De 18 gaafste jaren ’90 supercars op een rij. Speciaal voor jou. Op Autoblog.nl
Een tijdje gelden behandelden we tijdens de Autoblog special de Isdera 112i Commendatore. Een enorm ambitieuze supercar, gebouwd door een zeer serieuze fabrikant. Het probleem is dat een supercar succesvol op de markt brengen nog niet zo makkelijk is. .
Zeker in de jaren ’90 was dat niet het geval. In de jaren ’80 leek de economie onaantastbaar. Het kan gewoonweg niet op. Automerken speelden daarop in en begonnen serieus te groeien. Kijk naar de Japanse economie en industrie: die nam reuzensprongen in de jaren ’80. Toen begon men veelal met de ontwikkeling van de supercars van de jaren ’90.
In dit decennium waren er wel supercars, maar eigenlijk minder dan je zou denken. Veel projecten sneuvelden namelijk al voortijdig of wisten het conceptstadium niet te ontlopen. Ook speelde de economische recessie in 1993 mee, waardoor veel (aspirant) supercar bouwers ineens kopje onder gingen. Het leverde wel een interessante en eclectische mix op van jaren ’90 supercars. Pak een goed glas melk en een chocoladekoek en ga er maar eens goed voor zitten, want dit zijn de 15 gaafste supercars uit het decennium van Ray & Anita:
Cizeta V16T
1991
Het belangrijkste bij een supercar is dat men geen remmingen heeft betreft techniek. Een supercar moet namelijk exotisch zijn. Anders is het gewoon een snelle coupé. De techniek van de Cizeta V16T kon niet exotischer. De motor bestond uit twee V8 motoren, afkomstig uit de Lamborghini Uracco. De motor werd vervolgens overdwars (!) Tussen de cabine en achterwielen gemonteerd. Het resultaat is een van de breedste en gaafste jaren ’90 supercars. Een afgekeurd Gandini ontwerp (initieel voor de nieuwe Bugatti) mocht de rest doen. De auto flopte helaas enorm, ondanks het feit dat het een deugdelijk ontwikkeld apparaat was. Geld. Het blijft een dingetje.
Yamaha OX99-11
1992
Een van de meest bijzondere producten als het gaat om jaren ’90 supercars is de Yamaha OX99-11. Yamaha was motorenleverancier in de Formule 1. Om dit kracht bij te zetten, ging Yamaha aan de slag met een supercar. Het was een zeer bijzonder project. De OX99 was eigenlijk een puur raceprototype waar kentekenplaten op moesten komen. Inderdaad, moesten komen, want na drie prototypes en een paar jaar tevergeefs geld in het desastreuze F1-project te hebben gestopt, ging Yamaha verder met het bouwen van voertuigen als de T-Max.
Jaguar XJR-15
1993
Het was een bijzondere periode. Jaguar wilde zelf hun Le Mans successen vieren met de XJ220. Die auto werd niet wat het moest worden. Dus toen bedacht Tom Walkinshaw Racing dat het wel grappig zou zijn om een straatversie van de XJR-15 te maken. De XJR-15 was een jaren ’90 supercar zoals er velen zouden volgen. Eigenlijk gewoon een raceauto op straatbanden, dus. In tegenstelling to de XJ220 had de XJR-15 wél een V12.
Isdera 112i Commendatore
1993
Een grote belofte waarbij het potentieel er nooit helemaal uit is gekomen. Een combinatie van een kleine fabrikant die net alles heeft geïnvesteerd en een financiële crisis betekende dat de Commendatore 112i niet van de grond kwam. Jammer, want de uiterst aerodynamische supercar uit Duitsland was voorzien van een 6.0 V12 van Mercedes die in standaardvorm al goed was voor 400 pk. Omdat de Commendatore zo glad, laag en smal was, liep de auto onnoemelijk hard op de Autobahn.
