is niet verstandig, zeker niet omdat bijna altijd een (zeer) scherpe bocht volgt. Dus afremmen op de rechterbaan naar 100 m/u en dan pas afslaan richting het plaatsje Ausfahrt.
Met invoegen geldt hetzelfde, maar dan andersom. Als je gaat invoegen, proberen zo snel mogelijk de snelheid te matchen met de rest van het verkeer. In Duitsland maakt men vaak ruimte zodat je kunt invoegen, een ongekend fenomeen voor een Nederlander.
Rettungsgasse
In Duitsland rijdt men simpelweg beter dan in Nederland. Dus je moet zelf ook even je game uppen. Files? Dan maak je ruimte voor eventuele hulpdiensten, de zogenaamde Rettungsgasse. Ga niet constant van links naar rechts als je denkt dat sneller is.
Ritsen op de Autobahn
In Duitsland kan men daadwerkelijk ritsen. In Nederland druk je je auto ertussen en ga je boos zwaaien, maar in Duitsland is het simpel: om en om. Dus eerst de auto voor je, dan de auto naast je en dan ben jij aan de beurt. Ritsen doe je ook helemaal aan het eind, niet 1 kilomeer eerder.
Baustellen
Je gaat hoe dan ook Baustellen tegenkomen, welke route je ook rijdt. Hierbij is de rechterbaan aanzienlijk breder dan de linker. Let op: inhalen op de linkerbaan is niet altijd toegestaan.
Aantal banen
Aan de grens vind je alleen stukken Autobahn met twee banen. Als je verder Duitsland inrijdt heb je ze ook met meer dan twee rijbanen. Deze hebben de voorkeur als je harder rijdt.
Welke Autobahnen zijn dichtbij Nederland?
Je kunt in Nederland vrij snel op de Autobahn komen. Je moet simpelweg naar het oosten rijden. Als je in het zuiden woont, is het ietsje eenvoudiger.
- A280: Bad Nieuwenschans naar Bunde, hier kun je makkelijk de A31 pakken. Op zondag is de weg naar Emden zo goed als leeg, of je pakt het lange rechte stuk langs Papenburg richting Oberhausen. Hier test Brabus zijn monsters.
- A3: Elten-Beek, de meest bekende overgang voor velen. Oberhause Straight. het is de verbinding tussen het Ruhrgebied en de A12 richting Den Haag. Het is een erg gaaf stuk, maar wel tweebaans. De kwaliteit was niet best, maar is inmiddels een stuk beter (minder hobbels). Veel Nederlanders en vrachtwagens die INEENS besluiten naar links te gaan.
- A30: overgang bij De Lutte. De A30 kruist snel met de A31, maar je kan richting Osnabrück.
- A4: Bocholtz naar Aachen: erg druk en veel stukken maximaal 120 km/u.
- A40: snelweg van Venlo naar Duisberg: prima stukje Autobahn, drukte valt mee. De kwaliteit van de wegen is niet overal denderend. Ook veel stukken 120 km/u, dus da’s minder.
- A57: Grensovergang Heijen A77. Dit is de snelweg waar de heren van AutoTopNL veelal de auto’s testen. Zij stappen bij Kalbecker Forst West en gaan dan heen en weer. Het is er relatief rustig en je kan zo hard rijden als je wil.
- A52: Roermond naar Niederkrüchten:
- A61: snelweg van Venlo naar Mönchengladbach, de Linksrheinische Autobahn. Ideaal als je naar het zuiden moet rijden en het Ruhrgebied wil vermijden, maar bijna alles is maximaal 120 of 130 km/u.
Hoe eet je een broodje worst op de Autobahn?
Als je op de Autobahn rijdt, is het verplicht om een broodje worst te eten. Dat moet. De Bockwurst eet je met een vers Brötchen, idealiter met ketchup, mosterd (Zenf) of nog beter: allebei.
Ga niet het broodje beleggen en proberen te eten als een sandwich. Pak het bakje, doe daar de sausjes op. Dan doop je de worst in de saus en neem je een hapje van de worst en direct een hapje van het broodje. Zo kun je optimaal genieten van deze delicatesse die je overal op de Autobahn kunt krijgen.
