Stel, je bent 18 jaren jong en hebt net je rijbewijs gehaald. Bij gebrek aan beter koop je een 10 jaar oude Fiat Punto voor omgerekend 400 euro. Vervolgens slinger je het internet aan om een leuk verzekeringetje uit te kiezen, en kom je er achter dat je 100.000 euro mag aftikken voor de minst voordelige verzekering. Only in? Precies, alleen in Groot Brittannië.
Autoverzekeringen zijn daar voor jongeren schrikbarend duur. En de premie kan verder oplopen naarmate je dichterbij of in bepaalde foute wijken met veel misdaad woont. In Nederland kijken verzekeraars naar postcodes, maar bij onze westerburen wordt de premie soms per straat bepaald. Lees: woon je in bepaalde tokkiestraten, dan willen sommige verzekeraars je simpelweg niet hebben en schotelen ze dergelijke bedragen voor.
De jaarpremie van 91.625 Britse pond kreeg de 18-jarige Ben Kinsey bij verzekeraar Aviva voorgeschoteld, die het absurde bedrag aan een fout in het systeem wijt. De goedkoopste verzekeraar die Ben kon vinden rekende nog steeds een jaarbedrag van bijna 12 mille om de Punto in dekking te nemen. En dat wordt autorijden opeens wel heel lastig, of zoals hij het zelf zegt: “My car will just have to collect dust.”
PS. De gemiddelde jaarpremie voor een basisverzekering ligt voor Britse mannen tussen de 17 en 22 op, hou je vast, €3.100. Jep, premies van Nederlandse autoverzekeringen zijn inderdaad een lachertje.
six-trey zegt
op mijn 18de betaalde ik iets rond de 1.500euro in belgie, het was dan wel voor mijn 5.3L chevy V8 wat al bij al nog mee viel vegeleken met 3.000 voor een normale wagen
mercedesclsfan zegt
@six-trey: hier zet je toch gewoon op je ouders hun naam, een vriend van mij is 23 en heeft zijn porsche cayenne ook gwn op hun naam gezet, jaja in Belgie kan alles behalve putten herstellen
Laue zegt
Klopt dat Nederlandse autoverzekeringen heel goedkoop zijn. Maar wij zijn relatief erg zuinig op onze auto. Kijk eens in Frankrijk, Spanje of Hongarije. Daar moet je erg je best doen wil je een auto spotten zonder deuken/krassen enz enz.
Jochempie zegt
Ik ben 24 en betaal 300 per jaar…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Bij welke verzekeraar? Ik ben er 28, nog nooit geen (officieel :roll:) ongeval en ik betaal verdorie meer. Nu ja, en welke auto? Ook van belang natuurlijk…
Jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: Wij hebben Independer.nl..
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Toeme, een ‘Ollandse verzekeraar. Daar ben ik niks mee, want ik ben niet van plan van tussen dat zootje ongeregeld te gaan wonen… :mrgreen:
Laue zegt
€900,- voor: 1400kg / diesel / 23jr / nieuwwaarde 35k / 5jr schadevrij :)
even offtopic, krijgen we nog kans om autorai kaarten te winnen?…. just checking :P
ricardo zegt
@Laue: Jep, er komt nog iets van een actie aan.
Laue zegt
@ricardo:
ik ga 20 april. ;)
michiel07 zegt
Bij Topgear lieten ze al zien dat het voor mensen met net een rijbewijs daar superduur is…
In Nederland kan ik als ik 1 jaar mijn rijbewijs heb en 1 schadevrij jaar heb een Bentley Continental GT op mijn naam zetten voor 878,77 euro
Laue zegt
@michiel07:
per maand neem ik aan? ;)
TWJ zegt
Tja, maar aan de andere kant.. heb je de engelse variant van Wegmisbruikers wel eens gezien? Daar ga je echt van huilen.
Google maar eens op “Road Wars”.
T is echt te zielig voor woorden. Allemaal zonder gordels, zonder rijbewijs, zonder verzekering, achterlijke dingen uithalen, rood licht negeren.
Tis geen wonder dat Engeland, met enkele andere zuidelijke landen, de sloebers van Europa, qua verkeersveiligheid, zijn.
Relief zegt
@TWJ:
Hahah en ze durven daar nog te beweren dat Italianen de slechtste rijders zijn.
TWJ zegt
@Relief:
Italië is er geloof ik statistiek nog iets slechter aan toe. Maar beetje cru, dat ben ik met je eens, om dan als GB te gaan beweren dat Italië nog slechter is.
Is volgens mij ook wel zo, maar toch :P als je zelf je zaakjes niet op orde hebt moet je gewoon zwijgen.
Jantje_555 zegt
komt hier in Nederland en Belgie ook nog, let maar op
TWJ zegt
@Jantje_555:
Zeg het eens jongeman?