Lister Storm
1993
Jazeker, we hebben een vierzitter in het lijstje. Het is een bijzonder apparaat, deze Lister Storm. Lister kennen we als Jaguar-tuner (XJ-S) en racer (Knobbly!). Maar er is een periode in de jaren ’90 geweest dat ze ook supercarfabrikant waren. De periode begon in 1993 en eindigde een paar maanden later. De Storm was voorzien van een 550 pk sterke zevenliter V12, afkomstig van Jaguar uiteraard. Dankzij de komst van Mercedes, Porsche en McLaren werd het raceproject aanvankelijk een fiasco en de straatuitvoering eveneens. Pas later na wat wijzigingen werd de Lister Storm wat succesvoller.
Bugatti EB110 SS
1993
Een van de grootste succesverhalen is eigenlijk de Bugatti EB110. Helaas liep het iets anders af. Het begon namelijk erg goed. Onder regie van Roman Artioli werd Bugatti namelijk nieuw leven ingeblazen. Die EB110 was niet een opgevoerde skelter die ergens in Nothamptingshire in elkaar werd geflanst. Een serieuze fabriek werd uit de grond gestampt en de auto werd enorm over ontwikkeld. Dit betekende dat er naast de EB110 GT voldoende ruimte was voor een EB 110 SS. Deze had meer vermogen en was wat lichter. Daardoor was ‘ie dusdanig snel dat het de winnaar was bij de Auto Motor und Sport supertest met Michael Schumacher, die toen een geel exemplaar kocht. Betere reclame is er niet.
Venturi 400GT
1994
Een Franse Ferrari F40. De Venturi 400GT is nog een echte zeldzame exoot zoals we ze tegenwoordig helaas maar weinig zien. De motor was ‘slechts’ een 3 liter V6, maar dankzij twee turbo’s wel goed voor 408 pk en 530 Nm. Het mooie was dat de best succesvolle raceauto even sterk was als de straatauto. Het interieur was wel een stuk luxer in de straatuitvoering. De straat-400 GT is wel een stuk zeldzamer: er zijn er slechts 15 van gebouwd voor de openbare weg en 73 voor het circuit.
Jaguar XJ220S by TWR
1994
Bij de Jaguar XJ220 ging eigenlijk alles fout. Het merk was toen nog bezig met het bouwen relikwieën als de XJ sedan en XJ-S Coupe. Helaas waren dat ook de enige twee voertuigen die in Coventry van de band liepen. De XJ220 concept moest zorgen voor een nieuw imago. Het was een futuristische supercar met V12 en vierwielaandrijving, maar werd een V6 uit de MG Metro met achterwielaandrijving bij het productiemodel. De XJ220 S TWR moest het een beetje recht zetten. Deze variant had 138 pk méér vermogen (680 in totaal) en woog iets minder. Ook zag ‘ie er uit als een ware jaren ’90 supercar.
Vector M12
1995
Voor sommigen een guilty pleasure, voor velen een doodzonde. Vector begon aanvankelijk met het maken van op straaljagers geïnspireerde supercars. Deze werd voorzien van een GM V8 waar Vector dan twee turbo’s op schroefde. Hartstikke grappig. Bij de M12 werd het serieuzer, want daarbij werd gebruikt gemaakt van een Lamborghini V12. Dus een epische Bizzarini twaalfcilinder werd in een onderontwikkeld stuk Amerikaans metaal geplaatst. Bizar. Er zijn er zeventien van gebouwd. Vector oprichter Jerry Wiegert kon de motoren niet meer betalen aan Lamborghini en moest de productie godzijdank staken.
Lamborghini Diablo SV
1995
Heel erg vreemd, maar eigenlijk was Lamborghini de enige constante in de jaren ’90. Het Italiaanse merk begon met de Diablo en daar eindige dat decennium ook mee. Van de Diablo zijn er verschillende smaakjes geweest, maar je moet de Diablo SV hebben. Dat was misschien niet de snelste Diablo. Integendeel. Het was wel de goedkoopste Diablo. Men vergeet dat minder meer is bij Lamborghini. Wellicht dat dit daarom de eerste Lambo is die Audi direct uit de lineup haalde na de overname. Ga voor een gele met zwarte letters of een witte met rode letters.