Meer lezen? Check hier hoe @loek zijn Clio met een top van 196 km/u toch over de 200 km/u weet te jagen!
Headerfoto: RS6 op de Autobahn, gespot door @spotcrewda
jaso013 zegt
Het is gewoon een snelweg. Goed kijken, spiegelen en een beetje vaart maken met invoegen. We doen nu net of het iets heel speciaals is en allemaal extra moeilijk is.
petert zegt
Als je dit zegt, dan zou ik het nog eens goed doornemen. De snelheid zelf is niet zo spannend in de auto, maar als er iets mis gaat met 200+ zijn de gevolgen wel heel anders. Daarnaast kan je je auto dus ook goed beschadigen door trillingen van het wiel. Slechte schokdempers en veren kunnen op die snelheid voor serieuze problemen zorgen. Net als remmen die niet goed functioneren en alles wat hierboven staat. De krachten zijn zoveel groter dan bij “normale” snelheden, dat onderdelen het makkelijker kunnen begeven of kleine defecten worden in effect enorm uitvergroot met mogelijk grote gevolgen.
rwdftw zegt
De hoeveelheid warmte die je motor produceert is ook een klap hoger. Dus als je koelsysteem nog net voldoende was kan stampen over de Autobahn net dat zetje zijn.
En dan nog een algemene tip voor de mensen die rondrijden met 3 lijken in de kofferb… ehhh een volgepakte vakantieauto : zet die koplampen even in de lage stand zodat je niet iedereen laat weten dat je onderweg bent.
Bastiaan zegt
“Goed kijken, spiegelen en een beetje vaart maken met invoegen. We doen nu net of het iets heel speciaals is en allemaal extra moeilijk is.”
Blijkbaar is dat voor heel veel mensen moeilijk. Sta er bij stil, zoals beschreven, dat er altijd iemand sneller is. Op de niet begrensde Autobahn met 120 naar links komen zetten, omdat weer dat altijd zo doen is dodelijk voor jezelf en vele anderen verkeersdeelnemers.
Een basisvaardigheid in het verkeer is het verkeer kunnen inschatten. Dat is waar verkeer om draait om van A naar B te komen.
Het is eenvoudig om altijd maar de harder rijdende te veroordelen (er ligt absoluut een verantwoordelijkheid bij deze bestuurders), maar dat betekent niet dat je zomaar van spoor veranderd omdat je “moet” inhalen, maar geen of nauwelijks snelheid maakt. Spiegels zijn nog steeds voor de show op een auto monteert.
In geval van een ongeval, kan je veel andere weggebruikers meenemen in de gevolgen van. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van anderen. Bij iedere noodstop die een hardrijder maakt omdat er weer iemand te langzaam naar links komt, is er een ongeluk voorkomen..
scoobyej20 zegt
Voor de gemiddelde Nederlander is de snelweg een hele opgave. Ik zit dagelijks op de weg, maar invoegen met snelheid, normaal uitvoegen, de minimum snelheid halen en een gaatje zoeken als je naar links wil ipv gewoon gaan is toch verdomd lastig voor de meeste mensen.
kennone zegt
Voor velen is deze uitleg niet overbodig, wat een slaapkoppen rijden er zeg. Zowel Nederlanders als Duitsers kunnen er wat van.
bunnylebowski zegt
@kennone valt mij de laatste jaren ook op dat Duitsers niet echt soepel meer spiegelen. Vooral jongere generatie.
Verder leuk artikel, blijft fijn zo blazen over de Autobahn als je de ruimte hebt.
Wat ik nog mis zijn de fijne snelwegen op vakantie toe routes Incl mooie combi met landenstrasse @willeme . Welke Autobahn is nu het lekkerst om even te blazen als je richting het zuiden of oosten gaat in de combi aantal banen, hoeveelheid verkeer en natuurlijk zoveel mogelijk ongelimiteerde snelheid en min mogelijk werkzaamheden.