Heb jij reden om zo’n galspuwer / zwartkijker te zijn?
Je roept wel heel makkelijk allerlei dingen maar je onderbouwt niets. Lekker alle soorten authoriteiten belachelijk maken is populair hier,dat weet ik, maar onderbouw het eens dan?
Ik denk namelijk dat dat helemaal niet gaat gebeuren, omdat er hier, anders dan in Engeland, een HELE grote groep aan verzekeraars is.
Ten tweede, anders dan in Engeland, is Nederland het veiligste land van Europa om op de weg te zijn.
Ten derde, in Nederland is de vrijwillige participatiegraad gordeldragers veel hoger dan in de UK.
Maar ik ben benieuwd?
TWJ zegt
@TWJ:
Sterker nog, even googlen levert op dat Nederland, op Malta na, het MEEST verkeersveilige land TER WERELD is!
Dit is dan gekeken naar ongevallen met dodelijke afloop.
In dit geval staat Britannië in Europa op de vijfde plaats. Niet echt slecht dus.
Leggen we echter ALLE ongevallen/incidenten naast elkaar, dan staat Nederland wederom op de tweede plaats ter wereld achter Malta en dan staat de GB ineens op de 32e plaats. Dat is slechts twee plaatsen boven Spanje en drie boven Italië. Terwijl Engeland dus veel geavanceerder en meer ontwikkeld is.
Waarschijnlijk kunnen we de relatief lage hoeveelheid doden in het verkeer toeschrijven aan datzelfde feit. Engeland is welvarend, mensen rijden daar in vergelijking tot Spanje relatief veilige nieuwere auto’s. Het aantal ongevallen kan daardoor hoog zijn, terwijl de ongevallen met dodelijke afloop relatief laag blijven.
Zo… heb ik toch weer even om kwart voor 12 een opzetje gemaakt dat essay-waardig is.
Megakix zegt
@TWJ: nuttig !
E34M5Touring zegt
Voor de M5 en de Alfa 166 115 p/m
meneersander zegt
Wat natuurlijk ook nog kan is de auto op de naam van je ouders zetten?
TWJ zegt
@meneersander:
Ja, alleen ben je dan dus niet verzekerd.
Is echt een volksopvatting dat dat gewoon mag, maar je bent dus gewoon 0% verzekerd bij een ongeval.
firenza zegt
@TWJ:
Niet zo Zwart wit !!
Het ligt geheel aan je verzekering.
Ik heb hetzelfde gedaan vroeger, volgends Centraal beheer was het geen probleem.
( Mits het geen continue gebruik is van je vaders auto!)
Het was bij mij alleen s’weekeinds
Megakix zegt
@TWJ: wel eens van een gemachtigd bestuurder gehoord…precies, het kan dus simpelweg wel.
birdboy zegt
@meneersander: Dat kan niet. In Engeland verzeker je namelijk de bestuurder van de auto, niet de auto. Dus als jij niet op de verzekeringspapieren als (mede)bestuurder staat aangegeven (wat dan weer duurder is), ben je niet gedekt.
Heb er een tijdje gewoont, destijds veel zeurende studenten moeten aanhoren over verzekeringspremies.
meneersander zegt
@birdboy: oo nooit geweten:P altijd m’n brommer op naam van m’n vader gehad nooit problemen mee gehad:P
Citrofiel zegt
Verhuizen naar een veiliger wijk is dus de goedkopere optie om je auto te kunnen verzekeren. Bizar…
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Maar daar zijn de huizenprijzen weer ’through the roof’…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Oh ja? Terwijl hier in NL de huizenverkopen en -prijzen maar blijven dalen… :?
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Serieus? Of ben je sarcastisch aan het doen?
Toch goed als de prijzen naar beneden gaan? Voor de jonge mensen tenminste…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Het is inderdaad prettig voor de starters op de huizenmarkt, maar vervelend voor heel veel mensen die nu met een hypotheek zitten die hoger is dan de waarde van hun huis… Daarbij zit de markt hier helemaal vast, er wordt heel weinig verkocht.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Ach, eenmaal gekocht maakt de waarde van je huis niet zoveel uit. Je hebt een dak boven je hoofd, en het is van jou en van jou alleen. Het is alleen nadelig als je het wil verkopen…
Lan_Evo zegt
Prijzen daar zijn echt enorm hoog inderdaad, zit best vaak op engelse forums/clubs en bedragen die je daar betaalt als ‘jongere’ zijn echt op z’n minst 6x hoger dan hier en dan heb je nog een ‘goedkope’ verzekering.
booije zegt
Idd helemaal waar. Ik woon in engeland en betaal omgerekend 140 euro per maand voor een a6 2.5tdi (2001). En het rare is, auto’s zijn hier super goedkoop in aanschaf. Zeker voor tweede hands, vaak maar de helft of een derde van de prijs van Nederland!