Ferrari F50
1995
Ferrari was niet op zijn hoogtepunt in de jaren ’90. Voor velen geldt dat ook voor de F50. Deze auto deed eigenlijk alles minder dan de F40. De F50 was lelijker, zwaarder en trager. Sommigen die er daadwerkelijk in gereden hebben, weten dat het een van de meest delicate supercars is die Ferrari ooit gebouwd heeft. Vergeet ook niet dat die hemelse V12 daadwerkelijk afstamt van een Formule 1-auto. Ook is het de laatste puristische Ferrari supercar: middenmotor, V12, achterwielaandrijving en een handbak. Inmiddels wordt de auto weer iets beter op waarde geschat.
Mega Monte Carlo
1996
Jazeker, ook de Fransen bouwden een jaren ’90 supercar. Net zoals veel andere projecten werd er gebruikt gemaakt van de zeer krachtige V12 van Mercedes. Op zich ook logisch, waarom zou je meer geld uitgeven om een minder goede motor te ontwikkelen? Mega had al wat naam vergaard met de Mega Track, een enorme offroad supercar waarvan we gek genoeg nog steeds geen reïnterpretatie hebben gezien. De Monte Carlo was voornamelijk afgestemd op het betere circuit werk.
Porsche 911 GT1 Strassenversion (993)
1996
In hoeverre kun je nog spreken van supercar? De 911 GT1 is natuurlijk gewoon een straatlegale raceauto. Puur voor de homologatie. Je zou het echter ook kunnen zien als een interessante tussenstap van de 959 naar de Carrera GT. De racer werd omgebouwd tot straatauto. Echter, de 3.2 biturbo was goed voor 550 pk. De eerste homologatieversie had 993 koplampen. Daar zijn er twee van gebouwd. Daarna kreeg de auto 996-koplampen en achterlichten, alhoewel het interieur nog altijd van een 993 was. In de verte, dan.
McLaren F1 LM
1996
Natuurlijk kan er maar één de nummer één zijn. Dat is natuurlijk de McLaren F1. Het is misschien wel de meest bijzondere auto ooit gebouwd. De visie van één man, waarbij met alles rekening is gehouden. Elk onderdeeltje is zo functioneel en zo licht mogelijk. Als je de McLaren F1 in het echt ziet, valt je op hoe klein en opvallend ‘ie eigenlijk is. Het grote verschil met met de meeste fabrikanten is dat ze niet schreeuwden met prestatiecijfers, maar juist bezig waren met het ontwikkelen van de beste rijdersauto. Halverwege de productie mocht Andy Wallace wat tests doen en toen bleek het toevallig de snelste auto ter wereld te zijn. Die titel hield de auto heel erg lang vol. Een opvolger komt er nu dan eindelijk aan van Murray. We kunnen niet wachten.
Mercedes-Benz CLK GTR AMG Strassenversion (W297)
1997
Het bewijs dat een supercar van een bekende fabrikant niet goed hoeft te zijn. De CLK GTR was vooral heel erg duur. Op een paar kleine items na had de auto ook niets te maken met een CLK. Leuk weetje: om de opgevoerde V12 te testen, kocht Mercedes een oude McLaren F1 raceauto en lepelden daar hun eigen motor in. Helaas vond Mercedes het in het productiemodel nodig de motor te koppelen aan een verschrikkelijk slechte sequentiële bak. De straatuitvoeringen werden door HWA gebouwd. Zie het als onder ontwikkelde Pagani Zonda.
Ruf CTR 2 Sport (993)
1998
Natuurlijk gaan we vals spelen. Het maakt dit soort lijstjes alleen maar interessanter. De Ruf CTR 2 is niet echt een volwaardige supercar. Althans, als je vindt dat een jaren ’90 supercar een V12 in het midden moet hebben. Dat heeft de Ruf namelijk niet. Het is eigenlijk een doodgewone 993. Maar onderhuids is echt alles anders. Er zit een geïntegreerde rolkooi in voor extra stijfheid. De bodykit is niet alleen gaver, maar ook aërodynamische en zorgt voor meer koeling. De motor is volgens Ruf goed voor 550 pk. Alois Ruf heeft er een handje van man om zijn auto’s 100 pk meer te geven dan de opgaves. Zit je altijd safe. De CTR 2 Sport was de held op Pikes Peak en op de Autobahn.