Ik rijd zelf het liefst via A3 naar Neurenberg, Ingolstadt en dan de A95 al is die heenweg nog erg vol met werkzaamheden. Terug is nu echt super: na ingolstadt kan je eigenlijk tot de grens flink doorrijden
petroldrinker zegt
“In Duitsland maakt men vaak ruimte zodat je kunt invoegen, een ongekend fenomeen voor een Nederlander.” Huh? dit zie je juist onwijs veel in nederland tegenwoordig, zeer irritant want die lui rot vaak niet snel op naar rechts als ze ruimte gemaakt hebben en weer terug kunnen…
Tis gewoon net als elke andere snelweg alleen dan niet op nederlands slakken tempo…
pomoek zegt
Ja, dat is k#t voor de linkerbaan plakkers.
awesome zegt
18 tips voor rijden op de Nederlandse snelwegen.
joki zegt
Tip 1: rij op de rechter rijstrook als dit mogelijk is! Liefst in gans Europa…
kareljansen zegt
Een rijbaan is wat anders dan een rijstrook. Bijvoorbeeld bij Arnhem de grens over: 2 rijbanen, 2×2 rijstroken. Een weg kan wel meer dan rijbanen hebben, denk aan de A6 bij Almere
heckblende zegt
ja de zgn. “linkerbaan” bestaat dan ook helemaal niet
unimog406 zegt
De Autobahn en Duitsland, ich liebe es! Mooi land, fijne mensen (echt waar, en Duitsers vinden Nederlanders meestal ook erg leuk!), mooie auto’s, hard rijden én lekker eten en lekker bier! Enkel al voor een Schitzel, Currywurst of Bratwurst is een tourtje Autobahn de moeite waard!
Gulli zegt
Ik ben dan ook altijd op mijn vrolijkst als ik in Duitsland ben; lekker eten, goed bier, mooie auto’s. Dan is het niet zo gek dat Duitsers jou ook gezellig vinden :)
Griffin zegt
Het is idd gewoon een (onbeperkte) snelweg. Maar…
– Bij snelheden > 150km/h ben je bij een ongeval altijd op z’n minst mede-schuldig.
– Stop/start houdt zelf ook rekening met die hete motor, uitzetten is echt niet nodig (maar wel “stoer” natuurlijk).
– Zonder brandstof op de vluchtstrook komen te staan (ook met reservetankje) levert je in Dld een dikke boete op.
– Bij veel Baustelle geldt op de linkerbaan een breedte-beperking. Dat gaat niet alleen op voor LKW’s en busjes, ook veel moderne auto’s zijn breder dan de 2 meter die daar vaak als restrictie geldt.
– Nur Links geldt tegenwoordig voor de meeste Duitsers net zo goed (nou ja, “Nur Mitte” in ieder geval). Wil je een Duitser echt kwaad maken? Dan moet je er eens rechts voorbijsteken.
– Duitsers zijn nog steeds gewend aan “Befehl ist Befehl”. Bij een snelheidsbeperking gaan de ankers uit, Lärmschutz, Baustelle, Nässe, de oorzaak maakt niet uit, Befehl ist Befehl!
– Duitsche vloeklichten zijn geen vloeklichten maar een “beschaafde” vorm van vragen om op te donderen naar de rechterstrook. Gewoon doen.
Bastiaan zegt
“– Duitsche vloeklichten zijn geen vloeklichten maar een “beschaafde” vorm van vragen om op te donderen naar de rechterstrook. Gewoon doen.”
Dit is natuurlijk zeer variabel. Laatst op de 57 reed er een “Renault seniel” achter mij aan en begon druk te seinen. Zodra de weg vrij was verdween hij toch geheel uit mijn spiegels 😉
Dus kortom, niet iedere seiner krijgt per definitie de ruimte van mij.
Gulli zegt
In Italië gelden die vloeklichten ook, al hebben ze daar soms ook nog andere methodes. Ik reed ooit eens op de Autostrade richting Florence en er reed ineens een Alfa 164 achter me, wild seinend met de lampen. Ik reed zo’n 120-130, was aan het inhalen, Alfa reed zo’n 190+ en zat ineens achter me. Toen ik niet snel genoeg aan de kant ging kwamen er ook armgebaren bij kijken die er geen misverstand over lieten bestaan dat ik opzij moest.