Met andere woorden, verzekeringskosten zijn hier vaak duurder dan de auto zelf!
booije zegt
@booije: ik zit trouwens niet meer in de risicogroep (tot 25 jaar) en heb 5 jaar no-claim. Haal dat er af en het is nog veel duurder :S
Hupke zegt
@booije:
Maar je kan nog altijd tegen een maybach zeppelin aanrijden dus de waarde van je eigen wagen telt maar tot op zekere hoogte mee. Terwijl z’n ‘gevaarlijkheid’ (2.5 is wel maar iets meer dan de gemiddelde lease-slet)veel zwaarder door weegt.
Esprit_de_Flandre zegt
@booije: Prijs van de auto maakt niets uit, behalve bij omnium. Het is de schade die je ermee kan aanrichten die telt. Met een auto van 400 euro of één van 40.000 euro kan je evenveel brokken maken…
Stino zegt
ik ben 23 en betaal in belgie voor een mk4 gti 150pk 1470euro verzekering per jaar op mijn moeder haar naam, met mij als tweede bestuurder.
moest ik het op mijn naam willen, ging dit zelfs niet
booije zegt
@Stino: Dat is idd hoe jongeren het hier in Engeland ook doen. Een vriend van mij heeft een Ford Mondeo gekocht. Hij is 22 jaar oud. Als ie hem zelf zou kopen zou hij meer dan 2000 per jaar kwijt zijn. Met z’n moeder als eerste bestuurder, en hij als tweede bestuurder, kost het hem 450 per jaar :O
Koenigsegg zegt
Dit is zwartrijden in de hand werken …
birdboy zegt
In Engeland mag je trouwens al rijden als je 17 bent. Deze extra gevaarlijke leeftijdsgroep zal ongetwijfeld invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde premie.
Desondanks blijft het belachelijk duur.
Stopwearingpants zegt
Gti’s voor jongeren zijn kwa verzekering duurder dan lambos etc voor ouderen, true
Marijn90 zegt
Een ton. pffoee dat is wel erg veel. Het is dat verzekeren verplicht is maar ik heb er ook een verschrikkelijke hekel aan. Ben al 8 jaar die-hard petrol head en heb dan ook een aantal jaar gespaard voor een mooie auto op mijn 18de. Na mijn rijbewijs gehaald te hebben een audi s3 uit 99 aangeschaft. Helaas deed de verzekering er moeilijk over.. Ik heb serieus gesprekken van een uur gehad omdat het vermogen volgens de verzekeraar te hoog was voor een beginnend bestuurder. Gelukkig was het dezelfde verzekeraar als die mijn stiefvader heeft en hij zijn bedrijf etc. verzekerd heeft bij hun. Toen hij begon te chanteren en zei, ja dan zeg ik meteen alles op als dat niet gaat, kon het opeens wel.. Ik betaal me nu scheel maar heb het er zeker voor over! Ik ben nu 21 en heb sinds deze week mijn rijbewijs precies 3 jaar. Weet iemand hier of de verzekering dan mindesr moeilijk gaat doen want ik wil mijn s3 inruilen voor een 3.2 quattro?
saenkanter zegt
@Marijn90: Ja, voor dit soort auto’s is een voorwaarde dat de eigenaar/regelmatige bestuurder minimaal 3 schadevrije jaren heeft. 95% van de verzekeringsmaatschappijen geven echter aan dat de eigenaar van zo’n voertuig ook minimaal 25 jaar moet zijn. Wordt weer gesprekken van een uur ben ik bang!
Hupke zegt
Ik vraag me af hoe die verzekeraars die bedragen kunnen verantwoorden.
Ok, jongeren zijn vrij onverantwoordelijk maar 3100 gemiddeld?
Wat is er daar dan zo duur? Wagens zijn goedkoper dan hier en de kosten van een hospitalisatie zijn niet enorm veel hoger.
En tenzij ze daar echt als gekken rijden zou dus de verzekering toch ook niet veel duurder mogen zijn, ofwel maken de verzekeraars daar woekerwinsten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Dat laatste, dat zal het zijn…
Turboost zegt
Stelletje paupers daar over de sloot!
archiebald zegt
ik verzeker hier 3 auto’s voor 43,- per maand! (wel 3 VW’s uit 88 & 89) maar dan nog…!
raoulkroes zegt
1 april… Vast een grap.
johannes zegt
geen 1 april grap ze zijn in ENGEland wel erg extreem kwa verzekeringen
flutterby zegt
Ach een WA+ verzekering bij de ANWB kost mij ook 450 euro per maand, een All-risk kost me ongeveer 320 euro per maand.