Nissan R390 GT1 Road Version
1998
Jazeker, ook Nissan is leverancier van jaren ’90 supercars. Het probleem is wel dat Nissan nét kan voldoen aan de omschrijving. De Japanners hebben er namelijk slechts twee van geproduceerd. De R390 GT1 is ontworpen door niemand minder dan Ian Callum. Eigenlijk was het gewoon een le Mans raceauto met een luxer interieur. Toch is dit een héél belangrijke auto. Dat komt namelijk door de motor. De VRH35L motor, een 3.8 met twee turbo’s is namelijk de basis voor alle V8’s die je nu kunt krijgen in alle McLarens.
Pagani Zonda C12
1999
In de jaren ’90 was Pagani vooral bezig met de ontwikkeling van nieuwe supercar. De aimabele Argentijn gebruikt op instigatie van Juan Manuel Fangio Mercedes motoren. In het geval van de Zonda C12 is het min of meer dezelfde motor die we ook in de Isdera Commendatore zagen: een zesliter M120 van Mercedes. De Zonda zou later met véél meer en veel sterkere motoren leverbaar worden, maar in 1999, nog nét de jaren ’90 dus, was de auto er alleen met 6.0 V12.
thezonda zegt
Doe maar de F50! In zwart liefst, maar als je enkel een rode hebt is dat ook goed. Ik ga niet moeilijk doen.
alloallo zegt
@thezonda spreek je jezelf niet tegen?? #justsaying :-)
thezonda zegt
Ik weet het, maar ik heb m’n Zonda’s liefst na 2005, vanaf de geboorte van de Zonda F. Nu krijgt de F50 voorrang ;)
RickB zegt
Head mirror design had het elke keer ook wel makkelijk.
Op de McLaren en de Lister zitten Corrado spiegels, de rest heeft spiegels die men nu nog steeds gebruikt of een ander model die schijnbaar voor premium leden van de Haflords voor niet al te gek geld te bestellen was…
retsok zegt
@RickB: ik meende dat het spiegels waren van de citroën cx?
appeltje zegt
Wat een fantastische reeks, stuk voor stuk. Met de XJR-15 racete ik vaak in NFS Hot Persuit; de Diablo blijft een all time favorite samen met de McLaren F1.
karhengst zegt
@appeltje: Precies de twee auto’s waar het voor mij ook allemaal mee begon! Wat een prachtige, nog altijd tot de verbeelding sprekende wagens!
vaakbenjetebang zegt
Was het ontwerp voor de Moroder daadwerkelijk initieel voor Bugatti bedoeld? Destijds meen ik in diverse tijdschriften gelezen te hebben dat het om een Gandini-concept voor de opvolger van de Countach zou gaan, en dat de neus daar zelfs integraal van was overgenomen. De fysiek lijkt ook veel meer op een Lamborghini dan een Bugatti. Goed, het kan natuurlijk dat het ontwerp daarom is afgekeurd bij Bugatti, maar toch – van de Bugatti-Moroder link lees ik hier voor het eerst.
karaya zegt
Volgens mij heb je gelijk. De Diablo is een door Chrysler bijgeschaafd Gandini ontwerp. Het oorspronkelijke ontwerp werd de Cizeta.
carmasterr zegt
Dat klopt. De V16T was het originele ontwerp voor de Diablo. Chrysler stak daar een stokje voor toen ze de boel overnamen in 1988.
Gandini tekende rond dezelfde tijd ook een opvolger voor de Silhouette/Jalpa met dezelfde styling, de P140. Deze kwam ook nooit verder dan een paar prototypes.
grasvreter zegt
Die vector had een 3-speed automatic van ik dacht GM. Verschrikkelijk. Echt 1 van de meest bizarre auto’s ooit. De CLK GTR vind ik trouwens 1 van de mooiste auto’s ooit. En de XJ220 ook, ondanks alle loze beloften was die wel moeilijk lang en cool gedesigned.
karaya zegt
Een Saudi en supercarverzamelaar die een CLK had klaagde dat de auto altijd stuk was en dat de service van Mercedes waardeloos was.