Toen ik eenmaal aan de kant was kwam het oude dametje (ik schat haar zeker eind 70) me voorbij, gaf me een vriendelijk bedankje met haar hand en ging er als een idioot vandoor :”D
macchina zegt
Ze kunnen ook wel een artikel maken over rijden in Italia. Zelf kom ik daar meerdere keren per jaar, en van mijn Italiaanse vrienden heb ik door de jaren heen de volgende regels geleerd
1) Een auto is voor veel Italianen een vervoersmiddel om “zo snel mogelijk” van A naar B te komen
2) Borden en lijnen hebben voor velen slechts een mild adviserende functie: “Je zou hier kunnen overwegen om 100 te rijden”, of “je zou hier niet kunnen inhalen”
3) Wielrenners en andere tweewielers hebben regelmatig een doodswens, houd rekening met gekke capriolen. Heb meerdere lelijke aanrijdingen gezien waar de scooter bereider / fietser het toch verloor van een Iveco.
4) You snooze you lose. Maw toon zelfvertrouwen en dan krijg je wel de ruimte, twijfelaars krijgen geen ruimte.
5) In de stad: Witte lijn is gratis parkeren, blauw betalen, geel wegblijven (vergunninghouders). Op geel wordt ook harder gehandhaafd dan blauw.
6) Straten met beperkte inrijtijden zijn ingeburgerd, jij hebt als Nederlander die borden met hiërogliefenschrift (hamer is werkdagen, christelijk kruis is zondagen) maar te begrijpen. Voor de lol staat er vaak een gemeente-geldprinter naast in de vorm van een camera.
7) Extra tip, de standaard hoogte van stoepranden in Italië is net wat hoger dan Nederland. Echte bumperkillers als je een lage auto hebt.
8) Overschat lengte van afritten niet, in Duitsland zijn de kort, maar in Italië zijn ze soms enkel rond in de radius van een minirotonde, met 18% helling naar beneden en een tolpoort beneden. Vooral in de regen kan dat met een volgepakte wagen spannend worden als je er niet op bent voorbereid.
9) Door pinnen is dit redelijk aan het verdwijnen, maar: Tankstations hebben soms 2 prijzen, personeel dat jouw auto tankt, of self service tanken. Het laatste is zomaar 20ct goedkoper per liter.
Giuseppe12 zegt
Bedankt voor deze geweldige tips. Over 3 weken ben ik in Italië en ik heb daar een auto gehuurd.
87sandyd zegt
De richtsnelheid in Duitsland is op delen waar de snelheid onbeperkt is 130 km/h. Bij een ongeval wordt er onderzoek gedaan, waarbij vooral onderzocht wordt naar de gereden snelheden. Mocht de snelheid boven de 130 km/h zijn, dan zal er onderzocht worden of het ongeval ook was gebeurd bij 130 km/h of minder. Is de uitkomst van het onderzoek dat de kans zeer klein zou zijn dat er dan ook een ongeval zou zijn gebeurd ben je de sjaak, want dan betaalt de verzekering niets.
Het ‘befehl is befehl’ gedeelte klopt, maar dat is al jaren. Duitsers zijn veel gedisciplineerder. Wij rijden met een hogere snelheid een 120 km/h zone in, een Duitser zorgt er over het algemeen voor dat zij 120 km/h rijden bij het bord. Zo ben ik geflitst afgelopen week bij Kassel in een Baustelle. Eerst kwam er een bord 100 waar ik met 130 in reed, vervolgens een bord 80 waar ik met 100 in reed. Vervelende was dat 100 meter na het 80 bord al een flitser stond
Stefje zegt
Nog betere tip; tank bij een pomp vlakbij een afrit. Scheelt je zo 60-70ct per liter. Ik doe het al jaren zo. Als je van te voren even kijkt waar dat kan, hoeft het niet eens meer om te zijn dan een snelweg pomp (zoals de Shell net over de grens vanaf Venlo bijvoorbeeld). Of train je bijrijder zodat die weet hoe die on the spot een geschikte pomp kan vinden.