Dat is een verzekering voor een auto met een dagwaarde van 1100 euro… en ik ben 21.
Gelukkig heb ik een WA+ met onbeperkt kilometers voor 50 euro per maand :)
OverSoft zegt
Dat Nederland extreem goedkoop is mag duidelijk zijn en als je een beetje rond shopped kun je zelfs nog goedkoper gaan.
Zo ben ik 26, maar ik heb 17 jaar schadevrij (ja, echt waar ja) omdat 1 verzekeraar 5 jaar schadevrij gratis gaf als je 3 jaar schadevrij of meer had, en een ander deed dat ook.
Toen heeft mijn verzekeringstussenpersoon mij bij elke verzekeraar 1 dag verzekerd. Voila, 17 jaar schadevrij, hoogste bonus-trap dus.
En nu betaal ik voor een 5 jaar oude BMW 530d (€96k nieuw) maar €75,- in de maand voor all-risk + aanvullende dekkingen (inzittende verzekering, etc…), de wegenbelasting is zelfs duurder.
Moet je in het buitenland eens proberen op je 26ste!
Esprit_de_Flandre zegt
@OverSoft: Hé, das een goeie truc. Ik ga eens kijken of ik dat in Belgique ook kan…
The360box zegt
Verzekring is toch 10% nieuwwaarde/ jaar?
AutomotivePassionNL zegt
Ik zou voor mijn Clio RS182, 3 jaar terug bij Interpolis 181 euro per maand moeten gaan betalen. 22 jaar, 0 schadevrije jaren (vorige auto’s op ouders naam). gelukkig via het werk 40% korting bij Centraal beheer.
En dan valt een Clio RS officieel niet eens in de risicogroep waar (tragere) golfjes GTI wel in vallen.
Tommy2 zegt
Is het daar niet mogelijk om hem op naam van je ouders te zetten ofzo?
nielsvanderweiden zegt
Zo wordt onverzekerd rijden wel heel aantrekkelijk. De cijfers heb ik er niet van, maar die zullen niet mals zijn…
fant zegt
Tsja, voor 100.000 kun je beter gewoon onverzekerd rondrijden, boete en eventuele schade die je maakt zal de 100.000 denk ik niet halen… Tenzij je de pech hebt net een Ferrari te rammen natuurlijk.
tvr1974 zegt
@ fant.. en wat als je dan iemand dood of invalide rijdt? dus jouw schuld dus jij mag betalen.. Dat zal denk ik hoger uitvallen dan € 100.000,-
Maar ok.. het zijn schandalige bedragen die ze daar vragen. Maar ja wat wil je dan ook met al die mensen die aan de verkeerder kant van de weg rijden
Simpson zegt
hoge premie, lage dagwaarden, klinkt alsof er voor een verzekeraar veel geld te verdienen valt in Groot Britannie.
dat daar niemand een gat in de markt ziet…
en ook bizar, zoals fant zegt, dat het blijkbaar goedkoper is om je dan maar niet te verzekeren. (totdat je iemand invalide rijd natuurlijk)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, en de Nederlanders maar weer azijnzeiken hoe duur de auto’s hier zijn…
Wat een heerlijk land hebben we toch om auto te rijden mensen! Veilig en goedkoop, wat wil je nog meer…
rufctr01 zegt
Wel raar, toen ik in Engeland woonde betaalde ik voor een 2 jaar oude Peugeot 407 Coupe 3.0 V6 70 pond per maand bij Direct Line.
En dat was fully comprehensive (All Risk) met wegenwacht. En ik woonde toen in London.
Dimglor zegt
Is soms echt ongelooflijk duur in Engeland… Als ik mij niet verkeerd meen te herinneren dan denk ik zelf dat Jeremy Clarkson ooit eens zijn Escort Cosworth liet verzekeren en de verzekering was duurder dan de waarde van de auto….
geertjuh zegt
Vindt je het gek door die hoge premie’s, dat bijna iedereen onverzekerd of in een gestolen auto rondrijdt. Kijk s’avonds maar naar RTL7, politie op je hielen. Dat wordt leuk als ze dan tegen jouw wel verzekerde auto aanrijden. Daar is het ook zo ,dat alleen het voertuig door de bestuurder/eigenaar verzekerd kan worden. De bestuurder/eigenaar is alleen verzekerd voor zijn auto. Dus je kan niet zomaar even in een auto van bv een vriend rijden want dan ben je niet meer verzekerd. Die hoge premies zijn gewoon belachelijk
mashell zegt
De helft van de Britse TV reclame is voor cheaper car insurance. Als er ergens zoveel reclame voor gemaakt kan worden is het product ongezond winstgevend en dus gewoon veel te duur.
Cantago zegt
Dat is echt gestoord! Duurder dan de auto zelf, ongelooflijk…