Was wel heel erg te spreken over de XJ220.
Donstil zegt
Die Vector M12 hè. Wat een ding. Alles wat er fout is aan Jaren 80 en 90 design, love it!
vaakbenjetebang zegt
Driespaaks wielen!
camber24 zegt
Dit stukje klopt niet @willeme :
‘In de jaren ’80 leek de economie onaantastbaar. Het kan gewoonweg niet op.’
De jaren ‘80 staan nu juist bekend om hun economisch zeer zware jaren, bezuinigingen, Thatcher, en een enorme krach in ‘87.
jaapiyo zegt
Nou ja…Je had eerste Reaganomics, beenwarmers en coke. De kater kwam iets later.
camber24 zegt
@jaapiyo: De jaren ‘80 startten met een kater, oa ingegeven door de oliecrises in de jaren ‘70. In de jaren ‘80 was de economie allesbehalve ‘onaantastbaar’. Reagan, Thatcher, Lubbers, allemaal hervormers. En dat gebeurde niet omdat er nu zo lekker gestart werd in dat decennium.
Jochempie zegt
Een artikel om van te smullen! Mijn favoriet is de CLK GTR AMG Strassenversion!
koen0373 zegt
Ik mis de YOLO, @willeme: Gordon Murray’s LCC Rocket :-) Verder een geweldig leuk stuk weer!
emping zegt
Erg mooi lijstje. Die Ruf CTR 2 Sport zo in het geel is wel erg lekker!
* Nothamptingshire is dit bewust zo geschreven?
lekkerlinksrijden zegt
Wat een beauty is die xjr-15 nog steeds, ziet er gewoon zo mooi uit
alloallo zegt
Ik kies de detomaso pantera. Zijn oorsprong ligt in de 80s, maar was in productie t/m 1991
mustang750supersnake zegt
de mega track had hier bijgemoeten…de xj220 blijft een van de mooiste ooit….samen met de diablo…
maar die venturi is toch ook gewoon bloedmooi?
Calimero zegt
Als je puur naar het uiterlijk kijkt van de auto’s in dit lijstje dan zou mijn voorkeur zijn:
Isdera, Venturi, Zonda en ja….de GT1.
Maar zoals vaker het geval is gaat het minstens ook om de prestaties en dan zitten er meer pareltjes tussen.
Ik ben benieuwd hoe een aantal van de auto’s uit dit artikel er in het echt uit zien, foto’s zeggen niet alles maar daarom is mijn keuze helaas wel daarop gebaseerd.
reactief zegt
Zo’n Ultima lijkt wel een beetje op die Yamaha. Kende die als enige trouwens ook geheel niet.
Leuk lijstje met eigenlijk alleen maar auto’s die ik ook wel zou willen hebben :)
Nu is het al een beetje gedoe met foto’s op de site, maar het zou eigenlijk wel leuk zijn als je een paar afbeeldingen per auto had kunnen laten zien. Maakt het net iets lekkerder om te lezen als je er goed beeld bij hebt.
pindakoning zegt
Gaaf! Zou je ook een keer zo’n lijst van de 80s kunnen maken? Ik neig nu namelijk te zeggen dat dit een vd beste periodes betreft. Of zeg ik dat te snel? Miura, F40, GTO (uiteraard eerder dan de 80s) of juist de 00s met Carrera GT.. lastig
davelepeef zegt
@pindakoning: ha, de 80s. Die lijst wordt te lang. Overigens zijn de GTO en de F40 wel uit de jaren 80, de Miura tot begin ’70 ergens. Da’s een jaren ’60 auto, niet meer te vergelijken.
racerx zegt
Wat een tof artikel zeg! De Isdera ging met mij mee naar huis, of toch de CLK-GTR..?
Davidov zegt
Impopulaire mening: Ik heb de F50 altijd verkozen boven de F40.
vr38dett zegt
Inderdaad, top artikel. Vroeger men kamer vol met posters van deze auto’s. En natuurlijk Neer for Speed!