Andere tip; GEBRUIK. JE. SPIEGELS!!!
Wekelijks mag ik vol in de ankers omdat er iemand op het laatste moment denkt dat ie er nog gewoon prima voor mag.
Ook als je met 140 aan komt rijden moet ik dan een noodrem voor je maken omdat jij maar 90 doet, Truus.
Vorige week nog een auto ondersteboven in de greppel zien liggen. En bejaard Nederlands stel met aanhanger die beduusd rond zich uit stond te kijken terwijl de nooddiensten druk aan het werk waren.
Eigenlijk moet je gewoon elke 2 jaar getest worden om te kijken of je wel de Autobahn op mag.
geelbarrel zegt
Duitsers zelf rijden tegenwoordig veel minder boven de 130 dan voorheen. Het zijn vooral de eager-willies met gele platen en kietelchip die de flow “verstoren”. Grootste overschatting van die snuiters is het weggedrag van hun auto bij gas loslaten op hoge snelheid, vooral in lange bochten. In de afgelopen 30 jaar teveel gezien.
Jochen zegt
Dat valt mij ook op. Ik zit gemiddeld 1x per in Duitsland (woon ook aan de grens) en het eche rasen lijkt wel weg te zijn. 130 op de wegen met enkel de adviessnelheid lijkt inmiddels de standaard te zijn. Voor de lange stukken blijft 160 voor mij perfect, maar je haalt dan meer in dan dat je zelf gepasseerd wordt.
Robert zegt
Grappig, dat de Duitsers onze NL sticker (die inmiddels vrijwel niemand meer op de auto heeft) vertalen naar ‘nur Links’. Duitsers op de Nederlandse autosnelweg weten zich geen raad met de spitsstrook, en op rijbanen met meer dan twee rijstroken vermijden ze de rechter rijstrook ook als de pest. En als je een Duitser treft die al eens kennis heeft gemaakt met de paarse envelop van het CJIB, dan blijven ze stug 95 km/h rijden op die tweede of derde rijstrook.
AC zegt
Bandenspanning vooral wat hoger dan de ‘normale’ spanning, zeker bij meer belading.
seatleon zegt
Ik vond met name het puntje van de remmen interessant. Ik heb nog nooit gehad dat ik mijn remmen sponsig voelde worden op de autobahn. Vaak kan je met anticiperen en uitrollen al een hoop snelheid verliezen. Ik begrijp die types niet zo goed die doorrijden tot het punt dat je alleen met maximaal remmen nog een aanrijding voorkomt. Je komt er geen seconde sneller door op je bestemming en de gemiddelde snelheid wordt toch bepaald door het moment waarop die ander weer naar rechts gaat.
Jopie zegt
Uit ervaring:
Ga ervan uit dat een auto op de rechter baan zonder reden naar links kan komen 😮.
Ook al rijd je snelheden tussen de 230 en 250, er zijn dan nog auto’s die je graag naar rechts zien gaan.
Ze gaan je voorbij alsof je stilstaat.
En nee geen Nederlanders.
rrk147 zegt
Duitsers rijden beter? Vraag dat even aan de gemiddelde vrachtwagenchauffeur en ik denk dat je nee krijgt. Invoegen, gaat moeizaam, ze durven er niet voor langs, maar laten toch hun gas los om met 75 km/u in te voegen. In de baustelles durven ze niet in te halen, maar blijven ze baksteens gewijs rijden. Het principe van snelverkeer links, gemiddeld verkeerd in het midden en langzaam verkeer op de rechterbaan werkt wel goed!
Johanneke zegt
NL staat schijnbaar voor nur links, maar als je rond deze tijd van het jaar op de a50 bij Apeldoorn rijdt heb je op de spitsstrook een privé rijbaan. 100% van de Duitsers kabbelen met 95 op de middelste baan. Het is ongekend dat ik nog geen boete heb gehad voor rechts inhalen, want ik ga er tientallen voorbij iedere keer als ik er rij.
Gulli zegt
Echt hoor, die lui zijn inmiddels net zo wezenloos en afgeleid als Nederlanders. Ik heb inmiddels zo’n 20 jaar ‘ervaring’ op de Autobahn en ze zijn echt niet meer zulke goeie chauffeurs als vroegah.
bart1976 zegt
Hünxe!!!!!
z3cabby zegt
Het belangrijkste woord in dit blog en enkele van de comments is ‘anticipeer’. Precies hetgeen we in NL niet kunnen, omdat we daar te egocentrisch voor zijn.
gamma81 zegt
Denk dat de auteur in geen 100 jaar in Duitsland is geweest, want wat rijden dei lui sneu daar, let wel, niks tegen Duitsers, woon 3 km van de grens, maar man man man, als je op de linkerbaan achter een Duitser rijd, en hij vindt dat jouw auto langzamer is, gaat ie sowieso niet naar rechts, maar geeft ie gas bij. Nu kent geen Duitser een Lancia Thema Turbo 16 v (201 pk/1260 kilo/overboost), laat staan een Ducato met 185 pk, daar gaan ze sowieso niet voor naar rechts, wat een drama. Om nog maar niet over Duitsers op de Nederlandse wegen te spreken.
V8Vantage zegt
Dat doe ik ook *kuch kuch* alleen snellere auto’s komen er voorbij. Ow en de politie natuurlijk:-p
pietertje123 zegt
In het grensgebied wonen ook veel Nederlanders, vooral kentekens die beginnen met KLE zijn berucht: die rijden dan ook als hollanders in Duitsland.
Als het een keer lekker soepel gaat onderweg heb je mogelijk te maken met lange afstandsrijders, met kentekens van (veel) verder weg. Dat rijdt heerlijk; ruimte laten, anticiperen en een bijzondere vorm van saamhorigheid: we willen alle drie, vier snel naar B en gaan dus niet bij elke verstoring in de flow gauw er tussen piepen en blokkeren elkaar maar zorgen juist voor ruimte om er allemaal voorbij te komen.
Komt wel minder voor dan vroeger, dat wel. niettemin vind ik het heerlijk rijden over de lange wegen met hoogteverschillen en knooppunten met veel banen waarbij links langeafstanders op tempo door laat terwijl rechts het afslaande en invoegende verkeer z’n ding doet. Ook hier niet meer zo helder afgescheiden als vroeger dus niet meer volle bak daarvoorbij knallen, teveel verkeer en daarin teveel minder ervaren bestuurders dan vroeger.
Nou was het vroeger niet allemaal alleen maar beter hoor, met regelmaat grote klappers in de lange bochten bergaf en de staat van de vangrail verteld op veel plaatsen waar het mis is gegaan.
willeme zegt
@gamma81:
Elke maand wel een paar keer, eigenlijk. Misschien dat ze een Lancia Thema niets vinden. Voor een schattige Mini of oude 5 Serie gaan ze keurig naar rechts hoor.
bitd zegt
Die opmerking over invoegers/inhalers die voorrang hebben is niet waar, je bent misschien mede schuldig als snellere rijder qua verzekering, maar de hoofdschuldige is toch echt de baanwisselaar.
Robert zegt
Precies dit. Als ik (op de cruise control) op de rechter rijstrook van de snelweg rijd, en ik passeer een invoegstrook met invoegend verkeer, dan is het aan het invoegende verkeer om zich aan te passen aan mijn snelheid, en niet andersom. En zo hebben we het als het goed is ook allemaal ooit moeten aanleren.
Nu wil ik best even naar links opschuiven als die ruimte er is, en het bevorderlijk is voor de doorstroming (bijvoorbeeld bij vrachtwagens die niet zo makkelijk op snelheid komen), maar ik heb er echt een bloedhekel aan als je iemand de ruimte geeft om in te voegen, en die persoon blijft vervolgens met gelijke snelheid naast je rijden, zodat je niet meer terug naar rechts komt zonder te versnellen of te vertragen.
kniesoor zegt
Roerend eens met dat laatste. Om die reden schuif ik – een uitzondering daargelaten – geen baantje meer naar links op, die invoegende ondankbare honden annex talentlozen zoeken het maar uit.
bitd zegt
Die regen regel kan ik overigens nergens terugvinden, bron?
kniesoor zegt
Of het een algemene regel is weet ik niet, maar je ziet wel redelijk vaak een snelheidsbeperkingsbord met een onderbordje ‘bei Nässe’ bij onze Oosterburen.