Turbo S zegt
Vector W8 twin turbo was mijn guilty pleasure van die periode. Zo veel gaver dan die M12 mijns inziens.
jjcp zegt
In het kader van obscure 90s supercars, wie kent nog de spectre r42, de Dauer 962, de Zagato Raptor (diablo onderhuids).
racerx zegt
Of wat te denken van de Italdesign Scighera?
stephane8200 zegt
@jjcp: wat dacht je van de BMW Nazca?
Nooit in productie, maar die heb ik wel zien rijden in Death Valley.
rollingstoned zegt
Bedankt @willeme. Supertof artikel weer. ?
mashell zegt
Pijnlijk lijstje. Net als in de muziek waren de jaren negentig toch wel een dieptepunt in auto design. Maak zo’n lijstje eens voor de jaren zeventig en je snapt wat ik bedoel.
rollingstoned zegt
@mashell: als je niet verder dan de top40 komt wellicht.
ghini zegt
Leuk artikel en geweldige auto’s! Jammer dat er qua foto’s niet overal een voor en achterkant staat. Of een linkje naar extra foto’s oid.
Gulli zegt
Bizar hoeveel koplampen die 911 GT1 heeft, sta je niet bij stil normaal gesproken…
Dutchdriftking zegt
Heerlijk lijstje weer. De achterkant van de Yamaha is overigens net een McLaren F1, toevallig? En kan iemand vertellen wat die spiegel op het dak van de Isdera doet? Nu nog de favoriet kiezen. De F50 of de CLK? Lastig……
Rob zegt
Behalve de Bugatti wordt ik niet heel enthousiast van dit lijstje. Tis allemaal wel heel erg jaren 90 en was ook alleen mooi in de jaren 90.
En dit lijstje is niet compleet met de Lotus Esprit V8.
rollingstoned zegt
@Rob: De Esprit V8 is slechts een refresh van het X180 design van Peter Stevens uit 1987. Dus dat lijkt me niet iets typisch 90’s…
carmasterr zegt
@willeme ten tijde van de M12 was Jerry Wiegert al lang niet meer aan het roer. Vector had een hostile takeover gehad van MegaTech, een bedrijf van de zoon van de Indonesische dictator Suharto.
MegaTech was destijds tevens eigenaar van Lamborghini. De M12 is eigenlijk een WX-3 gerekt over een verkapt Diablo chassis.
Het verhaal van de motoren klopt, maar dat was omdat MegaTech Lamborghini verkocht aan Audi, maar toch de motoren terug moest kopen voor de M12. Toen dat ook niet meer ging hebben ze de som afgekocht met Wiegert’s persoonlijke W8.
revhead zegt
Er zitten meer overeenkomsten tussen deze auto’s dan het gebruik van motoren. De R390 is een doorontwikkeling van de XJR-15. Jaguar had geen geld/tijd/zin meer en verkocht het concept door aan Nissan, die er vrolijk mee aan de slag gingen. Nieuwe neus, nieuwe achterkant, ander blok en wielophanging en voila!
Allemaal met de hulp van ene meneer Tom Walkinshaw…
carmasterr zegt
En Tony Southgate, die beide tekende.
davido89 zegt
Toyota GT one
Dauer 962
Callaway C12
Dodge Viper gts
TVR Cerbera speed 12
Lotus Esprit
Panoz Roadster
We kunnen er vast nog wel meer verzinnen!
allesmetturbo zegt
Lekker lijstje zeg! 400GT voor mij graag! Wat een gaaf ding
sportevo zegt
De Toyota GT-One mis ik wel in dit lijstje. Ik vind dat meer een supercar dan bijvoorbeeld de RUF (maar dat geeft de auteur ook al toe).
De Dauer 962 die door een aantal wordt genoemd vind ik ook geen 90’s supercar. Porsche ontwikkelde de 962 voor het racen in de jaren 80 en er is ook mee geraced in de jaren 80. Dauer maakte er alleen een straatauto van om hem te kunnen blijven gebruiken op Le Mans 1994.
Overigens kies ik 100% voor de McLaren F1.
kawasawasaki zegt
Ongeacht de uitvoering hoort een Lamborghini Diablo botsauto-paars metallic te zijn.