Robert zegt
Op de A3, net over de grens bij Elten staan ze er al; de eerste is een beperking tot 120, dan 100 en tenslotte tot 80 km/u ‘bei Nässe’. En houd je er maar aan, want een kletsnatte betonbaan kan daar een hoop leed veroorzaken.
William zegt
Tip 19: laat de caravan thuis!
“Besser ein Hollander am Fernsehen als 1000 am Autobahn” – R. Carrell
Peter zegt
De grap Nur Links is al een tijdje achterhaald, inmiddels zijn de Duitsers daar ook erg bedreven in. Rem testjes, snel ervoor gooien, niet naar rechts gaan, het zijn net Nederlandse bestuurders. Het fijnst rijdt naar mijn mening Frankrijk en Spanje, België staat tegenwoordig vol met 3 millioen flitsers en de wegen zijn erg slecht, Duitsers zijn met als Nederlanders hufters, mischien nog wel erger dan de Nederlandse bestuurder.
Als je, je auto trouwens eerst moet nalopen omdat je er hard mee gaat rijden, zou je dan wel hard moeten rijden? Of überhaupt op de weg moeten zijn?
Met hard rijden en sowieso rijden, moet je altijd rekening houden met de fouten van een ander, de ander kan je niet gezien hebben, of afgeleid zijn, net zijn of haar moeder begraven hebben of weet ik wat, iedereen maakt wel eens een mindere actie in het verkeer. Een goede bestuurder houdt daar rekening mee en houd enige marge aan.
alloallo zegt
Mijn collegae zeggen altijd Nur Langsam
mashell zegt
Dat stuk over de Rettungsgasse mag wel wat uitgebreider. Op de linkerrijstrook houdt je uiterts links aan, je rijdt of staat dus met je je linkerwielen over de streep op wat de Nederlandsche politie de redresseerstrook noemt. Op alle andere stroken houdt je uiterst rechts maar je rijdt of staat niet op de vluchtstrook. De strook die zo ontstaat is alleen voor hulpdiensten, niet voor motorrijders. Vorm je niet goed een Rettungsgasse en je hindert hulpdiensten dan gaat het duur worden.
tjorque zegt
Dat is in België trouwens ook de regel.
Niet dat de Belgen dat zelf allemaal al weten maar het is dus wel zo…
alloallo zegt
Ik prefeer de a61 tov van de a3! De A61 is rustiger en heeft minder Baustellen.
De a3 tussen Keulen en Frankfurt is langzamerhand een hel om op te rijden
Fabian zegt
Nog een opmerking over het stuk baustellen, weet hoe breed je auto is inclusief spiegels. Overal is de linker rijstrook beperkt tot een maximale breedte bij de baustellen. Hier mogen dus vele auto’s helemaal niet rijden terwijl ze dat wel doen omdat ze te breed zijn.
Jurgen zegt
En bedenk vooral dat je auto op de maximale snelheid meestal niet het lekkerste rijdt, hou je cruise snelheid ongeveer op 75% Max, dan blijft het wat beter heel allemaal.
imaginenl zegt
In Duitsland heb ik in m’n Smartje for 2 echt niet het idee dat ik de langzaamste ben (meest 125/ 130 op de cc) Alleen als de weg echt vrij is rijden de Duitsers wat harder maar niet zo snoeihard als ik me van vroeger kan herinneren. Verder goeie tips hoor. Vooral dat in de spiegel kijken vergeten de Nederlanders nogal eens.
V8Vantage zegt
Zij zijn (dieper) in Duitsland nog wel hoffelijk overigens. Een keer met een collega die een een iets scheve achterbumper had naar Oostenrijk gereden. We zijn diverse malen geattendeerd op dat er iets fout was en zelf keurig begeleid naar een P om te kijken of alles nog wel goed vast zat. Dat kan je in NL wel vergeten.
dtwo zegt
Tip 19: Duitsers zijn ontzettende midden- en linkerbaanplakkers. Dat waar ze Nederlanders van betichten doen ze zelf minstens zo erg. Maar waag het niet om überhaupt de suggestie te wekken dat je er rechts voorbij gaat, want de gemiddelde Duitser gaat volledig uit zn plaat.
Jurgen zegt
Van dat laatste krijg ik toch niets mee, als je rechts gaat moet je het met zo’n snelheid doen dat je de reactie niet ziet. Laatst wel op de A58 een sukkel in een Cayenne die met 103 op de middenbaan reed met op de linkerbaan een zilvergrijze station die ook 103 reed, rechterbaan helemaal vrij, en flitsen die cayenne…het is overigens wel een uitzondering dat ik rechts inhaal, maar soms wordt ik zo debiel van dat krampachtige, lijkt wel alsof 90% van de chauffeurs met andere dingen dan autorijden bezig zijn.
Ultimora zegt
Misschien geen tip, maar het kan handig zijn bij het navigeren en doet het allicht goed in de kroeg als als fun fact: Oneven wegnummers zijn Noord-zuid verbindingen en even nummers zijn oost-west verbindingen.
alloallo zegt
Wauw! Nooit geweten
Diesel Rocks zegt
Goede tips, de meeste mensen met ervaring herkennen dit wel.
“Kortom, zorg dat je lekker in je vel zit. Hard rijden kost namelijk heel erg veel concentratie.”
Van wat harder rijden blijf ik juist alerter. De meest gevaarlijke tocht die ik ooit heb ondernomen was midden in de nacht (overdag geslapen) naar Zuid-Frankrijk met 90 tot 100 km/u om mijn actieradius te testen. Ruim 1100 km met de diesel, maar een paar keer bijna in slaap gevallen en van de weg gereden. Gelukkig herkende mijn auto dat.
Nog een tip: als je in Duitsland een bord met een snelheidsbeperking ziet (nadat het eerst vrij was) neem dat dan serieus. In Duitsland zetten ze die borden niet voor de lol langs de weg. Inderdaad, in Nederland doen ze dat wel. 100 km/u op een 5 baans snelweg slaat nergens op. In Duitsland zal je altijd zien dat er dan een bocht komt, een versmalling, slecht wegdek, een afrit of naderende werkzaamheden etc. In ons land zetten ze die borden gewoon lukraak neer.
Pino zegt
@redactie:
Net als een autosnelweg in Nederland bestaat ook een autobahn doorgaans uit twee rijbanen (één voor elke richting) en twee of meer rijSTROKEN per rijbaan.
…
(Van rijbaan veranderen is dus meestal niet zo verstandig)
tjorque zegt
Ik heb me de 13e (ja slecht moment gekozen om door D te rijden, dat weet ik nu ook) mateloos geërgerd aan pechstookrijders!!!
Jonge “Duitsers” met dikke SUV’s die het nodig vinden om bij toenemende drukte of stau nog ff hard over de pechstrook te gaan.
Om dan gewoon terug in te voegen en later weer ingehaald te worden.
Verder zijn het mateloze middenstrookklevers. Alsof de rechterstrook kanker geeft…
Heel mijn beeld van Duitse discipline naar de kleauten…
Ik ben benieuwd of het vandaag vlotter gaat in de andere richting.
autosiast zegt
Leuk informatief stukje. Rechts inhalen wordt niet gewaardeerd. Ruim 25 jaar geleden met mijn ouders op de terugweg vanuit Oostenrijk achter een Mercedes die kilometers lang niet naar rechts wilde. Uiteindelijk is mijn vader er rechts voorbij gegaan. Niet eens absurd lomp. Enige tijd later ingehaald door de Autobahn polizei. Bitte Folgen. Rijbewijs in moeten leveren. De beste man had even contact opgenomen met de Autobahn polizei.